Sisällys
FILOSOFISETMETODIT JA PERUSKÄSITTEET
TARKOITUS, SYY JA VAIKUTUS. JATKUVAT
JA EPÄJATKUVAT ASTEET.
VASTAAVAISUUKSIEN
TIEDE
IHMISEN MIELI FILOSOFISENA INSTRUMENTTINA
1. Luonnollinen ihminen, jonka
spirituaalinen aste on auennut.
2. Luonnollinen ihminen, jonka
spirituaalinen aste ei ole auennut, mutta ei myöskään lopullisesti sulkeutunut.
3. Luonnollinen ihminen, jonka
spirituaalinen aste on täysin sulkeutunut.
4. Luonnollisen ihmisen ja eläimen
välinen ero.
JUMALAN SANA
FILOSOFIN TYÖVÄLINEENÄ
MUUTAMIA FILOSOFISIA TERMEJÄ
Tahto ja ymmärrys
Rakkaus
Sisäinen ja ulkoinen ihminen
Uusi ihmisrotu
KIRJALLISUUTTA
SWEDENBORG,
EMANUEL:
4. LUKU
”Ilman äärimmäistä omistautumista
Ylimmälle Olennolle ei kukaan voi olla täydellinen ja todella oppinut filosofi.
Todellinen filosofia ja Jumaluuden halveksunta ovat vastakohtia. Äärettömän
Olennon kunnioitusta ei voi koskaan erottaa filosofiasta. Joka kuvittelee
olevansa viisas, vaikka hänen viisautensa ei opeta häntä tunnustamaan
Jumalallista ja Ääretöntä Olentoa, eli joka luulee omistavansa viisautta ilman
tietoa Jumaluudesta, ei omaa lainkaan viisautta.” (Swedenborg: Principia).
”Uusi Kirkko on oleva kaikkien kirkkojen kruunu. Se
eroaa aikaisemmista kirkoista siinä, että sen oppi valaisee spirituaalisen
mielen lisäksi myös luonnollista mieltä. Se ei anna maailmalle ainoastaan uutta
teologiaa, vaan myös uuden filosofian ja uuden tieteen. Tämä sen tähden, että
Herra voidaan paljastaa ei ainoastaan taivaan, vaan myös maan Jumalaksi; ei
ainoastaan teologien Jumalaksi, vaan myös filosofien ja tiedemiesten
Jumalaksi.” (Alfred Acton: An Introduction to the Word Explained).
Emanuel Swedenborgin teoksia ei voi ymmärtää tuntematta hänen menetelmiensä ja
käsitteidensä tarkkaa sisältöä. Monet Swedenborgin termit poikkeavat
nykykielten käsitteistä. Selvitän tässä luvussa lyhyesti Swedenborgin
tärkeimmät filosofiset käsitteet ja menetelmät. Tämän luvun lukeminen auttaa
Swedenborgin teosten ymmärtämistä. Swedenborgin terminologian opiskellut saa
myöhemmin nauttia hänen teostensa kirkkaasta logiikasta.
Nykyajan korkeakouluissa opetettava filosofia lähtee ihmisen omasta
älykkyydestä, mikä on perityn pahuuden saastuttamaa, eikä näin ollen johda
totuuksien ymmärtämiseen. Swedenborgin filosofia lähtee Jumalan valaisemasta
älykkyydestä ja on apuna teologisten totuuksien ymmärtämiselle. Nykyajan
filosofien motiivina on heidän oma älyllinen kunniansa; Swedenborgin motiivina
oli rakkaus totuuteen totuuden itsensä tähden. Nykyajan filosofia ei ole
ainoastaan hyödytöntä, vaan myös vahingollista, sillä se johtaa ihmistä
poispäin Jumalasta. Aito filosofia johtaa aina Jumalan tuntemiseen.
Tuntematta
epäjatkuvien asteiden mekanismia ei ihminen koskaan voi ymmärtää sielun ja
henkisen maailman olemassaoloa. Nykyajan ihminen ymmärtää hyvin jatkuvien asteiden
mekanismin, mutta epäjatkuvista asteista vain harvat ovat perillä. Tästä
syystä harvat ymmärtävät ilmiöiden syitä, jotka ovat vaikutustensa suhteen
epäjatkuvissa asteissa. Useimmat päättelevät vaikutusten syiksi aiemmat
vaikutukset ja päätyvät näin loputtomaan virhepäätelmien ketjuun. Aikamme
tieteet ovat keränneet valtavan määrän tietoa vaikutuksista, mutta tätä
tietovarastoa ei osata käsitellä tarkoitus‑syy‑vaikutussuhteen avulla, koska ei
tunneta epäjatkuvia asteita. Näiden asioiden selventämiseksi täytyy käyttää
esimerkkejä.
Kaikilla ilmiöillä on tarkoitus (latinaksi finis), syy (causa) ja vaikutus
(effectus). Tätä kolmijakoa voidaan kuvata myös näin: lopullinen eli sisin syy,
välillinen syy eli keinot ja syiden aikaansaama ilmiö eli vaikutus. Esimerkki:
Lampaansyönti. Suden halu syödä näkemänsä lammas (tarkoitus). Suden perityt ja
hankitut saalistusmekanismit (välillinen syy eli keinot). Lampaansyönti
(toteutunut tarkoitus eli vaikutus). Ihmisellä tämä kolmijako noudattaa aina kaavaa
tahto (tarkoitus),ymmärrys (syy) ja teko (vaikutus). Swedenborgin käsite
rakkaus on tahdon synonyymi, sillä mitä ihminen rakastaa sitä hän myös tahtoo.
Rakkaus tässä merkityksessä vastaa suurin piirtein nykypsykologian käsitettä
motivaatio. Ymmärryksen synonyyminä Swedenborg käyttää sanaa älykkyys, teon
synonyyminä sanaa hyöty. Kolmijaosta tulee siis seuraavanlainen: rakkaus
(tarkoitus), älykkyys (syy) ja hyöty (vaikutus). Esimerkki: Pekka haluaa tehdä
hiekkalinnan (tahto=rakkaus=tarkoitus). Pekka tietää, miten ja mistä
hiekkalinna tehdään (ymmärrys=älykkyys=syy). Pekka tekee hiekkalinnan
(teko=hyöty=vaikutus).
Esimerkissä mainitun hiekkalinnan syyt ovat siis Pekan tahdossa ja
ymmärryksessä: sisimpänä syynä Pekan tahto eli rakkaus ja välillisenä eli
instrumentaalisena syynä Pekan ymmärrys eli älykkyys, so. hänen tietonsa ja
taitonsa valmistaa hiekkalinnoja. Kun ulkopuolinen katselija näkee
hiekkalinnan, hän ei tietenkään voi havaita sen syntymisen syitä, mutta
tietenkin ne ovat nuo edellä mainitut. Samoin useimpien luonnonilmiöiden syitä
ei voi suoraan havaita näistä ilmiöistä. Tällöin aistillinen ihminen
erheellisesti päättelee syiksi näitä ilmiöitä edeltäneet luonnonilmiöt.
Yllä esitettyä kaavaa voidaan soveltaa kaikkiin ihmisen tekoihin ja luomuksiin.
Tapaukset voivat tietenkin olla hyvin monimutkaisia, mutta ne voidaan aina
ymmärtää tarkoitus‑syy‑vaikutus‑suhteiksi. Tärkeintä on huomata, ettei hiekkalinnan
syy ole aineellinen vaan henkinen. Tarkemmin sanottuna välillinen syy on
älyllisesti henkinen eli spirituaalinen ja tarkoitus eli sisin syy on
motivaatiotasoisesti henkinen eli coelestiaalinen. Käytän latinasta johdettuja
uusia termejä selventääkseni niiden Swedenborgin filosofiassa olevaa merkitystä.
Hyvänä esimerkkinä tästä kolmijaosta ovat ihmisen puhe ja kirjoitus. Tällöin
on jokaisella sanalla ulkonaisen puhutun tai kirjoitetun (vaikutus) asunsa
lisäksi myös kaksi sisempää syytä, spirituaalinen ja coelestiaalinen.
Spirituaalisen syyn muodostavat ihmisen ymmärryksessä kutakin sanaa koskevat
tiedot, jotka tietenkin ovat erilaiset eri ihmisillä. Coelestiaalisen syyn
muodostavat taas tämän sanan herättämät mieltymykset ja tunteet eli
motivaatiotasoiset reaktiot. Myös coelestiaalinen syy on erilainen eri ihmisillä.
Käsittämällä, että sanoilla on sekä spirituaalinen että coelestiaalinen
merkitys ja että nämä merkitykset voivat olla erilaisia eri ihmisillä saman
sanan suhteen, voi kuka tahansa ymmärtää Jumalan Sanan poikkeavan luonteen
muihin kirjoituksiin verrattuna. Vaikka Jumalan Sana ‑ so. tietyt
kirjoitukset, jotka Jumala on sanellut ihmisten kautta ‑ muodostuu aivan
tavallisista sanoista, joita ihmiset käyttävät jokapäiväisessä elämässään, on
niiden spirituaalinen ja coelestiaalinen merkitys kuitenkin täysin erilainen.
Koska Jumala on Ääretön Totuus ja Ääretön Hyvyys, sisältyy Jumalan Sanan
jokaiseen sanaan ‑ ja jopa kirjaimeen ja pilkkuun ‑ ääretön määrä totuutta ja
hyvyyttä, sillä Sanan sisin syy on itse Jumalallinen Ääretön Rakkaus ja
instrumentaalinen syy Jumalallinen Ääretön Viisaus. Palaan Jumalan Sanan kolmijakoon
myöhemmin tässä luvussa.
Kolmijako tarkoitus‑syy‑vaikutus ei rajoitu ainoastaan ihmisen tai
eläinkunnan tekoihin, vaan se on yleinen kunkin olemassaolevan asian tai
esineen ilmenemisen mekanismi. Myös kasvikunta, kaikki materian muodot,
planeetat, aurinkokunnat jne. noudattavat tätä jakoa. Tällöinkin instrumentaalinen
syy on spirituaalinen ja sisin syy coelestiaalinen. Näitä syitä ei kuitenkaan
voi nähdä aisteilla, sillä ne tapahtuvat henkisessä maailmassa, joka on ikään
kuin kaikkien aineellisten ilmiöiden sisällä. Henkinen maailma koostuu
spirituaalisesta substanssista, joka eroaa aineesta siinä suhteessa, ettei
sillä ole ajan ja paikan ulottuvuutta. Henkinen maailma on yhteydessä
aineelliseen maailmaan vastaavaisuuksien avulla. Mutta tästä enemmän
tuonnempana.
Kolmijaon itsensä sisimpänä syynä on Jumalallinen kolminaisuus: Jumalallinen
Rakkaus eli Hyvyys (tarkoitus), Jumalallinen Viisaus eli Totuus (instrumentaalinen
syy) ja Jumalallinen Teko eli Hyöty (vaikutus). Tästä johtuu ihmisen ‑ Jumalan
kuvan ‑ kolmijako: tahto eli rakkaus, ymmärrys eli älykkyys sekä teko eli
hyöty. Tahto, ymmärrys ja teko eivät kuitenkaan ole keskenään jatkuvassa
suhteessa, kuten esim. mittarit, jotka mittaavat saman asian vaihtelevia
suuruuksia. Vaikka ne ovat tarkoitus‑syy‑vaikutusketjussa toisiinsa nähden,
ne ovat kuitenkin erilaatuisia. Asiat, jotka suurenevat tai pienenevät
samanlaatuisesti, muodostavat jatkuvan asteen. Siten rakkaus itsessään voi
määrällisesti vaihdella. Samoin älykkyys ja hyöty. Voihan asiaa rakastaa vähän
tai paljon. On samoin eriasteista ymmärtämistä ja hyötyä. Rakkaus, ymmärrys ja
hyöty muodostavat kukin oman jatkuvan asteensa, jossa niiden määrä voi
vaihdella. Mutta edetessä rakkaudesta ymmärryksen kautta tekoon liikutaankin
portaittain: rakkaus, ymmärrys ja teko ovat toistensa suhteen epäjatkuvia
asteita.
Jatkuvat asteet ovat nykyihmiselle itsestään selviä, sillä ne kuuluvat
jokapäiväiseen elämään. Esimerkkinä ovat lämpötilaerot sekä pituus‑, paino- ja
valoisuuserot. Jatkuvista asteista saadaan helposti tietoa aistihavaintojen
sekä erilaisten mittarien avulla. Etenemisestä epäjatkuvissa asteissa ei sitä
vastoin saada tietoa aistien kautta, vaan tämän etenemisen ymmärtäminen vaatii
intuitiivista älykkyyttä. Epäjatkuvat asteet suhtautuvat toisiinsa kuten
ajatus puheeseen tai mieltymys ilmeeseen. Ajatus ja mieltymys ovat puheen ja
ilmeen syitä. Nämä syyt ovat henkisiä. Pinttynyt materialisti voi pitää ajatusta
ja mieltymystä vain aivosolujen toimintana, mutta kuinka hän selittää sen, että
ihminen havaitsee ja kokee ajatuksen ja mieltymyksen. Tähän kokemiseen
tarvitaan kokemisen kohteista erillinen elin tai mekanismi. Tämä elin on juuri
ihmisen mieli, joka on spirituaalinen ja epäjatkuvassa suhteessa aivoihin.
Yleisesti henkinen maailma ja aineellinen maailma ovat epäjatkuvassa eli diskreetissä
suhteessa toisiinsa. Aineellisessa maailmassa elävä ihminen ei voi aisteillaan
saada tietoa henkisestä maailmasta, mutta hän voi ymmärtää henkisen maailman
olemassaolon diskreettejä asteita tutkimalla. Tiedettä, joka tutkii
diskreettien asteiden välisiä lainalaisuuksia, kutsutaan opiksi edustuksista
ja vastaavaisuuksista. Tämä oppi, jota kutsutaan myös vastaavaisuuksien
tieteeksi, oli muinaisaikojen viisaiden viisauden lähde, ja he kutsuivatkin
sitä tieteiden tieteeksi. Tämä tiede rappeutui kuitenkin vähitellen magiaksi,
mikä on vastaavaisuuksien väärinkäyttöä itsekkäisiin tarkoituksiin. Nykyisin
vastaavaisuuksien tiedettä ei tunneta.
Vanhan ajan oppineet tutkivat yksipuolisesti sisäisiä asteita ‑ tarkoitusta ja
syytä. Meidän aikamme oppineet tutkivat ainoastaan vaikutuksia eli aineellista
maailmaa. Swedenborgin metodien suuri tieteenfilosofinen merkitys on siinä,
että hän antaa johtolangan näiden kahden tutkimustavan yhdistämiselle. Aikamme
tieteet eivät kehity ilman sisäisten asteiden tuntemusta: suurta tietomäärää
ei kyetä analysoimaan diskreetisti. Vanhan ajan viisautta rasitti kokeellisen
tiedon puute. Vastaavaisuuksien tieteen näkökulma avaa tieteenfilosofialle
uusia ennennäkemättömiä mahdollisuuksia. Se joka ymmärtää vastaavaisuudet, se
pystyy näkemään Jumalan ja henkisen maailman luonnollisesta maailmasta ikään
kuin peilistä.
Tietämättömyys diskreeteistä asteista estää monia nykytieteitä kehittymästä.
Esim. nykyajan fysiikka ei ole kyennyt selvittämään gravitaation ja sähkömagneettisen
aaltoliikkeen peruskysymyksiä, koska se ei tunne eetterin mekanismia.
Swedenborgin teoksessa Principia tämä mekanismi on selitetty. Sellainen
nykyfysiikan luomus kuin A. Einsteinin ”erikoinen suhteellisuusteoria”
osoittaa itserakkauteen perustuvan älykkyyden kykyä pitää mitä tahansa
valhetta totuutena.
Nykyisin
vain harvat ymmärtävät, että kaikilla aistein havaittavilla asioilla on
henkinen syynsä. Useimmat päättelevät syysuhteen pelkästään vaikutuksista
käsin. Ajatellaan, että havaittu tapahtuma A aiheuttaa havaitun tapahtuman B.
Tällöin ei kuitenkaan ymmärretä itse syysuhteen olemassaoloa, sillä syyt,
jotka aiheuttivat A:n, voivat aiheuttaa myös B:n, tai A:lla ja B:llä voi olla
aivan eri syyt. A:n ja B:n ajallisesta ja paikallisesta yhteydestä ei voi
päätellä, että A aiheutti B:n. Koska diskreettien asteiden mekanismia ei
tunneta, ollaan yleisesti vakuuttuneita, että vaikutus aiheuttaa vaikutuksen.
Tällaiseen virheelliseen käsitykseen perustuu itse asiassa koko nykyajan
tieteellinen ajattelu. Tästä virheestä voi kuitenkin vapautua
vastaavaisuuksien tieteen avulla.
Edustuksista ja vastaavaisuuksista saa helposti selvän käsityksen tarkastelemalla
ihmisen mieltä. Ihmisen henkiset eli sisäiset ominaisuudet ja tilat kuvastuvat
hänen ilmeissään ja eleissään. Kukapa ei tuntisi iloista tai surullista ihmistä
hänen ilmeistään ja eleistään. Voidaan sanoa, että ihmisen ilmeet ja eleet edustavat
hänen sisäisiä tuntemuksiaan ‑ ajatusta ja tahtoa. Ilmeet ja eleet ovat
henkisten ilmiöiden (ajatus ja tahto) fyysinen kuva. Jos nyt tämä fyysinen kuva
totuudenmukaisesti heijastaa henkisiä ilmiöitä eli esimerkiksi iloiselta
näyttävä ihminen todella on ajatustensa ja tahtonsa osalta iloinen, sanotaan,
että hänen ilmeensä ja eleensä vastaavat hänen sisäisiä tuntemuksiaan. Jos
sisäisesti surullinen ihminen taas näyttelee iloista, hänen ilmeensä kylläkin edustaa
hänen sisäisiä tuntemuksiaan, mutta se ei vastaa niitä, koska hän
teeskentelyllään antaa ulkoiselle ilmeelle merkityksen, mikä totuudenmukaisesti
vastaisi toisenlaista sisäistä tilaa. Vastaavaisuus toteutuu siis silloin, kun
sisäinen ja ulkoinen kuvaavat samaa ilmiötä. Edustus voi toteutua myös silloin,
kun ulkoinen kuvaa eri ilmiötä kuin sisäinen.
Vastaavaisuuksia ei ole ainoastaan ihmisen ulkoisen ja sisäisen välillä, vaan
yleisesti kaikkia luonnon maailman ilmiöitä vastaavat henkisen maailman
ilmiöt. Näitä vastaavaisuuksia ei kuitenkaan voi saada selville aistillisiin
havaintoihin perustuvalla päättelyllä, vaan siihen tarvitaan intuitiiviseen
älykkyyteen perustuvaa vastaavaisuuksien tiedettä. Intuitiivista älykkyyttä
on nykyisin vain harvalla.
On olemassa Jumala, henkinen maailma ja luonnon maailma. Luonnon maailma on
henkisen maailman kuva eli vastaa jokaiselta yksityiskohdaltaan henkistä
maailmaa. Henkinen maailma on puolestaan Jumalan kuva eli kaikilla henkisen
maailman ilmiöillä on Jumalallinen vastaavaisuutensa. Ihminen, joka on
Jumalan kuva, on luonnon maailma pienoiskoossa, joten on vastaavaisuus
ihmisen, luonnon maailman ja henkisen maailman välillä. Vanhan ajan viisaat
olivat oikeassa pitäessään ihmistä mikrokosmoksena ja pienoistaivaana.
On olemassa virtaus (influxus) Jumalasta henkiseen maailmaan ja henkisestä
maailmasta luonnon maailmaan. Tämä virtaus etenee diskreetisti spirituaalistenatmosfäärien
kautta Jumalasta (alkusyy) henkiseen maailmaan ja henkisestä maailmasta luonnollisten
atmosfäärien kautta luonnon maailmaan. Päinvastainen virtaus ei ole
mahdollinen, kuten ei esimerkiksi maapallostakaan lähde valon ja lämmön
virtausta aurinkoon. On olemassa kolme henkistä atmosfääriä sekä kolme
luonnollista atmosfääriä. Henkinen maailma ja luonnon maailma ovat Jumalallisen
virtauksen eli elämän vastaanottimia, eikä niissä itsessään ole elämää, vaikka
aistihavaintojen kannalta niin näyttää olevankin.
Jumaluus näkyy henkisessä maailmassa aurinkona, jota vastaavat luonnon maailman
auringot. Aurinko on täten vastaavaisuus Jumalalle. Henkisen maailman aurinko
ei kuitenkaan ole itse Jumala, vaan Hänestä lähtevät valo ja lämpö vain
näkyvät auringon muodossa. Jumala itse on Jumalallinen Ihminen eli Herra
Jeesus Kristus tuon auringon sisässä. Tästä auringosta lähtevä valo on Jumalallista
Totuutta ja lämpö Jumalallista Hyvyyttä. Tästä seuraa, että luonnon maailman
valo ja lämpö ovat totuuden ja hyvyyden vastaavaisuuksia eli symboleja. Koska
kaikkia luonnon maailman ilmiöitä vastaavat henkisen maailman ilmiöt,
täyttäisi vastaavaisuuksien luetteleminen kokonaisia kirjastoja. Tässä
yhteydessä käsittelen vain muutamia esimerkkejä. Vastaavaisuuksien
ymmärtäminen on avain Emanuel Swedenborgin teologisiin ja filosofisiin
teoksiin.
Kuu on uskon vastaavaisuus. Tämä johtuu siitä, että kuu välittää maahan
auringon valoa, joka symbolisoi Jumalallista Totuutta. Kun ihminen uskoo, ei
hän ota vastaan totuutta suoraan, vaan välillisesti auktoriteeteilta. Samoin
kuin auringon valo heikkenee tullessaan kuun kautta, samoin on uskon kautta
hankittu tieto hämärää verrattuna siihen tietoon, jonka ihminen saa
lähestyessään suoraan Jumalaa (aurinko). Kuu valaisee ainoastaan öisin, ja yö
vastaa henkistä pimeyttä, joten ihmiset turvautuvat uskoon vain pimeinä
aikoina. Tässä suhteessa meidän aikamme vastaa sydänyötä (kristikunnassa),
sillä lähes kaikki ihmiset turvautuvat nykyään uskoon sen sijaan, että
ottaisivat ymmärryksellään vastaan henkistä tietoa suoraan Jumalalta.
Auringosta tulevassa valossa on yhdistyneenä lämpö, mutta kuusta tuleva valo
on lähes kokonaan ilman lämpöä. Tämä vastaa uskon kautta Jumalaa lähestyvän
ihmisen rakkaudettomuutta. Valaistunut mieli voisi jatkaa kuu‑symbolin analysointia
kymmenillä muilla esimerkeillä.
Koska kaikki on saanut alkunsa henkisen auringon Jumal‑Ihmisestä eli Jumalasta,
voidaan kaikki vastaavaisuudet palauttaa Jumalallisiin Totuuksiin ja
Hyvyyksiin tai niiden vastakohtiin. Jumal‑Ihmisen kaksi ominaisuutta ‑
Jumalallinen Totuus ja Jumalallinen Hyvyys ‑ vastaavat luomakunnan kahta lajia
henkisyyttä ‑ motivaatiotasoista eli coelestiaalista, jota kuvataan
suomenkielen sanalla taivaallinen,sekä älyllistiedollista eli spirituaalista,
jota voidaan kuvata sanalla henkinen. Tästä juontaa juurensa myös jako kahteen
sukupuoleen, sillä mies symbolisoi totuutta ja nainen hyvyyttä: miehellä
hallitsee ymmärrys, naisella tahto. Sukupuolten yhtymisestä seuraava uusi
elämä vastaa Jumal‑Ihmisestä virtaavan lämpöön yhtyneen valon uutta luovaa
vaikutusta. Tästä johtuu koko elollisen luomakunnan jako kahteen sukupuoleen.
Paha ja väärä määräytyvät myös Jumaluudesta käsin: kaikki, mikä on Jumalallisen
Järjestyksen vastaista, on pahaa ja väärää. Jumala ei ole luonut pahaa ja
väärää, mutta Hän on antanut luomalleen ihmiselle vapaan tahdon elää Jumalallisen
Järjestyksen mukaisesti tai sitä vastaan. Kun ihminen on elänyt vastoin
Jumalallista Järjestystä, ihminen on samalla luonut pahan ja väärän. Näin ovat
syntyneet helvetit, sillä luonnon maailmassa olevaa pahaa ja väärää
vastaavat henkisessä maailmassa olevat pahuudet ja vääryydet. Luonnon maailman
hyvää ja totta vastaavat taivaat, pahaa ja väärää helvetit. Helvettejä
vastaavat vielä virtsa ja ulosteet: Virtsa ihmisen itsensä tuottamaa väärää, ja
ulosteet ihmisen tuottamaa pahaa.
Vielä muutamia esimerkkejä vastaavaisuuksista. Taivas kokonaisuudessaan vastaa
muodoltaan ihmistä, ja sitä kutsutaankin Suurimmaksi Ihmiseksi (lat. Maximus
Homo). Tässä ihmisessä kaikki ruumiinosat vastaavat henkisiä asioita. Esimerkiksi
sydän vastaa hyvyyttä ja keuhkot vastaavat totuutta, silmät ymmärrystä, korvat
kuuliaisuutta, käsivarret voimaa jne. Pienimmälläkin ruumiin osasella on
henkinen vastaavaisuutensa. Luonnon maailman eläinkuntaa vastaavat erilaiset
mieltymykset, jotka ovat coelestiaalisia asioita. Jokaisella eläinlajilla on
tarkka vastaavaisuutensa. Samoin on vastaavaisuus jokaisella kasvikuntaan
kuuluvalla eliöllä. Eri kasvit vastaavat yleensä mielen spirituaalisia asioita.
Ihmiselle hyödylliset ja terveelliset kasvit ja eläimet ovat taivaallisia
vastaavaisuuksia; ihmiselle vahingolliset ja epäterveelliset ovat
helvetillisiä vastaavaisuuksia. Myös eri metallit, maalajit ja mineraalit ovat
vastaavaisuuksia.
Juuri vastaavaisuuksista johtuivat Israelin kirkon monimutkaiset
uhritoimitukset ja muut säädökset. Tämä kirkko oli edustava kirkko, jonka
toimitukset olivat kaikki henkisiä ja taivaallisia vastaavaisuuksia. Useimmat
israelilaiset olivat kuitenkin sisimmässään pahoja. Tämän vuoksi kirkon
toiminnot olivat heille vain edustuksia, sillä todellinen vastaavaisuus toteutuu
vain silloin, kun sisäinen ja ulkoinen ovat samaa henkistä laatua.
Israelilaiset olivat erikoinen kansa siinä mielessä, että he pystyivät elämään
samanaikaisesti ulkonaisessa hyvyydessä ja sisäisessä pahuudessa. Tällaisia
ovat myös monet nykyajan juutalaisista: Juudas symbolisoi pettäjää ja
juutalaiset pettäjäkansaa.
Vastaavaisuuksia ovat myös kaikki ihmisen luomat esineet ja asiat.
Vastaavaisuuksista johtuu, että myös Jumalan Sana on kirjoitettu puhtailla
vastaavaisuuksilla. Swedenborgin teokset Arcana Coelestia ja Apocalypsis
Revelata esittävät ensimmäisen ja toisen Mooseksen Kirjan sekä Ilmestyskirjan
kaikkien sanojen tarkat henkiset vastaavaisuudet.
Kolmijaosta Jumala (tarkoitus), henkinen maailma (syy) ja luonnollinen maailma
(vaikutus) johtuu, että taivaat ja helvetit sekä ihmisen mieli noudattavat tätä
samaa jakoa. Tätä tosiasiaa ei kuitenkaan nykyisin yleisesti tunneta.
Tunnetaan vain ihmisen mielen alin eli luonnollinen kerros, ja uskotaan, että
sitä kehittämällä saavutetaan korkein viisaus ja tietämys. Ihmisen todellinen
viisaus ja älykkyys ovat kuitenkin hänen kahdessa sisimmässä mielen kerroksessaan.
Tietämättömyys ihmismielen kolmijaosta onkin yksi syy aikamme filosofiseen
pimeyteen, joten sen perusteellisella käsittelyllä on mitä suurin filosofis‑metodologinen
merkitys. Aikamme psykologia on rajoittunut tutkimaan vain vaikutuksia eli
ihmismielen ulointa eli luonnollista kerrosta. Sieltä se on löytänyt eläimen
ja tehnyt johtopäätöksen, että ihminen ei ole oikeastaan muuta kuin kehittynyt
eläin. Muinaisaikojen viisaat tutkivat ihmisen sisintä ja löysivät sieltä
Jumalan. Molemmat tutkimustavat ovat olleet tavallaan oikeassa: ihmisen
ulkoisessa mielessä asustaa eläin, mutta hänen sisäisessä mielessään Jumala ja
taivas. Tästä syystä ihminen, jonka sisäiset mielenkerrokset eivät avaudu,
pysyykin eläimenä.
On
olemassa kolme taivasta, joita vastaavat mielen kolme astetta. Sekä taivaat
että ihmismielen asteet ovat toistensa suhteen diskreettejä ja ovat yhteydessä
keskenään vastaavaisuuksien avulla. Sisintä eli kolmatta taivasta ja sitä
vastaavaa mielen astetta kutsutaan coelestiaaliseksi eli taivaalliseksi.
Taivaallisen taivaan enkelit, jotka ovat fyysisesti kuolleita ihmisiä kuten
kaikki enkelit, ottavat vastaan Jumaluuden coelestiaalista virtausta kuten
vastaava ihmismielen aste. Toiseen eli keskimmäiseen taivaaseen tuleva
virtaus on henkistä eli spirituaalista, ja tätä taivasta ja vastaavaa mielen
astetta kutsutaan spirituaaliseksi. Ensimmäistä eli ulointa astetta ja taivasta
kutsutaan luonnolliseksi. Kolmas aste on lähempänä Jumaluutta kuin toinen, joka
puolestaan on lähempänä sitä kuin ensimmäinen. Selostan taivaiden ja yleensä
henkisen maailman rakennetta tarkemmin luvussa Henkinen maailma.
Coelestiaalinen aste on sisäisin ja korkein ihmismielen asteista, ja siihen
Jumaluus virtaa ensin ja välittömästi. Tämän asteen avulla Jumaluus ohjaa
ihmistä ja järjestää hänen alemmat asteensa, vaikka ihminen ei tätä useimmiten
huomaakaan. Tätä astetta voidaan kutsua oveksi, josta Herra lähestyy ihmistä.
Tämä aste tekee ihmisestä varsinaisesti ihmisen. Sisäisin aste on myös se,
mitä kutsutaan ihmisen sieluksi, ja se kuten alemmatkin asteet muodostuu
kahdesta osasta, nimittäin tahdosta ja ymmärryksestä. Sisäisimmän asteen
tahtoa ja ymmärrystä kutsutaan coelestiaaliseksi, ja tämän asteen virtauksesta
syntyy luonnon maailmassa elävään ihmiseen sisäinen havaintokyky eli intuitiivinen
älykkyys. Tätä astetta kuvaavat vastaavaisuuksien tieteessä mm. sanat kulta ja
öljypuu.
Ihmismielen keskimmäinen eli toinen aste on henkinen eli spirituaalinen. Tähän
asteeseen Jumaluus virtaa välillisesti coelestiaalisen taivaan kautta.
Spirituaalisessa asteessa asuvat spirituaalinen tahto ja ymmärrys. Tämän asteen
virtauksesta syntyy maan päällä elävässä ihmisessä omatunto. Tätä astetta kuvaavat
mm. hopea ja viiniköynnös.
Ensimmäinen eli ulkoisin aste on luonnollinen. Luonnollinen mieli on juuri se,
mikä nykyisin yksinomaan mieleksi käsitetään. Luonnollisen tahdon ja
ymmärryksen avulla selviydymme käytännön toimissamme täällä maan päällä.
Luonnolliseen mieleen tulee virtausta henkimaailmasta, joka on taivaiden ja
helvettien välillä oleva tila. Luonnollisia vastaavaisuuksia ovat mm. kupari
ja viikunapuu. Luonnollisen asteen alinta kerrosta sanotaan aistilliseksi eli sensuaaliseksi
ja ylintä järkeväksi eli rationaaliseksi.
Nämä kolme astetta ovat jokaisessa ihmisessä syntymästä asti olemassa, mutta
ne avautuvat eli tulevat toimintaan myöhemmin, vaikka ne voivat jäädä
avautumattakin. Luonnollinen aste saavuttaa nykyajan ihmisillä huomattavasti
korkeamman tason kuin vanhan ajan ihmisillä, mikä johtuu luonnontieteiden
saavutuksista. Valitettavasti tämä aste jää usein ainoaksi avautuneeksi
asteeksi nykyihmisillä. Ihmisen ideaalikehitys olisi sellainen, että luonnollinen
aste saavuttaisi maksimikohtansa varhaisessa aikuisiässä, sen jälkeen avautuisi
spirituaalinen aste, ja vihdoin vanhuudessa coelestiaalinen aste. Mikäli
ihmisen kaksi korkeampaa astetta eivät avaudu, ihminen jää aistillis‑luonnolliseksi
ihmiseksi, joka perustaa maailmankatsomuksensa aisteilla hankitun tiedon
erheisiin.
Kenestäkään ei voi tulla todella pätevää tiedemiestä tai filosofia, mikäli
korkeammat asteet eivät avaudu. Vasta sellainen ihminen, jonka spirituaalinen
mielen aste on avautunut, voi ymmärtää totuuksia. Luonnollinen ihminen voi
kerätä muistitietoa kokonaisen kirjaston verran ymmärtämättä yhtään ainoaa
totuutta. Luonnollinen ihminen voi pitää itse hankkimiaan tietoja totuuksina,
mutta todellisuudessa tiedot tulevat totuuksiksi vasta kun niihin virtaa
spirituaalista tai coelestiaalista ymmärrystä. Tämä johtuu siitä, että myös
tiedolla tulee olla sisäiset syynsä, ja totuudella nämä syyt ovat spirituaalisia
ja coelestiaalisia. Tämän asian ymmärtämistä voi helpottaa pienellä
esimerkillä: kaksi henkilöä lukee saman matemaattisen lauseen. Toinen on
perehtynyt matematiikkaan ja ymmärtää lauseen heti totuudeksi. Toinen ei
hallitse riittävästi matematiikkaa, eikä ymmärrä lausetta, eikä se ole hänelle
totuus. Jos jälkimmäinen henkilö saa tietää asiantuntijalta, että lause on
tosi, ja hän uskoo sen todeksi, ei se kuitenkaan ole hänelle totuus, sillä
totuus edellyttää, että sisäinen syy (ymmärrys) ja ulkoinen vaikutus
(matemaattinen lause) vastaavat toisiaan, mitä ne eivät tässä tapauksessa tee.
Sillä seikalla, että tiedot tulevat totuuksiksi vasta, kun niihin virtaa
spirituaalista tai coelestiaalista ymmärrystä, on mitä suurin
tieteenfilosofinen merkitys, sillä tiedemiehet ja filosofit ovat myös itse
filosofisia instrumentteja, joiden aikaansaannoksia voi arvioida vain sen
mukaan, mikä heidän ymmärryksensä taso on ollut. Filosofi, jonka korkeammat
mielen kerrokset ovat suljettuja, ei voi ymmärtää totuuksia, vaikka hän itse
pitäisikin itseään älykkäänä. Tässä suhteessa aikamme on filosofisesti täysin
pimeä, sillä ei totisesti löydy yhtä ainoaa filosofia tai tiedemiestä, jonka
spirituaalinen ‑ jopa sitten coelestiaalinen ‑ mielen aste olisi avautunut.
Nykyajan filosofit ovat sulkeneet itsensä loogisiin kielilabyrintteihin ja
näkevät pimeän valona ja valon pimeänä. Aikamme vallitseva filosofia johtaa
ihmisen poispäin Jumalasta, mutta todellinen filosofia johtaa ihmisen Jumalan
luo.
Luonnollinen ja spirituaalinen aste ovat itsensä suhteen jatkuvia, mutta
toistensa suhteen diskreettejä. Luonnollista astetta kehittämällä ei
spirituaalinen aste avaudu. Luonnollista astetta kehitetään hankkimalla
tietoja ja taitoja. Luonnollinen ihminen toimii itsekkäiden etujensa
motivoimana, ja juuri nämä itsekkäät pyrkimykset pitävät spirituaalisen mielen
suljettuna. Spirituaalinen aste avautuu vasta, kun ihminen alkaa rakastaa
totuutta enemmän kuin omia etujaan. Totuutta ei ihminen voi kuitenkaan rakastaa
omasta ymmärryksestään käsin, vaan siihen tarvitaan itse Totuuden apua, ja tämäTotuus
on sama kuin Jumala. Jumalaan puolestaan ihminen saa yhteyden vain uskonnon
avulla, joten uskonnolla on mitä tärkein asema todellisessa filosofiassa.
Luonnolliset ihmiset voivat kyllä keksiä uskonnollisia oppeja ja perustaa
seurakuntia, mutta varsinaista uskontoa on vain silloin, kun on olemassa
todellinen yhteys Jumalaan ja taivaaseen. Todellinen yhteys Jumalaan syntyy
vain silloin, kun ihminen elää elämäänsä Jumalallisia lakeja rakastaen ja noudattaen.
Jumalallisia lakeja ihminen saa tietoonsa vain Jumalallisen Ilmoituksen
kautta. Mikä on Jumalallista Ilmoitusta, ja miten Jumalallisten lakien mukaan
eletään, on kysymys, johon tämä kirja pyrkii vastaamaan.
Myös coelestiaalinen aste avautuu vain elämällä Jumalallisten lakien mukaan ja
näitä rakastaen. Ero spirituaaliseen on siinä, että spirituaalinen ottaa
vastaan ensin totuutta ymmärrykseensä ja tämän jälkeen ymmärryksen avulla
hyvyyttä tahtoonsa, mutta coelestiaalinen ottaa vastaan ensin hyvyyttä tahtoonsa
ja tämän jälkeen havaitsemisen kautta totuutta ymmärrykseensä.
Coelestiaalisella ihmisellä on sisäinen havaintokyky eli intuitiivinen
älykkyys, mikä puuttuu spirituaaliselta. Spirituaalisella ihmisellä on
havaintokyvyn asemestaomatunto. Koska Jumaluus virtaa ensin hyvyyteen, ja sen
jälkeen hyvyyden kautta totuuteen, on coelestiaalinen aste lähempänä itse
Jumaluutta kuin spirituaalinen aste, ja coelestiaalinen ihminen spirituaalista
älykkäämpi.
Luonnollisia ihmisiä on kolmea lajia. Ensiksi on sellaisia, jotka eivät tunne
niitä Jumalallisia lakeja, joiden mukaan ihmisen tulisi elää. Tällaiset
ihmiset jäävät luonnollisiksi, koska ihminen ei voi itsestään oppia
Jumalallisia lakeja, vaan hän voi saada tietonsa näistä joko välittömän tai
välillisen ilmoituksen kautta. Nykyajan ihmiset eivät voi saada välittömiä
Jumalallisia ilmoituksia, koska heidän peritty pahuutensa vääristää kaiken
Jumaluudesta tulevan virtauksen. Planeettamme ensimmäiset ihmiset olivat tässä
suhteessa erilaisia, sillä heidän perityn pahuutensa määrä oli paljon pienempi
ja he saivat tietonsa henkisistä asioista välittömien ilmestysten avulla.
Välillisesti ihminen saa tietonsa Jumalallisista laeista toisten ihmisten
kautta, jotka ovat itse saaneet tietonsa uskonnostaan. Välittömien ilmestysten
lakattua Jumalallinen tieto on tullut meidän planeetallemme kirjallisten
ilmoitusten avulla.
Toiseksi on olemassa luonnollisia ihmisiä, jotka tuntevat Jumalalliset
määräykset (Kymmenen Käskyä), mutta eivät elä niiden mukaisesti, vaan
välittävät ainoastaan maallisista ja ruumiillisista asioista. Tällaisia ovat
useimmat nykyajan ihmisistä etenkin kristillisessä maailmassa. He jäävät myös
luonnollisiksi eli heidän korkeammat asteensa eivät avaudu.
Kolmanneksi on niitä, jotka tuntevat
Jumalalliset lait, mutta kieltävät ne ja halveksivat niitä. Tällaiset ihmiset
jäävät luonnollisiksi ja tulevat aistillisiksi sen mukaan, kuinka paljon he
Jumaluutta vastustivat. Aistilliset ovat alimpia luonnollisia, eivätkä he kykene
pääsemään ruumiillisten aistien virheellisyyksien ja näennäisyyksien
yläpuolelle. Myös tähän ryhmään kuuluu paljon nykyajan ihmisiä. Tiedemiehet ja
filosofit, jotka ovat sisimmässään kieltäneet Jumaluuden, ovat muita
aistillisempia ja tavallista ihmistä syvemmällä erheiden suossa. Kaikki
aistillisiksi jääneet ihmiset ovat fyysisen kuoleman jälkeen helveteissä.
Lapsena kuolleet pääsevät kuitenkin taivaaseen, missä heidät koulutetaan
enkeleiksi.
Koska luonnollisen ja spirituaalisen ihmisen eroa ei yleisesti tunneta ja koska
tämän eron tunteminen on tärkeää, mikäli ihminen todella haluaa kehittää
henkistä älykkyyttään, käsittelen asiaa seuraavassa hieman tarkemmin. Coelestiaalinen
ihminen on niin harvinainen ja ajallemme vaikea käsittää, että en katso
tarpeelliseksi käsitellä häntä tässä yhteydessä. Lisäksi coelestiaaliset asiat
liittyvät motivaatiotasoisiin seikkoihin, joiden kuvaaminen on vaikeampaa
kuin älyllisten prosessien. Kirjoitettu filosofia on tärkeä nimenomaan
spirituaaliselle ihmiselle, sillä coelestiaalisen ihmisen filosofia on hänessä
sisäisesti, eikä hän rakasta filosofista pohdiskelua kuten spirituaalinen
ihminen.
Luonnollinen ihminen on täydellinen ihminen silloin, kun hänen spirituaalinen
asteensa on avautunut, sillä hän on tällöin henkensä puolesta taivaan enkelien
keskuudessa ja samalla ruumiinsa puolesta ihmisten keskuudessa, ja elää
molemmissa Herran suojeluksessa. Spirituaalinen ihminen ottaa elämänohjeensa
Jumalan Sanasta. Hän pyrkii elämään Jumalallisten totuuksien mukaan, ja hänen
luonnollinen mielensä on spirituaalisen mielen valaisema. Hän tuntee olevansa
henkensä puolesta enkelien seurassa, vaikka ei tätä suoranaisesti näekään.
Jotkut spirituaalisen asteen saavuttaneet voivat nähdä enkelien ilmaantuvan
luonnollisen mielen näkökenttään kirkkaina pisteinä tai tähtinä. Myös pahat
henget voivat ilmestyä spirituaalisen ihmisen näkökenttään kirkkaina pisteinä,
mutta ne eroavat enkeleistä siinä, että ne liikkuvat levottomasti. Näin
snirituaalista ihmistä varoitetaan joskus pahoista mieltymyksistä. Luonnollinen
ihminen, jonka spirituaalinen aste on avautunut, voi myös joskus nähdä kokonaisten
enkeliyhdyskuntien lähestyvän häntä geometristen kuvioiden muodossa. Hän voi
kokea myös muunlaisia merkkejä, joilla hänen henkistä kehitystään opastetaan.
Joskus hänen tajuntansa voi avautua siten, että hän näkee vastaavaisuuksia
ympäristönsä esineissä ja asioissa. Ajoittain spirituaalinen ihminen joutuu
kiusauksiin, jolloin hän vaipuu määrätyksi ajaksi epätoivoon.
Tällaisia ihmisiä ovat ne, jotka ovat eläneet jonkinasteisessa
lähimmäisenrakkaudessa, mutta joilla on ollut hallussaan vain vähän aitoja
totuuksia. Spirituaalinen aste avautuu nimittäin vain totuuden ja hyvyyden
yhdistymisellä, ja pelkkä totuus tai pelkkä hyvyys ei voi tätä astetta avata.
Jos siis ei ole tarpeeksi aitoja totuuksia, hyvyys eli lähimmäisenrakkaus ei
voi tätä astetta avata, mutta pitää kuitenkin yllä mahdollisuutta sen
aukenemiseen. Tätä tarkoitetaan sanonnalla, että spirituaalinen aste ei ole lopullisesti
sulkeutunut. Tätä ilmiötä voi verrata kasvimaailman ilmiöihin, sillä hyvyys on
spirituaalista lämpöä ja totuus spirituaalista valoa, eikä kasvua synny pelkän
lämmön tai pelkän valon vaikutuksesta, vaan ainostaan silloin kun valo ja
lämpö ovat yhtyneinä. Tällaisessa lähimmäisenrakkaudessa eläneitä ihmisiä
opetetaan totuuksissa fyysisen kuoleman jälkeen, ja heistä tulee enkeleitä
samoin kuin niistä, joiden spirituaalinen aste oli jo maan päällä auennut.
Tähän ryhmään kuuluu usein yksinkertaisia ja vilpittömiä ihmisiä, joiden
älykkyys on kuitenkin saavuttanut vain vaatimattoman tason. He ovat kuolemansa
jälkeen alimmissa osissa taivaita, samoin heikommassa valossa kuin muut, sillä
mitä enemmän ihmisellä on ymmärryksessään aitoja spirituaalisia totuuksia ‑ eli
siis mitä älykkäämpi ihminen on ‑ sitä kirkkaampaan valoon hän joutuu
henkisessä maailmassa.
Spirituaalinen aste on sulkeutunut niillä, jotka elävät pahuuksissa ja
vääryyksissä. Paha ja väärä määräytyvät Jumalan vastustamisesta eikä moraalisista
tai yhteiskunnallisista seikoista. Täten yhteiskunnallisesti nuhteeton ja
arvostettu henkilö voi olla syvällä pahuuksissa sisäisen mielensä suhteen ja siten
yhteydessä pahimpiin helvetteihin, ja rangaistusta kärsivä vanki voi olla
sisäisesti hyvä ihminen, jonka henki on enkelien seurassa. Spirituaalinen aste
vastustaa kaikkea pahaa ja väärää, sillä se on itse taivaan muodossa ja ottaa
itseensä virtausta Jumalasta.
Spirituaalinen aste on sulkeutuneena kaikilla niillä, jotka rakastavat itseään
ja maailmaa enemmän kuin Jumalaa ja taivasta, eli niillä, jotka asettavat omat
etunsa oikeudenmukaisuuden ja lähimmäisenrakkauden edelle. Spirituaalinen
aste on erittäin tiiviisti sulkeutunut niillä, jotka haluavat hallita toisia
ihmisiä hallitsemisen halusta käsin, sillä tällainen itserakkaus on mitä
suurimmassa määrin vastakkaista Jumalan rakastamiselle. Spirituaalinen aste on
myös sulkeutunut niillä, jotka himoitsevat mainetta ja kunniaa sekä maallista
varallisuutta.
Itserakkaus sekä rakkaus varallisuuteen ja maallisiin asioihin sulkevat
spirituaalisen asteen, eivätkä tällaiset ihmiset pääse koskaan syvälle
filosofiassa ja henkisissä totuuksissa. Näiden ihmisten kohdalla ei ainoastaan
spirituaalinen aste, vaan myös luonnollisen asteen korkein kerros eli
rationaalinen kerros alkaa sulkeutua, jolloin vain luonnollisen asteen alin
kerros eli aistillinen kerros jää avoimeksi. Aistillinen ihminen luo
maailmankatsomuksensa aistien välittämän tiedon avulla, mikä johtaa lukuisiin
erheisiin ja suoranaisiin pahuuksiin.
Luonnollinen ihminen, josta on pahuuksien ja vääryyksien avulla tullut
aistillinen, ei näy henkisessä maailmassa enää ihmisen muotoisena, vaan
sekasikiönä. Filosofit ja tiedemiehet, jotka ovat kieltäneet Jumaluuden, ovat
muita aistillisempia, ja siten syvimmällä pahuuksien ja vääryyksien suossa.
Tällaisten ihmisten kuolemanjälkeistä tilaa kuvaa Swedenborg havaintojensa
perusteella seuraavasti:
”Minun on sallittu keskustella monen
oppineen kanssa sen jälkeen, kun he ovat jättäneet tämän maailman. Muutamat
heistä olivat maailmassa eläessään suuria kuuluisuuksia ja ylistettyjä
kirjallisissa piireissä etevien julkaisujensa tähden. Toiset taas eivät olleet
yhtä kuuluisia, vaikka heillä olikin sisäistä viisautta. Ne heistä, jotka
sisimmässään olivat kieltäneet Jumaluuden, olivat tulleet niin tyhmiksi,
etteivät he käsittäneet yhtään yhteiskunnallista tosiasiaa, puhumattakaan spirituaalisista
totuuksista. Tajusin, vieläpä näinkin selvästi, että heidän mielensä sisäiset
osat olivat niin suljetut, että ne näyttivät mustilta ‑ sellaiset asiat tulevat
silmin nähtäviksi henkisessä maailmassa ‑ eivätkä he sietäneet lainkaan
taivaan valoa, eivätkä siis sallineet sisäänsä mitään virtausta taivaasta. Sisäisen
mielen mustuus näkyi olevan tummin ja ulottuvan laajimmalle niillä, jotka
tieteellisen oppineisuutensa perusteella olivat tulleet Jumaluuden vastaiseen
vakaumukseen. Sellaiset omaksuvat toisessa elämässään iloiten kaiken, mikä
vain on väärää. Sen he imevät itseensä niin kuin sieni veden, mutta kaikki
mikä on totta, kimpoaa heistä pois niin kuin vieteristä. Niillä, jotka ovat
kieltäneet Jumaluuden ja perustaneet vakaumuksensa luontoon, sisäiset osat
ovat ikään kuin luutuneita. Heidän päänahkansa on paksu ja musta kuin eebenpuu
ja ulottuu nenään asti merkkinä siitä, etteivät he enää pysty havaitsemaan
totuuksia. Sellaisten asuinpaikka henkisessä maailmassa on hyllyvässä suossa,
ja siellä heitä ahdistelevat heidän erheitään vastaavat mielikuvat. Heidän
helvetin tulensa on himo saada kunniaa ja mainetta. Sen ajamina he hyökkäävät
toinen toistaan vastaan ja kiusaavat pirullisella innolla niitä, jotka eivät
heitä jumalina kunnioita, ja kun yksi heistä lakkaa, niin toinen alkaa.
Tällaisiin asioihin päättyy kaikki maallinen oppineisuus niissä henkilöissä,
jotka eivät ole saaneet itseensä taivaan valoa, koska he eivät ole tunnustaneet
Jumaluutta.” (De Coelo et de Inferno, n.
354).
Aivan toisenlainen on niiden filosofien ja tiedemiesten
tila, joiden spirituaalinen aste on jo heidän maan päällä eläessään avautunut.
Swedenborg kuvaa heidän tilaansa näin:
”Sellaisille ihmisille taas, jotka
tietojen ja tieteiden avulla ovat hankkineet itselleen oikeaa ymmärrystä ja
viisautta, sekä ovat soveltaneet kaiken tämän hyödylliseen elämään ja samalla
tunnustaneet Jumaluuden, rakastaneet Sanaa ja viettäneet henkisesti moraalista
elämää, tieteet ovat olleet viisauden välikappaleita ja omiaan vahvistamaan
heitä uskon asioissa. Olen sekä tajunnut että nähnyt tällaisten ihmisten
sisäiset osat eli henkimielen. Nämä osat olivat läpinäkyviä liekehtivässä
valkohohtoisessa tai sinertävässä valossa, jossa näkyi kirkkaita timantteja,
rubiineja ja safiireja, aina sen mukaan, kuinka paljon kullakin oli
luottamusta Jumaluuteen ja tieteiden avulla saavutettua vakaumusta Jumaluudesta.
Sellaiselta näyttää aito ymmärtäväisyys ja aito viisaus, kun ne asetetaan
näkyville henkisessä maailmassa. Ne näyttävät siellä sellaisilta taivaan valon
vaikutuksesta, ja se valo on Herrasta virtaava Jumalallinen Totuus, joka on
kaiken ymmärryksen ja viisauden lähde.” (sama, n. 356).
Ihmisellä on siis kolme mielen astetta eli kolme tahdon ja ymmärryksen astetta,
jotka voivat avautua peräkkäin. Näiden asteiden avulla ihminen voi kohottaa
ymmärryksensä taivaan valoon ja nähdä totuudet, ei ainoastaan luonnolliset,
yhteiskunnalliset ja siveelliset, vaan myös spirituaaliset ja coelestiaaliset
totuudet, ja hän voi näistä totuuksista muodostaa johtopäätöksiä ja kehittää
älykkyyttään rajattomasti. Eläimillä ei ole kahta korkeampaa mielen astetta,
vaan ainoastaan luonnollinen aste. Ilman korkeampia asteita eläimillä ei ole
kykyä ajatella mitään asiaa ymmärryksellä, vaan ne pystyvät vain käyttämään
lajityypillisiä perittyjä ja hankittuja mekanismejaan. Ja koska ne eivät
pysty ajattelemaan, eivät ne pysty myöskään puhumaan, sillä sanojen hallinta
edellyttää ajattelukykyä. Kaikilla ihmisillä on taivaan yleisen virtauksen
ansiosta kyky ajatella loogisesti sekä kyky puhua. Tämä yleinen virtaus tulee
luonnollisen asteen korkeimpaan kerrokseen eli rationaaliseen kerrokseen.
Rationaalinen kerros on eräänlainen välittäjä spirituaalisen ja luonnollisen
asteen välillä. Eläimillä ei ole rationaalista kerrosta. Aistillinen ihminen,
joka on alin luonnollinen ihminen, eroaa eläimestä vain siinä suhteessa, että
hän pystyy täyttämään muistinsa tiedoilla sekä ajattelemaan ja puhumaan niiden
avulla.
Spirituaalinen ja coelestiaalinen aste erottavat ihmisen eläimestä ja niiden
ansiosta ihmisen elämä jatkuu fyysisen kuoleman jälkeen ikuisesti. Eläimillä ei
ole kuolematonta sielua, sillä henki ja sielu ovat juuri kyseiset kaksi
korkeampaa mielen astetta. Jokaisella luonnollisella ihmisellä on mahdollisuus
uudestisyntyä henkiseksi tai taivaalliseksi ihmiseksi kohottamalla mielensä
ylöspäin Jumalaan ja taivaaseen sekä elämällä Jumalallisten lakien mukaan
siksi, että ne ovat Jumalallisia lakeja. Valitettavasti useimmat nykyajan
ihmiset eivät käytä tätä mahdollisuutta hyväkseen, vaan suuntaavat mielensä
yksinomaan alas itseensä ja maailmaan alentaen itsensä eläinten tasolle, ja
jopa jotkut tätäkin alemmaksi. Juuri nämä ihmisen kaksi korkeampaa mielen
astetta todistavat, ettei ihminen ole kehittynyt eläimestä.
Jeesuksen sanat ”teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä” (Joh. 3: 7)
tarkoittavat juuri spirituaalisen ja coelestiaalisen asteen avautumista. Tässä
uudestisyntymisessä ihminen saa Jumalalta uuden ymmärryksen ja uuden tahdon,
jotka voivat ottaa vastaan Jumalallista Totuutta ja Hyvyyttä. Tämä uudestisyntyminen
on hidas prosessi, jota voi verrata ruumiilliseen kehitykseen imeväisestä
aikuiseksi. Uudestisyntynyttä ihmistä voi verrata ihmiseen, joka ensi kertaa
elämässään pääsee ulos asumastaan hämärästä luolasta: auringon valo häikäisee
hänen silmiään.
Koska kaikki ilmiöt luonnon maailmassa vastaavat spirituaalisia ja
coelestiaalisia asioita, niin myös puheella ja kirjoituksella on
vastaavaisuutensa. Tämä on helppo ymmärtää, kun ajattelee, että ihmisen puhe ja
kirjoitus (vaikutus) ovat syntyneet hänen ajatuksistaan (syy) ja tahdostaan
(tarkoitus). Siten jokaisessa ihmisen kirjoittamassa tai puhumassa sanassa on
sisäisesti hänen tahtonsa ja ymmärryksensä tuosta sanasta. Ja koska eri sanat
merkitsevät eri asioita eri ihmisille, on jokaisella sanalla sisäinen
merkityksensä sen mukaan, kuka sen on ilmaissut. Esim. sana talo herättää
kahdessa ihmisessä erilaisia ajatuksia ja tunteita. Näitä ajatuksia ja tunteita
kutsutaan tämän sanan sisäiseksi merkitykseksi, joka siis riippuu siitä, kuka
sanan ilmaisee. Samoin on laita niiden sanojen, jotka ovat tulleet Jumalallisena
Ilmoituksena. Nämä sanat ovat sisäiseltä merkitykseltään erilaisia kuin
ihmisen sanat, sillä niiden lausuja on itse Jumala. Niiden ulkonainen muoto on
sama kuin ihmisten tuottamilla sanoilla, mutta niiden sisäinen merkitys on
erilainen: niiden alkusyy eli tarkoitus on Jumalallinen Rakkaus ja instrumentaalinen
syy Jumalallinen Viisaus. Tällaisia sanoja kutsutaan Jumalan Sanaksi, ja koska
Jumalallinen Rakkaus ja Viisaus ovat äärettömiä, sisältyy näihin sanoihin
ääretöntä voimaa ja viisautta. Jumalan Sanaa voi kuitenkin ymmärtää vain
sellainen ihminen, jonka ymmärryksen Jumala on avannut. Omasta ymmärryksestään
käsin ihminen ei voi Sanaa ymmärtää.
Jumalan Sanan ovat kirjoitetussa asussaan tuoneet planeetallemme Vanha Sana,
jonka kirjoitukset ovat kadonneet ja josta monet muinaisista uskonnoista
polveutuivat, sekä Sana, joka tarkoittaa seuraavia Raamatun kirjoituksia: Viisi
Mooseksen Kirjaa, Joosua, Tuomarien Kirja, kaksi Samuelin Kirjaa, kaksi Kuningasten
Kirjaa, Psalmit, Jesaja, Jeremia, Valitusvirret, Hesekiel, Daniel, Hoosea,
Jooel, Aamos, Obadja, Joona, Miika, Naahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Sakarja,
Malakia, neljä Evankeliumia ja Johanneksen Ilmestys. Muut Raamatun kirjoitukset
eivät ole Jumalan Sanaa, vaan ovat kirkolliskokousten lisäyksiä. Emanuel
Swedenborgin teologiset teokset ovat Jumalallista Ilmoitusta, mutta ne eivät
ole Jumalan Sanaa, vaan ne toimivat lamppuna ja avaimena Jumalan Sanalle.
Jumalan Sanassa on siis luonnollisen eli kirjaimellisen merkityksen lisäksi
henkinen eli spirituaalinen sekä taivaallinen eli coelestiaalinen merkitys.
Nämä merkitykset ovat sisäkkäin kuten vaikutus, syy ja tarkoitus. Esimerkiksi
käsky ”älä varasta”, tarkoittaa luonnollisessa merkityksessään sitä, että
ihminen toimii Jumalaa vastaan, jos hän varastaa tai muuten hankkii
varallisuutta vilpillisin keinoin. Saman asian spirituaalinen merkitys
tarkoittaa, että ihminen toimii Jumalaa vastaan, jos hän opettamalla valheita
ja vääryyksiä ottaa toiselta ihmiseltä pois hänen mahdollisuutensa hankkia
henkisiä totuuksia. Taivaallinen merkitys tarkoittaa, että ihminen ei saa
käyttää uskontoa omien itsekkäiden pyrkimystensä välineenä, sillä silloin hän
varastaa Herran omaa. Hyvin usein papit ja monenlaiset ”saarnamiehet” rikkovat
tämän käskyn taivaallista merkitystä vastaan.
Kun ihminen, jonka spirituaalinen tai coelestiaalinen aste on avautunut, lukee
tai kuuntelee Jumalan Sanaa, saavuttaa hän yhteyden Jumalaan ja taivaaseen.
Tällöin hänen ymmärrykseensä ja tahtoonsa virtaa Jumalallista vaikutusta, joka
opastaa ja ohjaa häntä monin tavoin totuuteen ja hyvyyteen liittyvissä
asioissa. Ihminen voi täten Sanan avulla olla välittömässä yhteydessä Jumalaan
ja taivaaseen. Luonnollinen ihminen, jonka korkeammat asteet ovat kiinni, ei
saavuta yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen Sanan avulla, sillä hänen oma tahtonsa
on kaiken taivaallisen virtauksen vastainen. Uudestisyntymättömälle Sanan
lukeminen ja kuuleminen muodostavat Jumalan läsnäolon, mutta ne eivät muodosta
varsinaista yhteyttä Häneen.
Filosofi tai tiedemies, jonka korkeampi mielen aste on avautunut eli jolla on
valaistunut älykkyys ja joka päivittäin lukee Jumalan Sanaa, saa päivä päivältä
osakseen yhä enemmän ja enemmän sisäistä älykkyyttä ja viisautta ja voi
soveltaa niitä oman alansa tietoihin. Tämä älykkyys ja viisaus kumpuavat hänen
sisimmästään Jumalan Sanan ‑ elämän veden ‑ avulla. Tätä tarkoittavat Jeesuksen
sanat:
”Joka juo
sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka
minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen
elämään” (Joh. 4: 14).
Vesi symbolisoi totuutta, ja se vesi, minkä Jeesus antaa, on Jumalallinen
Totuus.
Nykyajan kristinusko ‑ joka ei tunne Sanan sisäisiä
merkityksiä ‑ on alentanut Jumalan Sanan tavalliseksi kirjoitukseksi ja
kieltänyt sen voiman. Tosiasiassa on Sanalla sen sisäisten merkitystensä tähden
ääretön voima ja viisaus eli kaikki valta taivaissa ja maan päällä.
Miljoonilla ihmisillä on Kaikkitietävä kotiopettaja omassa kirjahyllyssään,
mutta he eivät osaa käyttää sitä hyväkseen.
Monet Swedenborgin käyttämistä käsitteistä poikkeavat nykykielten vastaavista
ilmaisuista. Perimmäisenä syynä on se, että normaalikieli heijastaa arkipäivän
logiikkaa, mikä ei ole riittävän täsmällistä tieteelliselle ajattelulle.
Swedenborgin oli pakko luoda filosofiassaan uusia termejä, joilla hän sitten kykeni
selittämään monet asiat kirkkaammin kuin kukaan toinen. Juuri Swedenborgin
monimutkaisesta filosofisesta terminologiasta johtuu mm. se valitettava
tosiasia, ettei hänen loistavan älykäs Principiansa ole tullut yleisesti
tunnetuksi, vaikka se ansaitsisi kunniapaikan jokaisessa filosofian ja fysiikan
kirjastossa.
Nykyajan ihminen joutuu tekemään varsin suuren työn ymmärtääkseen Swedenborgin
käsitteitä, mutta kun hänen ymmärryksensä on avartunut niiden avulla, havaitsee
hän myös oman ajatusmaailmansa kirkkaammaksi. Selitän seuraavassa lyhyesti
muutamia tärkeimpiä Swedenborgin psykologisista käsitteistä.
Ihmisen ruumis on kahtalainen eli dualistinen. Tämä näkyy selvästi mm. siinä,
että ihmisellä on kaksi yhtenevää ruumiin puoliskoa, kaksi kättä ja kaksi
jalkaa, kaksi aivopuoliskoa jne. Ruumiissa on myös kaksi eräänlaista
päätoimintoa, joista muut toiminnot ovat riippuvaisia, nimittäin sydämen ja
keuhkojen toiminnat. Koska ihmisen henki vastaa hänen ruumistaan, on sekin
dualistinen. Ihmisen mieli koostuu kahdesta osasta, tahdosta ja ymmärryksestä.
Tahtoon kuuluvat kaikki ihmisen motivaatiotasoiset asiat, kuten mieltymykset,
halut ja himot. Ymmärrykseen kuuluvat kaikki ihmisen tiedollis-älylliset
asiat, kuten muisti, päättelykyky ja älykkyys. Vastaavaisuuksien tieteessä
tahtoa kuvaa sydän ja ymmärrystä kuvaavat keuhkot.
Tahto on synonyymi rakkaudelle, sillä rakkaus on ihmisveneessä ikään kuin
motivaatiomoottori. Peräsin, kartta ja kompassi vastaavat ymmärrystä. Tahdon
ja ymmärryksen yhteistoiminta mahdollistaa ihmisen elämisen. Tahto ja ymmärrys
ovat yhteydessä toisiinsa aivan kuten sydän ja keuhkot; kumpikaan ei tule
toimeen yksinään. Kaikki ihmisen toiminnot voidaan palauttaa tahdon ja
ymmärryksen yhteistyöhön. Tahdossa asustaa ihmisen hyvyys ja pahuus,
ymmärryksessä totuus ja vääryys. Totuus ja vääryys voivat olla ihmisen
mielessä samanaikaisesti, mutta eivät hyvyys ja pahuus; ihminen on tahdoltaan
joko hyvä tai paha eli hän on kääntynyt joko Jumalaan tai maailmaan päin.
Swedenborgin
rakkauskäsite poikkeaa huomattavasti nykyajan rakkauskäsitteeltä. ”Rakkaus”
on Swedenborgilla tahdon synonyymi ja tarkoittaa ihmisen motivaatiotasoista
suuntautumista eli ihmisen mieltymyksiä. Rakkautta on kahta päälajia, ja näillä
useita alalajeja. Päälajit ovat taivaallinen ja helvetillinen rakkaus.
Taivaallinen rakkaus jakaantuu kahteen pääluokkaan, joilla on lukuisia eri
muotoja. Pääluokat ovat rakkaus Herraan ja lähimmäisenrakkaus. Helvetillisen
rakkauden pääluokat ovat itserakkaus ja maailmanrakkaus. Itserakkaus ja
rakkaus Herraan ovat vastakohtia, samoin maailmanrakkaus ja lähimmäisenrakkaus.
Ihminen perii vanhemmiltaan sekä ruumiin että hengen. Nykyajan ihmiset perivät
vanhemmiltaan tahtoonsa juuri tietynlaisen itserakkauden ja maailmanrakkauden.
Nämä rakkaudet vaihtelevat eri suvuilla. Joillakin suvuilla hallitsee tietty
itserakkauden muoto, esim. rakkaus vallankäyttöön tai rakkaus älylliseen
kunniaan. Joillakin suvuilla hallitsee tietty maailmanrakkaus, esim.
rahanahneus tai mieltymys aistillisiin nautintoihin. Yleisesti jokaisella
ihmisellä hallitsee jonkin tyyppinen itserakkaus tai maailmanrakkaus. Jokaisella
ihmisellä on molemmanlaatuista helvetillistä rakkautta, mutta vain toinen
niistä on hallitsevassa asemassa ja tätä kutsutaanhallitsevaksi rakkaudeksi.
Itserakkauden ja maailmanrakkauden muotoja on tuhansia. Itserakkaus ja maailmanrakkaus
virtaavat ihmiseen helveteistä henkimaailman välityksellä.
Helvetillisen rakkauden vastaanottimena on ihmisen vanhemmiltaan perimä paha
tahto eli peritty pahuus. Peritty pahuus ei siis ole tullut suoraan Aatamilta,
kuten monet nykyajan kristityt uskovat, vaan se on periytynyt tuhansien
vuosien aikana sadoilta sukupolvilta, jotka ovat rakastaneet itseään ja
maailmaa enemmän kuin Jumalaa ja taivasta. Sen lopullisen muodon yksilö perii
omilta vanhemmiltaan. Peritty pahuus ei liity ihmisen ajatuksiin, vaan mieltymyksiin.
Peritty pahuus on sitä, että ihminen syntymästään asti rakastaa itseään ja
maailmaa enemmän kuin Jumalaa ja taivasta.
Perityn pahuuden katkaisee ihmisen uudestisyntyminen Jumalasta, ja
uudestisyntyneiden vanhempien lapsilla peritty pahuus on lievempää kuin heillä
itsellään. Täten vain uudestisyntymisen kautta ihmiskunta voi vapautua
peritystä pahuudestaan. Uskonnon tehtävänä on antaa keinot tähän uudestisyntymiseen,
ja tästä syystä oikea uskonto on ihmiskunnan tärkein asia. Perityn pahuuden
asteittainen väheneminen uudestisyntyneiden lapsilla mahdollistaa uuden
ihmisrodun synnyn. Tällaista uutta ihmisrotua voidaan kuvata sanoilla Homo
bonus, sillä sitä hallitsee lähimmäisenrakkaus ja rakkaus Jumalaan. Homo
sapiens –laji on kasvattanut perittyä pahuuttaan niin paljon, että sen
uudestisyntyminen on hyvin vaikeaa, mutta ei mahdotonta.
Nykyisin peritty pahuus on lisääntynyt niin paljon, että jo pienet lapsetkin ovat
vaarassa tuhoutua henkisesti. Tämä johtuu siitä, ettei nykyaikana ole ollut
aitoa uskontoa, joka voisi katkaista tämän kehityksen. Nyt tällainen uskonto on
kuitenkin syntynyt tämän kirjan pohjalta. Tämä kirja on linkki Emanuel
Swedenborgin teologisiin teoksiin, jotka ovat Herran toinen tuleminen.
Swedenborgin kautta tulleelle Ilmoitukselle pohjautuva Uusi Kirkko on vielä
niin pieni, ettei sen olemassaoloa ja merkitystä kyetä vielä yleisesti
tajuamaan. Nykyisin vain harvat kykenevät näkemään perityn pahuuden
lisääntymisen, sillä ihmisen ulkonainen elämä usein peittää sen. Jos tarkastelee
nykyajan ihmisten mieltymyksiä ja taipumuksia, voi järkyttyen havaita, kuinka
syvälle helvettiin tämän päivän ihmiskunta on vaipunut.
Jokaisella ihmisellä on jokin rakkaus, joka on hänelle tärkein. Tätä sanotaan
hänen hallitsevaksi rakkaudekseen. Tämän rakkauden alaisina ovat hänen kaikki
muut rakkautensa, ja se määrää, minkälainen ihminen sisimmältään on. Tämä
rakkaus johtaa ihmisen hänen fyysisen kuolemansa jälkeen tiettyyn taivas‑ tai
helvettiyhdyskuntaan. Jos ihmisen hallitseva rakkaus on esim. rakkaus
varallisuuteen, niin hän kaikissa toimissaan miettii, miten hän voisi
kartuttaa omaisuuttaan. Jos hän onnistuu saamaan lisää omaisuutta, on hän
onnellinen, mutta surullinen, jos hän menettää omaisuuttaan. Jos taas ihmisen
hallitseva rakkaus on rakkaus oman älyn kunniaan, hän pyrkii kaikessa
osoittamaan älykkyyttään; hän uhraa aikansa opiskeluun, väittelee tohtoriksi ja
laatii kunnianhimoisia julkaisuja, mutta vain sen tähden, että hän saisi
itselleen mainetta ja kunniaa.
Taivaallisia rakkauksia on vain uudestisyntyneillä ihmisillä. Taivaallista
rakkautta on se, että rakastaa Jumalaa ja taivasta enemmän kuin itseään ja
maailmaa. Rakkaus Herraan on sitä, että haluaa elää Herran käskyjen mukaan ja
Hänen ohjauksessaan. Lähimmäisenrakkaus on taas sitä, että pyrkii kaikissa
toimissaan olemaan rehellinen ja uskollinen toisia ihmisiä kohtaan tietäen,
että tällöin toimii Jumalan tahdon mukaisesti.
Nykyisin sana ”rakkaus” liitetään usein seksuaalisuuteen. Sukupuolirakkautta
on kuitenkin kahta eri laatua. Uudestisyntymättömillä sukupuolirakkaus on vain
fyysisten halujen tyydyttämistä kuten eläimillä. Uudestisyntyneillä sukupuolirakkaus
on aviorakkautta, joka suuntautuu vain yhteen partneriin, aviopuolisoon.
Nykyaikana aviorakkaus on erittäin harvinaista, sillä vain harvat ihmiset
syntyvät henkisesti uudestaan. Aviorakkaus on taivaan perusrakkauksia, sillä
se juontaa juurensa Herran ja taivaiden avioliitosta sekä hyvyyden ja totuuden
liitosta. Tätä rakkautta on vain sellaisilla aviopuolisoilla, jotka elävät Kymmenen
Käskyn mukaista elämää Herraa rakastaen. Tähän rakkauteen on piilotettu
salaisuuksia, joita vain harvat tuntevat.
Jokaisessa
ihmisessä on sekä sisäinen että ulkoinen ihminen. Sisäiseen ihmiseen kuuluvat
sisäinen mieli sekä henkinen ruumis eli henki. Sisäisessä ihmisessä on vielä
sisäisin ihminen, ja tämä on ihmisen sielu. Sisäinen ihminen on aivan
erilainen niillä, joiden spirituaalinen tai coelestiaalinen mielen aste on
avautunut, kuin niillä, joiden korkeammat mielen asteet ovat kiinni.
Uudestisyntyneillä sisäinen ihminen on enkelien seurassa, mutta uudestisyntymättömillä
eli pahoilla ihmisillä se on pahojen henkien seurassa. Pahalla ihmisellä voi
kuitenkin olla ‑ ja useimmiten myös on ‑ hyvältä näyttävä ulkoinen ihminen,
jolla hän salaa sisäisen pahuutensa. Pahimpia helvetin piruja ovat sellaiset
ihmiset, jotka maailmassa eläessään olivat ulkonaisesti hurskaita ja
kunniallisia, mutta käyttivät tätä ulkonaista hurskautta vain itsekkäiden
tarkoitustensa toteuttamiseen. Tällaisia piruja tulee monista korkeista
kirkollisista ja yhteiskunnallisista virkamiehistä.
Uuden ihmisrodun luominen on
välttämätöntä, sillä nykyajan ihmisten peritty pahuus on jo saavuttanut tason,
jolta on hyvin vaikea perääntyä joskaan ei mahdotonta. Tämä edellyttää
älykkäästi johdettua maailmanlaajuista Uutta Kirkkoa, joka kerää ihmiskunnan
parhaimman aineksen siipiensä suojaan ja suorittaa uuden ihmisrodun luomistyön.
Tämä luominen tapahtuu Herran Jeesuksen Kristuksen välittömässä suojeluksessa
ja Benjaminin johdolla (Psalmi 68).
Uuden ihmisrodun luominen on
välttämätöntä, sillä nykyajan ihmisten peritty pahuus on jo saavuttanut tason,
jolta on hyvin vaikea perääntyä joskaan ei mahdotonta. Tämä edellyttää
älykkäästi johdettua maailmanlaajuista Uutta Kirkkoa, joka kerää ihmiskunnan
parhaimman aineksen siipiensä suojaan ja suorittaa uuden ihmisrodun luomistyön.
Tämä luominen tapahtuu Herran Jeesuksen Kristuksen välittömässä suojeluksessa
ja Benjaminin johdolla (Psalmi 68).
Uusi Jerusalem eli Uusi Kirkko johtaa moniin vallankumouksellisiin tapahtumiin.
Tärkein näistä on uuden ihmisrodun syntyminen Homo sapiens –lajin tilalle. Tämä
ihmisrotu syntyy uudestisyntyneistä ihmisistä, joiden jälkeläisistä ns. peritty
pahuus asteittain poistuu. Tähän menee ehkä kymmeniä sukupolvia. Tämä ihmisrotu
syntyy vähitellen sitä mukaan kuin heidän sydämiinsä eli sieluunsa sisäistyvät
Kymmenen Käskyä. Tätä ihmisrotua voi kutsua termillä ”Homo bonus” eli ”Hyvä
ihminen”, sillä sen jäsenissä hyvyys yhdistyy totuuteen ja peritty pahuus
poistuu. Peritty pahuus poistuu kuitenkin vain vähitellen ikuisuuteen asti eikä
ihmisestä tule täysin puhdasta koskaan. Rakkaus Jumalaan ja lähimmäisenrakkaus
ovat tämän uuden ihmisrodun tärkeimmät ominaisuudet. Uusi ihmisrotu luo uudet
tieteet ja taiteet sekä täysin uuden elämäntavan. Tästä ihmisrodusta kertoo
Jeremia 31: 31-34 ja 24: 7 ja Jesaja 65: 17-25.
Vaikka Uusi Kirkko alkaakin ruotsalaisesta
tiedemiehestä ja suomalaisesta avioparista tulee siitä kuitenkin kansainvälinen
ja se saa aluksi jäseniä lähinnä opiskelijoista ja lukeneistosta ja
sellaisista, jotka sydämessään etsivät Jumalaa. Kaikki Swedenborgin teokset
palvelevat Uutta Kirkkoa, myös hänen luonnontieteelliset teoksensa, jotka
muodostavat uuden tieteenfilosofian siemenen.
Uusi
ihmisrotu – Homo bonus – tulee myös älykkäämmäksi kuin Homo sapien. Sen
jäsenille kehittyy kyky nähdä vastaavaisuuksia kuten oli ensimmäisillä
ihmisillä. Tämän kyvyn ansiosta uusi ihmisrotu luo uuden tieteenfilosofian vastaavaisuuksien
tieteen pohjalta. Vastaavaisuuksien tiedehän oli tieteiden tiede muinaisille
ihmisille, jotka eivät suinkaan polveutuneet apinoista kuten jotkut nykyajan
tiedemiehistä uskovat.
Swedenborg vielä ennustaa, että tämä
uusi ihmisrotu löytää jälleen aviorakkauden, mikä oli muinaisten ihmisten
tärkein rakkauden laji. Minun ja vaimoni avioliitto esittää ensimmäistä
avioparia, jonka tehtävänä on toimia symbolina. Emme ole mitenkään muuten
erikoisasemassa kuin ajallisesti ensimmäinen pari. Me olemme myös saaneet
kärsiä tosi kovia koettelemuksia eli kiusauksia.
Sinä, joka luet tämän, voit antaa
tärkeän panoksesi tässä maailmanhistorian viimeisessä ja lopullisessa
vallankumouksessa. Jos noudatat tässä kirjassa esitetyn sisäisen
Jumalanpalveluksen ohjeita, saat valaistuksen ymmärrykseesi suoraan Herralta,
etkä tarvitse mitään sokeaa uskoa kuten nykyajan rappeutuneet ”kristilliset”
yhteisöt edellyttävät. Voit sanoa kaikille, että ”NUNC LICET”: ”Nyt on sallittu
tunkeutua uskon mysteereihin ymmärryksen avulla”. ”Ja Henki ja morsian sanovat:
’Tule!’ Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä
lahjaksi.” (Ilm. 22: 17). Ja ”Hän, joka näitä todistaa, sanoo: ’Totisesti, minä
tulen pian’ Amen, tule, Herra Jeesus!” (Ilm. 22: 20).
Nykyaika on muuttunut niin
helvetilliseksi, että vain uusi ihmisrotu voi pelastaa ihmiskunnan tuholta.
Maailmanlaajuisia ongelmia ei pystytä ratkaisemaan Homo sapiens –lajin avulla,
sillä se on täysin degeneroitunut. Vain Herran luoma uusi kansa, jonka sydämiin
on kirjoitettu Kymmenen Käskyä voi pelastaa maapallon uhkaavalta tuholta. Uuden
Jerusalemin uudestisyntymismenetelmä luo uuden ihmisrodun, joka ei enää tee
pahaa toisilleen. Näin ennustettu paratiisi palaa maan päälle. Mutta siihen
menee monia sukupolvia, eikä se onnistu ilman synnytystuskia. Tätä uuden
älykkäämmän ihmisrodun syntyä kuvaa Danielin kirjan luku 12 ja Jesaja 65:
17-25.
SWEDENBORG, EMANUEL:
De Coelo et ejus Mirabilibus,
et de Inferno. Londini 1758.
De Divino Amore et de Divina
Sapientia.Amstelodami 1763.
Opera Philosophica et Mineralia.
Dresdae et Lipsiae 1734.
Vera Christiana Religio. Amstelodami
1771.
METODOLOGISET OPIT JA PSYKOLOGIA:
Oppi edustuksista ja vastaavaisuuksista: Arcana
Coelestia, luvut XXIII‑XLIII. De Coelo et ejus Mirabilibus,
et de Inferno. Londini 1758.
Oppi muodoista: Oeconomia Regni
Animalis, osa III, numerot 261‑273.
Oppi sarjoista ja asteista eli oppi järjestyksestä: De
Divino Amore et de Divina Sapientia, numerot 173‑281. Oeconomia Regni Animalis,
osa I, numerot 580‑652.
Rational Psychology (käännös eräästä Swedenborgin käsikirjoituksesta,
jolla ei ole nimeä, mutta joka on itse asiassa psykologian oppikirja ja paras
saatavilla oleva, vaikka kirjoitettu NIEMI, PERTTI: NUNC LICET Johdatus
Emanuel Swedenborgin filosofiaan. Turku 2001.