”Niin kaikki muuttui, mullin mallin
mennen, nyt huippu on, mik’ alho ennen. Myös tähän nojaa oikean ne opin, ett’ ylimmäksi
muuttuu alimmainen. Näät meil’ ol’ orjuus kuuman luolakopin, nyt vapaan ilman
valta kukkurainen; salaisuus avoin visuun kätköön jää, sen myöhään vasta
kansat käsittää. Ephes. 6: 12.” J. W. v. Goethe: Faust (suomennos Otto Mannisen)
Aistillinen ihminen, henkinen ihminen ja taivaallinen ihminen kokevat
aikamme maailman eri tavoin. Aistillinen ihminen on vallitseva ihmislaji
planeetallamme, sillä niitä, joiden spirituaalinen tai coelestiaalinen
mielen aste on avautunut, on erittäin vähän. Hyvin harvat tietävät, miltä
maailma näyttää henkisen tai taivaallisen ihmisen näkökulmasta. Aistillinen
ihminen on omasta mielestään älykäs; spirituaalinen ihminen ymmärtää
todellisen älykkyyden tulevan Jumalalta; coelestiaalinen ihminen havaitsee,
että kaikki viisaus ja kaikki hyvyys tulevat yksin Herralta. Aistillisesta
ihmisestä voi käyttää nimitystä Homo stultus (tyhmä ihminen), sillä hän
muodostaa maailmankuvansa aistitiedon erheiden perusteella. Nykyajan länsimaisista
ihmisistä arviolta 99 % on aistillisia. Spirituaalinen ihminen on Homo sapiens
(viisas ihminen), sillä hän tietää ja ymmärtää myös henkisen maailman olemassaolon.
Coelestiaalinen ihminen on Homo bonus (hyvä ihminen), sillä hän on voittanut
kiusauksissa, näkee totuudet hyvyyksistä käsin ja elää Herran
suojeluksessa. Nykyisin käytetään kaikista ihmisistä nimitystä Homo sapiens tai
Homo sapiens sapiens, mutta oikeampaa olisi nimittää nykyihmisiä nimellä Homo
stultus. Uuden Jerusalemin jäsenten jälkikasvu muodostaa Homo bonus –ihmisen,
joka on jo siis oma ihmislajinsa, uusi ihmisrotu. Tässä kirjassa uutta
ihmisrotua kutsutaan Homo bonukseksi, sillä sen ero Homo sapiens –lajiin on
suuri. Homo bonus –ihminen asettaa hyvyyden totuuden edelle ja siitä nimitys
”Hyvä ihminen”. Homo bonus –lajin peritty pahuus vähenee sukupolvittain.
Aistillinen
ihminen näkee nykymaailman aiemman maailman kehittyneempänä muotona. Hän
ihailee luonnontieteiden edistystä ja korkeaa teknisen osaamisen tasoa. Hän
ei kykene lainkaan näkemään aikakautemme henkistä tasoa, vaan katsoo
lisääntyneen materiaalisen tiedon edustavan todellista kehitystä. Hän imee
itseensä helposti erilaisia materialistisia teorioita ja uskomuksia ja pitää
itseään vain kehittyneenä eläimenä uskoen polveutuvansa apinoista.
Aistilliset tiedemiehet eli lähes kaikki aikamme tiedemiehet
luovat kunnianhimonsa piiskaamina teorioita ja oppeja, joissa kaikki asiat ovat
asetetut päälaelleen: tärkeitä lakeja ei tunneta lainkaan, ja tyhjänpäiväisyys
on korotettu korkeaksi totuudeksi. Aistillinen ihminen ei kuitenkaan itse näe
omaa tasoaan, vaan pitää itseään älykkäänä ja kehittyneenä ihmisenä.
Kuolemansa jälkeen aistilliset ihmiset joutuvat helvetteihin, ja niissä
vallitseva virtsan ja ulosteiden löyhkä tuntuu heistä suloiselta tuoksulta.
Virtsa ja ulosteet vastaavat vastaavaisuuksien tieteessä ihmisen omasta
älykkyydestä lähtevää totuutta ja hyvyyttä. Ihmisen syntyminen peräaukon ja
virtsaputken välistä vastaa ihmisen syntymistä perittyyn pahuuteen. Nykyisin
peritty pahuus on suurempaa kuin koskaan aiemmin.
Spirituaalinen
ihminen oivaltaa, että nykyajan maailma on menossa huonompaan suuntaan: Jumalasta
ei ole juuri lainkaan tietoa; itsekkyys ja rahanahneus hallitsevat ihmisten
mieliä; henkisistä asioista ovat vain harvat kiinnostuneita. Uskontokunnat
ovat vain sosiaalisia organisaatioita.
Vasta
coelestiaalinen ihminen havaitsee selvästi, minkälainen maailman tila
planeetallamme nykyisin on: aikakautemme on pimeämpi kuin mikään aiempi vaihe
ihmiskunnan historiassa. Materialismi ja aistillisuus ovat tukahduttaneet
kaiken korkeamman tiedon. Tieto luonnosta ja materiasta on korotettu
ylimmäksi tiedoksi, vaikka sen tulisi olla alin. Henkisen maailman lakeja ei
tunneta lainkaan. Kaikki asiat on käännetty ylösalaisin.
Vastaavaisuuksien
tieteeseen perehtynyt ihminen saa helposti selville aikakautemme henkisen
luonteen. Ihmiskunnan eri kehityskaudet planeetallamme on kuvattu Nebukadnessarinunessa,
joka löytyy Danielin Kirjasta (Dan. 2: 31 35):
”Sinä näit, kuningas, katso, oli iso kuvapatsas. Se kuvapatsas oli
suuri, ja sen kirkkaus oli ylenpalttinen. Se seisoi sinun edessäsi, ja se oli
hirvittävä nähdä. Kuvan pää oli parasta kultaa, sen rinta ja käsivarret hopeata,
sen vatsa ja lanteet vaskea. Sen sääret olivat rautaa, sen jalat osaksi rautaa,
osaksi savea. Sinun sitä katsellessasi irtautui kivilohkare ei
ihmiskäden voimasta ja iski kuvapatsasta jalkoihin, jotka olivat rautaa
ja savea, ja murskasi ne. Silloin musertuivat yhdellä haavaa rauta, savi,
vaski, hopea ja kulta, ja niiden kävi kuin akanain kesäisillä puimatantereilla:
tuuli vei ne, eikä niistä löydetty jälkeäkään. Mutta kivestä, joka oli kuvapatsaan
murskannut, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maan.”
Swedenborg selittää tämän unen seuraavasti:
”Taivaasta olen saanut sen tiedon, että ensimmäiset ihmiset
planeetallamme olivat coelestiaalisia ihmisiä, jotka ajattelivat
vastaavaisuuksilla ja heidän näkemänsä esineet ja asiat olivat heille
vastaavaisuuksia. He pystyivät keskustelemaan enkelien kanssa, ja siten taivas
oli heidän kauttaan yhteydessä maailmaan. Sen tähden tätä aikakautta
kutsuttiinKulta-ajaksi. Muinaiset kirjailijat kertovat näistä ihmisistä, että
tuolloin taivaan asukkaat oleskelivat ihmisten keskuudessa ja seurustelivat
heidän kanssaan, kuten ystävät ystävien kanssa. Mutta tätä aikakautta seurasi
toinen, jolloin ihmiset eivät enää ajatelleet vastaavaisuuksien avulla, vaan
ainoastaan olivat niistä tietoisia. Silloinkin oli vielä yhteys taivaan ja
ihmisten välillä, mutta ei enää yhtä läheinen kuin ennen. Tätä aikakautta
kutsuttiin Hopea-ajaksi. Tämän jälkeen eli ihmisiä, joilla oli jonkin verran
tietoa vastaavaisuuksista, mutta jotka eivät ajatelleet tämän tiedon avulla,
koska he elivät vain luonnollisessa hyvyydessä, eivätkä henkisessä hyvyydessä
kuten edellisen aikakauden ihmiset. Tätä aikakautta sanottiin Kupariajaksi.
Sen jälkeen ihmiset vähitellen muuttuivat ulkoisiksi ja lopulta ruumiillisiksi,
ja tieto vastaavaisuuksista kokonaan katosi. Samalla hävisi myös todellinen
tieto taivaasta ja sitä koskevista monista asioista. Sekin johtui
vastaavaisuuksista, että näitä aikakausia kutsuttiin Kulta , Hopea- ja
Kupariajoiksi, sillä kulta vastaa coelestiaalista hyvyyttä, missä muinaiset
ihmiset elivät; hopea vastaa spirituaalista hyvyyttä, missä seuraavan ajan
ihmiset elivät; kupari vastaa luonnollista hyvyyttä, missä sen jälkeiset
ihmiset elivät; ja lopuksi rauta, josta viimeisen kauden ihmiset saivat nimensä,
vastaa kovaa totuutta ilman mitään hyvyyttä.” (De Coelo et de Inferno, n.
115).
Nebukadnessarin näkemä kuvapatsas kuvaa myös planeettamme kirkkoja,
sillä kunkin aikakauden henkinen luonne vastaa tarkasti sitä, millainen on sen
aikakauden uskonto. Kultainen pää kuvaa muinaisinta kirkkoa, jolloin
Jumalalliset lait olivat kirjoitettuna ihmisen sisimpään. Rinta ja käsivarret
kuvaavat tätä seurannutta spirituaalista kirkkoa, joka sai Jumalalliset
lakinsa Vanhasta Sanasta. Vatsa ja lanteet kuvaavat israelilaista kirkkoa ja
jalat kristillistä kirkkoa. Kristillisen kirkon rappiota kuvaa jalkojen
koostuminen raudasta ja savesta.
Tämä kuvapatsas
kuvaa myös vastaavaisuuksien tieteessä sellaista ihmistä, joka elää
täydellisesti Jumalallisen Järjestyksen mukaisesti. Tällaisessa ihmisessä
coelestiaaliset asiat (kultainen pää) hallitsevat, spirituaaliset asiat (rinta
ja käsivarret) palvelevat coelestiaalisia asioita, ja luonnollisen hyvyyden
(vatsa ja lanteet) sekä luonnollisen totuuden asiat (jalat) palvelevat
spirituaalisia ja coelestiaalisia asioita. Meidän aikakautemme ihmisiä
Swedenborg kuvaa samoilla vastaavaisuuksilla seuraavasti:
”Kuten muinaisilla ihmisillä heilläkin on pää rinnan yläpuolella, rinta
lanteiden yläpuolella ja lanteet jalkojen yläpuolella. Mutta heidän päässään
ei ole lainkaan kultaa, rinnassa ei ole hopeaa, lanteissa ei ole vaskea eikä
jaloissa puhdasta rautaa. Heidän päässään on savella sekoitettua rautaa,
rinnassaan saveen ja rautaan sekoitettua vaskea, lanteissaan vielä näihin
sekoitettua hopeaa ja jaloissaan kaikkiin näihin sekoitettua kultaa. Tällä
nurinkurisuudellaan he ovat muuttuneet ihmisistä karkeiksi ihmisen kuviksi,
joissa ei ole mitään johdonmukaista. Mikä oli korkeinta, on tullut
matalimmaksi. Pää on muuttunut kantapääksi ja päinvastoin. Taivaasta nähtynä
he näyttävät klovneilta, jotka nojaavat kyynärpäihinsä ja liikuttelevat
ruumistaan eteenpäin ylösalaisin.” (De Amore Conjugiali, n. 79).
Sitä asiantilaa, että aikamme ihminen on todellakin kääntänyt kaikki
asiat päälaelleen, ei kuitenkaan voi aistillinen ihminen havaita.
Vastaavaisuuksien tieteeseen perehtynyt voi tämän ymmärtää, mutta vasta
coelestiaalinen ihminen todellakin havaitsee tämän selvästi.
Nebukadnessarin unen
loppuosa kertoo kivilohkareesta, joka murskasi tuon kuvapatsaan ja josta tuli
suuri vuori, joka täytti koko maan. Tämä kivilohkare tarkoittaa juuri Swedenborgin
kautta tullutta Taivaallista Oppia, joka lopullisesti tekee tarpeettomaksi
aiemmat uskonnot ja joka itse pysyy ikuisesti. Tämä oppi avaa Jumalan Sanan
sisäiset merkitykset, ja siinä on sen voima. Se, että kivilohkareesta tuli
suuri vuori, joka täytti koko maan, tarkoittaa tähän oppiin perustuvaa Uutta
Kirkkoa, josta tulee planeettamme viimeinen aito kirkko. Siitä tulee viimeinen
aito kirkko sen vuoksi, että sille on paljastettu kaikki henkisen maailman
salaisuudet. Helvetit eivät pysty tätä kirkkoa tuhoamaan, vaan se säilyy
ikuisesti. Sen jäsenistä kehittyy uusi ihmisrotu – Homo bonus – mikä on Homo
sapiens –lajia älykkäämpi ja elää rakkauden hyvyydessä Se tuo paratiisin
jälleen maan päälle.
Seuraavassa
muutamia esimerkkejä aikamme ihmisen täydellisestä nurinkurisuudesta: ”nyt
huippu on, mik’ alho ennen.”
Swedenborgin mukaan on kaksi filosofista lähestymistapaa: ihmisen omasta
ymmärryksestä lähtevä ja Jumalan valaisemasta ymmärryksestä lähtevä. Edellinen
johtaa tietämättömyyden pimeyteen, jälkimmäinen totuuden valkeuteen. Edellinen
johtaa pimeyteen siksi, että ihmisen peritty pahuus ei voi liittyä puhtaisiin
totuuksiin, vaan joko vääryyksiin tai näennäisiin totuuksiin. Nykyajan
filosofiset suuntaukset ovat poikkeuksetta edellistä lajia. Jokaisella
ihmisellä on kuitenkin taivaan yleisen virtauksen kautta kyky ajatella
loogisesti näin tekevät myös nykyajan filosofit: heidän kielipelinsä on
usein taidokkaasti sommiteltua kaikkien logiikan lakien mukaisesti, mutta monet
heidän olettamansa perusteet ovat vääriä. Nykyfilosofit näpertelevät
suunnattoman ahkerasti pienten detaljikysymysten parissa osaamatta vastata
oikein yhteenkään filosofiseen peruskysymykseen. He eivät tunne diskreettejä
asteita puhumattakaan että he osaisivat ajatella vastaavaisuuksilla.
Korkeakouluissa voi väitellä filosofian tohtoriksi pystymättä ratkaisemaan
omakohtaisesti yhtään filosofista ongelmaa: papukaijamainen muistitieto
korvaa älykkyyden filosofian opiskelussa.
Nykyajan filosofit
ovat tietämättömiä siitä, että totuudella on myös muotonsa ja arvojärjestelmänsä.
Tämä johtuu siitä, että itse Totuus eli kaikkien totuuksien ääretön summa on
Jumala, joka on ihmisen muotoinen. Tässä ihmisessä pää vastaa coelestiaalisia
totuuksia, rinta spirituaalisia totuuksia ja jalat luonnollisia totuuksia.
Ihmisen ulkopuolella olevia aineellisia totuuksia vastaavat mm. kengät, jotka
ovat lähinnä jalkoja. Jalat vastaavat täten elävän luonnon totuuksia ja kengät
elottoman luonnon totuuksia. Nykyajan filosofit ja tiedemiehet ovat vastaavaisuuksien
tieteen näkökulmasta katsoen sellaisia, että he tuntevat paljon totuuksia
jaloista ja kengistä, mutta eivät tiedä mitään jalkojen yläpuolella olevasta
ihmisruumiista. Koska ihmisen älykkyys riippuu olennaisesti siitä, että hänen
ymmärryksessään ovat totuudet oikeassa järjestyksessä (totuuden järjestys on
myös totuus), ovat monet luonnonkansojen ihmiset nykyajan filosofeja
älykkäämpiä, sillä heillä on usein paljon tietoa päästä ja rinnasta, mutta
vähän tietoa kengistä. Ihminen toki pystyy elämään ilman kenkiäkin.
Filosofinen pimeys
ja uskonnollinen pimeys kulkevat käsi kädessä. Vaikka nykyaikana on tuhansia
kirkkokuntia, ei ole ainuttakaan, jolla olisi aitoa yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen.
Swedenborgin kuvaama Uusi Kirkko ei ole vielä toteutunut laajana organisaationa,
vaikka se on kyllä alkanut pienenä ryhmänä täällä Suomessa. Vaikka nykyajan
kirkoilla ei olekaan aitoa yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen, saavuttavat kuitenkin
pelastuksen kaikki sellaiset ihmiset, jotka tunnustavat Jumalan ja elävät
oman uskontonsa normien mukaisesti välttäen tekemästä syntiä, vaikka heidän
uskontonsa muuten olisikin virheellinen. Tässä suhteessa monet luonnonkansat
ovat sivistyskansoja paremmassa asemassa. Huonoiten ovat asiat protestanttisten
kristittyjen ja juutalaisten osalta. Koko kristikunnassa vallitsee täydellinen
pimeys teologisissa asioissa. Swedenborg kuvaa tätä pimeyttä kirjoituksessaan
”Abominatio Desolationis” (Hävityksenkauhistus) seuraavasti:
”Aikakauden täyttymyksestä ja hävityksen kauhistuksesta.
Ei tietoa Jumalasta.
Ei tietoa Herrasta.
Ei tietoa Pyhästä Hengestä.
Ei tietoa Sanan Pyhyydestä.
Ei tietoa Lunastuksesta.
Ei tietoa Uskosta.
Ei tietoa Lähimmäisenrakkaudesta.
Ei tietoa Vapaasta Tahdosta.
Ei tietoa Katumuksesta.
Ei tietoa Syntien Anteeksisaamisesta ja Kääntymyksestä.
Ei tietoa Uudestisyntymisestä.
Ei tietoa Syyksi Lukemisesta.
Ei tietoa Taivaasta ja Helvetistä.
Ei tietoa Ihmisen Tilasta Kuoleman jälkeen eikä Pelastuksesta.
Ei tietoa Kasteesta.
Ei tietoa Pyhästä Ehtoollisesta.
Tästä seuraa, että ei ole Uskontoa eikä Kirkkoa.”
Kristillisen kirkon pimeys on aiheuttanut sen, että monet länsimaissa
etsivät totuutta itämaisista uskonnoista, teosofiasta ja antroposofiasta,
parapsykologiasta ja kaikenkarvaisilta ”guruilta”. Nämä eivät kuitenkaan
voi johdattaa ihmistä totuuden tuntemiseen, sillä ne lähtevät ihmisen omasta
älykkyydestä, joka on perityn pahuuden saastuttama. Jumala yksin voi johdattaa
ihmisen totuuteen. Käsittelen seuraavassa lyhyesti näiden ”totuuksien”
virheellisyyksiä.
Hindulaisuus ja buddhalaisuus sekä eräät muutkin aasialaiset uskonnot
ovat muodostuneet pitkien sosiaalisten traditioiden kautta Muinaisesta
Kirkosta, joka oli aito kirkko. Nykyiset itämaiset uskonnot ovat täysin unohtaneet
alkuperänsä ja kehittyneet sosiaalisiksi laitoksiksi, joilla ei ole aitoa
yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen, mutta heillä on yhteys hyvien ja pahojen
henkien kautta henkimaailmaan. Aito yhteys voi syntyä vain puhtaiden totuuksien
välityksellä. Itämaisten uskontojen virhe kuten yleensä uskontojen
on siinä, etteivät näiden uskontojen harrastajat lähesty suoraan
Jumalaa, vaan inhimillisten auktoriteettien kautta. Itämaiset kansat ovat
usein luonteeltaan sosiaalisempia kuin länsimaalaiset, ja tästä syystä he kunnioittavat
gurujansa paljon enemmän kuin länsimaalaiset omia uskonnollisia
auktoriteettijään. Jumalallisen Kaitselmuksen yleisten lakien johdosta
kuitenkin itämaisten uskontojen kannattajista saapuu jäseniä enemmän
taivaaseen kuin lännestä. Tämä johtuu siitä, että itämailla uskonnollisten
määräysten käytännöllinen noudattaminen on yleisempää kuin lännessä.
Länsimaiselle ihmisellehän uskonto on lähinnä älyllinen asia, ja siksi kovin
harvat ihmiset löytävät pelastuksen. Itämaisilla ihmisillä on omat taivaansa,
joissa Taivaallista Oppia joka vastaa Swedenborgin kautta tullutta
Taivaallista Oppia opetetaan heille soveltuvassa erikoisessa muodossaan.
Itämaisten
uskontojen soveltaminen länsimaisen ihmisen tarpeisiin on haitallista, sillä
länsimainen ihminen on henkiseltä laadultaan aivan toisenlainen. Länsimainen
ihminen on tottunut systemaattiseen ajatteluun, ja siksi hänelle sopiikin
Swedenborgin kautta tullut Ilmoitus, joka on Jumalallisista Ilmoituksista
rationaalisin ja systemaattisin. Toisaalta Uuden Kirkon Taivaallinen Oppi sopii
myös itämaiselle ihmiselle.
Ihminen ei voi oman älykkyytensä siis itsekkään ja uudestisyntymättömän
älykkyyden avulla löytää henkisiä totuuksia. Kun ihminen omasta
ymmärryksestään käsin yrittää saada selville henkisen maailman lakeja, hän
aina eksyy. Näin ovat syntyneet erilaiset teosofiset ja antroposofiset opit.
Teosofia tutkii eri uskontoja ja henkisiä oppeja ja yrittää niiden avulla
muodostaa inhimillistä älyä tyydyttävän järjestelmän. Teosofia on päätynyt
täydelliseen sekasotkuun, eikä se tässä suhteessa eroa muista nykyajan
vääristä uskonnoista. Usein Swedenborg lasketaan kuuluvaksi teosofeihin.
Swedenborgin teologia ja teosofia ovat kuitenkin aivan eri perustalta lähteviä.
Teosofia lähtee ihmisen omasta ymmärryksestä, Swedenborgin teologia lähtee
Jumalan valaisemasta älykkyydestä. Monet kuuluisat teosofit ovat paljastuneet
suoranaisiksi huijareiksi. Tästä huolimatta teosofialla on kannattajia
uskovaisia, jotka eivät eroa muista sokeaan uskoon perustuvien uskontojen
kannattajista.
Saman virheen kuin
teosofia on tehnyt myös antroposofinen hengentiede. Sekin yrittää löytää
henkisen elämän lainalaisuudet ilman Jumalan apua. Teosofiset ja antroposofiset
elämänohjeet ovat hyödyttömiä ja usein suorastaan vahingollisia. Ne opettavat
ihmistä puhdistumaan ja kehittymään ihmisestä itsestään käsin ilman Jumalan
apua. Kuitenkin vain Herra pystyy suojelemaan ihmistä helvettien hyökkäyksiltä
ja uudestisynnyttämään sekä puhdistamaan hänet. Antroposofia ja teosofia
käytäntöön sovellettuina johtavat vain ulkoisen ihmisen kehittymiseen ja
jättävät perityn pahuuden tuhoavaksi myrkyksi sisäiseen ihmiseen. Fyysisen
kuolemansa jälkeen näitä oppeja noudattaneet löytävät itsensä helvetistä.
Itämaisista
uskonnoista on teosofiaan ja antroposofiaan sekä moniin muihin samankaltaisiin
uskontoihin tullut eräs hyvin laajalle levinnyt väärinkäsitys, nimittäin
jälleensyntymis eli reinkarnaatio-oppi. Jokainen, jonka spirituaalinen
mielen aste on avautunut, ymmärtää heti, ettei ihminen voi enää fyysisen
kuolemansa jälkeen syntyä uudestaan tähän maailmaan. Jälleensyntymisoppi on
alunperin syntynyt itämaisten mietiskelijöiden kokemuksista ja näiden kokemusten
perustalta vedetyistä johtopäätöksistä. Tämän opin syntymisen selitys on
seuraavanlainen:
Ihmisen
mieltymyksiin on liittyneenä vähintään neljä henkeä, jotka ovat siis fyysisesti
kuolleita mutta henkimaailmassa eläviä ihmisiä. Näillä hengillä on myös oma
muistinsa, joka ei kuitenkaan ole normaalisti yhteydessä sen ihmisen muistiin,
johon henki on liittynyt. Kuitenkin joskus tapahtuu, että hengen muistista
virtaa tietoja ihmisen muistiin, jolloin ihminen tuntee ja tietää asioita,
joita tämä henki on maailmassa eläessään kokenut. Tällaisia kokemuksia on
ollut juuri monilla itämaisilla guruilla, jotka ovat näistä kokemuksistaan
vetäneet johtopäätöksen, että he itse ovat eläneet aiemmin maan päällä. Nämä
johtopäätökset ovat sitten siirtyneet perintönä itämaisiin uskontoihin.
Tällaista jälleensyntymistä ei tietenkään voi tapahtua, sillä aivan kuten
ihmisen fyysinen ruumis syntyy ainutkertaisesti kahdesta sukusolusta, samoin
henkiruumis syntyy samaan aikaan kahdesta spirituaalisesta substanssista
koostuvasta solusta, sillä henkiruumis vastaa täydellisesti fyysistä ruumista.
Ihminen on kahden perintöaineksen summa sekä fyysisesti että henkisesti, eikä
hän ole voinut elää ennen näiden perintöainesten yhtymistä.
Jälleensyntymisoppi on myöhemmin siirtynyt erilaisiin teosofisiin oppeihin sekä
parapsykologiaan, joiden oppien kannattajat pitävät sitä papukaijamaisesti
perustotuutena. Se, että tällainen aivan virheellinen käsitys on saanut
nykyisin laajan kannattajajoukon, johtuu siitä, että ihmiset etsivät totuutta
guruilta ja muilta helppoheikeiltä sekä roskakirjallisuudesta, sen sijaan,
että kääntyisivät suoraan Jumalan puoleen, joka on itse Totuus. Jälleensyntymisoppi
on vaarallinen siksi, että se tuudittaa ihmisen uskoon, ettei hänen tarvitse
tehdä parannusta vielä tässä elämässä tai että hänen kärsimyksensä tässä elämässä
ovat muka seurausta aiempien elämien teoista. Jälleensyntymisopin
uskonomaisesti omaksunut ei pysty uudestisyntymään henkisesti.
Scientologia on
äärimmäinen esimerkki Jumalan vastaisesta uskonnosta. Se uskoo ihmisen
pystyvän kehittymään henkisesti omilla voimillaan noudattamalla scientologien
fyysisiä harjoituksia. Scientologia on lyhyesti määriteltynä rahankeräykselle
rakennettu uskonto, jolla yksinkertaisilta ihmisiltä huijataan rahat muka
opettamalla heitä kehittymään ”titaaneiksi”.
Teosofian,
antroposofian ja scientologian kaltaiset virheelliset oppijärjestelmät
osoittavat, kuinka helposti ihminen eksyy henkisen kehityksen tiellä, ellei hän
turvaudu Herraan ja vain Herraan. Herraan ihminen saa suoran yhteyden Jumalan
Sanan eli siis Raamatun avulla.
Yksi inhimillisen ajattelun huvittavimpia muotoja on henkisen maailman
ilmiöiden todistamisyritykset luonnontieteellisillä menetelmillä. Tätä
kutsutaan parapsykologiaksi, jonka väitetään olevan kokeellinen tiede.
Parapsykologia pyrkii tutkimaan kannattajiensa mukaan ns. yliluonnollisia asioita.
Yliluonnollisia asioita ei tietenkään ole olemassakaan, on vain tietämättömyyttä
henkisen maailman lainalaisuuksista. Koska henkisen maailman ilmiöt ovat
diskreetissä suhteessa luonnollisen maailman ilmiöihin, ei niitä voi
luonnontieteellisillä menetelmillä tutkia. Henkisen maailman ilmiöt ovat
yhteydessä luonnon maailman ilmiöihin vastaavaisuuksien avulla, eivätkä aina
esiinny samalla tavalla samanlaisissa ulkoisissa olosuhteissa, vaan niiden
esiintyminen riippuu sisäisistä tekijöistä, joita ei aisteilla kyetä
havaitsemaan. Tämän vuoksi useat parapsykologiset laboratoriokokeet epäonnistuvat.
Parapsykologia on
mielestäni aivan turha tiede, ja sen tutkimat asiat voidaan luontevasti
käsitellä sielutieteessä eli psykologiassa. Sellainen ihminen, jonka
coelestiaalinen mielen aste on avautunut, ymmärtää selityksen jokaiseen parapsykologiseen
ilmiöön niitä hieman mietiskeltyään. Kehoitankin parapsykologian harrastajia
etsimään sisimmässään ensin Jumalaa: Hänet löydettyään ihminen löytää kyllä
vastaukset myös muihin kysymyksiinsä:
”Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa
ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä
teille annetaan." (Matt. 6:33)
Aikamme tieteet ovat keränneet suunnattoman määrän detaljitietoutta eri
aloilta. Tätä tietoutta on osattu myös soveltaa materian tasolla eli on
rakennettu monimutkaisia koneita ja laitteita. Fysiikka, kemia ja muut
luonnontieteet ovat meidän aikamme tiedehierarkiassa ylinnä. Humanistiset
tieteet ovat näiden alapuolella, ja kaikista alimmaisena teologia. Vastaavaisuuksien
tieteen mukainen tiedehierarkia olisi seuraavanlainen: Ylinnä vastaavaisuuksien
tieteelle perustuva teologia ja sen aputieteinä filosofia ja psykologia, näiden
alapuolella humanistiset ja yhteiskunnalliset tieteet, näiden alapuolella
taas biologiset tieteet, ja alimmaisina materiaa tutkivat ja hyödyntävät
tieteet kuten esim. fysiikka ja kemia, insinööritieteet jne. Matematiikka ja
logiikka perustuvat taivaasta tulevaan yleiseen virtaukseen, ja ne ovat
kaikkien tieteiden aputieteitä. Näihin aputieteisiin on luettava myös
tietokoneiden hyödyntäminen, sillä tietokoneet ovat vain loogisten prosessien
käyttöä.
Nykyajan tiedehierarkia
on siis täysin Jumalallisen Järjestyksen vastainen eli ”nyt huippu on, mik’
alko ennen”. Aistillinen ihminen ei pysty näkemään aikamme tieteisiin sisältyviä
suoranaisia naurettavuuksia, vaan hänelle tiede on älyllinen jumala.
Spirituaalinen ihminen kauhistuu aikamme aistillisuutta ja ateismia, mutta ei
kykene selvästi havaitsemaan tieteellisen tiedon helvetillistä luonnetta.
Tieteellinen tieto ei sinänsä ole helvetillistä, vaan sen filosofinen käyttö
tekee siitä helvetillisen. Todellinen tiede on itse asiassa taivaallista, joka
johdattaa ihmisen näkemään tieteessäkin Luojansa suuruuden. Taivaallisen eli
coelestiaalisen ihmisen näkökulmasta kaikki aikamme tieteet ovat
”mullin mallin”: kaikki tieteelliset tosiasiat on asetettu palvelemaan ateismia
ja materialismia joko välittömästi tai välillisesti. Tässä yhteydessä
suosittelen August Strindbergin teosta ”En blå bok” (Sininen kirja), joka on
ainutlaatuinen teos siinä suhteessa, että siinä Swedenborgin esittämällä menetelmällä
uudestisyntynyt ihminen analysoi mm. aikansa tieteitä.
Esitän seuraavassa
muutamia vastaavaisuustieteellisiä huomioita nykytieteistä. Tämän kirjan
puitteissa en voi käsitellä aihetta perusteellisemmin. Swedenborg itse osoitti
teoksissaan aikansa tieteiden helvetillisen luonteen, ja hän varmasti yhtyisi
siihen, mitä seuraavassa esitän.
Kristillinen teologia ei tutki nykyään lainkaan Jumalallisia lakeja, vaan
on eräänlaista uskonnollista sosiologiaa. Se ei tunne ainuttakaan teologista
totuutta. Se perustuu ihmisen omasta älykkyydestä lähtevään päättelyyn, eikä
Jumalan valaisemaan ymmärrykseen, niin kuin teologian pitäisi. Kristillinen
teologia on vääristänyt kaikki totuudet ja alentanut Jumalan Sanan tavalliseksi
kirjoitukseksi. Nykyajan. kristilliset kirkot näkyvät henkimaailmassa
lohikäärmeen muodossa. Ne aiheuttavat suurta vahinkoa estäessään ihmisiä
löytämästä Jumalaa. Suomessa 1992 ilmestynyt uusi raamatunkäännös osoittaa,
että luterilaiset teologit ovat kadottaneet viimeisenkin yhteyden Jumalaan:
Jumalan Sana on käännetty siten, että sen sisäinen merkitys tuhoutuu eli se on
alennettu tavalliseksi historialliseksi tekstiksi.
Nykyajan psykologia ja psykiatria ovat tietämättömyyden häpeäpilkku
ihmiskunnan historiassa. Ne eivät tunne ihmisen sielua eikä sen lakeja, vaan
alentavat ihmisen eläimeksi ja koneeksi. Ne tuottavat suunnatonta vahinkoa
estäessään ihmisten spirituaalista ja coelestiaalista uudestisyntymistä. Psykologian
ja psykiatrian naurettavuudet ovat niin ilmeiset, että jopa monet
uudestisyntymättömätkin ovat ne havainneet. Esim. brittipsykologiNick Heather
määrittelee psykologian osuvasti: ”Psykologialla on tieteen ulkokuori,
tieteen ulkoiset tunnusmerkit ja tieteellinen erikoiskielensä, mutta se ei ole
tiede. Se on eräs syvällisen itsepetoksen muoto.” Sama psykologi onnistuu
määrittelemään myös nykyajan psykiatrian: ”Psykiatria ei ole mikään
lääketieteen erikoishaara, vaan näennäislääketieteellinen harhakuvitelma.”
Molemmat lainaukset ovat Nick Heatherin kirjasta ”Radical Perspectives in
Psychology” (Radikaali psykologia, suom. Mirja Rutanen). Nykyajan
psykiatrian valossa Swedenborgia pidettäisiin mielisairaana, koska psykiatria
ei tunne henkimaailmaa. Toisaalta Swedenborgin teosten valossa nykyajan
psykiatria on oire vakavasta mielisairaudesta.
Psykiatriset
hoitomuodot aiheuttavat hirvittäviä kärsimyksiä tuhansille ihmisille. Ne myös
estävät ihmisten uudestisyntymistä. Psykiatria murhaa lääkehoidoillaan
tuhansia ihmisiä vuosittain. Lääketehtaiden talous on ainoa, mitä psykiatria
auttaa. Swedenborgin esittämä uudestisyntymisprosessi on myös parannuskeino
useimpiin psyykkisiin vaivoihin. Uusi Kirkko ei tarvitse nykyisen kaltaista
psykiatriaa.
Swedenborgin teos
”Rationaalinen psykologia” on edelleen ylittämätön psykologian oppikirja, jonka
tulisi kuulua korkeakoulujen psykologian peruskursseille. Siinä Swedenborg
erittelee ihmismielen mekanismit ja sielun ja ruumiin vuorovaikutuksen paremmin
kuin kukaan toinen tieteen historiassa. Koska Swedenborg joutui luomaan aivan
uusia tieteellisiä käsitteitä, on kirja nykyihmiselle varsin vaikeatajuinen,
mutta opiskelu maksaa vaivan.
Lääketiede on kerännyt paljon kokeellista ja havainnollista tietoa
anatomiasta, fysiologiasta ja ruumiillisista sairauksista. Se ei kuitenkaan
tunne ihmisruumiin diskreettejä lakeja eikä henkimaailman osuutta sairauksien
synnyssä. Näin se ei ole päässyt selville esim. sairauksia aiheuttavien
pieneliöiden (bakteerit ja virukset) todellisesta syntymekanismista. Vaikka
nykyajan lääketiede pystyykin parantamaan monia sairauksia tehokkaasti,
aiheuttavat sen hoitokeinot kuitenkin kokonaisuudessaan enemmän vahinkoa
kuin hyötyä. Lääketiedettä ohjaavat nykyisin suuret lääkemonopolit, joiden
tärkein tavoite on taloudellisen voiton
maksimointi.
Huumausaineet ovat yksi aikamme suurimpia terveydellisiä ongelmia.
Kansainvälistä huumekauppaa johtaa juutalainen vapaamuurarijärjestö B’nai
B’rith ja sen taistelujärjestö ADL (Dope, Inc. The
Book That Drove Henry Kissinger and the Anti-Defamation League Crazy.USA 1992).Huumausaineiden
kauppa on hirvittävää helvetillistä tuhotyötä.
Biologiset tieteet tuottavat monenlaista aineellista hyötyä. Ne toimivat
teorianmuodostuksen tasolla ateistisen filosofian tukena ja tuottavat siten
filosofista vahinkoa. Ne pitävät ihmistä vain kehittyneenä eläimenä, eivätkä
tunne elämän diskreettejä lakeja. Sen tähden monet luonnon salaisuudet jäävät
niiltä tuntematta. Geeniteknologia on vaarallista leikkiä ihmiskunnan ja
planeettamme eliökunnan olemassaololla.
Yhteiskunnalliset tieteet pitävät ihmistä laumaeläimenä. Ne
tarkastelevat ihmisyhteisöjä ainoastaan maailmasta käsin huomioimatta lainkaan
henkisen maailman ja Jumalan olemassaoloa. Vaikka ne keräävätkin
tilastollisesti arvokasta tietoa, eivät ne pysty analysoimaan tietoa
diskreetisti.
Taloustieteet
eivät uskalla tutkia itse taloudellisen mekanismin perusteita. Tällöin ne
nimittäin törmäisivät siihen hirvittämään taloudelliseen voimaan, mikä
juutalaisten kansainvälisillä pankeilla on. Juutalaisten pankkien toiminta
tähtää kaikkien kansojen kurjistamiseen koronkiskonnalla.
Yleisesti
uudestisyntyvän tulee suhtautua varauksellisesti kaikkiin tieteisiin, sillä
hän törmää uudestisyntymisensä edistyessä ilmiöihin, joita nykyajan tieteet
eivät tunne (esim. kiusaukset ja fermentaatio). Kaikki nykyajan tieteet
johtavat ihmistä poispäin Jumalasta ja taivaasta ateismin ja materialismin
suuntaan.
Fysiikka on kerännyt suuren määrän kokeellista ja havaittua tietoa, jonka
perustalta on tehty lukemattomia teknisiä sovellutuksia. Nykyajan fysiikka ei
tunne diskreettejä asteita ja jää siten kuvailevaksi tieteeksi. Monet fysiikan
teoriat ovat virheellisiä. Koska kahdella nykyfysiikan teorialla – suhteellisuusteorialla
ja kvanttifysiikalla on ollut myös filosofisia vaikutuksia, käsittelen
niitä hieman tarkemmin. Näissä kahdessa teoriassa paljastuu aikamme fyysikoiden
filosofinen sokeus.
Uuden ajan
fysiikka pystyi kehittymään varsin pitkälle ilman diskreettien asteiden
tuntemusta. Differentiaalilaskennan avulla pystyttiin ratkaisemaan useimmat
fysiikan matemaattisista ongelmista. Teoreettisen fysiikan kehitys kuitenkin
vaikeutui, kun sen eteen tuli sähkömagneettisen aaltoliikkeen selittäminen.
Differentiaali ja osittaisdifferentiaaliyhtälöt vielä riittivät James
Maxwellille, joka muotoili sähkömagneettisten kenttien yhtälöt. Mutta kun
tuli eteen näiden sähkömagneettisten kenttien perustana oleva substanssi
eetteri lähti teoreettisen fysiikan kehitys virheelliseen
suuntaan.
Joskus
1600 luvulla oli syntynyt sellainen käsitys, että koko maailmankaikkeus
oli kitkattoman eetterin täyttämä. Tämä eetteri oli valon käyttämä väliaine,
joka oli levittäytynyt maailmankaikkeuteen ikään kuin suoraviivaisen koordinaatiston
tavoin. Tämän eetterin käsitettiin olevan täydellisessä levossa, ja taivaankappaleet
liikkuivat tietyillä nopeuksilla sen suhteen. Tähän eetteriin liittyi
poikkeuksellisia ominaisuuksia. Sen piti kulkea kaiken aineen läpi ilman
kitkaa, ja sen tuli olla hyvin kimmoisaa. Millään kokeella tämän eetterin
olemassaoloa ei voitu todistaa. 1800-luvun lopulla heräsi kysymys, mikä on
maapallon nopeus suhteessa tähän eetteriin, josta on myöhemmin käytetty myös
termiä maailmaneetteri. Ajateltiin, että jos on olemassa liikkumaton
maailmaneetteri, maapallo ei voi sitä mukanaan kuljettaa, vaan että maa
liikkuu sen suhteen jollakin nopeudella.
Koko kysymys oli
kuitenkin epämielekkäästi asetettu. Mitään havaintoa ei ollut todistamassa
tällaisen liikkumattoman eetterin olemassaolosta. Sähkömagneettisilla
aalloilla tietysti täytyi olla jokin substanssi, jossa aaltoliike eteni, mutta
että tällainen substanssi olisi olemassa koko avaruudessa tasaisesti
jakaantuneena ja absoluuttisessa lepotilassa! Jos 1800 luvun lopun
fyysikot olisivat saaneet käsiinsä Emanuel Swedenborgin Principia teoksen,
olisivat he ehkä ymmärtäneet, ettei tällaista oletettua eetteriä voinut olla
muualla kuin eräiden fyysikkojen ajatuksissa. Eräät kokeet myös osoittivat,
että eetterillä ja aineella oli tiettyä vuorovaikutusta, joka viittasi siihen,
että maapallo kuljettaa mukanaan eetteriä.
Tämän kysymyksen
ratkaisemiseksi laativat muutamat tiedemiehet laitteen, jolla valon nopeus maan
pinnalla saatiin hyvin tarkkaan mitatuksi. Koetulokset osoittivat, että valo
kulki maan päällä joka suuntaan samalla nopeudella.
Mitä tämä
Michelson Morleyn kokeen nimellä kulkeva koe todisti? Että mitään
eetteriä ei ole olemassakaan? Eipä tietenkään. Se todisti vain, että tällä
nimenomaisella koepaikalla valo kulki joka suuntaan samalla nopeudella. Tietenkin
tämä koe tuki käsitystä, ettei edellä kuvattua liikkumatonta maailmaneetteriä
ollut olemassa, mutta sellaista väitettä, ettei minkäänlaista
sähkömagneettisten aaltojen substanssia eli eetteriä ole olemassa, se ei
lainkaan tukenut. Sen sijaan tämä koetulos todella tuki sitä väitettä, että
maapallo kuljetti mukanaan sähkömagneettisten aaltojen substanssia ainakin koepaikan
korkeudella. Tämän jälkeen kuitenkin eräs juutalainen tiedemies veti tästä
kokeesta johtopäätöksiä, joista syntyi vuosikymmeniä teoreettisen fysiikan
kehitystä jarruttanut teoria erikoinen suhteellisuusteoria.
Koska eetterin
mekanismin ratkaisemisella todella on filosofista merkitystä, käsittelen ensin
hieman vastaavaisuuksien tieteen pohjalta totuuden ja vääryyden syntymistä
planeetallamme, sillä ilman tätä tietoa ei puheena olevan virheellisen teorian
laajaa kannatusta voi ymmärtää.
Edellä on
esitetty, että henkimaailmassa vallitsee hyvän ja pahan sekä toden ja väärän
välillä tasapaino. Henkimaailmaan tulee tasapuolisesti virtausta sekä
taivaista että helveteistä. Tällä tavoin maan päällä asuva ihminen kokee
tahdon vapauden, joka johtuu juuri tästä taivaan ja helvetin tasapainosta
henkimaailmassa. Kun nyt maan päällä on syntymässä jokin vaikuttava oppi tai
teoria, tulee maan päälle tähän asiaan liittyen vaikutusta sekä taivaasta että
helvetistä. Helvetit pyrkivät käyttämään tätä oppia vetääkseen ihmiskunnan alaspäin
ja taivaat päinvastoin. Koska nyt kuitenkin helvetit ovat useimmiten tässä asiassa
paremmin onnistuneet, on ihmiskunnan kriittisissä kehityskohdissa helveteistä
kohoava oppi lähes aina pystynyt tukahduttamaan orastavan taivaallisen opin.
Hyvin useasti mutta ei suinkaan aina näiden helvetillisten
oppien alkuperä on ollut tietyissä juutalaisten helveteissä, ja sitä kautta
juutalaista syntyperää olevien tiedemiesten aikaansaannoksissa. Se, että
useiden vahingollisten oppien takana on ollut juutalainen, johtuu siitä, että
juutalaisten peritty pahuus poikkeaa muiden kansojen peritystä pahuudesta, ja
sille on luonteenomaista juuri pyrkimys vääristää kaikki totuudet ja liittää
taivaallinen ja helvetillinen toisiinsa, mikä on jyrkästi Jumalallisen järjestyksen
vastaista. Siksi Jeesus nimitti juutalaisia aviorikkojien sukupolveksi (Matt.
12: 39). Swedenborgin mukaan juutalaiset ovat pahin kaikista kansoista, eikä
heitä kiinnosta lainkaan itse totuus, vaan ainoastaan itsekäs oma etu ja
taloudellinen hyöty. Tämän kyllä voi havaita nykyajankin juutalaisista.
Murhatessaan Jeesuksen juutalaiset saivat perityksi pahuudekseen kaiken
totuuden murhaamisen himon. Juuri tästä syystä juutalaisia on niin paljon
nykyajan tiedemiesten joukossa, sillä monet tiedemiehet ovat nykyisin
päätoimisia totuudenmurhaajia.
Edellä esitetyn perusteella
joku voi pitää Swedenborgia tai tämän kirjan kirjoittajaa juutalaisvihaajana.
Voin kuitenkin vakuuttaa, ettei Swedenborg eikä tämän kirjan kirjoittajakaan
ole juutalaisvihaaja, vaan toivomme pelastusta kaikille ihmisille rotuun tai
uskontoon katsomatta. Pahan paljastaminen ei ole vihaamista vaan
lähimmäisenrakkautta. Swedenborg paljastaa monia epämiellyttäviä asioita
juutalaisista, mutta hän tekee sen vain siksi, että totuus tulisi julki.
Swedenborg paljastaa epämiellyttäviä asioita myös muista kansoista.
Teologinen totuus kuitenkin on, että juutalaisten helvetit ovat syvemmällä kuin
muiden kansojen, ja juuri tästä syystä Jeesus syntyi juutalaiseksi. Jos esim.
kiinalaisten helvetit olisivat olleet syvimmällä, Jeesus olisi syntynyt
kiinalaiseksi. Juutalaisista enemmän kappaleessa ”Perkele”.
Mutta palatkaamme
suhteellisuusteoriaan. MichelsonMorleyn kokeelle esitettiin useita eri
tulkintoja, joista juutalaisen A. Einsteinin tulkinta saavutti myöhemmin
suurimman suosion, ja Einstein korotettiin vuosisadan suurimmaksi
tieteelliseksi neroksi. Muutamat Einsteinia rehellisemmät ja älykkäämmät
fyysikot näkivät erikoisen suhteellisuusteorian silmänkääntötempuksi, mutta
keskinkertaisten uskovien joukko lukumääräisellä ylivoimallaan julisti
teorian lopulliseksi totuudeksi. Vielä tänäkin päivänä on fyysikoita, jotka ymmärtävät
tämän teorian vääräksi, vaikka eivät tuo sitä julki asemansa menettämisen
pelosta. Tänä päivänä juutalaisten kansainvälinen valta on länsimaisessa
tieteessä niin suuri, että vain harva uskaltaa kertoa totuuden tästä
teoriasta.
Einstein ei luonut
teoriaansa kokeellisten tutkimustulosten tai havaintojen perustalta, vaan hän
loi sen omista ajatuksistaan. Hän loi dogmin, että sähkömagneettisen signaalin
nopeus tyhjiössä on jokaisen tasaisesti liikkuvan koordinaatiston suhteen sama
koordinaatiston omista liiketiloista riippumatta ja että tämä nopeus on valon
nopeus c, joka on samalla suurin mahdollinen signaalinopeus. Einstein ulotti
tämän dogminsa koskemaan myös muita ilmiöitä kuin sähkömagneettisia aaltoja,
ja tässäkin hän teki virheen. Sähkömagneettisilla aalloilla on tietysti omat
lakinsa, mutta näitä lakeja ei voi ulottaa kiinteiden kappaleiden mekaniikkaan.
Eetteri on diskreetissä suhteessa aineen maailmaan, eikä sen lakeja voi edes
ymmärtää mekanistiselta näkökannalta.
Vaikka erikoinen
suhteellisuusteoria todistettiin vääräksi moneen kertaan ns. kelloparadoksin
avulla, on se kuitenkin jäänyt henkiin uskovien kannattajiensa ansiosta.
Monissa fysiikan oppikirjoissa teoria esitetään todistetuksi lukuisilla
koetuloksilla. Nämä todisteet teorian puolesta eivät kuitenkaan koske
yllämainitun dogmin oikeaksi todistamista, vaan johtuvat joko siitä, että
sähkömagneettista signaalia käytetään alkeishiukkastutkimuksessa jolloin
hiukkasten suuresta nopeudesta johtuen tapahtuu viive eli ns. aikadilataatio
mittarina, tai että nämä todisteet eivät kuulu dogmin esittämään
mekaniikkaan, vaan ovat dynamiikkaan kuuluvia asioita.
Olennaista
erikoisessa suhteellisuusteoriassa filosofisesti on se, että ajan ja
avaruuden käsite sidotaan mittareilla saatuihin havaintoihin. Tämä on äärimmäisyyteen
vietyä positivismia, joka vastaavaisuuksien tieteen näkökulmasta ei ole mitään
muuta, kuin että kielletään hengen, älykkyyden ja logiikan olemassaolo:
ihmisen ero eläimen suhteenhan perustuu juuri siihen, että ihminen pystyy
käyttämään älykkyyttään havaitsemiensa asioiden analysointiin. Logiikka ei
ole rajoittunut valon nopeuden käyttämiseen suurimpana signaalinopeutena,
vaan se pystyy operoimaan myös äärettömillä suureilla tutkiessaan äärellisiä
ilmiöitä. Tästähän on esimerkkinä differentiaalilaskenta.
Erikoinen suhteellisuusteoria
johti moniin logiikan vastaisiin tuloksiin. Esim. kappaleen pituus riippuu
sen mukaan kappaleen liiketilasta: lähellä valon nopeutta kappaleen pituus
lyhenee lähes nollaksi. Näinhän havaintojen mukaan käy, jos havaintojen
perustana ovat sähkömagneettiset aallot eli siis valo. Mutta erikoinen
suhteellisuusteoria väittää, että näin käy myös todellisuudessa. Kuitenkin
aivan yksinkertaista logiikkaa käyttämällä jokainen voi ymmärtää, että
tällainen havainto johtuu vain valon nopeudesta tai paremminkin valon
hitaudesta ja ettei kappale todellisuudessa lyhene sen nopeuden
kasvaessa.
Erikoisen
suhteellisuusteorian logiikan vastaisuus kuitenkin vain lisäsi sen kannatusta
loogiseen ajatteluun tottumattomassa joutoväessä: teoriaa kohtaan alettiin
tuntea suorastaan mystistä kunnioitusta. Moni huomattava fyysikko ymmärsi
teorian huiputukseksi, ja se olisikin epäilemättä jäänyt historiaan vain
filosofisena kuriositeettina ellei sitä olisi kiedottu kiistakapulaksi
erääseen poliittiseen taisteluun. Tässä taistelussa kaksi planeetan herruuteen
pyrkivää rasistista järjestelmää (kansallissosialistit ja sionistijuutalaiset)
iskivät yhteen. Teorian vastustajat tahtoivat lopettaa juutalaisen hegemonian.
Teorian kannattajat puolestaan panivat liikkeelle vuosisatojen aikana
kehittämänsä salaisen vallankäytön koneistot (mm. vapaamuurarijärjestöt). Ja
kuten usein tässä pahassa maailmassa käy, salainen valta voitti avoimen
vallan, ja niin teorian kannattajat voittivat, ja tämä täysin virheellinen
teoria jäi elämään. Tosin teoriaa vastaan on perustellusti myöhemminkin
hyökätty, mutta kukaan ei ole onnistunut murtamaan sen poliittisin keinoin
hankittua asemaa. Koska useimmat ihmiset nykyisin turvautuvat vaikeissa kysymyksissä
mieluummin auktoriteettiuskoon kuin ymmärrykseen, on tämäkin auttanut
teorian pysymistä hengissä. Erikoisen suhteellisuusteorian jälkeen A.
Einstein loi vielä ns. yleisen suhteellisuusteorian, joka olennaisesti kuuluu
myös luokkaan hyödyttömiä tieteellisiä hypoteeseja.
Suhteellisuusteorioissa pyrkii aistillinen tiedemies palauttamaan kaikki
fysiikan lait aisteilla havaitun tiedon rajoihin. Suurempaa älyllistä sokeutta
emme hevin löydä tieteen historiasta. Aisteilla ja mittareilla hankittu tieto
on totuuksien alin taso, jonka virheistä vapautumiseen ihmisen tulee käyttää
Luojan hänelle antamia kykyjä ymmärrystä ja logiikkaa.
Suhteellisuusteoriat tekivät A. Einsteinista niin kuuluisan, että Israelin
valtio tarjosi hänelle presidentin virkaa. Einstein kuitenkin kieltäytyi. Tämä
oli valitettavaa, sillä tuohon virkaan sionistiksi tunnustautunut (kirjassaan
Out of My Later Years) Einstein olisi hyvin sopinut: Israelin valtio on
planeettamme pahimpien valheiden, petosten ja pirullisten suunnitelmien keskus.
Erikoinen
suhteellisuusteoria on vaikeuttanut myös hiukkasfysiikan kehittymistä. Myös
hiukkasfysiikalla on edessään sähkömagneettisten aaltojen väliaineen
eetterin probleema. Vielä tätä nykyä kvanttiteoria joutuu tyytymään
loogisesti ristiriitaiseen aalto hiukkas dualismiin: valolla tai
yleisemmin sähkömagneettisilla signaaleilla on dualistinen perusluonne eli
niillä on sekä aaltojen että hiukkausten ominaisuuksia. Tällaiseen
mielettömyyteen ei olisi tultu, jos eetterin ongelma olisi aikoinaan asianmukaisesti
ratkaistu.
Eetterin ongelma
on jo tosin ratkaistu, mutta se ei ole yleisesti tiedossa. Tämä ratkaisu
sisältyy Emanuel Swedenborgin teoksenOpera Philosophica et Mineralia ensimmäiseen
osaan Principia. Tässä teoksessaan Swedenborg esittää selkeästi eetterin
diskreetin mekaniikan. Teos on älyllisesti vaikea, koska Swedenborg joutui
luomaan siinä kokonaan uuden terminologian. Teoksen ymmärtäminen vaatii
parempaa loogista päättelykykyä kuin esim. Mensan älykkyystestin läpäiseminen.
Vaikka nykyajan
fysiikkaa voi ihailla sen monimutkaisten teknisten luomusten suhteen, eivät
fyysikot todellakaan ole filosofisesti mitään ruudinkeksijöitä. Kuriositeettina
mainitsen erään tunnetun suomalaisen fysiikan professorin, joka elämänsä
ehtoolla on ryhtynyt puolustamaan luterilaista uskoaan kvanttimekaniikan
asein. Hän johtaa kvanttimekaniikan aineaaltojen todennäköisyystulkinnasta
päätelmän, etteivät fysiikan peruslait olekaan kausaalisia, vaan tilastollisia.
Näissä tilastollisissa laeissa hän näkee myös Jumalan olemassaolon
mahdollisuuden. Hän kirjoittaa: ”Yliluonnollisen tekijän vaikutusta
elämänilmiöihin ei nykyisen atomistiikan valossa ole syytä pitää mahdottomana
ajatuksena.” Ehkäpä luterilaisten jumala on näissä todennäköisyysfunktioissa
löytänyt viimeisen turvapaikkansa. Todella Jumalaa rakastava ihminenhän näkee
Hänet luonnonlaeista ja tieteiden totuuksista ikään kuin peilistä, kuitenkin
niin, ettei tässä peilissä itsessään ole mitään Jumalallista. Sama fyysikko on
myös innokas erikoisen suhteellisuusteorian kannattaja. Hänen kirjansa
”Atomistiikan aatemaailma”, josta edellä mainittu lainauskin oli otettu,
herättää kuitenkin älykkäässä lukijassa lähinnä sääliä: korkeinkaan
akateeminen oppiarvo ei nähtävästi pysty avaamaan umpisokean silmiä.
Insinööritaidon
hienoimpia luomuksia ovat valtavat hiukkaskiihdyttimet.
Alkeishiukkastutkimuksen luullaan ratkaisevan luonnon syvimmät salaisuudet.
Alkeishiukkastutkimusta pidetään avaruustutkimuksen ohella inhimillisen
tieteen älykkäimpänä suorituksena. Vastaavaisuuksien tieteeseen perehtynyttä
puistattaa: Ihmiset, jotka ohjaavat valtavilla koneillaan hiukkassuihkuja,
eivät tunne edes omien aivojensa toimintaa puhumattakaan että he tuntisivat
fysiikan lakien yläpuolella olevia spirituaalisia ja coelestiaalisia lakeja.
Ihminen, joka tietää paljon epäolennaisista asioista, mutta joka ei tunne
olennaisia asioita, on kehittymättömämpi henkisesti kuin sellainen ihminen,
joka tietää edes vähän olennaisista asioista, mutta ei tunne perin pohjin
epäolennaisia asioita. Tässä suhteessa nykyajan ihmiset ovat todella
”mullin-mallin”: he keräävät suunnattomasti tietoa ihmiselle vähemmän
tärkeistä asioista, mutta eivät tunne lainkaan ihmiselle olennaisen tärkeitä
asioita.
Taivaan yleisestä virtauksesta johtuen sekä hyvät että pahat ihmiset
saavat kyvyn ajatella loogisesti. Logiikka ja matematiikka matematiikka
on itse asiassa vain eräs logiikan haara ovat tässä suhteessa
neutraaleja, ja niitä voidaan käyttää sekä hyvään että pahaan. Kun
henkimaailmassa tapahtui viimeinen tuomio maan aikaa vastaavasti vuonna 1757,
lisääntyi ihmisten vapaus suunnata mielenkiintonsa. Ihmiset eivät kuitenkaan
ole käyttäneet tätä lisääntynyttä vapautta teologisten ja filosofisten
totuuksien tutkimiseen, vaan he ovat suunnanneet älykkyytensä ihmiselle vähempiarvoisiin
kohteisiin, kuten luonnontieteisiin ja insinööritekniikkaan. Näiden lisäksi
myös matematiikka ja eräät muut logiikan haarat ovat olleet aistillisten
ihmisten kiinnostuksen kohteita. Matematiikka ja logiikka ovatkin kehittyneet,
mutta vain jatkuvien asteiden suhteen. Logiikan käytön näyttävin todistus on
tietokoneiden kehitys.
Kuitenkaan
matematiikka ja logiikka eivät voi tehdä kehityksessään laadullista hyppäystä
ilman diskreettien asteiden tuntemusta. Hyvä esimerkki jatkuvien ja
epäjatkuvien asteiden suhteesta matematiikassa on ns. Fermat’n suuren lauseen
todistus. Tämä todella älykäs ranskalainen harrastelijamatemaatikko oli
keksinyt tietylle lukuteorian lauseelle todistuksen, mutta hän ei jättänyt
tätä todistusta jälkipolville. Hän kuvasi todistustaan ihmeelliseksi. Fermat’n
muista lukuteoreettisista saavutuksista voidaan päätellä, että hän ehkä
todella oli löytänyt todistuksen tälle lauseelle. Huolimatta suurten tietokoneiden
käytöstä eivät nykyajan matemaatikot ole löytäneet yleistä todistusta tälle
lauseelle. Mielestäni tässä ei onnistutakaan ilman diskreettien asteiden ymmärtämistä:
luonnollisten lukujen potenssiin korottamisilla ja näiden summilla on
mielenkiintoisia diskreettejä lakeja, joita ei nykyisin tunneta. Nykyaika ei
tuota enää niin suuria älyllisiä lahjakkuuksia kuin esim. Fermat, Pascal,
Newton ja Swedenborg. 1900 luvun tieteitä hallitsevat keskinkertaisuudet.
Vaikka aikamme tieteellisen tiedon määrä onkin kasvanut valtavasti, ei
todellisia uutta luovia tieteellisiä lahjakkuuksia juuri esiinny.
Samoin kuin tieteessä myös taiteissa ovat asiat käännetyt ylösalaisin:
tapahtuu vain määrällistä kehitystä, mutta ei laadullista, paitsi alaspäin.
Aikamme taiteet heijastavat hyvin nykyihmisen sisäistä tyhjyyttä. Taiteen
todellinen tehtävä olisi totuuksien ja hyvyyksien yhdistymisen eli kauneuden kuvaaminen,
sekä pahuuksien ja vääryyksien esille tuominen siten, että se palvelee
totuuksien ja hyvyyksien havaitsemista, mikä tapahtuu vastakohtien avulla.
Todellista taidetta voi olla vain siellä, missä tunnetaan vastaavaisuuksia,
sillä ilman vastaavaisuuksia taide ei ole taidetta. Parhaimmat taiteilijat
kautta aikojen ovat joko tietoisesti tai vaistomaisesti käyttäneet töissään
vastaavaisuuksia. Tämän kirjan puitteissa voin käsitellä eri taiteita vain hyvin
lyhyesti. Seuraavassa muutamia vastaavaisuustieteellisiä huomioita taiteista.
Eräässä huutokaupassa myytiin postimerkki niin suureen hintaan, että
sillä olisi voitu ostaa hieno talo. Tämän postimerkin myyntiarvo olisi ollut
noin 50 senttiä, mutta koska se oli vioittunut painettaessa, oli se
todellisuudessa arvoton. Lisäksi se oli kymmeniä vuosia vanha, joten se
vioittumattomanakin olisi ollut myyntihetkellä arvotonta tavaraa. Miksi tästä
arvottomasta merkistä siis maksettiin noin suuri hinta? Maksettiin siksi, että
kenelläkään toisella keräilijällä ei ollut tällaista merkkiä. Kuvaamataiteissa
tällainen keräilyarvo on täydellisesti sumentanut ihmisten käsitykset
taideteosten arvosta, ja lopuksi vaikuttanut itse taiteenkin kehittymiseen.
Tämän keräilyarvon syynä on ihmisten itserakkaus ja rahanhimo.
Vastaavaisuuksien
tieteen näkökulmasta modernit kuvaamataiteen tuotteet useissa tapauksissa
ovat sairaan mielen heijastumia. Niissä on ainoastaan aistillisen mielen luomaa
esteettisyyttä. Kauneudesta niissä ei ole jälkeäkään, mikä johtuu siitä, ettei
tunneta vastaavaisuuksia. Kuitenkin monet taiteen tuotteet ovat teknisesti
eteviä ilman symbolista oivallusta. Taidekin heijastaa aikamme
nurinkurisuutta: ulkoinen on sisäistä tärkeämpää.
Erittäin selvästi aikamme henkisen elämän nurinkurisuus näkyy
musiikissa. On toisaalta valtavasti määrällistä osaamista, mutta toisaalta
lähes täydellistä tietämättömyyttä musiikin vastaavaisuuksista. Muinaiset
kansat harjoittivat musiikkia juuri sen vastaavaisuuksien tähden: kaikilla
soittimilla ja esiintyjillä oli tietty henkinen vastaavaisuutensa ja jo itse
musiikin rakenne perustui matemaattisiin vastaavaisuuksiin. Nykyisin musiikin
tarkoituksena on lähinnä tuottaa aistillista tai sosiaalista mielihyvää.
Moderni konserttimusiikki. heijastaa syvää sairasmielisyyttä. Jopa eräät
kasvit reagoivat vastenmielisyyden tunteella tiettyihin modernin musiikin
tuotteisiin, vaikka osaavat selvästi antaa arvoa joillekin vanhoille mestariteoksille,
kuten eräät tieteelliset kokeet osoittavat.
Tietämättömyys
musiikin vastaavaisuuksista voi tuottaa sellaisia koomillisia tilanteita,
joissa esim. taitava pianisti soittaa Johann Sebastian Bachin ja jonkun
1900 luvun höyrypään teoksia samassa konsertissa! Aikamme viihdemusiikki
soi uudestisyntyneen korvissa lähinnä helvetillisenä metelinä, tosin hyvääkin
viihdemusiikkia on olemassa.
Ajallemme on tyypillistä luonnollisten tietojen helppo saatavuus.
Kirjastot pursuavat tietoteoksia. Myös kaunokirjallisuutta ja
mielipidekirjoja on lukijan ulottuvilla suuret määrät. Tässä suhteessa
heijastuu aikamme pyrkimys määrään laadun kustannuksella. Lähes kaikki
kirjallisuus on uudestisyntymättömien eli henkisesti enemmän tai vähemmän
sokeiden ihmisten tuotteita, ja uudestisyntynyt ei löydä kokonaisesta kirjastosta
montakaan hyödyllistä teosta; ainoastaan eräät oppikirjat ja muutamat kuvaavat
tietoteokset ovat arvokkaita. Lasten kirjat ja sadut ovat yleensä kirjastojen
parasta antia.
Erikoisen
iljettävää on moderni kaunokirjallisuus, joka usein mässäilee aistillisilla
nautinnoilla ja naturalistisilla kuvauksilla. Vastaavaisuuksia eivät nykyajan
kirjailijat tunne. Vuosisatamme kirjailijat ovat usein henkisesti kehittymättömiä,
mutta hyvin kunnianhimoisia. Toisin oli viime vuosisadalla ja sitä
aikaisemmin, jolloin kirjailijat edustivat usein aikansa korkeinta älykkyyttä
ja tietämystä. Esimerkiksi sellaisten kirjailijoiden kuten Dostojevski,Balzac,Tolstoi
jaStrindberg tuotannossa näkee aivan selvästi uudestisyntymisprosessin
edistymisen.
Kirjallisuuden
alinta tasoa edustavat viihdekirjallisuus ja erilaiset aikakausjulkaisut. Ne
kuuluvat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta roskakulttuuriin, sillä mitään
ihmiselle arvokasta ne eivät juuri välitä. Niiden pääaiheena on rikoksilla,
väkivallalla ja seksillä mässäily.
Kirjallisuutta on
vahvasti syrjäyttämässä radio, televisio, elokuvat, videot ja kotitietokoneet.
Internet on merkittävä tiedon leviämisen vallankumous, mutta sitäkin rasittaa
sama kuin muita medioita: valtava tiedonmäärä on uudestisyntymättömien
tuottamaa roskaa. Näillä välineillä voitaisiin tehokkaasti välittää hyvää ja
kehittävää katseltavaa ja kuunneltavaa laajoille kansankerroksille. Valitettavasti
suurin osa niiden annista on roskakulttuuria eli aistillisten ihmisten
tuotosta. Nykyajalla olisi todella mahtavia tiedonvälitysjärjestelmiä myös totuuksien
levittämiselle. Kuitenkin valtaosa länsimaisesta mediasta on juutalaisten
omistamia tai ainakin valvomia ja juutalaisten ylin ilo on totuuksien
murhaaminen ja vääryyksien levittäminen (Joh. 8: 44).
Yleisesti voidaan
sanoa aikamme tieteistä ja taiteista, että ne heijastavat hyvin tarkkaan aikamme
ihmisten henkistä tasoa, jonka tyypillisimmät piirteet ovat suuri määrä tietoa
luonnollisista ja materiaalisista asioista ja lähes täydellinen tietämättömyys
spirituaalisista ja coelestiaalisista asioista. ”Niin kaikki muuttui,
mullin mallin mennen, nyt huippu on, mik’ alko ennen.” Swedenborgin kautta
tullutvastaavaisuuksien tieteen uusi tuleminen antaa meille kuitenkin vielä
toivoa tieteiden ja taiteiden suhteen paremmasta tulevaisuudesta.