”Eikö kahta varpusta myydä yhteen
ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta. Ovatpa
teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut.” Matt. 10: 29, 30.
Koska
Jumalallinen Rakkaus on luonut henkisen ja luonnollisen maailman Jumalallisen
Viisauden (instrumentaalinen syy) avulla, ja Hyvyys ja Totuus ovat olleet
tällöin yhtyneinä, on kaikessa luodussa jotain tästä hyvyyden ja totuuden
liitosta. Ihmisellä tämä esiintyy tahdon ja ymmärryksen liittona. Ihmisen
kääntyminen pois Jumalasta loi pahuuden ja vääryyden liiton, ja tällöinkin
säilyi ymmärryksen ja tahdon välinen liitto, sillä pahan ihmisen tahto vetää
puoleensa vääryyksiä. Jumala pyrkii kaikessa yhdistämään hyvän ja toden.
Tästä johtuu, että ihminen saa aitoja totuuksia Herralta vain, jos hänen
tahtonsa on hyvä. Koska nykyajan ihmisillä on perityn pahuuden johdosta paha tahto,
ei aitoja totuuksia tunne muut kuin Herran uudestisynnyttämät, joita on vähän
pimeällä ajallamme. Tästä syystä Herra johdattaa myös niin harvat Swedenborgin
teologian pariin. Pahoille ihmisille Herra sallii heidän pahuuttaan vastaavia
vääryyksiä. Herra pitää pahojen ‑ siis uudestisyntymättömien ‑ ymmärryksen
niin suljettuna, etteivät he tajua aitoja totuuksia, vaikka kuulevat tai
lukevat niistä.
Vanha ongelma elämän
tarkoituksesta saa selkeän vastauksen: elämän tarkoitus on enkelien lukumäärän
lisääminen. Taivas on yhdistyminen Herraan hyvyyksien ja totuuksien avulla.
Jokaisella ihmisellä on sellainen henki, että hän voi uudestisyntymisen avulla
liittyä Herraan yhä lähemmin ja lähemmin. Mitä lähemmin ihminen liittyy
Herraan, sitä älykkäämmäksi ja viisaammaksi hän tulee. Mitä kauemmaksi
Herrasta ihminen kulkee, sitä tyhmemmäksi hän tulee. Ihminen tulee myös sitä
onnellisemmaksi, mitä lähemmin Herraan hän liittyy.
Herra itse on
ikuinen ja ääretön. Mitään muuta ääretöntä ja ikuista ei ole, joten kaikki
ääretön ja ikuinen on Jumalasta. Kaikki luotu on äärellistä. Ihmisen sielu elää
tosin ikuisesti, mutta se eroaa Jumalan ikuisuudesta siinä, että sillä on äärellinen
alkuhetkensä. Jumalan ikuisuus käsittää sekä menneen, nykyisen että tulevan,
eikä sillä ole rajallista alku‑ tai loppuhetkeä. Sekä henkinen että fyysinen
maailma ovat luotuja ja siis äärellisiä. Jumala on ajan ja paikan ulkopuolella,
mutta Hän on kuitenkin yhteydessä aikaan ja paikkaan vastaavaisuuksien avulla.
4. Jumalallisen Kaitselmuksen laki, että
ihmisen tulee saada ajatella, tahtoa ja toimia vapaudessa oman ymmärryksensä
mukaan.
Ihmisellä olevat ymmärrys ja
vapaus ovat Herrasta. Ymmärrys syntyy ihmisen sieluun tulevasta spirituaalisesta
virtauksesta. Vapaus syntyy taivaan ja helvetin välisestä tasapainosta. Nykyajan
psykologit luulevat, että ihmisen ymmärrys johtuu pelkästään aivojen
toiminnasta, ja he pitävät ihmistä lähinnä monimutkaisena koneena. He eivät
oivalla, että ymmärtäminen on henkistä näkemistä, joka perustuu sielun
olemassaoloon: spirituaalinen virtaus kohdistuu ihmisen sieluun, jonka
vuorovaikutus ihmisen aivojen ja aistimien kanssa synnyttää ymmärryksen.
5. Ihmisellä tulee olla halua omasta
tahdostaan poistaa pahuudet synteinä ulkoisesta ihmisestään. Tällöin Herra
poistaa pahuudet myös hänen sisäisestä ihmisestään.
Jokaisella ihmisellä on sekä
ulkoinen että sisäinen ajatuksensa. Kun ihminen on toisten ihmisten seurassa,
hän puhuu ja toimii ulkoisen ajatuksensa mukaan. Tällöin hän voi olla kohtelias
niillekin, joita hän vihaa ja hän voi puhua oikeudenmukaisesti ja rehellisesti,
vaikka hän sisimmässään onkin epärehellinen jne. Tämä ulkoinen ajattelu
mahdollistaa sisäisesti pahojenkin elämisen moraalisesti yhteiskunnassa.
Ihmisellä on kuitenkin vielä sisäinen ajattelu, jota hän harrastaa yksin
ollessaan. Tämä sisäinen ajattelu määrää, mitä ihminen todellisuudessa on,
sillä yksin ollessaan ihminen ajattelee varsinaisesti oman tahtonsa
mukaisesti.
6. Ihmistä ei saa ulkoisin keinoin pakottaa
ajattelemaan uskonnollisia asioita, mutta hänen tulee itse pakottaa itsensä
uskonnollisiin normeihin.
Ketään ihmistä ei voi
uudestisynnyttää ihmeiden ja merkkien avulla, jotka pakottavat ihmistä, sen
sijaan että vetoaisivat ihmisen ymmärrykseen ja vapauteen, joiden avulla
ainoastaan ihmisen voi uudestisynnyttää. Ihmeet ja merkit luovat uskoa ulkoisin
keinoin ja siten maailmasta käsin, kun taas todellinen usko tulee sisäistä
tietä suoraan Herrasta. Kirkkojen historiassa on lukuisia esimerkkejä siitä,
etteivät ihmeet ja merkit synnytä aitoa uskoa.
7. Jumala ohjaa ja
opettaa ihmistä Sanan avulla, mutta kuitenkin niin, että ihminen kokee tämän
oppimisen tapahtuvan ikään kuin omasta itsestään käsin.
Yksi Kaitselmuksen tärkeimpiä
lakeja on kuten mainittu se, että ihmisellä tulee olla ymmärrys ja vapaa tahto,
joita ilman ihmistä ei voi uudestisynnyttää. Tästä syystä Jumala ei voi ohjata
ja opettaa ihmistä suoraan kuten opettaja opettaa koululaisia. Jumaluus opettaa
ihmistä aina niin, ettei ihmisen oma aktiivisuus tuhoudu. Ihminen ei ole
Jumalan mekaaninen automaatti, vaan juuri ihmisen oma tietoisuus tekee hänestä.
ihmisen. Jumala opettaa ihmistä niin, että ihminen kokee oppivansa henkisiä
totuuksia ikään kuin itsestään, sillä tällainen opetus säilyttää ihmisen vapaan
tahdon.
8. Ihmisen ei tule havaita tai tuntea
Jumalallisen Kaitselmuksen toimintaa, mutta siitä huolimatta hänen tulee
tietää ja tunnustaa sen olemassaolo.
Jos ihminen havaitsisi tai
tuntisi tarkasti, miten Kaitselmus toimii, ei hän enää toimisikaan järkevyydessä
ja vapaudessa, vaan hän kokisi olevansa eräänlainen automaatti. Tämä merkitsisi
sitä, että ihminen tietäisi ennalta tulevaisuuden tapahtumia. Jumala itse
tietää kaiken ‑ sekä tulevan, nykyisen että menneen. Ihmiselle tulevaisuuden
tarkka tietäminen on vaarallista, sillä tällainen tietäminen tuhoaa juuri tuon
ihmisen tärkeimmän ominaisuuden eli kyvyn toimia ymmärryksessä ja vapaudessa.
Tulevaisuuden tunteminen tekisi ihmisestä kohtaloaan passiivisesti
odottavan. Hyvin harvoin Jumala sallii ihmisen tietää tulevia tapahtumia, ja
tällöin on aina kyseessä jokin ihmiselle tärkeä hyöty.
9. Ihmisen oma viisaus on mitätöntä.
Kaitselmus ohjaa salaisesti sekä hyviä että pahoja.
Jumala ohjaa jokaista ihmistä.
Hyviä Hän ohjaa kohti taivasta, pahoja Hän pyrkii johdattamaan pois pahuudesta
tai ainakin pienempiin pahuuksiin. Niistä, jotka ovat tunnustaneet ainoastaan
luonnon ja ihmisviisauden, muodostuvat helvetit. Niistä, jotka ovat
tunnustaneet Jumalan ja Hänen Kaitselmuksensa, muodostuvat taivaat. Jumala
sallii kuitenkin ihmisen kokea, että elämä on ihmisessä ikään kuin hänestä
itsestään, vaikka elämä on yksin Jumalasta. Tästä ihmisen kokemuksesta käsin
uudestisyntymättömät vetävät sen johtopäätöksen, että elämä todella lähtee
heistä itsestään ja että he pystyvät ohjaamaan itseään omalla viisaudellaan.
10. Ihmisen sallitaan tuntea sisäisesti
uskon totuuksia ja rakkauden hyvyyksiä vain siinä määrin kuin hän voi pitää ne
elämänsä loppuun asti.
Ihmisen ymmärrys on laaja‑alaisempi
kuin hänen tahtonsa. Ihminen voi ymmärtää sisäisiä totuuksia vaikka hänen tahtonsa
ei niitä suosikaan. Tätä tapahtuu tosin vain tiettyyn rajaan asti, sillä
varsinaisia coelestiaalisia totuuksia voidaan antaa vain ihmiselle, jonka
tahtokin on uudestisyntynyt. Jos nyt ihminen omaksuu sisäisiä totuuksia ja
elää niiden mukaisesti, mutta myöhemmin luopuu näistä totuuksista eikä elä
enää niiden mukaisesti, niin ihminen syyllistyy synneistä ankarimpaan ‑ häväistykseen
(lat. prophanatio). Häväistyksessä ihminen nimittäin sekoittaa sielussaan
Jumallista Pyhää pahuuteen, ja tämä on jyrkästi Jumalallisen Järjestyksen vastaista
eli tarkasti ottaen kuudennen käskyn rikkomista. Estääkseen häväistystä
tapahtumasta Kaitselmus johdattaa ihmisen sisäisiin totuuksiin ja hyvyyksiin
vain siinä määrin kuin ihminen voi pitää niistä kiinni elämänsä loppuun asti.
Ihmiselle on parempi elää koko elämä pahuudessa, kuin että hän kääntyisi
hyvyydestä takaisen aiempaan pahuuteensa.
11. Jumala sallii pahan päämäärän tähden,
mikä on pelastus.
Maailmassa on monenlaista pahaa
ja epäoikeudenmukaisuutta. Tämä saa monen luonnollisen ihmisen epäilemään
Jumalan olemassaoloa. Jumala voisi tietysti äärettömällä voimallaan poistaa
maailmasta kaiken pahan, mutta silloinkaan ei poistuisi paha ihmisen tahdosta.
Jumala loi nimittäin ihmiselle vapaan tahdon, jota ilman ihminen ei ole
ihminen. Jos Jumala ottaisi pois ihmiseltä vapaan tahdon, ei ihminen olisi enää
ihminen vaan eläin. Tästä ihmisen tahdon vapauden säilyttämisestä johtuu, että
Kaitselmus sallii myös pahaa tapahtuvan, vaikka Jumala ei tietenkään halua,
että pahaa tapahtuu. Ihmisen tehdessä tai ajatellessa pahaa hänen tahtonsa
laatu tulee esille, ja ihminen voi vapaudessa ja järkevyydessä havaita oman
pahuutensa sekä kääntyä pois siitä. Kun ihminen kääntyy pois pahuudestaan ja
turvautuu Jumalaan, luo Jumala hänelle uuden tahdon, joka on vapaa kaikkeen
hyvään. Jos Jumala ei sallisi maailmassa myös pahaa, ei pahuus tulisi esille
eikä ihminen voisi uudestisyntyä. Uudestisyntymisen edellytyksenä on pahuuden
tunteminen. Tämän vuoksi pahan salliminen tietyissä rajoissa on Kaitselmuksen
laki.
12. Jokainen ihminen voi uudestisyntyä,
eikä ole olemassa mitään predestinaatiota eli ennakolta määräytymistä taivaaseen
tai helvettiin.
Planeettamme jokainen ihminen voi
uudestisyntyä eikä ketään ole edeltä käsin tuomittu helvettiin. Jokainen
ihminen voi vapaasti omalla elämällään valita, kumpaan hän kuolemansa jälkeen
joutuu, taivaaseen vai helvettiin. Jeesus syntyi juuri juutalaiseksi, koska
juutalaisten helvetit olivat kaikista helveteistä pahimmat. Juutalaiset olivat
‑ ja ovat sitä tänä päivänäkin ‑ planeettamme julmin ja itsekkäin kansa. Jeesuksen
juutalaisuudesta seuraa kuitenkin, että myös juutalainen voi pelastua, kun
hän kääntyy pois pahuudesta ja tunnustaa Jeesuksen Jumalaksi. Kukaan ei voi myöskään
pelastua välittömän armon ansiosta, sillä ihmisen tahtoa ei voi muuttaa
hetkessä. Uudestisyntyminen on pitkäaikainen prosessi, missä ihminen vähitellen
puhdistuu pahuudestaan, ja sitä mukaa kuin ihminen puhdistuu, luo Herra häneen
uuden tahdon ja uuden ymmärryksen. Todelliseen kristilliseen uskontoon kuuluu
kaksi olennaista asiaa: Jumalan tunteminen eli Jeesuksen ymmärtäminen
taivaan ja maan Jumalaksi sekä eläminen Kymmenen Käskyn mukaisesti.