New Jerusalem
Risti on vanhan kristillisen kirkon symboli, joka kuvaa kiusauksia
 ja kärsimystä, mutta Uuden Jerusalemin symboli on kruunu, 
joka kuvaa voittoa kiusauksista (lat. corona; Jes. 62:3).
   ETUSIVU      UUDEN JERUSALEMIN
USKONTUNNUSTUS
Emanuel Swedenborg  1688-1772
 

"Ja pyhän kaupungin --minä
näin laskeutuvan alas taivaasta..."
 
 
Auringolla vaatetettu vaimo (Ilm.12:1)
 
 
 
 
 
 
 

Yhdistyksemme tarvitsee
julkaisutoimintaansa varten
taloudellista tukea. Avustukseen
liittyvissä asioissa, ystävällisesti
pyydetään ottamaan  yhteytt
sähköpostiosoitteeseen:

 

UUDEN JERUSALEMIN USKONTUNNUSTUS 


Minä uskon yhteen Jumalaan, Herraan Jeesukseen Kristukseen, jossa on Jumalallinen Kolminaisuus, jossa Isä on Hänen sielunsa, Poika Hänen kirkastettu Ruumiinsa ja Pyhä Henki Hänestä ulosvirtaava Jumaluus, kuten ihmisessä on sielu, ruumis ja toiminta. Hän syntyi Isästä Jehova Jumalasta, peri äidiltään Marialta tavallisen ihmisen ruumiin, mutta Hänen sielunsa oli itse Jehova Jumala. Hän riisui äidiltään perimänsä ruumiin pois ristinkuolemassa ja otti ylleen Jumalallisen Ruumiin Isältään Jehovalta. Hän otti vastaan kiusauksia eli helvettien hyökkäyksiä, joista viimeinen oli ristinkuolema, äidiltä perittyyn ruumiiseensa. Hän kukisti kaikki helvetit, loi uuden taivaan hyvistä kuolleista ihmisistä ja uuden helvetin pahoista kuolleista ihmisistä sekä uuden kirkon, kristillisen kirkon. Tämä oli Hänen Lunastuksensa, jolla Hän pelasti ihmiskunnan helvettien vallasta. Hän on nyt taivaan ja maan Jumala, Kaikkivaltias ja Kaikkitietävä ja Läsnä Kaikkialla. 
     Kun kristillinen kirkko oli joutunut helvettien valtaan, Hän suoritti Viimeisen Tuomion, joka tapahtui henkimaailmassa vuonna 1757. Siinä Hän taas kukisti helvetit, loi uuden taivaan ja uuden helvetin sekä uuden kristillisen kirkon, Uuden Jerusalemin, joka on Hänen ikuinen kirkkonsa maan päällä. Palvelijansa ruotsalaisen Emanuel Swedenborgin avulla Hän kirjoitutti Taivaallisen Opin, joka on Hänen Toinen Tulemisensa. 
     Taivaallisessa Opissa Hän paljasti Jumalan Sanassa olevan sisäisen merkityksen ja taivaan, henkimaailman ja helvetin olemuksen sekä uuden kristillisen teologian, jonka avulla ihminen voi jälleen yhdistyä Jumalaan. Taivaallisen Opin mukaan ihminen yhdistyy Jumalaan, kun hän uskoo Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalalliseen Kolminaisuuteen, tekee parannuksen ja elää Kymmenen Käskyn mukaisesti. Parannukseen kuuluu, että ihminen tutkii syntejänsä, tunnustaa ne Herralle, pyytää niitä anteeksi ja aloittaa Kymmenen Käskyn mukaisen elämän. Näin tehdessään ihminen saa syntinsä anteeksi. Ihmisen täytyy myös elää lähimmäisenrakkaudessa, joka tarkoittaa, että hänen pitää tuottaa hyötyä kanssaihmisilleen. Näin tehdessään ihminen yhdistyy Jumalaan ja tulee Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi.