MUUTAMA SANA KRISTINUSKON ULKOPUOLELLA OLEVISTA USKONNOISTA JA AATTEISTA
Jokaisella aikakaudella on ollut vain yksi aito kirkko, jolla on ollut yhteys Jumalaan ja taivaaseen, ja tällaisia kirkkoja on ollut vain neljä ja näistä neljäs kristillinen kirkko. Uusi Kirkko on viides ja viimeinen sekä ikuinen kirkko maan päällä. Tämän lisäksi on ollut lukuisia kirkkoja ja uskonnollisia yhteisöjä, jotka eivät ole syntyneet Jumalallisesta Ilmoituksesta tai edes taivaan virtauksesta, vaan ihmisen omasta ymmärryksestä, kun hän on etsinyt henkisen elämän lakeja. Kun ihminen etsii omasta ymmärryksestään henkisiä lakeja, hän aina erehtyy, sillä jokaisen uudestisyntymättömän ihmisen mieli on perityn pahuuden saastuttama.
Etsiminen totuutta niin, että ei etsi samalla Jumalaa, on syömistä hyvän- ja pahantiedon puusta. Näin ovat syntyneet kaikki nykyajan uskonnolliset liikkeet, itämaisiin uskontoihin perustuvat liikkeet, meditaatioon ja ruumiillisiin harjoituksiin perustuvat liikkeet jne. Niitä on satoja. Mutta meidän ajallamme ainoastaan Uudella Kirkolla on yhteys Jumalaan, sillä se tuli maan päälle niin, että Jumala kehitti Emanuel Swedenborgin ymmärrystä lapsuudesta lähtien ottamaan vastaan spirituaalista tietoa ja lopuksi itse ilmestyi hänelle. Jumala johti Swedenborgin ensin tiedemieheksi ja filosofiksi ja vasta sen jälkeen teologiksi. Swedenborg sai Jumalalta päivittäistä opetusta 27 vuoden ajan niin, että Jumala päivittäin avasi hänen ymmärryksensä ja salli myös hänen keskustella henkien ja enkelien kanssa. Tästä toiminnasta syntyivät Swedenborgin latinankieliset teologiset teokset, joita on yli kaksi hyllymetriä. Ne ovat ihmiskunnan todellinen spirituaalisen tiedon aarreaitta ja samalla Herran Toinen Tuleminen.
Puuttumatta niihin lukuisiin valheisiin, joita nämä erilaiset uskonnolliset liikkeet ovat tuottaneet, otan vain yhden esimerkin. Se koskee jälleensyntymisoppia, joka on yleinen eräissä itämaisissa uskonnoissa, teosofiassa, kristosofiassa ynnä monissa muissa liikkeissä. Swedenborg selittää sen näin:
”Kenenkään enkelin tai hengen ei ole lupa puhua ihmisen kanssa omasta muististaan, vaan ainoastaan ihmisen muistista; sillä enkeleillä ja hengillä on muistinsa yhtä hyvin kuin ihmisellä. Jos henki puhuisi ihmisen kanssa omasta muististaan, ei ihminen tietäisi muuta kuin että ne asiat, joita hän silloin ajattelee, olisivat hänen omiaan, vaikka ne ovat kuitenkin hengen. Se olisi kuin muistikuva jostakin, mitä ihminen ei kuitenkaan koskaan ole nähnyt eikä kuullut. Että näin on, on minun annettu kokemuksesta tietää. Siitä oli joidenkin muinaisajan ihmisten luulo, että he jonkun tuhannen vuoden kuluttua palaisivat jälleen entiseen elämäänsä ja sen kaikkiin toimiin ja että he olivat sen jo tehneetkin. Näin he päättelivät siitä, että joskus heille tuli ikään kuin muistikuva asioista, joita he eivät kuitenkaan koskaan ole nähneet tai kuulleet. Tämä tuli henkien muistin virtaamisesta heidän ajatuksiinsa.” (Taivas ja helvetti, nro 256).
Tässä on selitys jälleensyntymisopille. Ne itämaiset ”gurut”, jotka omalla ymmärryksellään etsivät henkisiä totuuksia, ottivat tämän väärinkäsityksen oppeihinsa totuutena. Aivan samoin on kaikkien muiden käsitysten, jotka ovat syntyneet hyvän- ja pahantiedon puun hedelmien syömisestä. Samankaltaisia väärinkäsityksiä on eri liikkeissä lukuisia.
Vielä pari sanaa muslimien uskonnosta, joka on laajalle levinnyt maapallolla. Tärkein ero islamin ja kristinuskon välillä on suhtautuminen Jeesukseen. Muhamettilainen uskonto tunnustaa Herran viisaimmaksi ihmisistä sekä suureksi profeetaksi, joka tuli maailmaan opettamaan ihmisiä. Herran Jumalallinen Kaitselmus salli tämän uskonnon pyyhkiä pois monen kansan epäjumalanpalveluksen. Islam ei hyväksy kristittyjen oppia kolmesta jumalasta ja pitää sitä suorastaan jumalanpilkkana, ja tässä se on toki oikeassa. Nimenomaan väärä kolminaisuusoppi kolmesta erillisestä jumalasta on islamin samoin kuin Uuden Kirkon käsityksen mukaan helvetillinen, sillä molemmat tunnustavat vain Yhden Jumalan. Muslimien usko Yhteen Jumalaan ja myös se, että useat heistä noudattavat elämässään uskonnollisia lakeja toisin kuin useimmat kristityt, joille uskonto on vain muodollisuus, johtaa siihen, että muslimeja saapuu taivaaseen kristittyjä enemmän. Muhammedin toiminta voidaan nähdä myös vastauksena tuon ajan vääristyneelle kristinuskolle. |