”Ne asiat, joita tässä kirjassa on kerrottu
taivaasta, henkimaailmasta ja helvetistä, tulevat olemaan himmeitä niille,
joilla ei ole halua tuntea henkisiä totuuksia, mutta kirkkaita sellaisille,
joilla tällainen halu on. Kirkkaimpia ne ovat ihmisille, joilla on mieltymys
totuuteen totuuden itsensä tähden, eli jotka rakastavat totuutta koska se on
totta. Sillä mitä rakastetaan, se tulee mieleen valoisana ajatuksena, etenkin
kun rakastetaan totuutta, sillä kaikki totuus on valossa.”
Swedenborg: De Coelo et de Inferno, n. 603.
Swedenborgin teologinen tuotanto on tavattoman laaja. Nykyaikaisina
painoksina se käsittää noin kaksi hyllymetriä. Swedenborg ei ole koskaan
saavuttanut suurta kansansuosiota, vaan hänen teoksensa ovat tavoittaneet vain
pienen totuudenetsijäin piirin. Hän ei itse koskaan perustanut mitään seurakuntaa
teostensa ympärille. Hän katsoi tehtäväkseen ainoastaan kirjoittamisen ja
julkaisemisen. Eräässä teoksessaan hän kuitenkin huomauttaa, että Uusi Kirkko
tullaan perustamaan muualla, ja että hänen teoksensa tulevat olemaan sille hyödyksi.
Swedenborg ei myöskään vaatinut, että kaikkien tulisi hyväksyä hänen
teoksensa. Henkisessä päiväkirjassaan 27. elokuuta 1748 hän kertoo:
”Keskustelin henkien kanssa siitä, kuinka
kirjoitukseni näistä asioista otetaan vastaan, kun ne julkaistaan, sillä
pahat henget olivat tuoneet esiin ajatuksen, ettei kukaan ymmärtäisi niitä,
vaan että ihmiset hylkäisivät ne. Kun nyt olin kadulla ja keskustelin henkien
kanssa, minulle kerrottiin, että kirjoitukseni otettaisiin vastaan viidellä eri
tavalla. Ensiksi on oleva sellaisia uskon vihollisia, joilla on aivan eri
vakaumus. Nämä hylkäävät kirjoitukseni, sillä he eivät voi niitä vastaanottaa,
koska ne eivät pysty tunkeutumaan heidän mieleensä. Toinen ryhmä ottaa ne
vastaan tietoperäisesti ja pitää niitä kummallisuuksina. Kolmas ryhmä ottaa
ne vastaan älyllisesti, niin että heidän on helppo omaksua ne, mutta he jäävät
elämänsä suhteen ennalleen. Neljäs ryhmä saa niistä vakaumuksen, niin että ne
pääsevät parantamaan heidän elämäänsä. He palaavat kyseisiin totuuksiin eräissä
tiloissaan ja hyötyvät niistä. Viides ryhmä ottaa ne vastaan riemulla ja
vakautuu niihin pysyvästi.”
Swedenborg lahjoitteli teoksiaan
useille eurooppalaisille yliopistoille sekä johtaville pappismiehille. Niitä
ei kuitenkaan ymmärretty, vaan ne hylättiin merkityksettöminä. Jotkut harvat
tajusivat niiden sisällön ja ryhtyivät kääntämään niitä omalle kielelleen.
Tällaisia henkilöitä oli erityisesti Englannissa, ja tätä nykyä onkin lähes
kaikki Swedenborgin teokset käännetty englanniksi. Pienessä luonnoksessaan Historia
Ecclesiastica Novae Ecclesiae (Uuden Kirkon kirkollinen historia)
Swedenborg kirjoittaa:
”Kirjoitukseni on sellaista, että se
loistaa kirkkaana niille, jotka uskovat Herraan ja uuteen ilmestykseen, mutta
pysyy merkityksettömänä niille, jotka kieltävät nämä kirjoitukseni eivätkä pidä
niistä ulkoisten syiden vuoksi. Kokemuksiani siitä, että kirjoitusteni tyyli on
tällaista: (1) Hollantilaisista kirjantarkastajista, jotka oli koottu yhteen
henkimaailmassa, eräs piti teoksiani parhaimpina kaikista kirjoista Sanaa
lukuun ottamatta. Toinen sanoi, ettei hän nähnyt niissä mitään muuta kuin
turhia ja mielikuvituksellisia asioita, ja että ne tulisi hylätä sen vuoksi
arvottomina. (2) Sama tapahtui Englannissa, missä lähetin teoksiani
yliopistoihin, koska kirkolliset piirit olivat ne hylänneet. (3) Beyer, Rosen
ja eräät muut Göteborgissa; jotkut näkivät niissä Jumalan tekoja, toiset
pitivät niitä huiputuksena, toiset eivät nähneet niissä mitään. (4) Ruotsissa
toisaalta Filenius sekä toisaalta eräät toiset henkilöt, jotka pitäisi ehkä
nimetä. (5) Kun luin julkaisemiani teoksia erään petollisen ja hämäräperäisen
henkilön läsnä ollessa, ne vaikuttivat turhilta. Toisin kävi eräiden toisten
seurassa.”
Swedenborgin teoksilla on tosiaan
se merkillinen luonne, että ne vaikuttavat toisiin puoleensavetävästi ja
toisiin luotaantyöntävästi. Koska suurin osa nykyajan ihmisistä on
aistillisia materialisteja, vain hyvin harvat löytävät Swedenborgin teokset.
Swedenborgin teosten pohjalle on kuitenkin perustettu seurakuntia, aluksi
Englannissa ja Amerikassa. Tällä hetkellä ”swedenborgilaisia” seurakuntia on
vähän joka puolella maapalloa. Eniten ”swedenborgilaisia” on Afrikassa.
Swedenborg itse kirjoitti, että tietyt afrikkalaiset alkuasukasheimot ovat
kaikkein vastaanottavaisimpia hänen opetuksilleen (Continuatio de
Ultimo Judicio, n. 73‑78). Yllättävältä voi monesta tuntua se, että
Swedenborg piti eräitä aikansa afrikkalaisia heimoja eurooppalaisia henkisesti
kehittyneempinä. Henkistä kehittyneisyyttä ei Swedenborgin mukaan osoita
älyllinen kulttuuri tai tieteiden taso, vaan se, kuinka suuressa määrin
Jumalallisia lakeja sovelletaan käytännön elämään. Planeettamme henkinen tila
on kuitenkin Swedenborgin ajoista vielä huonontunut, ja myös afrikkalaiset
ovat tulleet yhä aistillisemmiksi.
Löysin itse Swedenborgin teokset oman totuudenetsimiseni kautta. En tuntenut
ainoatakaan ihmistä, joka olisi harrastanut niiden tutkimista. Saatuani tietää,
että Swedenborgin teologian pohjalta on perustettu seurakuntia, matkustin pian
tutkimaan niitä. Olin utelias tietämään, olivatko ”swedenborgilaiset”
kokeneet samalla tavalla valaistumisen kuin minä tai esim. August Strindberg.
Tutkin näitä seurakuntia sekä Englannissa että Ruotsissa. Tutkimukseni tulos
oli minulle pettymys. Suurin osa seurakuntalaisilta oli löytänyt Swedenborgin
sosiaalista tietä kuten minkä tahansa uskonnollisen liikkeen. Harvat olivat
varsinaisia totuudenetsijöitä. Useimmat olivat vain syntyneet
swedenborgilaiseen sukuun tai heidän ystäväpiirinsä oli swedenborgilainen.
Joukossa oli myös sellaisia, jotka vakavasti yrittivät soveltaa tätä teologiaa
käytännön elämään, mutta suurin osa kuitenkin kuului seurakuntaan lähinnä
muodollisesti. Seurakunnat olivat lisäksi jakaantuneet eri mielipidesuuntiin,
jotka näkivät Swedenborgin teosten arvon eri tavalla. En havainnut näissä
seurakuntalaisissa niitä merkkejä, jotka kuuluvat valaistuneelle. Kun
tiedustelin minkälaisia kiusauksia he olivat kokeneet, ei juuri kukaan ollut
tietoinen edes yhdestä kiusauksesta. Kuitenkin Swedenborgin mukaan jokainen
uudestisyntyvä joutuu kiusauksiin, ja vasta kiusausten jälkeen ihminen kokee
valaistumisen.
Epäilemättä swedenborgilaiset seurakunnat olivat saaneet alkunsa yksilöllisten
valaistuskokemusten kautta. 1700-luvun lopussa ja 1800‑luvun alussa
Swedenborg vetosi moniin älykkäisiin henkilöihin. Tuolloin Swedenborgin
kannattajat olivat useimmiten lukeneistoa, erittäin suuri osa heistä oli
lääkäreitä, mikä varmaan johtui Swedenborgin teologian yhteydestä anatomiaan
ja fysiologiaan. Perustetut seurakunnat rappeutuivat myöhemmin vähitellen, kun
sosiaalinen elämä tuli niissä uskonnollista elämää tärkeämmäksi. Suurin osa
papeista ei ollut ymmärtänyt uudestisyntymisprosessin peruslakeja eikä osannut
antaa tarvittavaa opetusta. Osa papeista vääristeli Taivaallista Oppia omilla
päätelmillään. Swedenborg kyllä ennustaakin tällaisen kehityksen teoksessaan Apocalypsis
Explicata (n. 765).
Swedenborg painottaa voimakkaasti, että vain sellaiset ihmiset kuuluvat
todelliseen henkiseen kirkkoon, jotka soveltavat omassa yksityiselämässään
Jumalallisia lakeja eli elävät Kymmenen Käskyn mukaisesti. Pelkällä
muodollisella seurakuntaan kuulumisella ei ole mitään merkitystä. Uuden
Kirkon teologiaa voi siis käyttää väärin kuten mitä tahansa teologiaa.
Teologian väärinkäyttöä on mm. se, ettei opetuksia sovelleta käytännön elämään.
Uskonto pelkästään älyllisenä asiana on ihmiselle hyödytöntä.
Mielestäni on teologisesti virheellistä perustaa Swedenborgin teosten pohjalta
olemassa olevien kirkkojen kaltaisia seurakuntia, jotka pian muuttuvat
sosiaalisiksi laitoksiksi ja tukahduttavat kaiken henkisen elämän. Tämän
seikan ovat oivaltaneet myös monet muut tämän teologian harrastajat, ja tästä
ovat osoituksena useat swedenborgilaiset yhdistykset, jotka eivät ole
kirkollisia seurakuntia, vaan julkaisuyhteisöjä, joiden ainoana tarkoituksena
on saattaa Swedenborgin teoksia yleisön saataville. Nämä yhdistykset
käännättävät Swedenborgin teoksia latinasta nykykielille ja myyvät niitä
edullisesti ‑ usein alle tuotantokustannusten ‑ minkä mahdollistavat lukuisat
lahjoitukset ja testamentit.
Swedenborg itse ei odottanut teostensa pohjalle perustettavan Uuden Kirkon
pikaista tulemista. Tämä käy ilmi hänen teoksestaan De Ultimo Judicio
(Viimeinen tuomio), joka käsittelee henkimaailmassa vuonna 1757 tapahtunutta
viimeistä tuomiota:
”73.
Maailman tila tämän jälkeen (siis viimeisen tuomion v. 1757 jälkeen, suom.
huom.) tulee olemaan aivan samanlainen
kuin tähänkin asti, sillä tämä suuri muutos, mikä on tapahtunut
henkimaailmassa, ei aiheuta mitään ulkonaista muutosta luonnollisessa
maailmassa. Kaikki asiat jatkuvat kuten ennenkin. Tulee sotia, sopimuksia ja
rauhantiloja. Yhteiskunnalliset asiat ovat samanlaisia yleisesti ja
yksityiskohtaisesti. Herran sanat lopunajoista ’ja te saatte kuulla sotien
melskettä ja sanomia sodista, katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy
tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja
valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin
paikoin’ (Matt. 24: 6, 7) eivät tarkoita samanlaisia tapauksia luonnollisessa
maailmassa, vaan vastaavia asioita henkisessä maailmassa. Mutta kirkon tila ei
tule olemaan sama tämän jälkeen. Se kylläkin tulee olemaan sama ulkonaisesti,
mutta eri sisäisesti. Ulkonaisesti tulee olemaan jakaantuneita kirkkoja kuten
tähänkin asti, samoja oppeja opetetaan ja pakanoiden uskonnot säilyvät. Mutta
tästä lähtien kirkon jäsenet tulevat olemaan vapaampia ajattelemaan
uskonnollisia asioita, jotka kuuluvat taivaaseen, koska henkinen vapaus on
palautettu. Sillä kaikki asiat on pantu järjestykseen taivaissa ja
helveteissä, ja niistä virtaa jokaiseen Jumaluutta koskevaan ajatukseen
vaikutusta: taivaista Jumaluuden mukaista ja helveteistä Jumaluuden vastaista.
Kuitenkaan ihmiset eivät tätä juuri huomaa, sillä he eivät näitä asioita
mietiskele eivätkä tiedä mitään henkisestä vapaudesta tai kyseisestä
virtauksesta. Mutta taivaissa tämä totuus havaitaan, ja ihminenkin havaitsee
sen kuolemansa jälkeen. Koska henkinen vapaus on palautettu, sen tähden Sanan
sisäinen merkitys on paljastettu ja sen kautta sisäisiä Jumalallisia totuuksia.
Sillä tätä aiemmin ihminen ei olisi näitä totuuksia käsittänyt. Ja jos olisi
käsittänytkin, hän olisi turmellut ne. Teoksesta Taivas ja helvetti (n. 597 ja
eteenpäin) voidaan nähdä, että ihmisellä on henkinen vapaus taivaan ja
helvetin tasapainon vuoksi ja että ihminen voidaan uudestisynnyttää vain
henkisessä vapaudessa.
74. Olen puhunut enkelien kanssa siitä,
minkälainen on kirkon tila tämän jälkeen. He sanoivat, että heillä ei ole
tietoa tulevista tapahtumista, sillä sellainen tieto kuuluu ainoastaan
Herralle. Mutta he tietävät, että se orjuus ja vankeus, missä kirkon jäsenet
ovat tähän saakka olleet, on nyt poistettu. ja nyt voi kirkon ihminen tästä
uudesta vapaudesta käsin havaita sisäisiä totuuksia ja tulla sisäiseksi
ihmiseksi, jos hän vain sitä haluaa. He sanoivat myös, ettei heillä ole paljon
toivoa nykyisistä kristityistä, mutta suuri toivo eräästä kansasta, joka on
erillään kristityistä ja heidän aiheuttamistaan häiriöistä. Tämä kansa on
sellainen, että se voi ottaa vastaan henkistä valoa ja että sen jäsenet voivat
kehittyä taivaallis‑henkisiksi ihmisiksi. ja he kertoivat, että näinä päivinä
sisäisiä jumalallisia totuuksia paljastetaan tälle kansalle.”
Edellä esitetyn perusteella olen
sitä mieltä, etteivät nykyiset Uuden Kirkon nimellä esiintyvät organisaatiot
ole vielä se Uusi Kirkko, joka tulee kristillisen kirkon tilalle ja joka
perustuu Sanan spirituaalisen ja taivaallisen merkityksen ymmärtämiseen.
Tietenkin näidenkin organisaatioiden jäsenistä pääsevät Uuteen Taivaaseen
kaikki ne, jotka soveltavat Taivaallista Oppia käytännön elämäänsä. Parhaiten
Swedenborgin teologian soveltamisessa ovat ehkä onnistuneet tietyt afrikkalaiset
alkuasukasheimot sekä eräät salajärjestöt. Esimerkiksi Ruotsin vapaamuurarijärjestössä
on kauan vaikuttanut kolmen swedenborgilaisen asteen järjestelmä: ensimmäisessä
asteessa opiskellaan Swedenborgin teoksia, toisessa asteessa nautitaan
swedenborgilainen ehtoollinen ja otetaan osaa jumalanpalveluksiin, kolmannessa
asteessa täytyy jäsenen elää swedenborgilaisessa avioliitossa. Nämä asteet
pyrkivät vastaamaan kolmea eri taivasta ja niitä vastaavia kirkkoja eli luonnollista,
henkistä ja taivaallista. Vapaamuurarijärjestö sinänsä on kuitenkin pahan
palveluksessa, mutta siitä enemmän tuonnempana.
Swedenborgin teokset ovat vaikuttaneet moneen huomattavaan ajattelijaan.
Mainitsemieni August Strindbergin, Emersonin ja Patmoren lisäksi mm. Goethe,Balzac ja Henry James vanhempi ovat omaksuneet
paljon Swedenborgin ajatuksia. Goethen teoksessa Faust näkyy
selvästi Arcana Coelestian vaikutus. Balzac oli tunnetusti Swedenborgin ihailija
ja kutsui Swedenborgia ”Pohjolan Buddhaksi”. Balzacin romaanin ”Louis
Lambert” päähenkilö kuvaa Swedenborgin teologiaa seuraavasti:
”Hänen teologiansa on ylhäinen, ja hänen
uskontonsa ainoa, jonka korkealle kehittynyt mieli voi hyväksyä. Hän yksin
kykenee saattamaan ihmisen Jumalan yhteyteen, ja hän herättää janon Häneen.
Hän vapauttaa Jumalallisen majesteetin niistä kapaloista, joihin eri
uskonsuunnat ovat Hänet käärineet.”
Myös Dostojevskiin Swedenborg on
tehnyt voimakkaan vaikutuksen. Rikos ja rangaistus ‑romaanissa
voi havaita selviä viitteitä vastaavaisuuksien ymmärtämisestä. Aihetta on
käsitellytCzeslaw Milosz esseessään ”Dostojevski ja
Swedenborg".
Swedenborgin kirjallinen tyyli on kiihkottoman asiallista. Hän ei pyri
tekemään vaikutusta tyylillisillä keinoilla. Henry James
kirjoittaakin: ”Hänen sanansa ovat täynnä totuutta yksitoikkoisuuteen asti” (Substance
and Shadow). Valitettavasti vain harvat nykyajan psykologeista ovat
perehtyneet Swedenborgin teoksiin. Kuitenkin amerikkalainen kliininen
psykologi Wilson Van Dusen osoittaa vuonna 1975 ilmestyneessä
Swedenborgin filosofiaa käsittelevässä kirjassaan (The Presence of
Other Worlds), että Swedenborg selittää esim. psykoottiset harhat
paremmin kuin mikään uuden ajan psykiatrinen suuntaus.
On
selvää, että koska Swedenborgin teologian ymmärtäminen vaatii yksilöllistä
valaistumista, siitä ei koskaan voi tulla nykyisten uskontojen kaltaista
joukkosuggestiota. Nykyisin Swedenborgin teologiaan törmäävät lähinnä
sellaiset ihmiset, jotka jo varsin kauan ovat etsineet lopullista totuutta.
Usein nämä ihmiset ovat noin 25‑30 vuoden ikäisiä. Esimerkkinä
swedenborgilaisesta valaistumisesta otan englantilaisen St. Johnin
kirkkoherran John Clowesin Manchesteristä. Hän oli
valaistumisensa aikoihin (v. 1773) hoitanut neljä vuotta virkaansa ja etsinyt
monta vuotta todellista selkeyttä teologiassa. Hänestä tuli myöhemmin useiden
Swedenborgin teosten kääntäjä.
Erään ystävänsä kehotuksesta Clowes oli hankkinut itselleen Swedenborgin juuri
ilmestyneen teoksen Vera Christiana Religio. Teos ei kuitenkaan ollut
kiinnostanut häntä, vaan se oli saanut maata monta kuukautta hänen
kirjastossaan. Eräänä päivänä hän kuitenkin tuli avanneeksi sen ja huomasi
kirjassa sanat ”Divinum Humanum” (Jumal‑Ihminen), joka on
Swedenborgin teologian peruskäsitteitä ja tarkoittaa Herran Jeesuksen
Kristuksen Jumalallista Ihmisyyttä. Clowes oli tuolloin lähdössä erään
ystävänsä luo maaseudulle; hän sulki kirjan hieman ihmeissään oudosta termistä
ja lähti matkaan. Seuraavana aamuna herätessään hän näki häikäisevän valon ja
valon keskellä sanat ”Divinum Humanum”. Hän ei muistanut tuolloin nähneensä
sanoja aiemmin ja piti koko näkyä aistiharhana. Näky ei kuitenkaan poistunut
hänen mielestään, vaan vielä seuraavana aamunakin hän näki nuo sanat, nyt jopa
aiempaa kirkkaampana. Silloin hän muisti, että nuo sanathan olivat siitä
kirjasta, jota hän ennen matkalle lähtöään oli vilkaissut. Hän hyvästeli heti
ystävänsä ja lähti kotimatkalle lukeakseen kotona tarkemmin tuosta käsitteestä
”Divinum Humanum”. Nopeasti hän luki läpi koko teoksen. Se, miten teos vaikutti
häneen, käy ilmi hänen omista muistiinpanoistaan:
”Ei mikään kieli voi kuvata sitä iloa, jota
tunsin lukiessani ensi kerran läpi teoksen Vera Christiana Religio ... Oli
kuin ilahtuneeseen ymmärrykseeni olisi virrannut jatkuvasti uutta virkistävää
valoa avaten sen mietiskelemään viisauden syvimpiä salaisuuksia sellaisella
tavalla ja niin todistusvoimaisesti, etten ollut sellaista aiemmin kokenut.”
Swedenborgilaisella
valaistumisella on tiettyä yhteyttä zen-valaistumiseen, vaikkakin zen‑valaistus
on hyvin rajoittunut. Ei olekaan sattuma, että juuri zeniä länsimaihin
välittänyt
D. L. Suzuki (k. 1966) on kääntänyt Swedenborgia japaniksi. Suomalainen
lääkäri P.
A. Koskenhovi käänsi suomeksi Swedenborgin teoksen De Coelo et ejus
Mirabilibus, et de Inferno (Taivas, sen ihmeet ja helvetti,
Hyvinkää 1940) sekä teoksen De Nova Hierosolyma et ejus Doctrina Coelesti (Uusi
Jerusalem ja sen taivaallinen oppi, Hyvinkää 1938). Lisäksi Koskenhovi käänsi
G. Trobridgen teoksen Swedenborg, Life and Teaching (Swedenborgin elämä ja
opetukset, Salo 1941). C. G. Swan käänsi Swedenborgin teoksen Doctrina Vitae pro Nova
Hierosolyma (Elämän oppi Uutta Jerusalemia varten, Helsinki
1908). Kaikki nämä käännökset ovat valitettavasti puutteellisia.
Gaudeamus-kustantaja julkaisi keväällä 2000 kokoelman Swedenborgin pieniä
kirjoituksia Jyrki Siukosen suomentamina. Kirjoitukset eivät edusta Swedenborgin
tärkeimpiä, ja Jyrki Siukosen yli puolet kirjasta käsittävä johdanto osoittaa
vain, ettei hän ole ymmärtänyt Swedenborgia. Tämän kirjoittaja julkaisi
syksyllä 2001 salanimellä ”Pertti Niemi” teoksen ”Johdatus Emanuel
Swedenborgin filosofiaan”, joka on tämän kirjan eräänlainen
esityö.
Minulla on tämän kirjoittajana ilo ilmoittaa kaikille lukijoille, että
Ilmestyskirjassa 21:2 mainittu Uusi Jerusalem on alkanut täällä Suomessa
tämän kirjoittajan avioliitosta. Jokainen uusi kirkko, jonka Herra on
perustanut, on aina alkanut yhdestä avioparista. Niin myös Uusi Jerusalem. Uusi Jerusalem on kaikkien
kirkkojen kruunu, sillä se yhdistää taivaan ja kirkon
maan päällä. Se ei koskaan tuhoudu vaan elää ikuisesti. Se, että Uusi Jerusalem
on alkanut juuri Suomessa, johtuu siitä, että vasta nyt on syntynyt yhteys Uuteen Taivaaseen
allekirjoittaneen vaimon kautta, joka on siirtynyt tähän taivaaseen. Vasta nyt
voi Herra virrata suoraan Benjaminin kautta Uuteen Jerusalemiin. Benjamin
tarkoittaa vastaavaisuuksien tieteessä yhteyden välittäviä taivaita. Tämä
ilmoitus on hätkähdyttävä, mutta se on tosi. Siitä voi vakuuttautua jokainen,
joka ryhtyy soveltamaan Uuden Jerusalemin oppia itseensä. Jo olemassa olleilla
swedenborgilaisilla seurakunnilla USA:ssa, Britanniassa ja muualla ei ole ollut
Benjaminia yhteyttä välittämässä. Siksi ne eivät ole vielä olleet se Uusi
Jerusalem, josta Ilmestyskirja kertoo. Uuden Jerusalemin jäsenten peritty
pahuus vähenee jokaisessa sukupolvessa ja heistä kehittyy uusi ihmisrotu,
jota Jesaja kuvaa luvussa 65: 17-25. Tätä uutta ihmisrotua voi kuvata sanoilla Homo bonus (hyvä ihminen),
sillä se on sisäistänyt Jumalalliset Käskyt itseensä ja rakastaa lähimmäistään
ja Jumalaa kaikesta sielustaan. Sinä lukija, lähde mukaan tähän uuden
ihmisrodun luomisprosessiin!Seuraavassa lyhyt esitys Benjaminin roolista Uudessa
Jerusalemissa.
Benjaminin rooli Uudessa Jerusalemissa
Swedenborgin teologialle on heti
1700-luvun lopulla perustettu lukuisia kirkkoja ja ne ovat levinneet ympäri maailmaa
etenkin USA:han. Lisäksi on organisaatioita, jotka myyvät Swedenborgin teoksia
käännöksinä, sillä Swedenborg kirjoitti kaikki teoksensa latinaksi. Nämä
”kirkot”, joihin kuuluu tuhansia jäseniä, eivät kuitenkaan ole se Uusi Kirkko,
jota ”Uusi Jerusalem” Ilmestyskirjassa tarkoittaa. Tämä johtuu siitä, että
näillä kirkoilla ei ole suoraa yhteyttä Uuteen Taivaaseen, vaan siihen
tarvitaan ”Benjamin”,
jonka tehtävä on Taivaan ja Uuden Kirkon yhdistäminen. Sanassa Benjaminin
merkitys näkyy Jaakobin poikien Egyptin-matkassa, jolloin ensimmäinen matka
epäonnistui, koska Benjamin oli jäänyt pois. Vasta toisella matkalla Jaakobin
pojat saivat yhteyden Joosefiin, joka symbolisoi Herraa. Ensimmäinen matka
kuvaa ensimmäisten ”swedenborgilaisten” (käytän tätä termiä nykyisistä ”Uuden
Kirkon” jäsenistä) yritystä luoda Uusi Kirkko ilman Benjaminia. Vasta kun
Benjamin on mukana voi yhdistyminen Taivaan ja maanpäällisen kirkon välillä
tapahtua eli vasta nyt suomalaisen ”Benjaminin” luodessa avioliittonsa kanssa
suoran yhteyden Uuteen Taivaaseen. Tätä ennen ihmiset maan päällä ovat olleet
yhteydessä taivaaseen hyvien henkien avulla, mutta ei varsinaisten enkelien
avulla. Henkimaailman rakenne on selvitetty seuraavissa luvuissa. On kuitenkin
tärkeätä huomata, että vaikka Jumala johtaakin ihmistä hyvien ja pahojen
henkien tasapainon avulla, on ihmisen aina käännyttävä rukouksissa suoraan
Jumalan eli Herran Jeesuksen Kristuksen puoleen.
Vastaavaisuuksien
tieteessä koko taivas on Herran edessä ihmisen muodossa.
Sanalla ”Benjamin” tarkoitetaan niitä enkeliyhteiskuntia, jotka sijaitsevat
niskassa ja jotka yhdessä yhdistävät pään ja muun ruumiin. Nämä
enkeliyhdyskunnat voivat olla myös suorassa yhteydessä maan päällä eläviin
ihmisiin aviorakkaudenvälityksellä. Nykyajan ihmiset eivät kuitenkaan tiedä juuri
mitään todellisesta aviorakkaudesta, joten viittaan lukuun avioliitosta.
Aviorakkaus on kuitenkin taivaan perusrakkaus, sillä se johtuu Jumalallisen
Totuuden ja Hyvyyden liitosta.
Nykyaikana
helvetit, joihin ihminen on yhteydessä pahojen henkien välityksellä, ovat
saavuttaneet planeetallamme niin suuren vallan, etteivät henkimaailman hyvät
henget pysty niitä vastustamaan, vaan tarvitaan suora yhteys taivaaseen. Tämän
yhteyden välittäminen on Benjaminin tehtävä. Vain Benjamin voi paljastaa
helvetit ja siepata hyvän ihmisen helvettien vaikutusvallasta. Tätä ei
tietenkään tee Benjamin itse, vaan sen tekee Herra Benjaminin avulla.
Benjaminin rooli vastaavaisuuksien tieteen mukaan on niin monimutkainen, ettei
sitä tässä lyhyessä esityksessä voi tyhjentävästi kertoa. Lyhyesti voi
kuitenkin sanoa, että Benjamin tarkoittaa spirituaalis-coelestista ihmistä,
joka yhdistää Taivaan (Joosef) maan päällä eläviin ihmisiin (Jaakobin pojat).
Benjaminin tehtävänä on paljastaa helvettien vaikutus ihmiskuntaan. Tätä
tarkoittaa ”Benjamin on raateleva susi; aamulla hän syö riistaa, ja illalla hän
jakaa saalista” (1 Moos. 49: 27). Kuten susi Benjamin sieppaa lampaat eli Uuden
Kirkon jäsenet helvettien vaikutuspiiristä.
Käytännössä
Benjaminin toiminta on kaiken helvetillisen virtauksen paljastamista maan
päällä: uskonnossa, politiikassa, sosiaalisessa elämässä, tieteissä, taiteissa
ja yleisesti kaikessa elämässä maan päällä. Lisäksi Benjamin antaa aseita
helvettien vastaisessa taisteluissa uudestisyntyville, jotka joutuvat
kiusauksiin eli koettelemuksiin. Benjaminin tehtävänä on erityisesti johtaa
Uuden Kirkon papistoa näkemään helvettien vaikutuksen maan päällisissä
asioissa. Benjamin saa tätä tarkoitusta varten henkistä älykkyyttä enemmän kuin
muut ihmiset: ”Ja Benjaminin annos oli viisi kertaa suurempi kuin kaikkien
muiden.” (1 Moos. 43: 34) ja ”Hän antoi kullekin heistä juhlapuvun, mutta
Benjaminille hän antoi kolmesataa hopeasekeliä sekä viisi juhlapukua.” (1 Moos.
45: 22).
Ilman
Benjaminia Uusi Kirkko tuhoutuisi helvettien vaikutuksesta kuten aiemmatkin
aidot kirkot.
Se, että
Benjaminin rooli on myös johtaa Uuden Kirkon papistoa, näkyy Psalmista 68: 28:
”Tuolla on Benjamin, nuorin, heitä johtaen, Juudan ruhtinaat joukkoinensa,
Sebulonin ruhtinaat, Naftalin ruhtinaat.” Benjamin on suoja helvettien
hyökkäyksiä vastaan. Vastaavaisuuksien tieteessä titaanimetalli vastaa
spirituaalis-coelestiaalista eli Benjaminia ja titaanihan on metalli, joka
parhaiten kestää merivettä (meri on helvetin symboli). Huomattakoon, että kun
puhun Benjaminista en tarkoita kirjaimellisesti itseäni, vaan samannimisiä
enkeliyhteiskuntia, joiden yhteyteen Herra on minut liittänyt.
Uusi Jerusalem
eli Uusi Kirkko johtaa moniin vallankumouksellisiin tapahtumiin.
Tärkein näistä on uuden ihmisrodun syntyminen Homo sapiens –lajin tilalle.
Tämä ihmisrotu syntyy uudestisyntyneistä ihmisistä, joiden jälkeläisistä ns. peritty pahuus
asteittain poistuu. Tähän menee useita sukupolvia. Tämä ihmisrotu syntyy
vähitellen sitä mukaan kuin heidän sydämiinsä eli sieluunsa sisäistyvät
Kymmenen Käskyä. Tätä ihmisrotua voi kutsua termillä ”Homo bonus”
eli ”Hyvä ihminen”, sillä sen jäsenissä hyvyys yhdistyy totuuteen ja peritty
pahuus poistuu. Peritty pahuus poistuu kuitenkin vain vähitellen ikuisuuteen
asti eikä ihmisestä tule täysin puhdasta koskaan. Rakkaus Jumalaan ja
lähimmäisenrakkaus ovat tämän uuden ihmisrodun tärkeimmät ominaisuudet. Uusi
ihmisrotu luo uudet tieteet ja taiteet sekä täysin uuden elämäntavan. Tästä
ihmisrodusta kertoo Jeremia 31: 31-34 ja 24: 7 ja Jesaja 65: 17-25.
Vaikka Uusi
Kirkko alkaakin ruotsalaisesta tiedemiehestä ja suomalaisesta avioparista
tulee siitä kuitenkin kansainvälinen ja se saa aluksi jäseniä lähinnä
opiskelijoista ja lukeneistosta ja sellaisista, jotka sydämessään etsivät
Jumalaa. Kaikki Swedenborgin teokset palvelevat Uutta Kirkkoa, myös hänen
luonnontieteelliset teoksensa, jotka muodostavat uuden tieteenfilosofian
siemenen.
Katolisen on
helpompi kuin reformistiseen kirkkoon kuuluvan omaksua Uuden Kirkon oppi, sillä
katolinen on tottunut ripittäytymään. Uudessa Kirkossa ripittäydytään kuitenkin
suoraan Herralle Jeesukselle Kristukselle sisäisen Jumalanpalveluksen
mukaisesti. Tällaista ripittäytymistä tulee Uuden Kirkon jäsenen harjoittaa
päivittäin. Katolisen rippi papille on hyödytöntä.
Myös tietyille
luonnonkansoille on helpompaa omaksua Uuden Kirkon opit kuin länsimaiselle
”kristitylle”, jota rasittavat väärä kolminaisuusoppi ja oppi pelastuksen
tulemisesta pelkän uskon avulla. Katolisia haittaa pyhimysten palvonta, mikä on
täysin hyödytöntä, sillä ihmisen tulee turvautua rukouksissaan yksinomaan
Herraan Jeesukseen Kristukseen, joka on taivaan ja maan Jumala.
Uusi Kirkko eli
Uusi Jerusalem on vastaavaisuuksien tieteen mukaan ”Karitsan vaimo” (Ilm. 21:
9). Tämä tarkoittaa myös sitä, että Uusi Kirkko on avioliitossa Uuden Taivaan
kanssa. Mutta tämä avioliitto ei toteudu, kuten ei maallinenkaan avioliitto,
ilman molempien osapuolten tahtoa. Tänä päivänä elää monia ”swedenborgilaisia”,
jotka kyllä pelastuvat Uuden Kirkon opin avulla, mutta jotka eivät kykene
tekemään tästä kirkosta maailmanlaajuista ikuista kirkkoa niin kuin Sanassa on
ennustettu. Ei ole löytynyt sellaista avioparia, joka voisi suorittaa tämän
kirkon ja taivaan liiton eli olemisen omasta tahdosta avioliitossa tämän Uuden
Taivaan kanssa, paitsi nyt eli minun ja puolisoni tahdosta. Me yhdessä olemme
tämän kirkon ”pioneeriavioliitto”. Emme tietenkään ota minkäänlaista kunniaa
tästä tehtävästämme, sillä kuka tahansa olisi voinut olla tämä ensimmäinen
avioliitto, jos vain olisi sitä nimenomaan halunnut. Herra valitsi meidät ja on
ilmoittanut vastaavaisuuksilla tehtävämme. Herra on johtanut meitä molempia
lapsesta lähtien ikuiseen avioliittoon ja tämä johdatus on myös tuonut mukanaan
ankaria kärsimyksiä eli koettelemuksia, jotta avioliittomme olisi puhdistunut
synnistä. Esitän seuraavassa hieman näistä vastaavaisuuksista, jotka osoittavat
kuinka Herra toimii ikuisuudestaan käsin. Tämä on samalla eräänlainen
vastaavaisuuksien tieteen alkeisoppitunti.
Kaikilla
maallisilla asioilla on henkinen eli spirituaalinen vastaavaisuus. Myös
avaruudellisilla asioilla. Muinaisina aikoina astrologia oli perustunut
vastaavaisuuksien tieteeseen, mutta nykyajan ”astrologit” eivät tätä tiedettä
tunne ja siksi nykyajan astrologia on suurelta osin humpuukia. Myös nimillä ja
erilaisilla symboleilla ja geometrisilla kuvioilla on tarkka henkinen
merkityksensä, joka avautuu vain sellaiselle, jonka ymmärryksen Jumala on
avannut. Seuraavassa hieman avioliittomme eli ensimmäisen varsinaisen Uuden Jerusalemin
avioliiton vastaavaisuuksia.
Syntymäpaikka ja muita vastaavaisuuksia
Olen syntynyt Suomessa kylässä,
jonka nimi on ”Niska”. Niska on vastaavaisuus nimelle Benjamin, joka myös
tarkoittaa enkelitaivaan (joka on kokonaisuudessaan ihmisen muotoinen) niskaa,
jonka tehtävänä on yhdistää taivaallinen (pää) spirituaaliseen (rinta ja
käsivarret) ja luonnolliseen (vatsa lanteet ja jalat). Kylä ”Niska” symbolisoi
myös samaa kuin ”Benjamin” eli suojelua helvettien hyökkäyksiltä. ”Niska” on
myös Oulujoen varrella, mikä vanha tervankuljetukseen käytetty joki symbolisoi
myös Benjaminin funktiota suojella helvettien (meri) hyökkäyksiltä, sillä
tervalla suojeltiin laivoja merivedeltä. Myöhemmin keksitty metalli titaani
myös symbolisoi samaa, sillä se kestää parhaiten merivettä. Minulla on myös
titaanisormus niskassa yhden vaurioituneen niskanikaman vuoksi; se symbolisoi
liittoani taivaan kanssa.
Avioliittomme
solmittiin Tukholmassa 04.05.1978 eli päivä sen jälkeen kun Swedenborgin
pääkallo haudattiin Upsalan katedraaliin. Kallo oli varastettu Lontoossa
1700-luvulla. Swedenborgin kalloton ruumis symbolisoi Uutta Kirkkoa ilman
taivaallista johtajaa (Benjamin, Psalmi 68). Tässä on vastaavaisuus, sillä
Swedenborgin ruumis oli ollut Herran temppelinä hänen kirjoittaessaan
teologiset teoksensa. Varsinaisesti Uusi Jerusalem Karitsan vaimona alkoi
tuolloin 04.05.1978. Jouduimme koviin kiusauksiin eli koettelemuksiin, joista
viimeisessä vaimoni kuoli ja pääsi Uuteen Taivaaseen. Sen jälkeen olen ollut
häneen koko ajan yhteydessä, vaikka hän elääkin toisessa maailmassa. Näin
toteutui Uuden Taivaan ja Uuden Kirkon avioliitto. Jouduimme vastaanottamaan
ankarat kiusaukset, mitkä symbolisoivat sitä väkivaltaa mitä lohikäärmehenkiset
papit olivat Uudelle Kirkolle aiheuttaneet. Vaimoni kuolinpäivä ja viimeinen
kiusaus tapahtui 25.11.2006, joka oli myös YK:n merkkipäivä ”naisiin
kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi”. Uutta Kirkkoahan kuvataan
Ilmestyskirkossa auringolla vaatetetulla vaimolla, joka seisoo Kuun (usko)
päällä.
Swedenborg
ennusti kirjassaan Apocalypsis Explicata (n. 765), että Uusi Kirkko tulee
aluksi olemaan lohikäärmehenkisten pappien hallussa. Lohikäärmeellä
tarkoitetaan uskoa ilman lähimmäisenrakkautta. Nämä papit eivät uskalla
soveltaa Uuden Kirkon oppia käytännön elämään, vaan toimivat kuten reformoidut
papit asettaen uskon lähimmäisenrakkauden edelle. Nämä papit eivät uskalla
esim. kertoa totuutta sionismin kansainvälisistä rikoksista, vaikka niiden
tunteminen on tärkeää, jotta planeettamme voitaisiin pelastaa uhkaavalta
kolmannelta maailmansodalta. Lähimmäisenrakkaus pimeinä aikoina on usein
ennen kaikkea pahan eli helvettien vaikutusten paljastamista maallisessa
elämässä. Swedenborgilaiset seurakunnat ja yhdistykset ovat kuitenkin tehneet
arvokkaan työn kääntäessään kaikki Swedenborgin teokset englanniksi ja näin
valmistaneet Uuden Kirkon tulevaisuuden. Englanti on nykyisin johtava
maailmankieli, jota lähes joka maassa opiskellaan. Näin niistä pääsee hyötymään
ne lukuisat ihmiset, jotka osaavat riittävästi englantia.
Kävin
nuoruudessani luterilaisen rippikoulun, jonka päätteeksi sain lahjaksi
Raamatun. Pappi oli laittanut siihen kohdan muistolauseeksi elämälleni. Se oli
Paavalin 2. kirjeestä Timoteukselle luvusta 1, missä lukee, että ”jos kiellämme
hänet, on hänkin kieltävä meidät; jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän
uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.”. Kun aloin etsimään tätä
kohtaa en sitä löytänytkään saamastani Raamatusta. Kävi ilmi, että se lehti oli
jäänyt pois kirjapainossa. Tämä ei ollut sattumaa, vaan Kaitselmuksen huomautus
minulle, josta oli tullut ateisti eli olin hylännyt uskon Jumalaan, mikä
minulla lapsena oli. Tällä tavoin Jumala ohjasi minua ikuisuudesta käsin.
Tällaisia tapauksia on elämässäni useita, mutta mainitsen niistä enää vain
tärkeimmän:
21.07.1969 olin
isäni kanssa katsomassa televisiota aamuyöllä, jolloin ensimmäinen ihminen
astui Kuun kamaralle. En ehtinyt katsoa tapausta sillä menin eräänlaiseen
transsiin ja makasin monta minuuttia sängyssä pystymättä liikuttamaan jäseniä.
Olin liikuntakyvytön sen ajan kun ensimmäinen ihminen astui Kuun pinnalle eli
klo 4.56 Suomen aikaan. Ihmettelin ilmiötä, mutta en keksinyt sille selitystä
ja olin muuten hyvässä fyysisessä kunnossa. Vuonna 1973 juuri 21.07. klo 4.56
oikean silmäni sisäinen näkökyky yllättäen avautui ja näin kaikissa asioissa
eräänlaisen sisäisen merkityksen. Otin esiin rippiraamattuni ja näin siinä
sisäisen merkityksen, jota tuolloin kutsuin Raamatun salaiseksi koodiksi. Tämän
jälkeen aloin tutkimaan parapsykologiaa, mystiikkaa ja uskontoja löytääkseni
selityksen kokemalleni ilmiölle. Vasta heinäkuussa 1975 löysin Swedenborgin
teoksen ”Taivas, sen ihmeet ja helvetti”. Heti avattuani kirjan oikean
silmäni sisäinen näkökyky jälleen hetkeksi avautui ja tiesin löytäneeni
etsimäni. Swedenborgin teokset paljastavat tuon salaisen merkityksen
systemaattisesti ja perusteellisesti, eikä minun tarvinnut mitenkään sokeasti
uskoa, vaan ymmärsin, että se oli totta. Swedenborg käyttää tästä salaisesta
merkityksestä nimitystä ”Sanan sisäinen merkitys”. Se, että tämä tapaus liittyi
ihmisen ensimmäiseen askeleeseen Kuun pinnalla, tarkoittaa juuri sitä, että
minä ja vaimoni muodostamme ensimmäisen Uuden Jerusalemin avioparin maan
päällä. Lukeehan Ilmestyskirjan luvussa 12: ”Ja näkyi suuri merkki taivaassa;
vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen
päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.”
Raamatun eli
siis Jumalan Sanan luonnollinen merkitys eli siis teksti on vastaavaisuuksien
tieteessä ”pilvet”.
Sisäisen merkityksen avautuminen on kuvattu Danielin kirjassa (5: 13, 14),
missä pilvet tarkoittavat Sanan ulkoista merkitystä ja Ihmisen Poika
Sanan sisäistä merkitystä eli Herran toista tulemista Sanan sisäisen merkityksen
avautumisena.
Toivon, että
lukija perehtyy ennakkoluulottomasti seuraavilla sivuilla esitettyyn. Siinä
esitetään Uuden Kirkon oppi pääpiirteittäin. Kirjassa on myös sovellettua
tietoa maailman tilasta tänä päivänä, mitä tietoa ei löydy muista lähteistä.
Ne, jotka ymmärtävät Uuden Jerusalemin opin, pääsevät uudestisyntymään ja
heidän jälkeläisistään tulee kohoamaan täysin uusi ihmisrotu, joka on monin
tavoin Homo sapiens –lajia älykkäämpi, sillä sen älykkyys on peräisin
suoraan Herralta Jeesukselta Kristukselta ja hänen Uudesta Taivaastaan. Tule
mukaan yhdistykseen Nova Hierosolyma eliUusi Jerusalem. Ole mukana maailmanvallankumouksessa,
jossa planeetallemme syntyy uusi ihmisrotu Homo bonus rappeutuneen Homo sapiens
–lajin tilalle.
Peritty pahuus
On tärkeää ymmärtää, mitä peritty
pahuus tarkoittaa. Se ei tarkoita mitään ”Aatamilta” perittyä perisyntiä, vaan
jokainen perii omilta vanhemmiltaan taipumuksen pahaan eli
tiettyyn maailmanrakkauden tai itserakkauden
muotoon. Tällainen peritty pahuus lisääntyy aina jokaisessa sukupolvessa ja
tätä tarkoittaa Käskyissä ”kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja
neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat” (1 Moos. 20: 5).
Uudestisyntyminen Herrasta katkaisee tämän kierteen ”mutta teen laupeuden
tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni” (1 Moos. 20: 6).
Näin peritty pahuus vähenee sukupolvissa Uuden Jerusalemin jäsenillä ja heistä
kehittyy uusi ihmisrotu. Tämä on Uuden Kirkon opin sisin olemus.
Uuden
ihmisrodun luominen on välttämätöntä, sillä nykyajan ihmisten peritty pahuus on
jo saavuttanut tason, jolta on hyvin vaikea perääntyä joskaan ei mahdotonta.
Tämä edellyttää älykkäästi johdettua maailmanlaajuista Uutta Kirkkoa,
joka kerää ihmiskunnan parhaimman aineksen siipiensä suojaan ja suorittaa uuden
ihmisrodun luomistyön. Tämä luominen tapahtuu Herran Jeesuksen Kristuksen
välittömässä suojeluksessa ja Benjaminin johdolla (Psalmi 68).
Uusi ihmisrotu
Tätä uutta ihmisrotua kuvaa
seikkaperäisesti Jesaja 65: 17-25. Oletan tämän kirjoittajana, että uusi
ihmisrotu alkaa Suomesta, mutta kehittyy varsinaisesti Etelä-Amerikassa, missä
ovat kaikkein suotuisimmat edellytykset Uudelle Kirkolle. Näistä suotuisista
edellytyksistä voidaan mainita miljoonat intiaanit ja sekoittuneet ihmislajit,
joiden uudestisyntyminen on helpompaa kuin länsimaisen sivistyksen mädättämiltä
eurooppalaisilta. Myös Etelä-Amerikassa yleisen katolisen kirkon rippitraditio
helpottaa uudestisyntymistä, koska Uuden Kirkon oppi edellyttää ripittäytymistä
suoraan Herralle. Etelä-Amerikassa viime vuosina alkanut sosialistinen
politisoituminen on myös tekijä, joka voi auttaa Uutta Kirkkoa: Uusi Kirkko voikirkastaa sosialismin
periaatteet uskonnollisilla perusteilla ja Uuden Kirkon ja
sosialismin yhdistyminen voi olla siunaus vastakohtana kommunismin ja ateismin
helvetilliselle liitolle. Etelä-Amerikka on ollut länsimaisen riiston kohteena
vuosisatoja ja on vieläkin. Uuden sosialistisen vallankumouksen
liittäminen Uuden Kirkon ja uuden
ihmisrodun kehittymiseen avaa valtavia näköaloja.
Uusi ihmisrotu
– Homo bonus
– tulee myös älykkäämmäksi kuin Homo sapiens. Sen jäsenille kehittyy kyky nähdä
vastaavaisuuksia kuten oli ensimmäisillä ihmisillä. Tätä ennakoi oikean silmäni
sisäisen näkökyvyn avautuminen 1973 ja joka ominaisuus tulee ennen pitkää
kaikille uudestisyntyneille ihmisille, ei kuitenkaan ehkä ihan ensimmäisissä
polvissa. Tämän kyvyn ansiosta uusi ihmisrotu luo uuden tieteenfilosofian
vastaavaisuuksien tieteen pohjalta. Vastaavaisuuksien tiedehän oli tieteiden
tiede muinaisille ihmisille, jotka eivät suinkaan polveutuneet apinoista kuten
jotkut nykyajan tiedemiehistä uskovat.
Swedenborg
vielä ennustaa, että tämä uusi ihmisrotu löytää jälleen aviorakkauden,
mikä oli muinaisten ihmisten tärkein rakkauden laji. Minun ja vaimoni
avioliitto esittää ensimmäistä avioparia, jonka tehtävänä on toimia symbolina.
Emme ole mitenkään muuten erikoisasemassa kuin ajallisesti ensimmäinen pari. Me
olemme myös saaneet kärsiä tosi kovia koettelemuksia eli kiusauksia.
Sinä, joka luet
tämän, voit antaa tärkeän panoksesi tässä maailmanhistorian viimeisessä ja lopullisessa
vallankumouksessa. Jos noudatat tässä kirjassa esitetyn sisäisen
Jumalanpalveluksen ohjeita, saat valaistuksen ymmärrykseesi
suoraan Herralta, etkä tarvitse mitään sokeaa uskoa kuten nykyajan
rappeutuneet ”kristilliset” yhteisöt edellyttävät. Voit sanoa kaikille, että ”NUNC LICET”:
”Nyt on sallittu tunkeutua uskon mysteereihin ymmärryksen avulla”. ”Ja Henki ja
morsian sanovat: ’Tule!’ Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon
elämän vettä lahjaksi.” (Ilm. 22: 17). Ja ”Hän, joka näitä todistaa, sanoo:
’Totisesti, minä tulen pian’ Amen, tule, Herra Jeesus!” (Ilm. 22: 20).
Nykyaika on
muuttunut niin helvetilliseksi, että vain uusi ihmisrotu voi pelastaa
ihmiskunnan tuholta. Maailmanlaajuisia ongelmia ei pystytä ratkaisemaan Homo
sapiens –lajin avulla, sillä se on täysin degeneroitunut. Vain Herran luoma uusi kansa,
jonka sydämiin on kirjoitettu Kymmenen Käskyä voi pelastaa maapallon uhkaavalta
tuholta. Uuden Jerusalemin uudestisyntymismenetelmä luo uuden ihmisrodun, joka ei
enää tee pahaa toisilleen. Näin ennustettu paratiisi palaa maan päälle. Mutta
siihen menee useita sukupolvia, eikä se onnistu ilman synnytystuskia. Tätä
uuden älykkäämmän ihmisrodun syntyä kuvaa Danielin kirjan luku 12 ja Jesaja 65:
17-25.
KIRJALLISUUTTA
DE BALZAC, HONORÉ:
Louis Lambert. ‑ Oeuvres completès de H. de Balzac, vol. XVI. Paris
1858.
DOSTOJEVSKI, FEDOR:
Rikos ja rangaistus. Juva 1985.
DUSEN, WILSON V.:
The Presence of Other Worlds.
New York 1975.
von GOETHE, JOHANN W.:
Faust. Keuruu 1956.
JAMES, HENRY SR.:
Substance and Shadow. ‑ Selected Works of Henry
James Sr. Vol. 8.
New York
1983.
JONSSON, INGE & HJERN, OLLE: Swedenborg.
Stockholm 1976.
MILOSZ, CZESLAW:
Emperor of the Earth.
Berkeley 1977.
NIEMI, PERTTI: NUNC LICET
Johdatus Emanuel Swedenborgin filosofiaan. Turku 2001.
SWEDENBORG, EMANUEL:
The Apocalypse Explained. Englanninkielinen
käännös teoksesta Apocalypsis Explicata.
London
1968.
De Coelo et ejus Mirabilibus, et de Inferno. Londini
1758.
Clavis Hieroglyphica. (kokoelma
Jyrki Siukosen suomennoksia eräistä Swedenborgin kirjoituksista). Tampere 2000.
Continuatio de Ultimo Judicio. Amstelodami 1763.
Sketch of an Ecclesiastical History of The New
Church. Engl. käännös luonnoksesta Historia Ecclesiastica Novae Hierosolymae.‑Posthumous Theological Works
of Emanuel Swedenborg. New York 1978.