Emanuel Swedenborg (1688-1772).
"Vaimo, vaatetettu auringolla, ja
kuu hänen jalkojensa alla,..".
(Ilm. 12: 1).
__________
Yhteydenotot:
kalevim9@gmail.com
|
FILOSOFISET METODIT
”Ilman äärimmäistä omistautumista Ylimmälle Olennolle ei kukaan voi olla täydellinen ja todella oppinut filosofi. Todellinen filosofia ja Jumaluuden halveksunta ovat vastakohtia. Äärettömän Olennon kunnioitusta ei voi koskaan erottaa filosofiasta. Joka kuvittelee olevansa viisas, vaikka hänen viisautensa ei opeta häntä tunnustamaan Jumalallista ja Ääretöntä Olentoa, eli joka luulee omistavansa viisautta ilman tietoa Jumaluudesta, ei omaa lainkaan viisautta.” (Swedenborg: Principia).
”Uusi Kirkko on oleva kaikkien kirkkojen kruunu. Se eroaa aikaisemmista kirkoista siinä, että sen oppi valaisee spirituaalisen mielen lisäksi myös luonnollista mieltä. Se ei anna maailmalle ainoastaan uutta teologiaa, vaan myös uuden filosofian ja uuden tieteen. Tämä sen tähden, että Herra voidaan paljastaa ei ainoastaan taivaan, vaan myös maan Jumalaksi; ei ainoastaan teologien Jumalaksi, vaan myös filosofien ja tiedemiesten Jumalaksi.” (Alfred Acton: An Introduction to the Word Explained).
Emanuel Swedenborgin teoksia ei voi ymmärtää tuntematta hänen menetelmiensä ja käsitteidensä tarkkaa sisältöä. Monet Swedenborgin termit poikkeavat nykykielten käsitteistä. Selvitän tässä luvussa lyhyesti Swedenborgin tärkeimmät filosofiset käsitteet ja menetelmät. Tämän luvun lukeminen auttaa Swedenborgin teosten ymmärtämistä. Swedenborgin terminologian opiskellut saa myöhemmin nauttia hänen teostensa kirkkaasta logiikasta.
Nykyajan korkeakouluissa opetettava filosofia lähtee ihmisen omasta ymmärryksestä, joka on perityn pahuuden saastuttamaa eikä näin ollen johda totuuksien ymmärtämiseen. Swedenborgin filosofia lähtee Jumalan valaisemasta ymmärryksestä ja on apuna teologisten totuuksien ymmärtämiselle. Nykyajan filosofien motiivina on heidän oma älyllinen kunniansa; Swedenborgin motiivina oli rakkaus totuuteen totuuden itsensä tähden. Nykyajan filosofia ei ole ainoastaan hyödytöntä, vaan myös vahingollista, sillä se johtaa ihmistä poispäin Jumalasta. Aito filosofia johtaa aina Jumalan tuntemiseen.
TARKOITUS, SYY JA VAIKUTUS. JATKUVAT JA EPÄJATKUVAT ASTEET
Tuntematta epäjatkuvien asteiden mekanismia ei ihminen koskaan voi ymmärtää sielun ja henkisen maailman olemassaoloa. Nykyajan ihminen ymmärtää hyvin jatkuvien asteiden mekanismin, mutta epäjatkuvista asteista vain harvat ovat perillä. Tästä syystä harvat ymmärtävät ilmiöiden syitä, jotka ovat vaikutustensa suhteen epäjatkuvissa asteissa. Useimmat päättelevät vaikutusten syiksi aiemmat vaikutukset ja päätyvät näin loputtomaan virhepäätelmien ketjuun. Aikamme tieteet ovat keränneet valtavan määrän tietoa vaikutuksista, mutta tätä tietovarastoa ei osata käsitellä tarkoitus‑syy‑vaikutussuhteen avulla, koska ei tunneta epäjatkuvia asteita. Näiden asioiden selventämiseksi täytyy käyttää esimerkkejä.
Kaikilla ilmiöillä on tarkoitus (latinaksi finis), syy (causa) ja vaikutus (effectus). Tätä kolmijakoa voidaan kuvata myös näin: lopullinen eli sisin syy, välillinen syy eli keinot ja syiden aikaansaama ilmiö eli vaikutus. Esimerkki: Lampaansyönti. Suden halu syödä näkemänsä lammas (tarkoitus). Suden perityt ja hankitut saalistusmekanismit (välillinen syy eli keinot). Lampaansyönti (toteutunut tarkoitus eli vaikutus). Ihmisellä tämä kolmijako noudattaa aina kaavaa tahto (tarkoitus), ymmärrys (syy) ja teko (vaikutus). Swedenborgin käsite rakkaus on melkein tahdon synonyymi, mutta hieman laajempi, sillä mitä ihminen rakastaa, sitä hän myös tahtoo. Rakkaus tässä merkityksessä vastaa suurin piirtein nykypsykologian käsitettä motivaatio. Ymmärryksen synonyyminä Swedenborg käyttää sanaa älykkyys, teon synonyyminä sanaa hyöty. Kolmijaosta tulee siis seuraavanlainen: rakkaus (tarkoitus), älykkyys (syy) ja hyöty (vaikutus). Esimerkki: Pekka haluaa tehdä hiekkalinnan (tahto-rakkaus-tarkoitus). Pekka tietää, miten ja mistä hiekkalinna tehdään (ymmärrys-älykkyys-syy). Pekka tekee hiekkalinnan (teko-hyöty-vaikutus).
Esimerkissä mainitun hiekkalinnan syyt ovat siis Pekan tahdossa ja ymmärryksessä: sisimpänä syynä Pekan tahto eli rakkaus ja välillisenä eli instrumentaalisena syynä Pekan ymmärrys eli älykkyys, so. hänen tietonsa ja taitonsa valmistaa hiekkalinnoja. Kun ulkopuolinen katselija näkee hiekkalinnan, hän ei tietenkään voi havaita sen syntymisen syitä, mutta tietenkin ne ovat nuo edellä mainitut. Samoin useimpien ilmiöiden syitä ei voi suoraan havaita näistä ilmiöistä. Tällöin aistillinen ihminen erheellisesti päättelee syiksi näitä ilmiöitä edeltäneet ilmiöt.
Yllä esitettyä kaavaa voidaan soveltaa kaikkiin ihmisen tekoihin ja luomuksiin. Tapaukset voivat tietenkin olla hyvin monimutkaisia, mutta ne voidaan aina ymmärtää tarkoitus‑syy‑vaikutus‑suhteiksi. Tärkeintä on huomata, ettei hiekkalinnan syy ole aineellinen vaan henkinen. Tarkemmin sanottuna välillinen syy on älyllisesti henkinen eli spirituaalinen ja tarkoitus eli sisin syy on motivaatiotasoisesti henkinen eli coelestiaalinen. Käytän latinasta johdettuja uusia termejä selventääkseni niiden Swedenborgin filosofiassa olevaa erityistä merkitystä.
Hyvänä esimerkkinä tästä kolmijaosta ovat ihmisen puhe ja kirjoitus. Tällöin on jokaisella sanalla ulkonaisen puhutun tai kirjoitetun (vaikutus) asunsa lisäksi myös kaksi sisempää syytä, spirituaalinen ja coelestiaalinen. Spirituaalisen syyn muodostavat ihmisen ymmärryksessä kutakin sanaa koskevat tiedot, jotka tietenkin ovat erilaiset eri ihmisillä. Coelestiaalisen syyn muodostavat taas tämän sanan herättämät mieltymykset ja tunteet eli motivaatiotasoiset reaktiot. Myös coelestiaalinen syy on erilainen eri ihmisillä. Käsittämällä, että sanoilla on sekä spirituaalinen että coelestiaalinen merkitys ja että nämä merkitykset voivat olla erilaisia eri ihmisillä saman sanan suhteen, voi kuka tahansa ymmärtää Jumalan Sanan poikkeavan luonteen muihin kirjoituksiin verrattuna. Vaikka Jumalan Sana ‑ so. tietyt kirjoitukset, jotka Jumala on sanellut ihmisten kautta ‑ muodostuu aivan tavallisista sanoista, joita ihmiset käyttävät jokapäiväisessä elämässään, on niiden spirituaalinen ja coelestiaalinen merkitys kuitenkin täysin erilainen. Koska Jumala on Ääretön Totuus ja Ääretön Hyvyys, sisältyy Jumalan Sanan jokaiseen sanaan ‑ ja jopa kirjaimeen ja pilkkuun ‑ ääretön määrä totuutta ja hyvyyttä, sillä Sanan sisin syy on itse Jumalallinen Ääretön Rakkaus ja instrumentaalinen syy Jumalallinen Ääretön Viisaus. Palaan Jumalan Sanan kolmijakoon myöhemmin tässä luvussa.
Kolmijako tarkoitus‑syy‑vaikutus ei rajoitu ainoastaan ihmisen tai eläinkunnan tekoihin, vaan se on yleinen kunkin olemassa olevan asian tai esineen ilmenemisen mekanismi. Myös kasvikunta, kaikki materian muodot, planeetat, aurinkokunnat jne. noudattavat tätä jakoa. Tällöinkin instrumentaalinen syy on spirituaalinen ja sisin syy coelestiaalinen. Näitä syitä ei kuitenkaan voi nähdä aisteilla, sillä ne tapahtuvat henkisessä maailmassa, joka on ikään kuin kaikkien aineellisten ilmiöiden sisällä. Henkinen maailma koostuu spirituaalisesta substanssista, joka eroaa aineesta siinä suhteessa, ettei sillä ole ajan ja paikan ulottuvuutta. Henkinen maailma on yhteydessä aineelliseen maailmaan vastaavaisuuksien avulla.
Kolmijaon itsensä sisimpänä syynä on Jumalallinen Kolminaisuus: Jumalallinen Rakkaus eli Hyvyys (tarkoitus), Jumalallinen Viisaus eli Totuus (instrumentaalinen syy) ja Jumalallinen Teko eli Hyöty (vaikutus). Tästä johtuu ihmisen ‑ Jumalan kuvan ‑ kolmijako: tahto eli rakkaus, ymmärrys eli älykkyys sekä teko eli hyöty. Tahto, ymmärrys ja teko eivät kuitenkaan ole keskenään jatkuvassa suhteessa, kuten esim. mittarit, jotka mittaavat saman asian vaihtelevia suuruuksia. Vaikka ne ovat tarkoitus‑syy‑vaikutus -ketjussa toisiinsa nähden, ne ovat kuitenkin erilaatuisia. Asiat, jotka suurenevat tai pienenevät samanlaatuisesti, muodostavat jatkuvan asteen. Siten rakkaus itsessään voi määrällisesti vaihdella. Samoin älykkyys ja hyöty. Voihan asiaa rakastaa vähän tai paljon. On samoin eriasteista ymmärtämistä ja hyötyä. Rakkaus, ymmärrys ja hyöty muodostavat kukin oman jatkuvan asteensa, jossa niiden määrä voi vaihdella. Mutta edetessä rakkaudesta ymmärryksen kautta tekoon liikutaankin portaittain: rakkaus, ymmärrys ja teko ovat toistensa suhteen epäjatkuvia eli diskreettejä asteita.
Jatkuvat asteet ovat nykyihmiselle itsestään selviä, sillä ne kuuluvat jokapäiväiseen elämään. Esimerkkinä ovat lämpötilaerot sekä pituus‑, paino- ja valoisuuserot. Jatkuvista asteista saadaan helposti tietoa aistihavaintojen sekä erilaisten mittarien avulla. Etenemisestä epäjatkuvissa asteissa ei sitä vastoin saada tietoa aistien kautta, vaan tämän etenemisen ymmärtäminen vaatii intuitiivista älykkyyttä. Epäjatkuvat asteet suhtautuvat toisiinsa kuten ajatus puheeseen tai mieltymys ilmeeseen. Ajatus ja mieltymys ovat puheen ja ilmeen syitä. Nämä syyt ovat henkisiä. Pinttynyt materialisti voi pitää ajatusta ja mieltymystä vain aivosolujen toimintana, mutta kuinka hän selittää sen, että ihminen havaitsee ja kokee ajatuksen ja mieltymyksen. Tähän kokemiseen tarvitaan kokemisen kohteista erillinen elin tai mekanismi. Tämä elin on juuri ihmisen mieli, joka on spirituaalinen ja epäjatkuvassa suhteessa aivoihin.
Yleisesti henkinen maailma ja aineellinen maailma ovat epäjatkuvassa eli diskreetissä suhteessa toisiinsa. Aineellisessa maailmassa elävä ihminen ei voi aisteillaan saada tietoa henkisestä maailmasta, mutta hän voi ymmärtää henkisen maailman olemassaolon diskreettejä asteita tutkimalla. Tiedettä, joka tutkii diskreettien asteiden välisiä lainalaisuuksia, kutsutaan opiksi edustuksista ja vastaavaisuuksista. Tämä oppi, jota kutsutaan myös vastaavaisuuksien tieteeksi, oli muinaisaikojen viisaiden viisauden lähde, ja he kutsuivatkin sitä tieteiden tieteeksi. Tämä tiede rappeutui kuitenkin vähitellen magiaksi, joka on vastaavaisuuksien väärinkäyttöä itsekkäisiin tarkoituksiin. Nykyisin vastaavaisuuksien tiedettä ei tunneta.
Vanhan ajan oppineet tutkivat yksipuolisesti sisäisiä asteita ‑ tarkoitusta ja syytä. Meidän aikamme oppineet tutkivat ainoastaan vaikutuksia eli aineellista maailmaa. Swedenborgin metodien suuri tieteenfilosofinen merkitys on siinä, että hän antaa johtolangan näiden kahden tutkimustavan yhdistämiselle. Aikamme tieteet eivät kehity ilman sisäisten asteiden tuntemusta: suurta tietomäärää ei kyetä analysoimaan diskreetisti. Vanhan ajan viisautta rasitti kokeellisen tiedon puute. Vastaavaisuuksien tieteen näkökulma avaa tieteenfilosofialle uusia ennennäkemättömiä mahdollisuuksia. Se, joka ymmärtää vastaavaisuudet, pystyy näkemään Jumalan ja henkisen maailman luonnollisesta maailmasta ikään kuin peilistä.
Tietämättömyys diskreeteistä asteista estää monia nykytieteitä kehittymästä. Esim. nykyajan fysiikka ei ole kyennyt selvittämään gravitaation ja sähkömagneettisen aaltoliikkeen peruskysymyksiä, koska se ei tunne eetterien mekanismia.
VASTAAVAISUUKSIEN TIEDE
Nykyisin vain harvat ymmärtävät, että kaikilla aistein havaittavilla asioilla on henkinen syynsä. Useimmat päättelevät syysuhteen pelkästään vaikutuksista käsin. Ajatellaan, että havaittu tapahtuma A aiheuttaa havaitun tapahtuman B. Tällöin ei kuitenkaan ymmärretä itse syysuhteen olemassaoloa, sillä syyt, jotka aiheuttivat A:n, voivat aiheuttaa myös B:n, tai A:lla ja B:llä voi olla aivan eri syyt. A:n ja B:n ajallisesta ja paikallisesta yhteydestä ei voi päätellä, että A aiheutti B:n. Koska diskreettien asteiden mekanismia ei tunneta, ollaan yleisesti vakuuttuneita, että vaikutus aiheuttaa vaikutuksen. Tällaiseen virheelliseen käsitykseen perustuu itse asiassa koko nykyajan tieteellinen ajattelu. Tästä virheestä voi kuitenkin vapautua vastaavaisuuksien tieteen avulla.
Edustuksista ja vastaavaisuuksista saa helposti selvän käsityksen tarkastelemalla ihmisen mieltä. Ihmisen henkiset eli sisäiset ominaisuudet ja tilat kuvastuvat hänen ilmeissään ja eleissään. Kukapa ei tuntisi iloista tai surullista ihmistä hänen ilmeistään ja eleistään. Voidaan sanoa, että ihmisen ilmeet ja eleet edustavat hänen sisäisiä tuntemuksiaan ‑ ajatusta ja tahtoa. Ilmeet ja eleet ovat henkisten ilmiöiden (ajatus ja tahto) fyysinen kuva. Jos nyt tämä fyysinen kuva totuudenmukaisesti heijastaa henkisiä ilmiöitä, eli esimerkiksi iloiselta näyttävä ihminen todella on ajatustensa ja tahtonsa osalta iloinen, sanotaan, että hänen ilmeensä ja eleensä vastaavat hänen sisäisiä tuntemuksiaan. Jos sisäisesti surullinen ihminen taas näyttelee iloista, hänen ilmeensä kylläkin edustaa hänen sisäisiä tuntemuksiaan, mutta se ei vastaa niitä, koska hän teeskentelyllään antaa ulkoiselle ilmeelle merkityksen, joka totuudenmukaisesti vastaisi toisenlaista sisäistä tilaa. Vastaavaisuus toteutuu siis silloin, kun sisäinen ja ulkoinen kuvaavat samaa ilmiötä. Edustus voi toteutua myös silloin, kun ulkoinen kuvaa eri ilmiötä kuin sisäinen.
Vastaavaisuuksia ei ole ainoastaan ihmisen ulkoisen ja sisäisen välillä, vaan yleisesti kaikkia luonnon maailman ilmiöitä vastaavat henkisen maailman ilmiöt. Näitä vastaavaisuuksia ei kuitenkaan voi saada selville aistillisiin havaintoihin perustuvalla päättelyllä, vaan siihen tarvitaan intuitiiviseen älykkyyteen perustuvaa vastaavaisuuksien tiedettä. Intuitiivista älykkyyttä on nykyisin vain harvalla.
On olemassa Jumala, henkinen maailma ja luonnon maailma. Luonnon maailma on henkisen maailman kuva eli vastaa jokaiselta yksityiskohdaltaan henkistä maailmaa. Henkinen maailma on puolestaan Jumalan kuva eli kaikilla henkisen maailman ilmiöillä on Jumalallinen vastaavaisuutensa. Ihminen, joka on Jumalan kuva, on luonnon maailma pienoiskoossa, joten on vastaavaisuus ihmisen, luonnon maailman ja henkisen maailman välillä. Vanhan ajan viisaat olivat oikeassa pitäessään ihmistä mikrokosmoksena ja pienoistaivaana.
On olemassa virtaus (influxus) Jumalasta henkiseen maailmaan ja henkisestä maailmasta luonnon maailmaan. Tämä virtaus etenee diskreetisti spirituaalisten atmosfäärien kautta Jumalasta (alkusyy) henkiseen maailmaan ja henkisestä maailmasta luonnollisten atmosfäärien kautta luonnon maailmaan. Päinvastainen virtaus ei ole mahdollinen, kuten ei esimerkiksi maapallostakaan lähde valon ja lämmön virtausta aurinkoon. On olemassa kolme henkistä atmosfääriä sekä kolme luonnollista atmosfääriä. Henkinen maailma ja luonnon maailma ovat Jumalallisen virtauksen eli elämän vastaanottimia, eikä niissä itsessään ole elämää, vaikka aistihavaintojen kannalta niin näyttäisi olevankin.
Jumaluus näkyy henkisessä maailmassa aurinkona, jota vastaavat luonnon maailman auringot. Aurinko on siten vastaavaisuus Jumalalle. Henkisen maailman aurinko ei kuitenkaan ole itse Jumala, vaan Hänestä lähtevät valo ja lämpö vain näkyvät auringon muodossa. Jumala itse on Jumalallinen Ihminen eli Herra Jeesus Kristus tuon auringon sisässä. Tästä auringosta lähtevä valo on Jumalallista Totuutta ja lämpö Jumalallista Hyvyyttä. Tästä seuraa, että luonnon maailman valo ja lämpö ovat totuuden ja hyvyyden vastaavaisuuksia eli symboleja. Koska kaikkia luonnon maailman ilmiöitä vastaavat henkisen maailman ilmiöt, täyttäisi vastaavaisuuksien luetteleminen kokonaisia kirjoja. Tässä yhteydessä käsittelen vain muutamia esimerkkejä. Vastaavaisuuksien ymmärtäminen on avain Emanuel Swedenborgin teologisiin ja filosofisiin teoksiin.
Kuu on uskon vastaavaisuus. Tämä johtuu siitä, että kuu välittää maahan auringon valoa, joka symbolisoi Jumalallista Totuutta. Kun ihminen uskoo, hän ei ota vastaan totuutta suoraan, vaan välillisesti auktoriteeteilta. Samoin kuin auringon valo heikkenee tullessaan kuun kautta, samoin on uskon kautta hankittu tieto hämärää verrattuna siihen tietoon, jonka ihminen saa lähestyessään suoraan Jumalaa (aurinko). Kuu valaisee ainoastaan öisin, ja yö vastaa henkistä pimeyttä, joten ihmiset turvautuvat uskoon vain pimeinä aikoina. Tässä suhteessa meidän aikamme vastaa sydänyötä (kristikunnassa), sillä lähes kaikki ihmiset turvautuvat nykyään sokeaan uskoon, sen sijaan että ottaisivat ymmärryksellään vastaan henkistä tietoa suoraan Jumalalta. Auringosta tulevassa valossa on yhdistyneenä lämpö, mutta kuusta tuleva valo on lähes kokonaan ilman lämpöä. Tämä vastaa uskon kautta Jumalaa lähestyvän ihmisen rakkaudettomuutta. Valaistunut mieli voisi jatkaa kuu‑symbolin analysointia kymmenillä muilla esimerkeillä.
Koska kaikki on saanut alkunsa henkisen auringon Jumalallisesta Ihmisestä eli Jumalasta, voidaan kaikki vastaavaisuudet palauttaa Jumalallisiin Totuuksiin ja Hyvyyksiin tai niiden vastakohtiin. Jumalallisen Ihmisen kaksi ominaisuutta ‑ Jumalallinen Totuus ja Jumalallinen Hyvyys ‑ vastaavat luomakunnan kahta lajia henkisyyttä ‑ motivaatiotasoista eli coelestiaalista, jota kuvataan suomen kielen sanalla taivaallinen, sekä älyllistiedollista eli spirituaalista, jota voidaan kuvata sanalla henkinen. Tästä juontaa juurensa myös jako kahteen sukupuoleen, sillä mies symbolisoi totuutta ja nainen hyvyyttä: miehellä hallitsee ymmärrys, naisella tahto. Sukupuolten yhtymisestä seuraava uusi elämä vastaa Jumalallisesta Ihmisestä virtaavan lämpöön yhdistyneen valon uutta luovaa vaikutusta. Tästä johtuu koko elollisen luomakunnan jako kahteen sukupuoleen.
Paha ja väärä määräytyvät myös Jumaluudesta käsin: kaikki, mikä on Jumalallisen Järjestyksen vastaista, on pahaa ja väärää. Jumala ei ole luonut pahaa ja väärää, mutta Hän on antanut luomalleen ihmiselle vapaan tahdon elää Jumalallisen Järjestyksen mukaisesti tai sitä vastaan. Kun ihminen on elänyt vastoin Jumalallista Järjestystä, hän on samalla luonut pahan ja väärän. Näin ovat syntyneet helvetit, sillä luonnon maailmassa olevaa pahaa ja väärää vastaavat henkisessä maailmassa olevat pahuudet ja vääryydet. Luonnon maailman hyvää ja totta vastaavat taivaat, pahaa ja väärää helvetit. Helvettejä vastaavat vielä virtsa ja ulosteet: Virtsa ihmisen itsensä tuottamaa väärää ja ulosteet ihmisen tuottamaa pahaa.
Vielä muutamia esimerkkejä vastaavaisuuksista. Taivas kokonaisuudessaan vastaa muodoltaan ihmistä, ja sitä kutsutaankin Suurimmaksi Ihmiseksi (lat. Maximus Homo). Tässä ihmisessä kaikki ruumiinosat vastaavat henkisiä asioita. Esimerkiksi sydän vastaa hyvyyttä ja keuhkot vastaavat totuutta, silmät ymmärrystä, korvat kuuliaisuutta, käsivarret voimaa jne. Pienimmälläkin ruumiin osasella on henkinen vastaavaisuutensa. Luonnon maailman eläinkuntaa vastaavat erilaiset mieltymykset, jotka ovat coelestiaalisia asioita. Jokaisella eläinlajilla on tarkka vastaavaisuutensa. Samoin on vastaavaisuus jokaisella kasvikuntaan kuuluvalla kasvilla. Eri kasvit vastaavat yleensä mielen spirituaalisia asioita. Ihmiselle hyödylliset ja terveelliset kasvit ja eläimet ovat taivaallisia vastaavaisuuksia; ihmiselle vahingolliset ja epäterveelliset ovat helvetillisiä vastaavaisuuksia. Myös eri metallit, maalajit ja mineraalit ovat vastaavaisuuksia.
Juuri vastaavaisuuksista johtuivat Israelin kirkon monimutkaiset uhritoimitukset ja muut säädökset. Tämä kirkko oli edustava kirkko, jonka toimitukset olivat kaikki henkisiä ja taivaallisia vastaavaisuuksia. Useimmat israelilaiset olivat kuitenkin sisimmässään pahoja. Tämän vuoksi kirkon toiminnot olivat heille vain edustuksia, sillä todellinen vastaavaisuus toteutuu vain silloin, kun sisäinen ja ulkoinen ovat samaa henkistä laatua. Israelilaiset olivat erikoinen kansa siinä mielessä, että he pystyivät elämään samanaikaisesti ulkonaisessa hyvyydessä ja sisäisessä pahuudessa. Tällaisia ovat myös monet nykyajan juutalaisista.
Vastaavaisuuksia ovat myös kaikki ihmisen luomat esineet ja asiat. Vastaavaisuuksista johtuu, että myös Jumalan Sana on kirjoitettu puhtailla vastaavaisuuksilla. Swedenborgin teokset Arcana Coelestia ja Apocalypsis Revelata esittävät ensimmäisen ja toisen Mooseksen Kirjan sekä Ilmestyskirjan kaikkien sanojen spirituaalist vastaavaisuudet.
Kolmijaosta Jumala (tarkoitus), henkinen maailma (syy) ja luonnollinen maailma (vaikutus) johtuu, että taivaat ja helvetit sekä ihmisen mieli noudattavat tätä samaa jakoa. Tätä tosiasiaa ei kuitenkaan nykyisin yleisesti tunneta. Tunnetaan vain ihmisen mielen alin eli luonnollinen kerros, ja uskotaan, että sitä kehittämällä saavutetaan korkein viisaus ja tietämys. Ihmisen todellinen viisaus ja älykkyys ovat kuitenkin hänen kahdessa sisemmässä mielen kerroksessaan. Tietämättömyys ihmismielen kolmijaosta onkin yksi syy aikamme filosofiseen pimeyteen, joten sen perusteellisella käsittelyllä on mitä suurin filosofis‑metodologinen merkitys. Aikamme psykologia on rajoittunut tutkimaan vain vaikutuksia eli ihmismielen ulointa eli luonnollista kerrosta. Sieltä se on löytänyt eläimen ja tehnyt sen johtopäätöksen, että ihminen ei ole oikeastaan muuta kuin kehittynyt eläin. Muinaisaikojen viisaat tutkivat ihmisen sisintä ja löysivät sieltä Jumalan. Molemmat tutkimustavat ovat olleet tavallaan oikeassa: ihmisen ulkoisessa mielessä asustaa eläin, mutta hänen sisäisessä mielessään Jumala ja taivas. Tästä syystä ihminen, jonka sisäiset mielenkerrokset eivät avaudu, pysyykin eläimenä.
IHMISEN MIELI FILOSOFISENA INSTRUMENTTINA
On olemassa kolme taivasta, joita vastaavat mielen kolme astetta. Sekä taivaat että ihmismielen asteet ovat toistensa suhteen diskreettejä ja ovat yhteydessä keskenään vastaavaisuuksien avulla. Sisintä eli kolmatta taivasta ja sitä vastaavaa mielen astetta kutsutaan coelestiaaliseksi eli taivaalliseksi. Taivaallisen taivaan enkelit, jotka ovat fyysisesti kuolleita ihmisiä kuten kaikki enkelit, ottavat vastaan Jumaluuden coelestiaalista virtausta kuten vastaava ihmismielen aste. Toiseen eli keskimmäiseen taivaaseen tuleva virtaus on henkistä eli spirituaalista, ja tätä taivasta ja vastaavaa mielen astetta kutsutaan spirituaaliseksi. Ensimmäistä eli ulointa astetta ja taivasta kutsutaan luonnolliseksi. Kolmas aste on lähempänä Jumaluutta kuin toinen, joka puolestaan on lähempänä sitä kuin ensimmäinen. Selostan taivaiden ja yleensä henkisen maailman rakennetta tarkemmin 5. luvussa ”Henkinen maailma”.
Coelestiaalinen aste on sisäisin ja korkein ihmismielen asteista, ja siihen Jumaluus virtaa ensin ja välittömästi. Tämän asteen avulla Jumaluus ohjaa ihmistä ja järjestää hänen alemmat asteensa, vaikka ihminen ei tätä useimmiten huomaakaan. Tätä astetta voidaan kutsua oveksi, josta Herra lähestyy ihmistä. Tämä aste tekee ihmisestä varsinaisesti ihmisen. Sisäisin aste on myös se, mitä kutsutaan ihmisen sieluksi, ja se, kuten alemmatkin asteet, muodostuu kahdesta osasta, nimittäin tahdosta ja ymmärryksestä. Sisäisimmän asteen tahtoa ja ymmärrystä kutsutaan coelestiaaliseksi, ja tämän asteen virtauksesta syntyy luonnon maailmassa elävään ihmiseen sisäinen havaintokyky eli intuitiivinen älykkyys. Tätä astetta kuvaavat vastaavaisuuksien tieteessä mm. sanat kulta ja öljypuu.
Ihmismielen keskimmäinen eli toinen aste on henkinen eli spirituaalinen. Tähän asteeseen Jumaluus virtaa välillisesti coelestiaalisen taivaan kautta. Spirituaalisessa asteessa asuvat spirituaalinen tahto ja ymmärrys. Tämän asteen virtauksesta syntyy maan päällä elävässä ihmisessä omatunto. Tätä astetta kuvaavat mm. hopea ja viiniköynnös.
Ensimmäinen eli ulkoisin aste on luonnollinen. Luonnollinen mieli on juuri se, mikä nykyisin yksinomaan mieleksi käsitetään. Luonnollisen tahdon ja ymmärryksen avulla selviydymme käytännön toimissamme täällä maan päällä. Luonnolliseen mieleen tulee virtausta henkimaailmasta, joka on taivaiden ja helvettien välillä oleva tila. Luonnollisia vastaavaisuuksia ovat mm. kupari ja viikunapuu. Luonnollisen asteen alinta kerrosta sanotaan aistilliseksi eli sensuaaliseksi ja ylintä järkeväksi eli rationaaliseksi.
Nämä kolme astetta ovat jokaisessa ihmisessä syntymästä asti olemassa, mutta ne avautuvat eli tulevat toimintaan myöhemmin, vaikka ne voivat jäädä avautumattakin. Luonnollinen aste saavuttaa nykyajan ihmisillä huomattavasti korkeamman tason kuin vanhan ajan ihmisillä, mikä johtuu luonnontieteiden saavutuksista. Valitettavasti tämä aste jää usein ainoaksi avautuneeksi asteeksi nykyihmisillä. Ihmisen ideaalikehitys olisi sellainen, että luonnollinen aste saavuttaisi maksimikohtansa varhaisessa aikuisiässä, sen jälkeen avautuisi spirituaalinen aste ja vihdoin vanhuudessa coelestiaalinen aste. Mikäli ihmisen kaksi korkeampaa astetta eivät avaudu, ihminen jää aistillis‑luonnolliseksi ihmiseksi, joka perustaa maailmankatsomuksensa aisteilla hankitun tiedon erheisiin.
Kenestäkään ei voi tulla todella pätevää tiedemiestä tai filosofia, mikäli korkeammat asteet eivät avaudu. Vasta sellainen ihminen, jonka spirituaalinen mielen aste on avautunut, voi ymmärtää totuuksia. Luonnollinen ihminen voi kerätä muistitietoa kokonaisen kirjaston verran ymmärtämättä yhtään ainoaa totuutta. Luonnollinen ihminen voi pitää itse hankkimiaan tietoja totuuksina, mutta todellisuudessa tiedot tulevat totuuksiksi vasta silloin, kun niihin virtaa spirituaalista tai coelestiaalista ymmärrystä. Tämä johtuu siitä, että myös tiedolla tulee olla sisäiset syynsä, ja totuudella nämä syyt ovat spirituaalisia ja coelestiaalisia. Tämän asian ymmärtämistä voi helpottaa pienellä esimerkillä: Kaksi henkilöä lukee saman matemaattisen lauseen. Toinen on perehtynyt matematiikkaan ja ymmärtää lauseen heti totuudeksi. Toinen ei hallitse riittävästi matematiikkaa eikä ymmärrä lausetta, eikä se ole hänelle totuus. Jos jälkimmäinen henkilö saa tietää asiantuntijalta, että lause on tosi, ja hän uskoo sen todeksi, ei se kuitenkaan ole hänelle totuus, sillä totuus edellyttää, että sisäinen syy (ymmärrys) ja ulkoinen vaikutus (matemaattinen lause) vastaavat toisiaan, mitä ne eivät tässä tapauksessa tee.
Sillä seikalla, että tiedot tulevat totuuksiksi vasta silloin, kun niihin virtaa spirituaalista tai coelestiaalista ymmärrystä, on mitä suurin tieteenfilosofinen merkitys, sillä tiedemiehet ja filosofit ovat myös itse filosofisia instrumentteja, joiden aikaansaannoksia voi arvioida vain sen mukaan, mikä heidän ymmärryksensä taso on ollut. Filosofi, jonka korkeammat mielen kerrokset ovat suljettuja, ei voi ymmärtää totuuksia, vaikka hän itse pitäisikin itseään älykkäänä. Tässä suhteessa aikamme on filosofisesti täysin pimeä, sillä ei totisesti löydy yhtä ainoaa filosofia tai tiedemiestä, jonka spirituaalinen ‑ jopa sitten coelestiaalinen ‑ mielen aste olisi avautunut. Nykyajan filosofit ovat sulkeneet itsensä loogisiin kielilabyrintteihin ja näkevät pimeän valona ja valon pimeänä. Aikamme vallitseva filosofia johtaa ihmisen poispäin Jumalasta, mutta todellinen filosofia johtaa ihmisen Jumalan luo.
Luonnollinen ja spirituaalinen aste ovat itsensä suhteen jatkuvia, mutta toistensa suhteen diskreettejä. Luonnollista astetta kehittämällä ei spirituaalinen aste avaudu. Luonnollista astetta kehitetään hankkimalla tietoja ja taitoja. Luonnollinen ihminen toimii itsekkäiden etujensa motivoimana, ja juuri nämä itsekkäät pyrkimykset pitävät spirituaalisen mielen suljettuna. Spirituaalinen aste avautuu vasta,silloin, kun ihminen alkaa rakastaa totuutta enemmän kuin omia etujaan. Totuutta ei ihminen voi kuitenkaan rakastaa omasta ymmärryksestään käsin, vaan siihen tarvitaan itse Totuuden apua, ja tämä Totuus on sama kuin Jumala. Jumalaan puolestaan ihminen saa yhteyden vain uskonnon avulla, joten uskonnolla on mitä tärkein asema todellisessa filosofiassa.
Luonnolliset ihmiset voivat kyllä keksiä uskonnollisia oppeja ja perustaa seurakuntia, mutta varsinaista uskontoa on vain silloin, kun on olemassa todellinen yhteys Jumalaan ja taivaaseen. Todellinen yhteys Jumalaan syntyy vain silloin, kun ihminen elää elämäänsä Jumalallisia lakeja rakastaen ja noudattaen. Jumalallisia lakeja ihminen saa tietoonsa vain Jumalallisen Ilmoituksen kautta. Mikä on Jumalallista Ilmoitusta ja miten Jumalallisten lakien mukaan eletään, ovat kysymyksiä, joihin Swedenborgin teokset ja tämä kirja pyrkivät vastaamaan.
Myös coelestiaalinen aste avautuu vain elämällä Jumalallisten lakien mukaan ja näitä rakastaen. Ero spirituaaliseen on siinä, että spirituaalinen ottaa vastaan ensin totuutta ymmärrykseensä ja tämän jälkeen ymmärryksen avulla hyvyyttä tahtoonsa, mutta coelestiaalinen ottaa vastaan ensin hyvyyttä tahtoonsa ja tämän jälkeen havaitsemisen kautta totuutta ymmärrykseensä. Coelestiaalisella ihmisellä on sisäinen havaintokyky eli intuitiivinen älykkyys, mikä puuttuu spirituaaliselta. Spirituaalisella ihmisellä on havaintokyvyn asemesta omatunto. Koska Jumaluus virtaa ensin hyvyyteen ja sen jälkeen hyvyyden kautta totuuteen, on coelestiaalinen aste lähempänä itse Jumaluutta kuin spirituaalinen aste ja coelestiaalinen ihminen spirituaalista ihmistä älykkäämpi.
Luonnollisia ihmisiä on kolmea lajia. Ensiksi on sellaisia, jotka eivät tunne niitä Jumalallisia lakeja, joiden mukaan ihmisen tulisi elää. Tällaiset ihmiset jäävät luonnollisiksi, koska ihminen ei voi itsestään oppia Jumalallisia lakeja, vaan hän voi saada tietonsa näistä joko välittömän tai välillisen ilmoituksen kautta. Nykyajan ihmiset eivät voi saada välittömiä Jumalallisia ilmoituksia, koska heidän peritty pahuutensa vääristää kaiken Jumaluudesta tulevan virtauksen. Planeettamme ensimmäiset ihmiset olivat tässä suhteessa erilaisia, sillä heidän perityn pahuutensa määrä oli pienempi, ja he saivat tietonsa henkisistä asioista välittömien ilmestysten avulla. Välillisesti ihminen saa tietonsa Jumalallisista laeista toisten ihmisten kautta, jotka ovat itse saaneet tietonsa uskonnostaan. Välittömien ilmestysten lakattua Jumalallinen tieto on tullut meidän planeetallemme kirjallisten ilmoitusten avulla eli Sanassa.
Toiseksi on olemassa luonnollisia ihmisiä, jotka tuntevat Jumalalliset määräykset (Kymmenen Käskyä), mutta eivät elä niiden mukaisesti, vaan välittävät ainoastaan maallisista ja ruumiillisista asioista. Tällaisia ovat useimmat nykyajan ihmisistä etenkin kristillisessä maailmassa. He jäävät myös luonnollisiksi eli heidän korkeammat asteensa eivät avaudu.
Kolmanneksi on niitä, jotka tuntevat Jumalalliset lait, mutta kieltävät ne ja halveksivat niitä. Tällaiset ihmiset jäävät luonnollisiksi ja tulevat aistillisiksi sen mukaan, kuinka paljon he Jumaluutta vastustivat. Aistilliset ovat alimpia luonnollisia, eivätkä he kykene pääsemään ruumiillisten aistien virheellisyyksien ja näennäisyyksien yläpuolelle. Myös tähän ryhmään kuuluu paljon nykyajan ihmisiä. Ne tiedemiehet ja filosofit, jotka ovat sisimmässään kieltäneet Jumaluuden, ovat muita aistillisempia ja tavallista ihmistä syvemmällä erheiden suossa. Kaikki aistillisiksi jääneet ihmiset ovat fyysisen kuoleman jälkeen helveteissä. Lapsena kuolleet pääsevät kuitenkin taivaaseen, missä heidät koulutetaan enkeleiksi.
Koska luonnollisen ja spirituaalisen ihmisen eroa ei yleisesti tunneta ja koska tämän eron tunteminen on tärkeää, mikäli ihminen todella haluaa kehittää henkistä älykkyyttään, käsittelen asiaa seuraavassa hieman tarkemmin. Coelestiaalinen ihminen on niin harvinainen ja ajallemme vaikea käsittää, että en katso tarpeelliseksi käsitellä häntä tässä yhteydessä. Lisäksi coelestiaaliset asiat liittyvät motivaatiotasoisiin seikkoihin, joiden kuvaaminen on vaikeampaa kuin älyllisten prosessien. Kirjoitettu filosofia on tärkeä nimenomaan spirituaaliselle ihmiselle, sillä coelestiaalisen ihmisen filosofia on hänessä sisäisesti, eikä hän rakasta filosofista pohdiskelua kuten spirituaalinen ihminen.
1. Luonnollinen ihminen, jonka spirituaalinen aste on avautunut.
Luonnollinen ihminen on täydellinen ihminen silloin, kun hänen spirituaalinen asteensa on avautunut, sillä hän on tällöin henkensä puolesta taivaan enkelien keskuudessa ja samalla ruumiinsa puolesta ihmisten keskuudessa ja elää molemmissa Herran suojeluksessa. Spirituaalinen ihminen ottaa elämänohjeensa Jumalan Sanasta. Hän pyrkii elämään Jumalallisten totuuksien mukaan, ja hänen luonnollinen mielensä on spirituaalisen mielen valaisema. Hän tuntee olevansa henkensä puolesta enkelien seurassa, vaikka ei tätä suoranaisesti näekään. Jotkut spirituaalisen asteen saavuttaneet voivat nähdä enkelien ilmaantuvan luonnollisen mielen näkökenttään kirkkaina pisteinä tai tähtinä. Myös pahat henget voivat ilmestyä spirituaalisen ihmisen näkökenttään kirkkaina pisteinä, mutta ne eroavat enkeleistä siinä, että ne liikkuvat levottomasti. Näin spirituaalista ihmistä varoitetaan joskus pahoista mieltymyksistä. Luonnollinen ihminen, jonka spirituaalinen aste on avautunut, voi myös joskus nähdä kokonaisten enkeliyhdyskuntien lähestyvän häntä geometristen kuvioiden muodossa. Hän voi kokea myös muunlaisia merkkejä, joilla hänen henkistä kehitystään opastetaan. Joskus hänen tajuntansa voi avautua siten, että hän näkee vastaavaisuuksia ympäristönsä esineissä ja asioissa. Ajoittain spirituaalinen ihminen joutuu spirituaalisiin kiusauksiin, jolloin hän vaipuu määrätyksi ajaksi epätoivoon.
2. Luonnollinen ihminen, jonka spirituaalinen aste ei ole avautunut, mutta ei myöskään lopullisesti sulkeutunut.
Tällaisia ihmisiä ovat ne, jotka ovat eläneet jonkinasteisessa lähimmäisenrakkaudessa, mutta joilla on ollut hallussaan vain vähän aitoja totuuksia. Spirituaalinen aste avautuu nimittäin vain totuuden ja hyvyyden yhdistymisellä, ja pelkkä totuus tai pelkkä hyvyys ei voi tätä astetta avata. Jos siis ei ole tarpeeksi aitoja totuuksia, hyvyys eli lähimmäisenrakkaus ei voi tätä astetta avata, mutta pitää kuitenkin yllä mahdollisuutta sen avautumiseen. Tätä tarkoitetaan sanonnalla, että spirituaalinen aste ei ole lopullisesti sulkeutunut. Tätä ilmiötä voi verrata kasvimaailman ilmiöihin, sillä hyvyys on spirituaalista lämpöä ja totuus spirituaalista valoa, eikä kasvua synny pelkän lämmön tai pelkän valon vaikutuksesta, vaan ainoastaan silloin kun valo ja lämpö ovat yhdistyneinä. Tällaisessa lähimmäisenrakkaudessa eläneitä ihmisiä opetetaan totuuksissa fyysisen kuoleman jälkeen, ja heistä tulee enkeleitä samoin kuin niistä, joiden spirituaalinen aste oli jo maan päällä auennut. Tähän ryhmään kuuluu usein yksinkertaisia ja vilpittömiä ihmisiä, joiden älykkyys on kuitenkin saavuttanut vain vaatimattoman tason. He ovat kuolemansa jälkeen alimmissa osissa taivaita, samoin heikommassa valossa kuin muut, sillä mitä enemmän ihmisellä on ymmärryksessään aitoja spirituaalisia totuuksia ‑ eli siis mitä älykkäämpi ihminen on ‑ sitä kirkkaampaan valoon hän joutuu henkisessä maailmassa.
3. Luonnollinen ihminen, jonka spirituaalinen aste on täysin sulkeutunut.
Spirituaalinen aste on sulkeutunut niillä, jotka elävät pahuuksissa ja vääryyksissä. Paha ja väärä määräytyvät Jumalan vastustamisesta eikä moraalisista tai yhteiskunnallisista seikoista. Siten yhteiskunnallisesti nuhteeton ja arvostettu henkilö voi olla syvällä pahuuksissa sisäisen mielensä suhteen ja näin yhteydessä pahimpiin helvetteihin, ja rangaistusta kärsivä vanki voi olla sisäisesti hyvä ihminen, jonka henki on enkelien seurassa. Spirituaalinen aste vastustaa kaikkea pahaa ja väärää, sillä se on itse taivaan muodossa ja ottaa itseensä virtausta Jumalasta.
Spirituaalinen aste on sulkeutuneena kaikilla niillä, jotka rakastavat itseään ja maailmaa enemmän kuin Jumalaa ja taivasta, eli niillä, jotka asettavat omat etunsa oikeudenmukaisuuden ja lähimmäisenrakkauden edelle. Spirituaalinen aste on erittäin tiiviisti sulkeutunut niillä, jotka haluavat hallita toisia ihmisiä hallitsemisen halusta käsin, sillä tällainen itserakkaus on mitä suurimmassa määrin vastakkaista Jumalan rakastamiselle. Spirituaalinen aste on myös sulkeutunut niillä, jotka himoitsevat mainetta ja kunniaa sekä maallista varallisuutta.
Itserakkaus sekä rakkaus varallisuuteen ja maallisiin asioihin sulkevat spirituaalisen asteen, eivätkä tällaiset ihmiset pääse koskaan syvälle filosofiassa ja henkisissä totuuksissa. Näiden ihmisten kohdalla ei ainoastaan spirituaalinen aste, vaan myös luonnollisen asteen korkein kerros eli rationaalinen kerros alkaa sulkeutua, jolloin vain luonnollisen asteen alin kerros eli aistillinen kerros jää avoimeksi. Aistillinen ihminen luo maailmankatsomuksensa aistien välittämän tiedon avulla, mikä johtaa lukuisiin erheisiin ja suoranaisiin pahuuksiin.
Luonnollinen ihminen, josta on pahuuksien ja vääryyksien avulla tullut aistillinen, ei näy henkisessä maailmassa enää ihmisen muotoisena vaan sekasikiönä. Ne filosofit ja tiedemiehet, jotka ovat kieltäneet Jumaluuden, ovat muita aistillisempia, ja siten syvimmällä pahuuksien ja vääryyksien suossa. Tällaisten ihmisten kuolemanjälkeistä tilaa kuvaa Swedenborg havaintojensa perusteella seuraavasti:
”Minun on annettu puhua monen oppineen kanssa heidän maailmasta lähtönsä jälkeen; joidenkin sellaisten kanssa, jotka olivat suuria kuuluisuuksia ja ylistettyjä kirjallisessa maailmassa kirjoituksiensa vuoksi; ja muutamien sellaisten kanssa, jotka eivät olleet niin ylistettyjä, vaikka heillä oli syvällistä viisautta. Ne, jotka olivat sydämessään kieltäneet Jumaluuden, miten tahansa suulla olivatkin tunnustaneet, olivat tulleet niin tyhmiksi, että he tuskin kykenivät ymmärtämään mitään yhteiskunnallista totuutta, vielä vähemmän mitään spirituaalista. Minä havaitsin ja myös näin, että heidän mielensä sisäiset oli niin suljettu, että ne näyttivät mustilta (sillä spirituaalisessa maailmassa sellaiset asiat esitetään nähtäviksi). He eivät voineet sietää mitään taivaallista valoa eivätkä näin päästää sisäänsä mitään virtausta taivaasta. Se mustuus, missä heidän sisäisensä näyttäytyi, oli tummempi ja ulottui laajemmalle niillä, jotka olivat vakuuttuneet Jumaluutta vastaan sivistyksensä tieteellisyyksillä. Toisessa elämässä sellaiset vastaanottavat ilolla kaiken vääryyden ja imevät sen, kuten sieni veden, mutta työntävät takaisin kaiken totuuden, kuten joustin sen, mikä asettuu sen päälle. Sanotaan myös, että niillä, jotka ovat vakuuttuneet Jumaluutta vastaan ja luonnon puolesta, ovat sisäiset luutuneet. Ja heidän päänsä nenään asti näyttää kovettuneelta kuin eebenpuu, mikä on merkkinä siitä, ettei heillä ole enää mitään ymmärrystä. Sellaiset upotetaan syvänteisiin, jotka näyttävät soilta; ja siellä heitä ahdistavat fantasiat, joiksi heidän vääryytensä käännetään. Heidän helvetillinen tulensa on himo kunniaan ja maineeseen, mistä himosta he käyvät toistensa kimppuun ja helvetillisellä kiihkolla kiusaavat siellä kaikkia, jotka eivät palvo heitä jumaluuksina, ja sen he tekevät toinen toisilleen vuorotellen. Sellaisiksi asioiksi käännetään kaikki maallinen oppineisuus, joka ei ole vastaanottanut itseensä valoa taivaasta Jumaluuden tunnustamisella.” (De Coelo et de Inferno, nro 354).
Aivan toisenlainen on niiden filosofien ja tiedemiesten tila, joiden spirituaalinen aste on jo maan päällä eläessä avautunut. Swedenborg kuvaa heidän tilaansa näin:
”Mutta ne, jotka ovat tietojen ja tieteiden avulla hankkineet itselleen ymmärtäväisyyttä ja viisautta, ovat sellaisia, jotka ovat soveltaneet kaikki asiat elämän hyödyksi ja samalla tunnustaneet Jumaluuden, rakastaneet Sanaa ja eläneet spirituaalis-moraalista elämää (mistä edellä, nro 319), heitä ovat tieteet palvelleet keinona tulla viisaiksi ja myös vahvistaneet uskoon kuuluvia asioita. Olen havainnut ja nähnytkin sellaisten mielen sisäisten olevan kuin läpinäkyviä hohtavan valkoisesta, liekehtivästä tai sinisestä valosta, jollaisia on timanteissa, rubiineissa ja safiireissa, jotka läpikuultavat; ja tämä sen mukaan kuin he olivat tieteiden avulla vakuuttuneet Jumaluudesta ja Jumalallisista totuuksista. Sellaiselta näyttää todellinen ymmärtäväisyys ja viisaus, kun se esitetään nähtäväksi spirituaalisessa maailmassa; se johtuu taivaan valosta, joka on Jumalallinen Totuus käyden esiin Herrasta, josta on kaikki ymmärtäväisyys ja viisaus.” (sama, nro 356).
4. Luonnollisen ihmisen ja eläimen välinen ero.
Ihmisellä on siis kolme mielen astetta eli kolme tahdon ja ymmärryksen astetta, jotka voivat avautua peräkkäin. Näiden asteiden avulla ihminen voi kohottaa ymmärryksensä taivaan valoon ja nähdä totuudet, ei ainoastaan luonnolliset, yhteiskunnalliset ja siveelliset, vaan myös spirituaaliset ja coelestiaaliset totuudet, ja hän voi näistä totuuksista muodostaa johtopäätöksiä ja kehittää älykkyyttään rajattomasti. Eläimillä ei ole kahta korkeampaa mielen astetta, vaan ainoastaan luonnollinen aste. Ilman korkeampia asteita eläimillä ei ole kykyä ajatella mitään asiaa ymmärryksellä, vaan ne pystyvät vain käyttämään lajityypillisiä perittyjä ja hankittuja mekanismejaan. Ja koska ne eivät pysty ajattelemaan, eivät ne pysty myöskään puhumaan, sillä sanojen hallinta edellyttää ajattelukykyä. Kaikilla ihmisillä on taivaan yleisen virtauksen ansiosta kyky ajatella loogisesti sekä kyky puhua. Tämä yleinen virtaus tulee luonnollisen asteen korkeimpaan kerrokseen eli rationaaliseen kerrokseen. Rationaalinen kerros on eräänlainen välittäjä spirituaalisen ja luonnollisen asteen välillä. Eläimillä ei ole rationaalista kerrosta. Aistillinen ihminen, joka on alin luonnollinen ihminen, eroaa eläimestä vain siinä suhteessa, että hän pystyy täyttämään muistinsa tiedoilla sekä ajattelemaan ja puhumaan niiden avulla.
Spirituaalinen ja coelestiaalinen aste erottavat ihmisen eläimestä, ja niiden ansiosta ihmisen elämä jatkuu fyysisen kuoleman jälkeen ikuisesti. Eläimillä ei ole kuolematonta sielua, sillä henki ja sielu ovat juuri kyseiset kaksi korkeampaa mielen astetta. Jokaisella luonnollisella ihmisellä on mahdollisuus uudestisyntyä henkiseksi tai taivaalliseksi ihmiseksi kohottamalla mielensä ylöspäin Jumalaan ja taivaaseen sekä elämällä Jumalallisten lakien mukaan siksi, että ne ovat Jumalallisia lakeja. Valitettavasti useimmat nykyajan ihmiset eivät käytä tätä mahdollisuutta hyväkseen, vaan suuntaavat mielensä yksinomaan alas itseensä ja maailmaan alentaen itsensä eläinten tasolle, ja jopa jotkut tätäkin alemmaksi. Juuri nämä ihmisen kaksi korkeampaa mielen astetta todistavat, ettei ihminen ole kehittynyt eläimestä.
Jeesuksen sanat ”teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä” (Joh. 3: 7) tarkoittavat juuri spirituaalisen ja coelestiaalisen asteen avautumista. Tässä uudestisyntymisessä ihminen saa Jumalalta uuden ymmärryksen ja uuden tahdon, jotka voivat ottaa vastaan Jumalallista Totuutta ja Hyvyyttä. Tämä uudestisyntyminen on hidas prosessi, jota voi verrata ruumiilliseen kehitykseen imeväisestä aikuiseksi. Uudestisyntynyttä ihmistä voi verrata ihmiseen, joka ensi kertaa elämässään pääsee ulos asumastaan hämärästä luolasta: auringon valo häikäisee hänen silmiään.
JUMALAN SANA FILOSOFIN TYÖVÄLINEENÄ
Koska kaikki ilmiöt luonnon maailmassa vastaavat spirituaalisia ja coelestiaalisia asioita, niin myös puheella ja kirjoituksella on vastaavaisuutensa. Tämä on helppo ymmärtää, kun ajattelee, että ihmisen puhe ja kirjoitus (vaikutus) ovat syntyneet hänen ajatuksistaan (syy) ja tahdostaan (tarkoitus). Siten jokaisessa ihmisen kirjoittamassa tai puhumassa sanassa on sisäisesti hänen tahtonsa ja ymmärryksensä tuosta sanasta. Ja koska eri sanat merkitsevät eri asioita eri ihmisille, on jokaisella sanalla sisäinen merkityksensä sen mukaan, kuka sen on ilmaissut. Esim. sana talo herättää kahdessa ihmisessä erilaisia ajatuksia ja tunteita. Näitä ajatuksia ja tunteita kutsutaan tämän sanan sisäisiksi merkityksiksi, jotka siis riippuvat siitä, kuka sanan ilmaisee. Samoin on laita niiden sanojen, jotka ovat tulleet Jumalallisena Ilmoituksena. Nämä sanat ovat sisäiseltä merkitykseltään erilaisia kuin ihmisen sanat, sillä niiden lausuja on itse Jumala. Niiden ulkonainen muoto on sama kuin ihmisten tuottamilla sanoilla, mutta niiden sisäinen merkitys on erilainen: niiden alkusyy eli tarkoitus on Jumalallinen Rakkaus ja instrumentaalinen syy Jumalallinen Viisaus. Tällaisia sanoja kutsutaan Jumalan Sanaksi, ja koska Jumalallinen Rakkaus ja Viisaus ovat äärettömiä, sisältyy näihin sanoihin ääretöntä voimaa ja viisautta. Jumalan Sanaa voi kuitenkin ymmärtää vain sellainen ihminen, jonka ymmärryksen Jumala on avannut. Omasta ymmärryksestään käsin ihminen ei voi Sanaa ymmärtää.
Jumalan Sanan ovat kirjoitetussa asussaan tuoneet planeetallemme Vanha Sana, jonka kirjoitukset ovat kadonneet ja josta monet muinaisista uskonnoista polveutuivat, sekä Sana, joka tarkoittaa seuraavia Raamatun kirjoituksia: Viisi Mooseksen Kirjaa, Joosua, Tuomarien Kirja, kaksi Samuelin Kirjaa, kaksi Kuningasten Kirjaa, Psalmit, Jesaja, Jeremia, Valitusvirret, Hesekiel, Daniel, Hoosea, Jooel, Aamos, Obadja, Joona, Miika, Naahum, Habakuk, Sefanja, Haggai, Sakarja, Malakia, neljä Evankeliumia ja Johanneksen Ilmestys. Muut Raamatun kirjoitukset eivät ole Jumalan Sanaa, vaan ovat kirkolliskokousten lisäyksiä. Emanuel Swedenborgin teologiset teokset ovat Jumalallista Ilmoitusta, mutta ne eivät ole Jumalan Sanaa, sillä niissä ei ole sisäistä merkitystä, vaan ne toimivat lamppuna ja avaimena Jumalan Sanalle.
Jumalan Sanassa on siis luonnollisen eli kirjaimellisen merkityksen lisäksi henkinen eli spirituaalinen sekä taivaallinen eli coelestiaalinen merkitys. Nämä merkitykset ovat sisäkkäin kuten vaikutus, syy ja tarkoitus. Esimerkiksi käsky ”älä varasta”, tarkoittaa luonnollisessa merkityksessään sitä, että ihminen toimii Jumalaa vastaan, jos hän varastaa tai muuten hankkii varallisuutta vilpillisin keinoin. Saman asian spirituaalinen merkitys tarkoittaa, että ihminen toimii Jumalaa vastaan, jos hän opettamalla valheita ja vääryyksiä ottaa toiselta ihmiseltä pois hänen mahdollisuutensa hankkia henkisiä totuuksia. Taivaallinen merkitys tarkoittaa, että ihminen ei saa käyttää uskontoa omien itsekkäiden pyrkimystensä välineenä, sillä silloin hän varastaa Herran omaa. Hyvin usein papit ja monenlaiset ”saarnamiehet” rikkovat tämän käskyn taivaallista merkitystä vastaan.
Kun ihminen, jonka spirituaalinen tai coelestiaalinen aste on avautunut, lukee tai kuuntelee Jumalan Sanaa, saavuttaa hän yhteyden Jumalaan ja taivaaseen. Tällöin hänen ymmärrykseensä ja tahtoonsa virtaa Jumalallista vaikutusta, joka opastaa ja ohjaa häntä monin tavoin totuuteen ja hyvyyteen liittyvissä asioissa. Ihminen voi siten Sanan avulla olla välittömässä yhteydessä Jumalaan ja taivaaseen. Luonnollinen ihminen, jonka korkeammat asteet ovat suljettuna, ei saavuta yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen Sanan avulla, sillä hänen oma tahtonsa on kaiken taivaallisen virtauksen vastainen. Uudestisyntymättömälle Sanan lukeminen ja kuuleminen muodostavat Jumalan läsnäolon, mutta ne eivät muodosta varsinaista yhdistymistä Häneen.
Se filosofi tai tiedemies, jonka korkeampi mielen aste on avautunut eli jolla on valaistunut älykkyys ja joka päivittäin lukee Jumalan Sanaa, saa päivä päivältä osakseen yhä enemmän ja enemmän sisäistä älykkyyttä ja viisautta ja voi soveltaa niitä oman alansa tietoihin. Tämä älykkyys ja viisaus kumpuavat hänen sisimmästään Jumalan Sanan ‑ elämän veden ‑ avulla. Tätä tarkoittavat Jeesuksen sanat: ”Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään” (Joh. 4: 14). Vesi symbolisoi totuutta, ja se vesi, jonka Jeesus antaa, on Jumalallinen Totuus.
Nykyajan kristinusko ‑ joka ei tunne Sanan sisäisiä merkityksiä ‑ on alentanut Jumalan Sanan tavalliseksi kirjoitukseksi ja kieltänyt sen voiman. Tosiasiassa on Sanalla sen sisäisten merkitystensä tähden ääretön voima ja viisaus eli kaikki valta taivaissa ja maan päällä. Miljoonilla ihmisillä on Kaikkitietävä kotiopettaja omassa kirjahyllyssään, mutta he eivät osaa käyttää sitä hyväkseen.
MUUTAMIA TERMEJÄ
Monet Swedenborgin käyttämistä käsitteistä poikkeavat nykykielten vastaavista ilmaisuista. Perimmäisenä syynä on se, että normaalikieli heijastaa arkipäivän logiikkaa, joka ei ole riittävän täsmällistä tieteelliselle ajattelulle. Swedenborgin oli pakko luoda filosofiassaan uusia termejä, joilla hän sitten kykeni selittämään monet asiat kirkkaammin kuin kukaan toinen. Juuri Swedenborgin monimutkaisesta filosofisesta terminologiasta johtuu, ettei hänen loistavan älykäs Principiansa ole tullut yleisesti tunnetuksi, vaikka se ansaitsisi kunniapaikan jokaisessa filosofian ja fysiikan kirjastossa.
Nykyajan ihminen joutuu tekemään varsin suuren työn ymmärtääkseen Swedenborgin käsitteitä, mutta kun hänen ymmärryksensä on avartunut niiden avulla, havaitsee hän myös oman ajatusmaailmansa kirkkaammaksi. Selitän seuraavassa lyhyesti muutamia tärkeimpiä Swedenborgin psykologisista käsitteistä.
Tahto ja ymmärrys
Ihmisen ruumis on kahtalainen eli dualistinen. Tämä näkyy selvästi mm. siinä, että ihmisellä on kaksi yhtenevää ruumiin puoliskoa, kaksi kättä ja kaksi jalkaa, kaksi aivopuoliskoa jne. Ruumiissa on myös kaksi eräänlaista päätoimintoa, joista muut toiminnot ovat riippuvaisia, nimittäin sydämen ja keuhkojen toiminnat. Koska ihmisen henki eli mieli vastaa hänen ruumistaan, on sekin dualistinen. Ihmisen mieli koostuu kahdesta osasta, tahdosta ja ymmärryksestä. Tahtoon kuuluvat kaikki ihmisen motivaatiotasoiset asiat, kuten mieltymykset, halut ja himot. Ymmärrykseen kuuluvat kaikki ihmisen tiedollis-älylliset asiat, kuten muisti, päättelykyky ja älykkyys. Vastaavaisuuksien tieteessä tahtoa kuvaa sydän ja ymmärrystä keuhkot.
Tahto on lähes synonyymi rakkaudelle, sillä rakkaus on ihmisveneessä ikään kuin motivaatiomoottori. Peräsin, kartta ja kompassi vastaavat ymmärrystä. Tahdon ja ymmärryksen yhteistoiminta mahdollistaa ihmisen elämisen. Tahto ja ymmärrys ovat yhteydessä toisiinsa aivan kuten sydän ja keuhkot; kumpikaan ei tule toimeen yksinään. Kaikki ihmisen toiminnot voidaan palauttaa tahdon ja ymmärryksen yhteistyöhön. Tahdossa asustaa ihmisen hyvyys ja pahuus, ymmärryksessä totuus ja vääryys. Totuus ja vääryys voivat olla ihmisen mielessä samanaikaisesti, mutta eivät hyvyys ja pahuus; ihminen on tahdoltaan joko hyvä tai paha eli hän on kääntynyt joko Jumalaan tai maailmaan päin.
Rakkaus
Swedenborgin rakkauskäsite poikkeaa huomattavasti nykyajan rakkauskäsitteestä. ”Rakkaus” on Swedenborgilla suurin piirtein tahdon synonyymi ja tarkoittaa ihmisen motivaatiotasoista suuntautumista eli ihmisen mieltymyksiä. Rakkautta on kahta päälajia ja näillä useita alalajeja. Päälajit ovat taivaallinen ja helvetillinen rakkaus. Taivaallinen rakkaus jakaantuu kahteen pääluokkaan, joilla on lukuisia eri muotoja. Pääluokat ovat rakkaus Herraan ja lähimmäisenrakkaus. Helvetillisen rakkauden pääluokat ovat itserakkaus ja maailmanrakkaus. Itserakkaus ja rakkaus Herraan ovat vastakohtia, samoin maailmanrakkaus ja lähimmäisenrakkaus.
Ihminen perii vanhemmiltaan sekä ruumiin että hengen. Nykyajan ihmiset perivät vanhemmiltaan tahtoonsa juuri tietynlaisen itserakkauden ja maailmanrakkauden. Nämä rakkaudet vaihtelevat eri suvuilla. Joillakin suvuilla hallitsee tietty itse- rakkauden muoto, esim. rakkaus vallankäyttöön tai rakkaus älylliseen kunniaan. Joillakin suvuilla hallitsee tietty maailmanrakkaus, esim. rahanahneus tai mieltymys aistillisiin nautintoihin. Yleisesti jokaisella ihmisellä hallitsee jonkin tyyppinen itserakkaus tai maailmanrakkaus. Jokaisella ihmisellä on rakkaus, joka hallitsee muita, ja tätä kutsutaan hallitsevaksi rakkaudeksi. Itserakkauden ja maailmanrakkauden muotoja on tuhansia. Itserakkaus ja maailmanrakkaus virtaavat ihmiseen helveteistä henkimaailman välityksellä.
Helvetillisen rakkauden vastaanottimena on ihmisen vanhemmiltaan perimä paha tahto eli peritty pahuus. Peritty pahuus ei siis ole tullut suoraan Aatamilta, kuten monet nykyajan kristityt uskovat, vaan se on periytynyt tuhansien vuosien aikana sadoilta sukupolvilta, jotka ovat rakastaneet itseään ja maailmaa enemmän kuin Jumalaa ja taivasta. Sen lopullisen muodon yksilö perii omilta vanhemmiltaan. Peritty pahuus ei liity ihmisen ajatuksiin, vaan mieltymyksiin. Peritty pahuus on sitä, että ihminen syntymästään asti rakastaa itseään ja maailmaa enemmän kuin Jumalaa ja taivasta.
Perityn pahuuden katkaisee ihmisen uudestisyntyminen Jumalasta, ja uudestisyntyneiden vanhempien lapsilla peritty pahuus on lievempää kuin heillä itsellään. Siten vain uudestisyntymisen kautta ihmiskunta voi vapautua peritystä pahuudestaan. Uskonnon tehtävänä on antaa keinot tähän uudestisyntymiseen, ja tästä syystä oikea uskonto on ihmiskunnan tärkein asia. Perityn pahuuden asteittainen väheneminen uudestisyntyneiden lapsilla mahdollistaa uuden ihmisrodun synnyn. Tällaista uutta ihmisrotua voidaan kuvata sanoilla Homo bonus, sillä sitä hallitsee lähimmäisenrakkaus ja rakkaus Jumalaan. Homo sapiens -laji on kasvattanut perittyä pahuuttaan niin paljon, että sen uudestisyntyminen on hyvin vaikeaa, mutta ei mahdotonta.
Nykyisin peritty pahuus on lisääntynyt niin paljon, että jo pienet lapsetkin ovat vaarassa tuhoutua henkisesti. Tämä johtuu siitä, ettei nykyaikana ole ollut aitoa uskontoa, joka voisi katkaista tämän kehityksen. Nyt tällainen uskonto on kuitenkin syntynyt Emanuel Swedenborgin kirjoitusten pohjalta. Tämä kirja on linkki Emanuel Swedenborgin teologisiin teoksiin, jotka ovat Herran Toinen Tuleminen.
Nykyisin vain harvat kykenevät näkemään perityn pahuuden lisääntymisen, sillä ihmisen ulkonainen elämä usein peittää sen. Jos tarkastelee nykyajan ihmisten mieltymyksiä ja taipumuksia, voi järkyttyen havaita, kuinka syvälle helvettiin tämän päivän ihmiskunta on vaipunut.
Jokaisella ihmisellä on jokin rakkaus, joka on hänelle tärkein. Tätä sanotaan hänen hallitsevaksi rakkaudekseen. Tämän rakkauden alaisina ovat hänen kaikki muut rakkautensa, ja se määrää, minkälainen ihminen sisimmältään on. Tämä rakkaus johtaa ihmisen hänen fyysisen kuolemansa jälkeen tiettyyn taivas‑ tai helvettiyhdyskuntaan. Jos ihmisen hallitseva rakkaus on esim. rakkaus varallisuuteen, niin hän kaikissa toimissaan miettii, miten hän voisi kartuttaa omaisuuttaan. Jos hän onnistuu saamaan lisää omaisuutta, on hän onnellinen, mutta surullinen, jos hän menettää omaisuuttaan. Jos taas ihmisen hallitseva rakkaus on rakkaus oman älyn kunniaan, hän pyrkii kaikessa osoittamaan älykkyyttään; hän uhraa aikansa opiskeluun, väittelee tohtoriksi ja laatii kunnianhimoisia julkaisuja, mutta vain sen tähden, että hän saisi itselleen mainetta ja kunniaa.
Taivaallisia rakkauksia on vain uudestisyntyneillä ihmisillä. Taivaallista rakkautta on se, että rakastaa Jumalaa ja taivasta enemmän kuin itseään ja maailmaa. Rakkaus Herraan on sitä, että haluaa elää Herran käskyjen mukaan ja Hänen ohjauksessaan. Lähimmäisenrakkaus on taas sitä, että pyrkii kaikissa toimissaan olemaan rehellinen, luotettava ja uskollinen toisia ihmisiä kohtaan, tietäen että tällöin toimii Jumalan tahdon mukaisesti.
Nykyisin sana ”rakkaus” liitetään usein seksuaalisuuteen. Sukupuolirakkautta on kuitenkin kahta eri laatua. Uudestisyntymättömillä sukupuolirakkaus on vain fyysisten halujen tyydyttämistä kuten eläimillä. Uudestisyntyneillä sukupuolirakkaus on aviorakkautta, joka suuntautuu vain yhteen partneriin, aviopuolisoon. Nykyaikana aviorakkaus on erittäin harvinaista, sillä vain harvat ihmiset syntyvät henkisesti uudestaan. Aviorakkaus on taivaan perusrakkauksia, sillä se juontaa juurensa Herran ja taivaiden avioliitosta sekä hyvyyden ja totuuden liitosta. Tätä rakkautta on vain sellaisilla aviopuolisoilla, jotka elävät Kymmenen Käskyn mukaista elämää Herraa rakastaen. Tähän rakkauteen on piilotettu salaisuuksia, joita vain harvat tuntevat.
Sisäinen ja ulkoinen ihminen
Jokaisessa ihmisessä on sekä sisäinen että ulkoinen ihminen. Sisäiseen ihmiseen kuuluvat sisäinen mieli sekä henkinen ruumis eli henki. Sisäisessä ihmisessä on vielä sisäisin ihminen, ja tämä on ihmisen sielu. Sisäinen ihminen on aivan erilainen niillä, joiden spirituaalinen tai coelestiaalinen mielen aste on avautunut, kuin niillä, joiden korkeammat mielen asteet ovat suljettuina. Uudestisyntyneillä sisäinen ihminen on enkelien seurassa, mutta uudestisyntymättömillä eli pahoilla ihmisillä se on pahojen henkien seurassa. Pahalla ihmisellä voi kuitenkin olla ‑ ja useimmiten myös on ‑ hyvältä näyttävä ulkoinen ihminen, jolla hän salaa sisäisen pahuutensa. Pahimpia helvetin piruja ovat sellaiset ihmiset, jotka maailmassa eläessään olivat ulkonaisesti hurskaita ja kunniallisia, mutta käyttivät tätä ulkonaista hurskautta vain itsekkäiden tarkoitustensa toteuttamiseen. Tällaisia piruja tulee monista korkeista kirkollisista ja yhteiskunnallisista virkamiehistä.
Uuden ihmisrodun luominen on välttämätöntä, sillä nykyajan ihmisten peritty pahuus on jo saavuttanut tason, jolta on hyvin vaikea perääntyä, joskaan ei mahdotonta. Tämä edellyttää älykkäästi johdettua maailmanlaajuista Uutta Kirkkoa, joka kerää ihmiskunnan parhaimman aineksen siipiensä suojaan ja suorittaa uuden ihmisrodun luomistyön. Uusi Kirkko opettaa uudestisyntymistä, joka vähentää sukupolvittain perittyä pahuutta. Tämä luominen tapahtuu Herran Jeesuksen Kristuksen välittömässä valvonnassa.
Uusi ihmisrotu
Uusi Jerusalem eli Uusi Kirkko johtaa moniin vallankumouksellisiin tapahtumiin. Tärkein näistä on uuden ihmisrodun syntyminen Homo sapiens -lajin tilalle. Tämä ihmisrotu syntyy uudestisyntyneistä ihmisistä, joiden jälkeläisistä ns. peritty pahuus asteittain poistuu. Tähän menee ehkä satoja sukupolvia. Tämä ihmisrotu syntyy vähitellen sitä mukaan kuin heidän sydämiinsä eli sieluunsa sisäistyvät Kymmenen Käskyä. Tätä ihmisrotua voi kutsua termillä ”Homo bonus” eli ”Hyvä ihminen”, sillä sen jäsenissä hyvyys yhdistyy totuuteen ja peritty pahuus poistuu. Peritty pahuus poistuu kuitenkin vain vähitellen ikuisuuteen asti eikä ihmisestä tule täysin puhdasta koskaan. Rakkaus Jumalaan ja lähimmäisenrakkaus ovat tämän uuden ihmisrodun tärkeimmät ominaisuudet. Uusi ihmisrotu luo uudet tieteet ja taiteet sekä täysin uuden elämäntavan. Tästä ihmisrodusta kertoo Jeremia 31: 31-34 ja 24: 7 ja Jesaja 65: 17-25.
Uusi Kirkko alkaa opiskelijoista ja lukeneistosta ja sellaisista, jotka sydämessään etsivät Jumalaa. Kaikki Swedenborgin teokset palvelevat Uutta Kirkkoa, myös hänen luonnontieteelliset teoksensa, jotka muodostavat uuden tieteenfilosofian siemenen. Uusi ihmisrotu – Homo bonus – tulee myös älykkäämmäksi kuin Homo sapiens. Sen jäsenille kehittyy kyky ymmärtää vastaavaisuuksia, kuten oli ensimmäisillä ihmisillä. Tämän kyvyn ansiosta uusi ihmisrotu luo uuden tieteenfilosofian vastaavaisuuksien tieteen pohjalta. Vastaavaisuuksien tiedehän oli tieteiden tiede muinaisille ihmisille, jotka eivät suinkaan polveutuneet apinoista, kuten jotkut nykyajan tiedemiehistä uskovat. Swedenborg vielä ennustaa, että tämä uusi ihmisrotu löytää jälleen aviorakkauden, joka oli muinaisten ihmisten tärkeä rakkauden laji.
Sinä, joka luet tämän, voit antaa tärkeän panoksesi tässä maailmanhistorian viimeisessä ja lopullisessa vallankumouksessa. Jos noudatat tässä kirjassa esitettyjä ohjeita, saat valaistuksen ymmärrykseesi suoraan Herralta etkä tarvitse mitään sokeaa uskoa, jota nykyajan rappeutuneet ”kristilliset” yhteisöt edellyttävät. Voit sanoa kaikille, että ”nyt on sallittu tunkeutua uskon mysteereihin ymmärryksen avulla”.
Nykyaika on muuttunut niin helvetilliseksi, että vain uusi ihmisrotu voi pelastaa ihmiskunnan tuholta. Homo sapiens ei pysty ratkaisemaan maailmanlaajuisia ongelmia, sillä se on täysin degeneroitunut. Vain Herran luoma uusi kansa eli uusi ihmisrotu, jonka sydämiin on kirjoitettu Kymmenen Käskyä, voi pelastaa maapallon uhkaavalta tuholta. Uuden Jerusalemin uudestisyntymismenetelmä luo uuden ihmisrodun, joka ei enää tee pahaa toisilleen ja syö elämänpuusta eli ottaa vastaan ymmärrystä Jumalalta. Näin ennustettu paratiisi palaa maan päälle. Mutta siihen menee lukemattomia sukupolvia, eikä se onnistu ilman synnytystuskia. Tätä uuden älykkäämmän ihmisrodun syntyä kuvaa Danielin kirjan luku 12 ja Jesaja 65: 17-25.
KIRJALLISUUTTA
ACTON, ALFRED:
An Introduction to the Word Explained. A Study of the Means by Which Swedenborg the Scientist and Philosopher Became the Theologian and Revelator. Bryn Athyn, Pa. 1927.
SWEDENBORG, EMANUEL:
De Coelo et ejus Mirabilibus, et de Inferno. Londini 1758.
De Divino Amore et de Divina Sapientia. Amstelodami 1763.
Opera Philosophica et Mineralia. Dresdae et Lipsiae 1734.
Vera Christiana Religio. Amstelodami 1771.
Metodologiset opit ja psykologia:
Oppi edustuksista ja vastaavaisuuksista: Arcana Coelestia, luvut XXIII‑XLIII.
De Coelo et ejus Mirabilibus, et de Inferno. Londini 1758.
Oppi muodoista: Oeconomia Regni Animalis, osa III, numerot 261‑273.
Oppi sarjoista ja asteista eli oppi järjestyksestä: De Divino Amore et de Divina Sapientia, numerot 173‑281.
Oeconomia Regni Animalis, osa I, numerot 580‑652.
Rational Psychology. Philadelphia, Pa. 1950.
|
|