”Tämän päivän
kristillisen maailman teologia peräytyy jatkuvasti tieteen hyökkäysten edessä,
ja kun se on perääntynyt turvallisen välimatkan päähän, täytyy sen perääntyä
edelleen, sillä se ei kykene kohtaamaan alati etenevän tieteen hyökkäyksiä.
Mutta tässä Ilmoituksessa (Swedenborgin teokset, suom. huom.) meillä on
teologia, jonka edessä tieteen tulee polvistua, teologia, josta voidaan
oikeutetusti sanoa, että ’nyt on sallittua tunkeutua ymmärryksen avulla uskon
mysteereihin’.” Alfred Action (M.A., D. Th.): esitelmä Lontoon
Victoria Hallissa 21. kesäkuuta 1949
NUNC LICET INTELLECTUALITER INTRARE IN ARCANA FIDEI
ALKUSANAT
Filosofia
ja erityisesti ihmisen älykkyyden ongelma alkoivat kiinnostaa
minua jo koulussa ollessani. Tämä johti myöhemmin filosofian ja psykologian
opintoihin yliopistossa sekä toimintaan huippuälykkäiden yhdistyksessä Mensassa.
Yliopisto-opiskelu oli minulle kuitenkin pettymys: akateeminen filosofia
ja psykologia suorastaan järkyttivät minua tyhjänpäiväisyydellään.
Mensalaisten älykkyyskin paljastui aikaa myöten lähinnä vain loogiseksi
nokkeluudeksi. Päädyin vihdoin käsitykseen, että akateeminen filosofia ja
psykologia ovat näpertelyä, joka ei anna vastausta mihinkään tärkeään filosofiseen
kysymykseen eikä selitä älykkyyden olemusta.
Eräänä heinäkuun yönä 1973 koin merkillisen ilmiön: oikean silmäni
eräänlainen sisäinen näkökyky yhtäkkiä avautui, ja näin ilmiöitä, joita en
tavallisesti näe. Näin mm. aivan selvästi, että tiettyihin Raamatun
kirjoituksiin sisältyy salainen merkitys, jonka näkeminen riippuu ihmisen
omasta sisäisestä tilasta. Kokemus oli miellyttävä mutta myös yllättävä, sillä
en tuohon aikaan ollut lainkaan kiinnostunut uskonnollisista ilmiöistä. Kerroin
”Raamatun salaisesta koodista” eräille mensalaistuttavilleni,
jotka pitivät kokemustani vain aistiharhana. Itse katsoin kokeneeni ilmiön,
joka ei kuulunut senhetkisen tietämykseni piiriin. Kokemukseni jälkeen
ryhdyin tutkimaan parapsykologista kirjallisuutta löytääkseni selityksen
ilmiölle.
Luin seuraavien kahden vuoden aikana suuren joukon kirjoja, jotka käsittelivät
parapsykologiaa, spiritismiä, teosofiaa, antroposofiaa, meditaatiota, joogaa,
astrologiaa, zeniä, itämaisia uskontoja ja muuta mystiikkaa. En kuitenkaan
löytänyt selitystä kokemukselleni. Parapsykologinen ja muu mystinen
kirjallisuus paljastuivat sekavaksi alueeksi, jolta löytyi paljon ristiriitaisuuksia
sekä suoranaisia huijauksia. Vilpittömälle totuudenetsijälle kaupallinen
”rajatieteellinen” kirjallisuus ja lehdet ovat pikemminkin haitaksi kuin
hyödyksi.
Heinäkuussa 1975 käteeni osui Emanuel Swedenborgin teos ”Taivas,
sen ihmeet ja helvetti”. Heti avatessani kirjan koin samanlaisen ilmiön
kuin kaksi vuotta aiemmin: sisäinen näkökykyni avautui jälleen. Nyt tiesin
löytäneeni etsimäni. Seuraavien kuukausien aikana hankin lähes kaikki Swedenborgin
teokset ja nautin suuresti niiden lukemisesta. Tämä 1700-luvun filosofi selittää
laajassa tuotannossaan täydellisesti kokemani ilmiön Raamatun salaisesta
koodista, josta hän käyttää nimitystä ”Sanan sisäinen merkitys”
ja joka on yksi hänen teologiansa kulmakivistä. Hänen teoksistaan löysin myös
tyydyttävän selityksen älykkyyden perimmäiselle luonteelle.
Oli
todella taivaallista päästä akateemisen filosofian pimeydestä Swedenborgin
teosten valoon. Ihmettelin vain, miksi Swedenborgin filosofiaa ei opetettu
korkeakouluissa. Filosofiassa, psykologiassa ja teologiassa voi väitellä tohtoriksi
tuntematta ainoatakaan Swedenborgin ajatusta. Syy tähänkin selvisi
Swedenborgin teoksista. Swedenborg nimittäin ennustaa, että vain harvat
kykenevät ymmärtämään hänen teoksiaan. Syy tähän on siinä, että akateemisessa
maailmassa ei etsitä totuutta totuuden itsensä tähden, vaan kaikki etsivät totuutta
vain omaksi hyödykseen saavuttaakseen kunniaa, mainetta tai muuta itsekästä
etua. Yksi tärkeimmistä henkisen kehityksen periaatteista on Swedenborgin
mukaan se, ettei ihminen voi löytää totuutta omista itsekkäistä motiiveistaan
käsin. Tästä syystä korkeakouluista onkin kehittynyt filosofisen pimeyden
tyyssijoja.
Swedenborgiin
tutustuminen muutti perusteellisesti aiemman maailmankatsomukseni. Hänen
laajoista teoksistaan löysin vastauksen kaikkiin filosofisiin ongelmiini,
joita olin pohdiskellut. Lisäksi löysin niistä myös eräänlaisen yleisen
metodin, jonka avulla kaikki psykologiset, filosofiset ja teologiset ongelmat
voidaan ratkaista. Tämä yleismetodi on itse asiassa yksi kristinuskon
perusohjeita: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä
ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua” (Matt. 16: 24). Tämän ohjeen
Swedenborg selittää kuitenkin aivan toisin kuin nykyajan kristinusko.
Swedenborg tarkoittaa tässä kohdassa ihmisen uudestisyntymisprosessia, missä
ihminen kiusausten eli henkisten koettelemusten (risti symbolisoi kiusausta)
avulla puhdistuu aiemman elämänsä pahuuksista ja vääryyksistä sekä kehittyy
henkiseksi ihmiseksi, joka on monin verroin uudestisyntymätöntä ihmistä
älykkäämpi. Uudestisyntynyt löytää ‑ toisin kuin uudestisyntymätön ‑
vastaukset kaikkiin kysymyksiinsä. Ilman uudestisyntymistä eivät filosofiset
ja teologiset ratkaisut avaudu. Vasta uudestisyntymisen aikaansaama valaistuminen
näyttää teologiset ja filosofiset totuudet omassa valossaan.
Olin jo pikkupoikana tuntenut vaistomaista epäilyä luterilaista kirkkoa
kohtaan. Koulun loputtua erosin kirkosta ja liityin kommunistiseen
puolueeseen, koska luulin tuolloin yhteiskunnallisten ongelmien johtuvan
pääasiassa kapitalismista. Löydettyäni Swedenborgin teokset havaitsin, että
en suinkaan ollut epäillyt todellista kristillistä uskontoa, vaan ainoastaan
luterilaisuuden kaltaista sokeaan uskomiseen perustuvaa kristillisyyttä.
Swedenborg ‑ luterilaisen piispan poika ‑ paljastaa juuriaan myöten Lutherin
opin virheellisyydet. Swedenborgin mukaan luterilainen oppi, jonka mukaan usko
yksin vanhurskauttaa ihmisen, johtaa henkiseen tyhmyyteen, sillä voihan ihminen
sokean uskon avulla pitää mitä tahansa asiaa totena tai vääränä. Älykäs
ihminenhän on sellainen, joka ei usko mitään asiaa todeksi ellei jollakin
tavalla saa varmuutta siitä, että asia on tosi. Juuri sokeasta uskomisesta ovat
syntyneet monet järjettömät uskonnot ja filosofiset oppijärjestelmät. Sokea
uskominen ei ole tyypillistä ainoastaan uskonnoille, vaan myös monet aikamme
tieteelliset teoriat perustuvat sokeasti uskottuihin dogmeihin, joiden
ympärille on rakennettu loogisesti oikea rakennelma, ja tämä on sen jälkeen
kirkolliskokousmaisesti vahvistettu totuudeksi tieteellisissä yhdistyksissä.
Swedenborg asettaa teologiassaan sokean uskon tilalle valaistuneen ymmärryksen
‑ älykkyyden: ihmisestä tulee Kaikkitietävän Jumalan kuva vasta
silloin, kun hän pystyy ymmärryksellään ottamaan vastaan henkistä tietoa.
Emanuel Swedenborg oli aikansa arvostetuimpia tiedemiehiä. Hän hallitsi lähes
kaiken aikansa tieteellisen tiedon, ja hänen valtava kirjallinen tuotantonsa
käsittää lähes neljä hyllymetriä latinaksi kirjoitettuja teoksia. Kaikilla
tieteen aloilla hän oli aikaansa edellä. Swedenborg eteni luonnontutkijasta
ihmisruumiin tutkijaksi, kehittyi sen jälkeen sielun ja henkisen maailman
tutkijaksi päätyen vihdoin teologiaan. Hänen laajat teologiset teoksensa ovat
filosofinen, psykologinen, parapsykologinen ja teologinen aarrekammio.
Swedenborgin teologia on tiedettä sanan korkeimmassa merkityksessä. Sen ymmärtäminen
ei edellytä sokeaa uskomista, vaan se avautuu niille, jotka rakastavat
totuutta sen tähden, että se on totta.
Swedenborgin nerokkuus tiedemiehenä on hänen metodeissaan. Nykyajan
vallitseva tieteenfilosofia, jonka juuret ovat ateismissa ja materialismissa,
rajaa monet ihmiselle tärkeät ilmiöt tieteellisen tutkimuksen ulkopuolelle ja
johtaa paradoksiin, että mitä enemmän tietoa, sitä vääristyneempi maailmankuva.
Swedenborgilla olisi painavaa tieteenfilosofista sanottavaa
nykyihmiselle. Hänen hieman vaikeatajuisilla metodeillaan ‑ muoto‑opilla,
sarja‑ ja asteopilla, vaikutusopilla sekä edustus‑ ja vastaavaisuusopilla
‑ olisi mielestäni suorastaan kumouksellinen merkitys tieteenfilosofialle.
Swedenborg itse vertasi metodiensa tärkeyttä infinitesimaalilaskennan merkitykseen
fysiikan kehityksessä. Valitettavasti juuri kukaan ei nykyisin tunne näitä
metodeja.
Ehkä suurinta kuuluisuutta Swedenborg on kuitenkin saavuttanut kyvyllään
seurustella kuolleiden ‑ siis henkiseen maailmaan siirtyneiden ‑ kanssa. Hän
oli yhteydessä moneen tunnettuun kuolleeseen. Hyvin usein hän seurusteli mm.
Martti Lutherin kanssa (k. 1546). Nykyajan luterilaisten olisi
mielenkiintoista tietää, mitä Luther ajatteli fyysisen kuolemansa jälkeen.
Luther nimittäin Swedenborgin mukaan itse luopui opistaan, tunnusti oppinsa
erehdykseksi ja ihmetteli, kuinka yhden miehen erehdys voi erehdyttää niin
monia. Swedenborgin kyvyistä ottaa yhteyttä vainajiin on lukuisia luotettavia
aikalaisten kertomuksia, mutta hän itse ei pitänyt näitä kykyjään kovin
tärkeinä. Tässä suhteessa hän eroaa monista nykyajan ”meedioista”.
Teologisten asioiden paikka on ihmismielen ylimmässä kerroksessa. Jos siellä
vallitsee pimeys, ovat kaikki muutkin kerrokset pimeitä, vaikka ulkoisesti
toisin näyttäisikin. Uskonnon tehtävä on valaista tätä ylintä kerrosta, josta
syystä oikea uskonto on ihmiskunnan kallein jalokivi.
Toisaalta virheellinen uskonto tuottaa enemmän pahaa ja väärää kuin mikään
toinen asia maailmassa. Uskontojen avullahan harjoitetaan nykyisin suurinta
petosta ja julmuutta. Juuri tästä uskonnon keskeisestä merkityksestä ihmiskunnalle
johtui, ettei Jeesus Kristus ‑ elävän Jumalan inkarnaatio ‑
käsitellyt opetuksissaan poliittisia tai taloudellisia asioita, vaan osoitti
juutalaisen kirkon vääryydet ja loi maan päälle uuden kirkon ‑ kristillisen
kirkon.
Swedenborg voi tuntua monista kovin jyrkältä tuomarilta, sillä hänen mukaansa
uudestisyntymätön ihminen ei ole vielä varsinainen ihminen vaan puhumaan ja
ajattelemaan pystyvä eläin. Tässä mielessä suurin osa planeettamme ihmisistä
ei ole ihmisiä muuten kuin potentiaalisesti: heillä on mahdollisuus kehittyä
ihmisiksi. Mutta Swedenborg kertoo myös keinon, jonka avulla jokainen ihminen
voi uudestisyntyä eli kehittyä todelliseksi ihmiseksi. Tämä
uudestisyntyminen on hidas fyysisen kehityksen kaltainen prosessi, jossa
ihminen päivä päivältä tulee henkisesti yhä älykkäämmäksi ja älykkäämmäksi ‑
Kaikkitietävän Luojansa kuvaksi. Uudestisyntyneiden jälkeläisten ns. peritty
pahuus vähenee sukupolvittain yhä enemmän ja enemmän ja heistä
muodostuu uusi ihmisrotu, Homo bonus, joka ei
enää tee pahaa toiselle ihmiselle. Tämä on todellinen vallankumousten
vallankumous (Jes. 65: 17-25). Tämän kirjoittaja on vakuuttunut siitä,
että Uuden Jerusalemin teologiaan sisältyy mahdollisuus uuden ihmisrodun
luomiseen. Aikamme ongelmat ovat niin suuria, ettei Homo sapiens –laji kykene
niitä ratkaisemaan, vaan tarvitaan uusi ihmisrotu, joka on sisäistänyt
Jumalalliset Käskyt. Swedenborg ei tuomitse ketään yksityistä ihmistä, vaan hän
näyttää vain eräiden oppijärjestelmien virheellisyydet. Nykyisin korostetaan
toisen vakaumuksen kunnioittamista. Tämäon tietenkin aivan oikein
siinä mielessä, ettei ketään saa tuomita sillä perusteella, mihin hän uskoo.
Mutta aivan turhaa on älykkään ihmisen kunnioittaa sellaista oppijärjestelmää,
minkä hän tietää vääräksi. Tässä suhteessa uskonnollinen suvaitsevaisuus‑
mikä on tietenkin hyvä asia yksilön suhteen ‑ on liioitellusti ulotettu
koskemaan myös uskonnollisia oppeja. Kenenkään uskontoa ei tietenkään ole lupa
pilkata, mutta toki uskonnollisia oppeja saa tutkia ja arvostella, kunhan
tällainen arvostelutapahtuu yksinomaan totuuden esille tuomiseksi.
Eihän muissakaan tieteissä hyväksytä virheellisiä tietoja tai petoksia, miksi
sitten teologiassa.
Pyrin tällä lyhyellä johdannolla tuomaan
esille olennaisen Swedenborgin tuotannosta. Samalla tämä johdanto on myös
tilitys omasta uudestisyntymisprosessistani, jonka tunteminen voi olla
hyödyksi sellaiselle, joka lähtee samalle tielle ja joutuu kokemaan samanlaisia
vaikeuksia. Useimpien kirjassa esiintyvien lainausten käännökset ovat
allekirjoittaneen tekemiä. Olen kirjoittanut koko kirjan Swedenborgilta oppimani
”vastaavaisuuksien
tieteen” näkökulmasta. Sen tähden en ole
lainkaan ottanut huomioon niitä Swedenborg‑tutkimuksia, jotka on tehty tänä
päivänä vallitsevan materialistisen tieteenfilosofian lähtökohdista.
Vaikka ihminen lukisi kaiken saatavilla olevan ”rajatieteellisen” ja
”mystisen” kirjallisuuden, ei hänen henkinen älykkyytensä siitä kasvaisi.
Ainoastaan alistumalla kiusauksiin, joissa hänen oma pahuutensa tulee esille,
hän voi saavuttaa valaistumisen ja kehittyä henkisesti
rajattomasti. Tässä kirjassa kiusausten tarkka mekanismi on esitetty
ensimmäistä kertaa suomen kielellä. Paljastan lisäksi monia totuuksia, joita ei
ole aiemmin suomeksi julkaistu.
Koska suurin osa planeettamme ihmisistä on vajonnut syvälle materialismiin ja
aistillisuuteen, näyttäytyvät monet tässä kirjassa esitetyt totuudet
tuomitsevina. Tuomitsevilla totuuksilla on kuitenkin hyvä tarkoitus: puhdistaa
uudestisyntyvä ihminen virheellisistä uskomuksista, jotka estävät hänen henkistä
kehitystään. Tätä kirjaa vastaan tullaan hyökkäämään monelta taholta. Tämä on
aivan ymmärrettävää, sillä totuus paljastaa pahan ja väärän, eivätkä paha ja
väärä sitä tietenkään halua (Joh. 3: 20).
Swedenborgin kautta tullut teologia ja filosofia ovat korkein henkinen
tieto, mikä planeetallemme on koskaan tullut (Ilm. 19: 11). Se on
vapaa ihmisen itsekkäästä älykkyydestä lähtevästä päättelystä ja perustuu
Jumalan valaisemaan älykkyyteen. Sen edessä tulee muiden tieteiden polvistua.
Se sisältää myös uuden ihmisrodun syntymisen planeetallemme,
sillä uudestisyntyneiden vanhempien lapsissa peritty pahuus pienenee. Homo
sapiens –laji on kulkenut matkansa päähän eikä voi tätä planeettaa
pelastaa. Tarvitaan uudestisyntynyt Homo bonus – hyvä ihminen
– korjaamaan ne tuhot ja pahuuden, minkä Homo sapiens –laji on aikaansaanut.
Swedenborgin
kautta tulleella kristinuskolla, josta voi käyttää termiä ”todellinen
kristinusko”, ei ole juuri mitään tekemistä aikamme eri kristinuskojen
tai lahkojen kanssa. Tämä uusi puhdas kristinusko ei perustu sokeaan uskoon,
vaan sen tilalle tulee ”valaistunut ymmärrys”. Harvat ovat
löytäneet Swedenborgin kautta tulleen uskonnon, mutta lainaan tässä muutamien
sellaisten kommentteja. Kiinnostuneet löytävät paljon muita esimerkkejä
Internetistä hakusanalla ”Swedenborg”.
Ruotsalainen kirjailija August Strindberg löysi Swedenborgin
teokset elämänsä ehtoolla. Hän kirjoittaa: ”Swedenborgin teokset ovat
mittaamattoman laajat, ja hän on antanut vastauksen kaikkiin kysymyksiini,
kuinka kiperiä ne sitten ovat olleetkin” (Legendoja).
Brittirunoilija Coventry Patmore osuu oikeaan lauseessaan
”Tuhanteen vuoteen meillä on ollut vain yksi ainoa psykologi ja ihmisen
fysiologian tuntija ‑ ainakin joka on julkaissut tietonsa ‑ nimittäin
Swedenborg” (G. Trobridge: Swedenborg, Life and Teaching). Honoré de
Balzacin romaanin ”Louis Lambert” päähenkilö kuvaa
Swedenborgin teologiaa seuraavasti: ”Hänen teologiansa on ylhäinen, ja hänen
uskontonsa ainoa, jonka korkealle kehittynyt mieli voi hyväksyä. Hän yksin
kykenee saattamaan ihmisen Jumalan yhteyteen, ja hän herättää janon Häneen.
Hän vapauttaa Jumalallisen majesteetin niistä kapaloista, joihin eri
uskonsuunnat ovat Hänet käärineet.” Ralph Emerson kuvaa
Swedenborgia teoksessaan ”Suuria miehiä” osuvasti: ”Hän on
yksi kirjallisuuden mammuteista ja mastodonteista, eivätkä hänen suuruuttaan
kykene mittaamaan edes tavallisten oppineiden tieteelliset seurat. Hänen valtava
läsnäolonsa voi häkellyttää kokonaisten yliopistojen opettajakuntia.”
Swedenborg itse kirjoittaa teoksessaan Taivas ja helvetti (n:o
603): ”Ne asiat, joita tässä kirjassa on kerrottu taivaasta, henkimaailmasta
ja helvetistä, tulevat olemaan himmeitä niille, joilla ei ole halua tuntea
henkisiä totuuksia, mutta kirkkaita sellaisille, joilla tällainen halu on.
Kirkkaimpia ne ovat ihmisille, joilla on mieltymys totuuteen totuuden itsensä
tähden, eli jotka rakastavat totuutta koska se on totta. Sillä mitä rakastetaan,
se tulee mieleen valoisana ajatuksena, etenkin kun rakastetaan totuutta, sillä
kaikki totuus on valossa.”
Parhaiten Swedenborgin merkityksensä oivalsi Alfred Action
(M.A., D. Th.). Hän kuvaa Swedenborgin teosten merkittävyyttä seuraavasti
(esitelmä Lontoon Victoria Hallissa 21. kesäkuuta 1949): ”Tämän päivän
kristillisen maailman teologia peräytyy jatkuvasti tieteen hyökkäysten edessä,
ja kun se on perääntynyt turvallisen välimatkan päähän, täytyy sen perääntyä
edelleen, sillä se ei kykene kohtaamaan alati etenevän tieteen hyökkäyksiä.
Mutta tässä Ilmoituksessa (Swedenborgin teokset, suom. huom.) meillä on
teologia, jonka edessä tieteen tulee polvistua, teologia, josta voidaan oikeutetusti
sanoa, että ’nyt on sallittua tunkeutua ymmärryksen avulla uskon
mysteereihin’.”
Swedenborgin teologiset teokset ovat Herran toinen tuleminen.
Tämä tapahtui Sanan sisäisen merkityksen avautumisena, jonka
merkityksen Swedenborg teoksissaan paljastaa. On huomattava, että Herran toinen
tuleminen tapahtui tiedemiehen välityksellä. Kristillisen
alkukirkon opetuslapset olivat kalastajia. Nykyaika on kuitenkin ”tieteiden
aikakausi”, jolloin ihmiskunta on saavuttanut ennen näkemättömän
tieteiden kehityksen, vaikka tieteitä käytetäänkin ateismin puolustamiseen. On
luonnollista, että Herran toinen tuleminen tapahtui tiedemiehen välityksellä.
On järisyttävää,
että Herran toinen tuleminen tapahtui ruotsalaisen tiedemiehen
kynän kautta. Mutta meille suomalaisille vielä järisyttävämpää on se, että
varsinainen Uusi Jerusalem alkoi suomalaisesta avioparista eli
tämän kirjoittajan avioliitosta. Swedenborgin mukaan kaikki aidot kirkot ovat
alkaneet yhdestä avioparista ja sitten levinneet ympäristöön ja koko maailmaan.
Uusi Jerusalem alkoi tämän kirjoittajan avioliitoista, koska me tahdoimmeluoda
Uuden Jerusalemin ja toteuttaa Jumalan tahdon. Aiemmat aidot
kirkot ovat syntyneet yksipuolisesti Jumalan tahdosta, mutta
meidän avioliittomme kautta ihmisen tahto liittyi Jumalan tahtoon.
Kyseessä on ihmisen ja Jumalan ikuinen liitto planeetallamme.
Nyt syntyneen Uuden Kirkon jäsenet puhdistuvat peritystä pahuudesta ja heistä
syntyy vähitellen uusi ihmisrotu, joka valloittaa tämän
planeetan. Tämä uusi ihmisrotu – Homo bonus – on Homo sapiens
–lajia älykkäämpi ja sen tehtävä on pelastaa planeettamme uhkaavalta tuholta,
minkä Homo sapiens –laji on toiminnallaan aiheuttanut. Homo bonus – hyvä
ihminen – lopettaa sodat ja riiston eikä ihminen enää tee pahaa toiselle. Tämä
uusi ihmisrotu pelastaa maapallon ja voi sanoa, että ”paratiisi, se on
myös täällä”. Tämän uuden ihmisrodun kehittyminen vie useita
sukupolvia, mutta se on nyt alkanut. Kenenkään ei tarvitse tätä uskoa, mutta
jos haluaa varmistua asiasta, voi kysyä asiaa itse Herralta, jonka yhteyteen
tämä kirja johdattaa. Swedenborg vielä ennustaa, että tämä uusi ihmisrotu
löytää jälleen aviorakkauden, mikä oli muinaisten ihmisten
tärkein rakkauden laji. Tästä rakkaudesta ei nykyaika tiedä juuri mitään. Aidossa
aviorakkaudessa elävien ihmisten lapsissa peritty pahuus pienenee ja
syntyy uusi ihmisrotu – Homo bonus.
Swedenborgin mukaan Uusi Jerusalem on kaikkien kirkkojen kruunu
eikä se tuhoudu koskaan, vaan säilyy ikuisesti. Tämä edellyttää kuitenkin uuden
ihmisrodun syntyä, sillä nykyihmisten peritty pahuus on kasvanut niin suureksi,
että vain harvat aikuiset pelastuvat eli pääsevät taivaaseen. Peritty pahuus
kuitenkin vähenee sukupolvi sukupolvelta Uuden Jerusalemin jäsenillä ja näin
syntyy uusi ihmisrotu – Homo bonus. Vetoan tämän lukijaan: ota
tämän kirjan sanoma vakavasti ja kehity henkisesti niin, että Sinusta
kehittyy uuden ihmisrodun kantajäsen. Keinot tähän kehitykseen löydät
tästä kirjasta.