New Jerusalem
Risti on vanhan kristillisen kirkon symboli, joka kuvaa kiusauksia
 ja kärsimystä, mutta Uuden Jerusalemin symboli on kruunu, 
joka kuvaa voittoa kiusauksista (lat. corona; Jes. 62:3).
   ETUSIVU      1. HERRAN TOINEN TULEMINEN      1. Johdanto
Emanuel Swedenborg (1688-1772).



"Vaimo, vaatetettu auringolla, ja 
kuu hänen jalkojensa alla,..".
 (Ilm. 12: 1).




                __________


Yhteydenotot:
kalevim9@gmail.com








HERRAN TOINEN TULEMINEN

Johdatus Emanuel Swedenborgin teologisiin kirjoituksiin



Benjamin Kivilohkare










JOHDANTO


Hic Liber est Adventus Domini, Scriptum ex Mandato


Tämä Herran Toinen Tuleminen tapahtuu ihmisen välityksellä, jolle Hän on ilmestynyt henkilökohtaisesti ja jonka Hän on täyttänyt hengellään opettamaan Uuden Kirkon oppeja Hänen Sanansa välityksellä (Vera Christiana Religio, 8. luvun otsikko). Hän tekee tämän sellaisen ihmisen välityksellä, joka ei ainoastaan ota vastaan näitä Kirkon oppeja ymmärryksellään, vaan voi myös julkaista ne painettuina (sama, nro 779).

Todistan totuudessa, että Herra Itse ilmestyi minulle, palvelijalleen, ja lähetti minut tähän tehtävään. Ja Hän sen jälkeen avasi minun henkisen näköni ja johdatti minut henkiseen maailmaan sallien minun nähdä taivaat ja helvetit sekä keskustella enkelien ja henkien kanssa jatkuvasti monien vuosien ajan. Todistan myös, että kutsumukseni ensimmäisestä päivästä lähtien en ole vastaanottanut mitään koskien tämän Kirkon oppeja keneltäkään enkeliltä, vaan yksin Herralta lukiessani Sanaa (nro 779).

Monissa paikoissa Sanaan on kirjoitettu, että Herra tulee taivaan pilvissä, kuten Matt. 17: 5, 24: 30, 26: 64, Mark. 14: 62, Luuk. 9: 34, 35, 21: 27, Ilm. 1: 7, 14: 14, Dan. 7: 13, mutta kukaan ei ole tähän mennessä tietänyt, mitä tarkoitetaan taivaan pilvillä, ja sen vuoksi monet ovat kuvitelleet, että Herra ilmestyy niissä henkilökohtaisesti. Tähän mennessä ei ole tiedetty, että taivaan pilvillä tarkoitetaan Sanan kirjaimellista merkitystä ja voimalla ja kirkkaudella, joissa myös Herra on tuleva, tarkoitetaan Sanan spirituaalista merkitystä, Matt. 24: 30 (nro 776). Jotta Herra voisi olla jatkuvasti läsnä, Hän on paljastanut minulle Hänen Sanansa spirituaalisen merkityksen, missä Jumalallinen Totuus on omassa valossaan (nro 780).


Emanuel Swedenborg: Vera Christiana Religio


Lähdin nuoruudessani opiskelemaan psykologiaa ylipistoon saadakseni selville, mikä ihminen oikeastaan on. Suoritin alemman tutkinnon ja jatkoin opiskelua, mutta ihmisen olemus ei minulle selvinnyt. Olin tuohon aikaan ateisti ja kommunistisen puolueen jäsen, sillä katsoin yhteiskunnallisten ongelmien johtuvan pääasiassa kapitalismista. Uskonnosta minulla ei ollut juuri mitään muuta käsitystä kuin että se oli eräänlaista taikauskoa. Sitten eräänä yönä tapahtui jotain, joka mullisti hetkessä koko maailmankatsomukseni.

Heinäkuun aamuna 21.7.1973 (klo 2.56 UTC) heräsin unesta ja koin äärimmäisen selvästi seuraavan: 

1. Jumala on olemassa ehdottaman varmasti. 

2. Etsin käsiini Raamatun ja huomasin selvästi, että Raamatun tekstissä on salainen, sisäinen merkitys. 

3. Tunsin selittämättömällä tavalla olevani maan ja kuun kuningas. 

Olin täysin järjissäni, enkä pitänyt kokemustani aistiharhana. Olin vain kokenut ilmiön, joka ei kuulunut senhetkisen tietämykseni piiriin. Ymmärsin, että termi ”maan ja kuun kuningas” käsitti jotain symbolista.

Kokemukseni jälkeen aloin tutkimaan uskontoja, mystiikkaa ja parapsykologiaa. Halusin selvittää, mistä kokemuksessani oli kysymys ja oliko joku muu kokenut vastaavaa. Luin aiheista kahden vuoden aikana valtavan määrän kirjallisuutta, ja vasta törmätessäni heinäkuussa 1975 Emanuel Swedenborgin (1688-1772) teokseen ”Taivas ja helvetti” sain selityksen kokemalleni ilmiölle: Raamatussa todella on salainen, sisäinen merkitys, josta Swedenborg käyttää nimitystä ”Sanan spirituaalinen merkitys”. Tajusin myös, että Jumala ohjaa jokaista ihmistä usein ihmisen sitä tietämättä. Myöhemmin sain Swedenborgin teoksista myös selville, mitä tarkoittaa ”maan ja kuun kuningas”.

Luettuani teoksen ”Taivas ja helvetti” ryhdyin lukemaan myös muita Swedenborgin teoksia. Tilasin niitä Englannista ja vähitellen olin hankkinut kaikki saatavilla olevat Swedenborgin teologiset teokset, joita kertyi kaikkiaan yli kaksi hyllymetriä. Swedenborgin teokset olivat minulla elämys, jota en ennen ollut kokenut: niitä lukemalla ymmärrykseni avautui yhä enemmän ja enemmän eikä minun tarvinnut mitenkään uskoa niihin, vaan tajusin ne samalla tavalla kuin logiikan lait - sisäisesti. Sain myös niiden avulla vastauksen kaikkiin filosofisiin kysymyksiini, joita olin miettinyt: ihmisen todellinen olemus selvisi minulle.

Lopetin psykologian opinnot, vaikka olin melkein valmis psykologi ja olin menestynyt psykologian opinnoissani suorastaan loistavasti: akateeminen psykologia vaikutti nyt täysin tyhjänpäiväiseltä eikä pystynyt edes vastaamaan kysymykseen, onko ihmisellä sielu ja jos on, niin minkälainen se on. Swedenborg selvitti täydellisesti sielun, mielen ja ruumiin olemukset ja miten ne liittyvät toisiinsa. Sen jälkeen minua alkoi kummastuttaa, miksi Swedenborgin teoksia ei juuri tunneta, vaikka ne ovat niin erinomaisia. Vähitellen löysin vastauksen myös tähän kysymykseen.

Pari vuotta Swedenborgin teosten löytämisen jälkeen minua alkoi kiinnostaa ryhtyminen swedenborgilaiseksi papiksi. Maailmassa oli muutamia pieniä seurakuntia, jotka perustivat toimintansa Swedenborgin teoksiin. Näitä seurakuntia oli eniten USA:ssa ja Isossa-Britanniassa, joissa oli myös oppilaitokset pappien kouluttamista varten. Otin yhteyttä yhteen tällaiseen oppilaitokseen Isossa-Britanniassa. Siellä oli yksi oppilaspaikka vapaana, joten kiiruhdin sinne aloittaakseni opinnot. Samalla minulle tarjoutui tilaisuus nähdä, miten seurakuntalaiset olivat löytäneet Swedenborgin teokset.

Kokemukseni Isossa-Britanniassa oli minulle pettymys. Suuri osa seurakuntalaisista oli löytänyt Swedenborgin teologian sosiaalista tietä, kuten oli laita minkä tahansa uskonnollisen liikkeen: he kuuluivat seurakuntaan vain muodollisina jäseninä ilman valaistumista, jonka saa Swedenborgin teoksia lukemalla, ymmärtämällä ne ja elämällä niiden mukaan. Lisäksi monet papit olivat Ilmestyskirjan lohikäärmehenkiä, jotka erottivat lähimmäisenrakkauden uskosta, mikä on täysin vastoin Swedenborgin opetuksia. Swedenborg kyllä ennustaakin tällaisen kehityksen kirjassaan Apocalypsis Explicata (nro 764). Minun ja pappien välille kehittyi ristiriita, jonka seurauksena minua ei hyväksytty oppilaaksi. Olin jo lukenut kaikki Swedenborgin teokset ja ymmärsin ne mielestäni paremmin kuin nuo papit. 

Muutin Isosta-Britanniasta asumaan Ruotsiin, jossa myös oli pari swedenborgilaista seurakuntaa. Tilanne niissä oli sama kuin Isossa-Britanniassa: varsinainen Swedenborgin ennustama Uusi Jerusalem eli Uusi Kirkko ei mielestäni ollut vielä toteutunut. Tietenkin seurakuntalaisissa oli myös jäseniä, jotka aidosti ymmärsivät Swedenborgin teosten arvon. Mutta osa jäsenistä samoin kuin papeista oli lohikäärmehenkiä: lohikäärme (Ilm. 12: 3) tarkoittaa uskoa, joka erottaa lähimmäisenrakkauden uskosta, eli katsoo että pelastumiseen riittää pelkkä usko. Tällaisia lohikäärmeuskovaisia ovat nykyisin lähes kaikki reformoitujen kirkkojen jäsenet. 

Muutin Ruotsista takaisin synnyinmaahani Suomeen, jossa perustin ystävieni kanssa swedenborgilaisen yhdistyksen ja kirjoitin kirjan Swedenborgista ja Uuden Jerusalemin teologiasta. Opiskelin myös jatkuvasti Swedenborgin teoksia. Vuosi vuodelta edistyin uudestisyntymisprosessissa, joka on Swedenborgin mukaan hitaasti etenevä prosessi, ja jouduin myös kokemaan vaikeita kiusauksia eli koettelemuksia, jotka ovat välttämättömiä uudestisyntymisessä. Kiusausten avulla Herra puhdistaa ihmisen yhä paremmin ja paremmin pahuuksista ja vääryyksistä, jotka ovat syntejä.

Herra antoi Swedenborgille tehtäväksi paljastaa Sanan sisäisen merkityksen sekä kirjoittaa Uuden Jerusalemin taivaallisesta opista, mitkä ovat Herran Toinen Tuleminen. Herra ei tullut ruumiillisessa muodossa, vaan ”taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella” (Matt. 24: 30). Taivaan pilvet käsittävät Sanan (eli siis Raamatun) kirjaimellista merkitystä ja suurella voimalla ja kirkkaudella Sanan sisäisiä merkityksiä, taivaallista ja spirituaalista. 

Luulisi ruotsalaisten olevan ylpeitä siitä, että Herran Toinen Tuleminen tapahtui ruotsalaisen tiedemiehen välityksellä. Mutta ei. Samoin kuin muualla Euroopassa, jonne Swedenborg lähetti kirjojaan korkeille kirkonmiehille ja yliopisto-opettajille, ei myöskään Ruotsissa hyväksytty Swedenborgin teoksia, vaan ne katsottiin harhaoppisiksi. Kirkolliskokousten ja muiden kirkollisten instanssien päätökset katsottiin Jumalalliseksi totuudeksi eikä Jumalan itse valaiseman henkilön kirjoituksia otettu vastaan. Samoin kuin juutalaisten johtajat hylkäsivät Jeesuksen, niin myös kristityt hengelliset johtajat hylkäsivät Herran, jonka Toinen Tuleminen tapahtui Swedenborgin kirjoitusten välityksellä.

Minun uudestisyntymisprosessini on nyt edennyt jo 45 vuotta ja olen valmis olemaan mukana Herran Uuden Kirkon, joka on Uusi Jerusalem (Ilm. 21: 2), perustamisessa Suomeen. Voisimme olla ylpeitä, jos Herran Uusi Kirkko alkaisi juuri Suomesta. Herran Uusi Kirkko alkaa Swedenborgin mukaan älymystöstä, toisin kuin uskonnolliset liikkeet yleensä, ja leviää myöhemmin laajempiin kansankerroksiin. Tämä johtuu siitä, että monet Swedenborgin teokset ovat älyllisesti vaativia. Uusi Kirkko on kaikkien kirkkojen kruunu (lat. corona; Jes. 62: 3) eli sille on annettu tietää kaikki taivaalliset salaisuudet. Ne, jotka ovat ymmärtäneet tämän kirjan sanoman, voivat tulla mukaan perustamaan Herran Toisen Tulemisen Kirkkoa ilmoittamalla nimensä ja yhteystietonsa sähköpostiosoitteeseen (samaan osoitteeseen voi esittää kysymyksiä): uusibetlehem@gmail.com


Benjamin Kivilohkare