TÄRKEISTÄ
TÄRKEIN
Ennen
kuin kirjoitan Swedenborgin elämäkerrasta, Herrasta, taivaallisen
opin eri alueista ja kristillisten kirkkojen nykytilasta ynnä
muusta, kerron ensin metodista, jonka avulla ihminen voi saadavalaistuksen
eli päästä Jumalan yhteyteen ja myös ymmärtää Sanan,
Swedenborgin teokset ja tämän kirjan tekstin.
On
kolme tiedon lähdettä, jotka tulevat ihmisen tietoisuuteen: ihmisen
omasta ymmärryksestä lähtevä, Jumalan valaisemasta ymmärryksestä
lähtevä sekä suorana saneluna tullut Jumalallinen Ilmoitus.
Jumalan Sana on esimerkki viimeksi mainitusta. Ensin mainittua
ihmisen omasta ymmärryksestä lähtevää tietoa on koko
inhimillinen kulttuuri. Jumalan valaisemaa ymmärrystä ovat
Swedenborgin teologiset teokset. Swedenborg ei kirjoittanut
teologisia teoksiaan omasta ymmärryksestään, vaan Jumala itse
valaisi hänen ymmärryksensä. Se on Jumalan ja ihmisen keskinäinen
yhteistyö eli Jumalan ja ihmisen välinen liitto. Sama tapahtuu myös
niille Uuden Kirkon jäsenille, jotka ”syövät elämän puusta”
eli ottavat ymmärryksensä Jumalalta. Omasta ymmärryksestään
toimivat ihmiset ”syövät hyvän- ja pahantiedon puusta” (1
Moos. 2: 16, 17).
Kaikki
nykyajan uskonnot ovat menettäneet yhteyden Jumalaan, koska niiden
perustajat, kirkolliskokoukset tai muut vaikuttajat, kuten esim.
kirkkoisät ja erilaiset gurut, ovat ottaneet tietonsa omasta
ymmärryksestään (poikkeuksena tietenkin kristinuskon perustaja
Jeesus, joka oli Jumalan inkarnaatio). Kun ihminen, joka ei ole
valaistunut Jumalasta, liittää omasta ymmärryksestään tietoa
uskontoonsa, hän saastuttaa sen valheella. Kristinusko saastui jo
vuonna 325, kun Nikean
kirkolliskokous hyväksyi valheen Jeesuksen syntymästä ennen
maailman luomista. Reformoidut kirkot tuhoutuivat lopullisesti
väärällä tulkinnalla Paavalin Roomalaiskirjeestä 3: 28 eli
”ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja”, missä
Paavali ei tarkoita lain teoilla Kymmentä Käskyä, kuten
reformoidut, vaan juutalaisen lain monimutkaisia käskyjä (kolmas ja
neljäs Mooseksen kirja). Paavalin kirjeet eivät ole Jumalan Sanaa,
vaikka ovatkin muuten arvokkaita. Niissä ei ole sisäistä
merkitystä. Uudessa Testamentissa Jumalan Sanaa ovat vain neljä
evankeliumia ja Johanneksen Ilmestys, sillä vain niissä on sisäinen
merkitys.
Kullakin
ajalla on vain yksi uskonto, jolla on suora yhteys Jumalaan ja
taivaaseen. Tällaisia uskontoja ovat olleet Muinaisin kirkko,
Muinainen kirkko, Israelilainen kirkko ja Kristillinen alkukirkko.
Meidän ajallamme tällainen kirkko on Swedenborgin kynän kautta
tullut Uusi Jerusalem, joka on tähän päivään asti ollut olemassa
vain yksittäisten ihmisten elämässä, mutta ei varsinaisena
organisoituneena kirkkona. Muut uskonnot ovat ihmisen omasta
ymmärryksestä lähteviä, eikä niillä ole ollut tai ole suoraa
yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen. Tästä huolimatta jokainen, joka
uskoo yhteen Jumalaan ja pyrkii välttämään ja välttää
tekemästä syntiä eli pahaa sen vuoksi, että se on Jumalallisen
Järjestyksen vastaista, pääsee taivaaseen.
Luvussa
”Herra” käsittelen Jumalan olemusta nykyihmiselle
perusteellisemmin, mutta nyt esitän vain sen menetelmän, jonka
avulla ihminen saavuttaa yhteyden
Jumalaan rukouksessa.
Meidän aikanamme Jumalaa tulee rukoilla siten, että Hänet
käsitetään Herraksi Jeesukseksi Kristukseksi, jossa on
Jumalallinen Kolminaisuus seuraavasti: Isä Jehova on Jeesuksen
sielu, Poika on Jeesuksen Kirkastettu eli Jumalallinen ruumis ja Pyhä
Henki on Jeesuksen lähettämä Jumalallinen vaikutus. Eli Jumala on
samanlainen kuin Hänen kuvansa ihminen, jossa on kolminaisuus:
sielu, ruumis ja sielusta ruumiin kautta tapahtuva toiminta. Jos
Jumalaa ajattelee kolmena eri persoonana, Isä, Poika ja Pyhä Henki,
jotka kaikki ovat Jumalia, katoaa yhteys Jumalaan. Tätä väärää
kolminaisuusoppia opettavat nykyisin kaikki kristilliset kirkot.
Jumala on yksi ja Hänessä on Kolminaisuus ja Hän on Herra
Vapahtaja Jeesus Kristus. Jeesuksen tunnustaminen ainoaksi Jumalaksi,
jossa Hänen sielunsa on Isä, ruumis on Poika ja Pyhä Henki on
Hänestä lähtevä Jumalallinen vaikutus, tuo ihmiselle Jumalan
läsnäolon rukouksessa, mutta sen jälkeen yhdistymiseen vaaditaan
vielä kaksi tekijää, eli eläminen Kymmenen Käskyn mukaan eli
synnin välttäminen, koska se on vastoin Jumalallista Järjestystä
sekä vielä parannus. Näiden
kolmen tekijän vaikutuksesta ihminen yhdistyy Jumalaan ja hänen
rukouksensa kuullaan.
Näin käy kuitenkin vasta sitten, kun ihminen on ensin puhdistunut
parannuksen avulla jo tehdyistä synneistä. Parannuskäsittää seuraavat
toimenpiteet:
-
Itsetutkistelu
omien syntien havaitsemiseksi Kymmenen Käskyn mukaisesti. Kymmenen
Käskyä tulee ymmärtää siten, kuin 10. tiedostossa ”Kymmenen
Käskyä” esitetään. Syntejä eivät ole ainoastaan itse teot,
vaan jo aikomukset ja halu tehdä syntiä ovat syntejä.
-
Havaittujen
syntien katuminen ja tunnustaminen Herralle.
-
Pyydettävä
Herralta syntejä anteeksi sekä voimaa ja kykyä taistella syntejä
vastaan.
-
Uuden
synnittömän elämän aloittaminen.
-
Tällaista
parannusta on harjoitettava joka päivä.
Parannuksen
jälkeen tapahtuva rukous yllä esitetyssä muodossa yhdistää
ihmisen Herraan, ja hänen rukouksensa tulee kuulluksi. Aiheesta
tarkemmin 15. tiedostossa ”Parannus”. Mutta jo nyt lukija voi
harjoittaa parannusta ja rukousta edellä vaaditulla tavalla.
Tunnustamalla Jeesuksen Jumaluuden, elämällä Kymmenen Käskyn
mukaan ja tekemällä päivittäin parannusta, yhdistyy ihminen
Jumalaan ja saa valaistuksen.
Tällöin hän ei enää johda itseään kuin näennäisesti ja
Jumala johtaa häntä ja lukiessaan Sanaa hän ymmärtää sen
totuudet. Nykyajan kristittyjen usko, että ”Jeesuksen veri on
puhdistanut meidät synneistä, kun vain uskomme Häneen”, ei johda
yhdistymiseen Jumalaan vaan helvettiin.
Herran
Toisen Tulemisen Kirkon pappien tulee kertoa parannuksesta,
Jumalallisesta Kolminaisuudesta ja Kymmenestä Käskystä jokaisessa
saarnassaan. Kun Jeesus
eli maan päällä, Hän käski opetuslapsiaan saarnaamaan nimenomaan
parannusta. Tätä eivät nykyiset swedenborgilaiset papit tee, ja
osittain tästä syystä Uusi Kirkko ei vielä ole toteutunut
organisaationa. Uusi Kirkko on sisäinen kirkko, jonka tärkein
tehtävä on opettaa ihmisille uudestisyntymistä eli keinot päästä
Jumalan valtakuntaan eli taivaaseen; kaikki muu on toisarvoista.Ihminen pelastuu eli
pääsee taivaaseen, kun hänellä on oikea käsitys Jumalallisesta
Kolminaisuudesta ja hän päivittäin tekee parannusta ja elää
noudattaen Kymmentä Käskyä;
hänen tulee rukoilla, lukea Sanaa ja Uuden Kirkon kirjoituksia,
mutta nekään eivät ole niin tärkeitä kuin päivittäinen
parannuksen teko ja eläminen Kymmenen Käskyn mukaan, mitkä saavat
aikaan sen, että Jumalalliset lait tulevat osaksi ihmisen mieltä ja
sielua:
”Minä
panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän
sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun
kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli
veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat
minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan
anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.”
(Jer. 31: 33, 34).
Uuden
Kirkon opin omaksuminen on ”syömistä elämänpuusta” ja omasta
ymmärryksestä olevan opin, eli nykykirkon opin, omaksuminen on
syömistä ”hyvän- ja pahantiedon puusta”.
Kristillinen
kirkko tuhoutui jo Nikean
ja Athanasioksen
uskontunnustuksiin, joissa omaksuttiin valheet Jeesuksen Jumaluudesta
ja Kolminaisuudesta. Näihin kahteen uskontunnustukseen perustavat
käsityksensä Jumalasta sekä katolinen kirkko että reformoidut
kirkot myös nykyään. Kun Jumalasta on väärä käsitys, on koko
teologia mätä. Väärä käsitys Jumalasta myös estää yhteyden
Häneen ja Hänen taivaaseensa. Swedenborgin kautta tullut Ilmoitus
korjaa nämä valheet ja yhteys Jumalaan ja taivaaseen palautuu.
|