”Henki on se, joka eläväksi
tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat
henki ja ovat elämä.” Joh. 6: 63.
Alkusanoissa olen jo kertonut kokemuksestani eräänä yönä vuonna 1973, jolloin
oikean silmäni eräänlainen sisäinen näkökyky aukeni, ja näin mm. Raamatun
kirjoituksiin sisältyvän ”salaisen koodin”. Löydettyäni sen jälkeen Swedenborgin
teokset havaitsin, että oma kokemukseni ja Swedenborgin esittämä Raamatun
”sisäinen merkitys” vastasivat täysin toisiaan. Sain myös selityksen sille,
mitä oikeassa silmässäni oli tapahtunut. Olin vuosikausia etsinyt selitystä
ihmisen älykkyydelle, samoin älykkäitä ihmisiä. En ollut tavannut todella
älykkäitä ihmisiä Mensassa, en yliopistossa enkä 1900‑luvun kirjallisuudessa.
Vasta Swedenborgissa vaivannäköni vihdoin palkittiin. Tämän jälkeen olen
saanut vastauksen kaikkiin psykologisiin, filosofisiin ja teologisiin kysymyksiini
Swedenborgin teoksista sekä Sanasta. Minun ei tarvinnut uskoa Swedenborgin
esittämään Jumalan Sanan sisäiseen merkitykseen, koska olin itse saanut tiedon
asiasta omien kokemusteni kautta.
Nykyajan kristilliset teologit eivät tiedä juuri mitään Sanan sisäisistä
merkityksistä, vaan he pitävät Raamattua lähes tavallisena kirjana. Tämän voi
selvästi havaita lukemalla heidän perustelujaan, kun he kääntävät Raamatun
kirjoituksia alkukielistä. He näkevät Raamatun tuon ajan ihmisten aikaansaannoksena
ja pyrkivät tältä pohjalta soveltamaan Raamatun sanomaa nykyajan ihmisille.
Tällöin he eivät itsekään sisimmässään usko, että Raamattu on Jumalan
ilmoitusta, sillä he keksivät itse merkityksen Raamatun sanoille. Jumalan Sanaa
ovat tietenkin vain sellaiset sanat, joiden merkityksen antaa itse Jumala.
Riippuuhan kunkin sanan merkitys, juuri siitä, kuka sen lausuu; sama sana
merkitsee eri ihmisille hieman erilaisia asioita. Jumala, joka on Ääretön ja
Kaikkitietävä, käsittää myös ilmaisemillaan sanoilla jotakin ääretöntä ja
ihmisviisauden ylittävää. Tämän vuoksi Raamatun sanoilla on eri merkitys kuin
vastaavilla sanoilla muissa yhteyksissä. Tämän sanojen Jumalallisen merkityksen
voi saada selville vain sellainen ihminen, jonka ymmärryksen Jumala on avannut.
Omalla älyllään ei kukaan voi Sanaa ymmärtää.
Vaikka Raamatun
kirjoitukset ovatkin tulleet ihmisten välityksellä,
ovat ne kuitenkin Jumalan Sanaa, sillä Jumala itse on inspiroinut nämä ihmiset.
Ainoastaan Kymmenen Käskyä ovat tulleet suoraan Jumalan sormen piirtäminä
kivitauluihin (2 Moos. 31: 18). Luvussa Filosofiset metodit ja peruskäsitteet
on kerrottu, mitkä Raamatun kirjoituksista ovat Jumalan Sanaa. Muut Raamatun
kirjoitukset ovat kirkolliskokousten lisäämiä, eivätkä ole Jumalan Sanaa, sillä
niillä ei ole sisäisiä merkityksiä. Jumalan Sana on Jumalan Sanaa kuitenkin
vain niille, jotka ymmärtävät sitä eli jotka Herra itse on valaissut
ymmärtämään. Ne, jotka tutkivat Sanaa vain omalla ymmärryksellään, joutuvat
helposti harhaan. Näin ovat syntyneet useimmat kristilliset kirkot ja lahkot,
samoin monet muutkin uskonnot. Jumalallisen valaistuksen saavat ainoastaan ne,
jotka elävät Jumalan käskyjen mukaisesti, ja tämä on syy siihen, miksi niin
harvat saavat valaistuksen.
Hyvin harvat tietävät nykyaikana, että Jumalan Sana todella poikkeaa kaikista
muista kirjoituksista. Jos tämä tiedettäisiin, ymmärrettäisiin myös se suuri
hyöty, minkä ihminen voi saada lukiessaan tai kuunnellessaan Sanaa, sillä
sisäisten merkitystensä ansiosta Sanalla on Jumalallinen voima. Sanan luonnollisessa
eli kirjaimellisessa merkityksessä on piilevänä myös henkinen ja taivaallinen
merkitys, niin kuin vaikutuksessa ovat syy ja tarkoitus. Kun ihminen lukee kunnioittavasti
Sanaa yhtyvät hänen lukemaansa Sanan sisäisten merkitystensä avulla itse
Herra ja aina tietyt taivasyhdyskunnat. Sen tähden Sanaa lukemalla
uudestisyntyvä selviytyy kaikista helvettien hyökkäyksistä. Tämän totuuden voi
jokainen uudestisyntyvä itse kokemuksillaan vahvistaa.
Sana on itse Jumalallinen Totuus, mikä antaa enkeleille viisauden sekä valaisee
ihmisten ymmärryksen. Sana on itse Herra, sillä se lähtee taivaan auringosta,
kulkee läpi taivaiden ja saapuu inspiroitujen kirjoitusten muodossa maan päällä
elävien ihmisten luo. Kaikki, mikä Herrasta lähtee, on Herra itse, ja täten
voimme ymmärtää myös sen, että Sana tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa:
”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan
tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut
syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt
on. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen
kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja
hän oli täynnä armoa ja totuutta.” (Joh. 1: 1‑3, 14).
Sanan ulkoinen muoto on hyvin
yksinkertainen. Raamatun teksti ei ole taiteellisesti lennokasta tai sukkelaa.
Tämä karu ulkokuori on kuitenkin kuin pyhän alttarin päälle vedetty vaate,
jonka alla on piilossa lukemattomia taivaallisia salaisuuksia. Sanaa voi
verrata myös aarrearkkuun, jossa ulkoisin muoto on yksinkertainen tammiarkku.
Tämän sisällä on kauniisti koristeltu hopeinen arkku, ja sen sisällä vielä
kultainen arkku, joka on täynnä kallisarvoisia jalokiviä. Sillä Sanassa on
ulkoinen eli kirjaimellinen merkitys, tämän sisässä spirituaalinen
eli henkinen merkitys, ja tämän sisässä vielä coelestiaalinen
eli taivaallinen merkitys. Monilla ihmisillä on siten kirjahyllyssään suurempi
aarre, kuin he osaavat kuvitellakaan. Tämä aarrearkku ei kuitenkaan avaudu
muille kuin niille, jotka elävät Jumalallisia käskyjä rakastaen.
SANAN SPIRITUAALINEN JA COELESTIAALINEN
MERKITYS
Spirituaalista merkitystä ei voi
suoraan aisteilla nähdä kirjaimellisesta merkityksestä. Se on siinä samalla
tavalla kuin sielu ruumiissa, joten se voidaan ymmärtää vain, kun tunnetaan
vastaavaisuuksien tiede. Koko Sana on kirjoitettu puhtaasti vastaavaisuuksilla.
Jokainen pienikin sana ‑ ja jopa pilkut ja pisteet ‑ ovat alkuperäisissä
kirjoituksissa vastaavaisuuksia. Nykyajan kristityt eivät tunne vastaavaisuuksia,
vaan he puolustelevat Sanasta vetämillään johtopäätöksillä virheellisiä
oppejaan ja näin jatkuvasti ristiinnaulitsevat Jumalaa, kuten juutalaiset
ajanlaskumme alussa.
Kun Jeesus
eli maan päällä, Hän puhui kaikki sanansa vastaavaisuuksilla. Siten kaikilla
Hänen sanoillaan on luonnollinen, henkinen ja taivaallinen merkitys. Tästä
syystä Jeesus sanoo, että Hänen sanansa ovat henki ja elämä. Esitän seuraavassa
muutamia esimerkkejä Sanan sisäisestä merkityksestä.
”Silloin on taivasten
valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät
ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä. Tyhmät
ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Mutta ymmärtäväiset
ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa. Yljän viipyessä tuli heille kaikille
uni, ja he nukkuivat. Mutta yösydännä kuului huuto: ’Katso, ylkä tulee!
Menkää häntä vastaan.’ Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat
lamppunsa kuntoon. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: ’Antakaa meille
öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat’. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja
sanoivat: ’Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo
ostamaan itsellenne.’ Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne,
jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin. Ja
myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: ’Herra, Herra, avaa meille!’
Mutta hän vastasi ja sanoi: ’Totisesti minä sanon teille: minä en tunne
teitä’.” (Matt. 25: 1‑12).
Tässä vertauksessa on joka
sanalla henkinen merkityksensä. Taivasten valtakunnalla tarkoitetaan taivasta
ja kirkkoa, sillä kirkko on taivas maan päällä. Ylkä tarkoittaa Herraa, häät
Herran avioliittoa taivaan ja kirkon kanssa. Herran avioliitto kirkon kanssa
tapahtuu silloin, kun hyvyydet ja totuudet yhdistyvät maan päällä olevassa
kirkossa. Neitsyillä tarkoitetaan kirkon jäseniä. Kymmenen tarkoittaa koko joukkoa,
viisi tarkoittaa pientä osaa. Lamput vastaavat uskon totuuksia; öljy vastaa
rakkauden hyvyyttä. Uni ja nukkuminen vastaavat ihmisen elämää maan päällä.
Herääminen ja nouseminen vastaavat ihmisen elämää henkisessä maailmassa.
Ostaminen tarkoittaa totuuksien ja hyvyyksien hankkimista. Niillä neitsyillä,
joilla ei ollut öljyä lampuissaan, tarkoitetaan sellaisia kirkon jäseniä, jotka
eivät harjoita lähimmäisenrakkautta eli eivät elä Kymmenen Käskyn mukaisesti.
Meneminen myyjien luo ostamaan tarkoittaa totuuksien ja hyvyyksien hankkimista
fyysisen kuoleman jälkeen. Mutta koska ihmisen muuttaminen hänen tahtonsa
suhteen on mahdotonta kuoleman jälkeen, ylkä eli Herra sanoi heille: ”Minä en
tunne teitä.” Herra sanoi tämän siksi, että ihminen, jossa ei ole
lähimmäisenrakkautta hänen tullessaan henkimaailmaan, ei voi yhdistyä Herraan
eli päästä taivaaseen eli häihin. Viisaat neitsyet, joilla oli öljyä mukanaan,
tarkoittavat niitä kirkon jäseniä, jotka harjoittavat lähimmäisenrakkautta.
Ainoastaan tällaiset kirkon jäsenet pääsevät taivaaseen.
Kun uudestisyntyvä lukee Sanaa, tulee hänen tietää, että se sisältää spirituaalisen
ja coelestiaalisen merkityksen. Hän voi aluksi tyytyä kunkin
Raamatunlauseen yleiseen sisäiseen merkitykseen. Tässä hänellä on hyvänä apuna
Swedenborgin pieni teos, joka selittää lyhyesti profeettojen ja psalmien yleisen
sisäisen merkityksen Otan esimerkiksi tästä teoksesta suoran käännöksen
Danielin Kirjan viimeisen luvun yleisestä sisäisestä merkityksestä. Tämä luku
kuvaa juuri kristillisen kirkon jälkeen tulevaa Uutta Kirkkoa. Numerot 1, 3 ja
11 ovat teoksen alussa esitetystä aiheluettelosta ja kuvaavat seuraavia
lauseita: 1) Herran tuleminen, 3) Kirkon täydellinen tuho ja kirkon
hylkääminen, 11) Uuden Kirkon tulo edellisen sijaan. Jakeet tarkoittavat
vastaavia Raamatun kohtia. Huomaa jae 4, joka tarkoittaa, että Uuden Kirkon
jäsenten älykkyys kehittyy. Tästä jakeesta johtuu myös tämän kirjan nimi.
”LUKU XII
Jae
Aihe
1
11,1
Lähellä loppua alkaa Uusi Kirkko, jossa palvellaan Herraa ja jossa
omaksutaan lähimmäisenrakkauden usko.
2,3
11
Silloin ne, jotka ovat tässä uskossa, päätyvät taivaaseen, mutta muut
eivät.
4
11
He tulevat älykkäiksi.
5-7
3
Kaikki tämä tulee tapahtumaan aikakauden täyttymyksessä.
8,9
11
Tämä paljastus on Herralta
10
11
Pahat eivät ymmärrä tätä, vaan ainoastaan hyvät.
11,
13
11
Tämän kirkon alku.”
Edellä
esitetyssä esimerkissä on siis selitetty vain yleinen sisäinen merkitys.
Swedenborgin teologisissa teoksissa on kuitenkin myös yksittäisten sanojen
tarkat sisäiset merkitykset selostettu, ei tosin aivan kaikkien Raamatun
kohtien osalta.
Ihminen tarvitsee vain kaksi asiaa yhdistyäkseen Jumalaan. Nämä ovat 1) Herran
Jeesuksen Kristuksen ymmärtäminen Jumalan inkarnaatioksi, taivaan ja maan
Jumalaksi sekä 2) eläminen Kymmenen Käskyn mukaisesti. Kymmenen Käskyä
sisältävät kuten muukin osa Jumalan Sanaa luonnollisen eli kirjaimellisen,
spirituaalisen sekä coelestiaalisen merkityksen. Nämä tarkat merkitykset
löytyvät Swedenborgin teoksesta Arcana Coelestia (8860-8912). Miten
ihmisen tulee elää näiden käskyjen mukaisesti käy ilmi Swedenborgin teoksesta
Apocalypsis Explicata (932.2 ja eteenpäin) Lainaan siitä esityksen loppuun
pari kappaletta. Esitän seuraavassa näiden käskyjen luonnollisen ja molemmat
sisäiset merkitykset. Esitys perustuu Swedenborgin teoksiin Arcana Coelestia ja
Vera Christiana Religio. Kymmenen Käskyn merkitystä korostaa se, että ne
tulivat Jumalan sormen piirtäminä kivitauluihin. Ensimmäiset kolme käskyä
muodostavat ensimmäisen taulun, joka liittyy Herran rakastamiseen. Kuusi viimeistä
käskyä muodostavat toisen taulun, joka liittyy lähimmäisenrakkauteen. Neljäs
käsky on liittävä käsky, joka yhdistää nämä kaksi taulua. Kymmenen Käskyä ja
eläminen niiden mukaisesti ovat tämän kirjan tärkein osa.
KYMMENEN KÄSKYÄ
ENSIMMÄINEN
KÄSKY
(SM= sisäinen merkitys)
”Minä olen Herra, sinun
Jumalasi,” SM: Herran Jumalallinen Ihmisyys hallitsee kaikkia
hyvyyksiä ja totuuksia. ”joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden
pesästä.” SM: Herra vapauttaa ihmisen helvettien vallasta. ”Älä
pidä muita jumalia minun rinnallani.” SM: Herra on totuuksien ja
hyvyyksien ainoa lähde. ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään
kuvaa,” SM: Älä synnytä totuuksia ja hyvyyksiä, jotka ovat lähtöisin
omasta älykkyydestäsi ja joiden haluat muistuttavan Jumalallisia asioita. ”älä
niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, äläkä niistä, jotka ovat alhaalla maan
päällä,” SM: Kielto koskee sekä henkisiä että luonnollisia asioita. ”äläkä
niistä, jotka ovat vesissä maan alla.” SM: Kielto ulottuu myös
aistillis‑ruumiillisiin asioihin. ”Älä kumarra niitä äläkä palvele
niitä.” SM: Yllä esitettyjä omasta älykkyydestä lähtöisin olevia
asioita ei saa palvella jumalallisina. ”Sillä minä, Herra, sinun
Jumalasi,” SM: Kaikki totuudet ja hyvyydet tulevat yksin Herralta. ”olen
kiivas Jumala,” SM: Ihmisen omasta älykkyydestä lähtöisin olevat totuudet
ja hyvyydet muuttuvat nimittäin vääryyksiksi ja pahuuksiksi. ”joka
kostan isien pahat teot lapsille" SM: Tällaiset vääryydet ja
pahuudet myös lisääntyvät, ja niistä muodostuvat perityt mieltymykset eli
peritty pahuus. ”kolmanteen ja neljänteen polveen,” SM: Ne
lisääntyvät pitkissä sarjoissa yhdistyen viimein toisiinsa. ”niille,
jotka minua vihaavat;” SM: Tällaisissa pahuuksissa ja vääryyksissä
olevat ihmiset kieltävät Herran Jumalallisuuden. ”mutta teen laupeuden
tuhansille,” SM: Jumala antaa hyvyyksiä ja totuuksia rajattomasti. ”jotka
minua rakastavat” SM: Hän antaa niitä niille, jotka ottavat vastaan
rakkauden hyvyyttä. ”ja pitävät minun käskyni.” SM: Samoin
Hän antaa niitä niille, jotka ottavat vastaan uskon totuuksia.
Yllä on esitetty ensimmäisen käskyn tarkka spirituaalinen merkitys. Käskyillä
on myös yleinen luonnollinen, spirituaalinen ja coelestiaalinen merkitys.
Seuraavassa nämä yleiset merkitykset ensimmäisen käskyn osalta.
Luonnollinen merkitys
Minkäänlaisia epäjumalia
ei tule palvella. Myös ketään ihmistä ei saa palvella jumalana. Luonnollinen
eli kirjaimellinen merkitys tarkoittaa myös sitä, ettei mitään muuta kuin
Jumalaa ja Jumalasta lähtevää saa rakastaa yli kaiken. Sillä mitä ihminen
eniten rakastaa, se on hänen jumalansa. Joka rakastaa itseään ja maailmaa yli
kaiken, ei sisimmässään usko Jumalan olemassaoloon, vaan pitää itseään ja
maailmaa jumalinaan.
Spirituaalinen
merkitys
Ketään muuta kuin Herraa Jeesusta
Kristusta ei pidä palvella Jumalana, sillä Hän on Jehova, joka tuli alas
maailmaan ja suoritti Lunastuksen. Hän on maailman Vapahtaja, Luoja ja
Uudestisynnyttäjä. Hänestä Paavali oikein sanoi: ”Sillä hänessä asuu
jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti” (Kol. 2: 9).
Coelestiaalinen
merkitys
Taivaallinen merkitys tarkoittaa
tämän käskyn kohdalla sitä, että Herra Jumala on ääretön, mittaamaton ja
ikuinen. Hän on Kaikkitietävä, Kaikkivaltias ja Kaikkialla Läsnäoleva. Hän on
Ensimmäinen ja Viimeinen, Alku ja Loppu, joka oli, joka on ja joka tulee aina
olemaan. Hän on itse Rakkaus ja Viisaus eli Hyvyys ja Totuus. Hän on itse Elämä
ja Olento, josta kaikki on saanut alkunsa.
Seuraavassa sisäiset merkitykset muiden käskyjen osalta.
TOINEN KÄSKY
”Älä turhaan lausu
Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka
hänen nimensä turhaan lausuu.” SM: Uskon totuuksia ja hyvyyksiä ei
saa pilkata tai häväistä, sillä se joka näin tekee, se riistää itseltään keinot
uudestisyntymiseen, jonka avulla ihminen ainoastaan voi saada syntinsä
anteeksi eli pelastua.
Luonnollinen
merkitys
Herran nimeä ei saa käyttää
väärin eikä yhteyksissä, joihin sen käyttäminen ei kuulu. Väärinkäyttöä ovat
väärät valat, taikuus ja loitsut, kiroaminen ja pilkalliset puheet, joissa
Herran nimeä käytetään. Oikeaa käyttöä taas ovat juhlalliset valat virkojen ja
toimien yhteydessä, ja sellaiset valat, jotka myös pidetään ja joihin liittyy
hyvä ja arvokas tarkoitus. Tällaisissa yhteyksissä Herran nimen käyttäminen on
sallittua. Oikeaa käyttöä merkitsevät luonnollisesti myös Jumalanpalvelus,
rukous ja uskonnollinen opetus. Herran nimellä tarkoitetaan kaikkia Jumalasta
käytettyjä nimityksiä, kuten Jehova, Herra, Herra Jumala, Herra Sebaot,
Israelin Pyhä, Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas,
Jeesus Kristus ja Pyhä Henki.
Spirituaalinenmerkitys
Henkisessä merkityksessä Jumalan
nimellä tarkoitetaan kaikkia niitä asioita, joita kirkko opettaa Sanasta.
Näiden asioiden käyttäminen väärissä yhteyksissä ja väärällä tavalla on tämän
käskyn rikkomista.
Coelestiaalinen
merkitys
Tässä merkityksessä Herran
nimellä tarkoitetaan Herran Jumalallista Ihmisyyttä. Tämä käy ilmi Sanasta
seuraavassa kohdassa: ”Isä, kirkasta nimesi! Niin taivaasta tuli ääni: ’Minä
olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava’.” (Joh. 12: 28). Kirkastaminen
tarkoittaa Jumalalliseksi tekemistä. Herra Jeesus Kristus näkyy taivaassa
aurinkona, jonka sisällä Hän on Jumal‑Ihmisenä. Herra on myös ruumiilliseksi
tullut Sana: ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme
hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on
Isältä” (Joh. l: 14). Tämän käskyn coelestiaalista merkitystä vastaan rikkoo
se, joka pilkkaa Herran Jumalallista Ihmisyyttä tai Sanan pyhyyttä.
KOLMAS KÄSKY
”Muista” SM:
Pidä jatkuvasti mielessäsi. ”pyhittää lepopäivä.” SM:
Lepopäivä tarkoittaa sisimmässä merkityksessään itse Jumaluuden ja Jumalallisen
Ihmisyyden yhdistymistä Herrassa. Sisäisessä merkityksessä se tarkoittaa Jumalallisen
Ihmisyyden sekä taivaiden liittoa ja myös hyvyyden ja totuuden liittoa.
Pyhittäminen tarkoittaa, ettei näitä saa millään tavoin loukata. ”Kuusi
päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;” SM: Tämä tarkoittaa
taistelua, joka valmistaa hyvyyden ja totuuden liittoon. Tässä vaiheessa
ihminen etsii totuuksia ja joutuu kiusauksiin. ”mutta seitsemäs päivä
on Herran, sinun Jumalasi, sapatti;” SM: Hyvyys on nyt yhdistynyt
totuuteen ja liitto siten toteutunut. Hyvyys on nyt ensi sijalla ja totuus
välineenä. ”silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä
sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi
älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.” SM: Taistelu on
päättynyt, ja taivas ja sen suloisuus on vallalla kaikissa sekä sisäisen että
ulkoisen ihmisen asioissa. ”Sinä” tarkoittaa ihmistä itseään, ”poikasi"
hänen sisäistä älykkyyttään, ”tyttäresi” hänen sisäistä tahtoaan, ”palvelijasi”
hänen luonnollista ihmistään totuuden suhteen, ”palvelijattaresi” hänen
luonnollista ihmistään hyvyyden suhteen, ”juhtasi” hänen mieltymyksiään yleensä
ja ”muukalaisesi” hänen tietämystään yleensä. ”Sillä kuutena päivänä
Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on,” SM:
Herra uudestisynnyttää ihmisen sisäisen ja ulkoisen. Tämä tapahtuu asteittain,
mitä symbolisoi kuusi päivää. ”mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi;”
SM: Kun ihmisessä on vihdoin yhdistynyt hyvyys totuuteen, niin spirituaalinen
taistelu on loppunut ja ihmisestä on tullut coelestiaalinen ihminen ja hän elää
Herran suojeluksessa. ”sen tähden Herra siunasi lepopäivän”.
SM: Tämä tarkoittaa taivaallista liittoa Herrassa. ”ja pyhitti sen.”
SM: Tätä liittoa eivät helvetit eivätkä ihmiset maan päällä kykene vahingoittamaan.
Luonnollinen
merkitys
Kuusi päivää on ihmiselle annettu
työntekoa varten, mutta seitsemäs päivä on Herraa varten ja ihmiselle lepopäivä
työstänsä. Sunnuntaina ihmisen tulisi levätä arkityöstänsä, mietiskellä ja
opiskella uskonnollisia asioita ja harrastaa lähimmäisenrakkautta. Kun
Herra itse eli maan päällä, Hän opetti ja paransi sairaita sapattina. Tästä
syystä lepopäivä on sekä opetuksen että lähimmäisenrakkauden tekojen päivä.
Spirituaalinen
merkitys
Henkisessä merkityksessä tämä
käsky tarkoittaa ihmisen uudestisyntymistä. Ihmisen uudestisyntyminen on
analoginen Herran taistelulle helvettien kanssa, Hänen voitolleen ja levolleen.
Herra uudestisynnyttää ihmisen samalla tavalla kuin Hän kirkasti Ihmisyytensä.
Sen tähden myös uudestisyntyvä ihminen joutuu kiusauksiin eli helvettien
hyökkäysten kohteeksi kuten Jeesuskin. Kun hyvyys on tullut ensisijalle,
ihminen on uudestisyntynyt. Uudestisyntynyttä johtaa Herra ja uudestisyntynyt
ihminen rikkoo kolmatta käskyä vastaan, jos hän palaa vanhaan elämäänsä ja alkaa
itse johtaa itseään itserakkaudestaan ja omasta älystään käsin.
Coelestiaalinen merkitys
Taivaallisessa
merkityksessään kolmas käsky tarkoittaa yhdistymistä Herraan, ja siten rauhaa,
sillä ihminen on tällöin Herran suojeluksessa, eivätkä pahat henget uskalla
häntä enää kiusata. Taivaallisen rauhan suloisuuden saavat kokea kaikki Herran
Uuteen Kirkkoon uudestisyntyvät. Sapatti tarkoittaa alunperin lepoa, ja näin
korkeimmassa merkityksessään rauhaa. Tämän tähden Herraa kutsutaan Sanassa
Rauhanruhtinaaksi (Jes. 9: 5). Taivaallinen rauha on kokemuksena niin suloinen
ja miellyttävä, että harvat pystyvät edes kuvittelemaan sitä. Kuitenkin kaikki
uudestisyntyneet saavat kokea joskus tämän tunteen, joka on esimakua siitä,
mitä rauha on taivaassa.
NELJÄS KÄSKY
”Kunnioita isääsi ja
äitiäsi,” SM: Rakasta hyvyyttä ja totuutta. Korkeimmassa
merkityksessään tämä käsky tarkoittaa Herran ja Hänen valtakuntansa
rakastamista. ”että kauan eläisit siinä maassa,” SM:
Tällaisesta rakkaudesta seuraa ikuinen elämä taivaassa. ”jonka Herra,
sinun Jumalasi, sinulle antaa.” SM: Samoin siitä seuraa Jumalallisen
virtauksen vastaanottaminen.
Luonnollinen
merkitys
Ihmisen tulee kunnioittaa omia
vanhempiaan, jotka turvaavat hänen varhaisen kehityksensä. Laajemmin tämä
käsky tarkoittaa sitä, että ihmisen on rakastettava isänmaataan, sen
laitoksia ja esivaltaa, sillä isänmaa vanhempien tavoin turvaa hänen tarpeensa.
Vanhempien kunnioittamisessa on huomattava, ovatko vanhemmat uudestisyntyneitä
vai eivät. Lapsen tulee joka tapauksessa kunnioittaa vanhempiaan, mutta
uudestisyntynyt aikuinen kunnioittaa vanhempiaan vain siinä määrin kuin
heissä on hyvyyttä ja totuutta Herrasta. Mikäli vanhemmat ovat uudestisyntymättömiä
eli pahoja ihmisiä, tulee uudestisyntyvän välttää kiintymistä heihin. Usein
vanhemmista ja muista sukulaisista tulee nykyisin uudestisyntyvälle
suoranaisia vihollisia, sillä he yrittävät saada uudestisyntyvän jatkamaan
perityn pahuutensa mukaista elämää. Tätä tarkoittavat Herran sanat: ”Ja veli
antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiaan
vastaan ja tappavat heidät” (Mark. 13: 12). Tämä tarkoittaa nykyaikaa, jolloin
uudestisyntyvän tulee hylätä vanhemmiltaan perityt pahat mieltymyksensä.
Spirituaalinen
merkitys
Henkisessä merkityksessä
vanhempien kunnioittaminen tarkoittaa Jumalan ja kirkon rakastamista. Isä
merkitsee Jumalaa ja äiti kirkkoa. Tätä tarkoittavat Herran sanat: ”Ja
isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän,
joka on taivaissa” (Matt. 23: 9). ”Sillä jokainen, joka tekee minun
taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini” (Matt. 12:
50).
Coelestiaalinen
merkitys
Taivaallisessa merkityksessä
tämän käskyn kohdalla isällä tarkoitetaan Herraa Jeesusta Kristusta ja äidillä
pyhien yhteyttä eli Herran kirkkoa koko maailmankaikkeudessa. Sitä, että Jeesus
Kristus on meidän taivaallinen isämme, tarkoittavat Sanassa seuraavat sanat:
”Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa” (Joh. 14: 11) ja
”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10: 30). Herran kirkkoa äitinä kuvaavat
seuraavat kohdat: ”Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin
laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niin kuin morsian,
miehellensä kaunistettu” (Ilm. 21: 2). ”Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja
antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa
on itsensä valmistanut . ... Ja hän sanoi minulle: ’Kirjoita: Autuaat ne, jotka
ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!’” (Ilm. 19: 7, 9).
Uudella Jerusalemilla tarkoitetaan Uutta Kirkkoa, joka tulee kristillisen
kirkon sijalle ja joka perustuu Sanan sisäisten merkityksien ymmärtämiseen.
Tämä kirkko on juuri se, mikä on vaimo ja äiti tässä merkityksessä. Tämä kirkko
on todellinen kristillinen kirkko, sillä se tunnustaa Herran Jumalallisen Ihmisyyden.
Tämä kirkko on aito Jumalan ja kirkon avioliitto maan päällä sekä kaikkien
aiempien kirkkojen kruunu. Spirituaaliset jälkeläiset, jotka ovat tämän
avioliiton hedelmiä, ovat rakkauden hyvyyksiä ja uskon totuuksia. Tämän kirkon
jäsenet tulevat älykkäiksi, ja he pystyvät näkemään hyvän ja toden sekä paljastamaan
pahan ja väärän. Tämä on se kirkko, josta Swedenborg sanoi, että ”teokseni
tulevat olemaan sille hyödyksi”. Tästä kirkosta alkaa uusi ihmisrotu – Homo
bonus.
VIIDES KÄSKY
”Älä tapa.” SM:
Keneltäkään ei saa ottaa pois hänen henkistä tai taivaallista elämäänsä, eikä
tukahduttaa hänen uskoaan ja rakkauttaan. Sisäisesti tämä käsky tarkoittaa myös
sitä, että ketään ihmistä ei saa vihata, sillä vihaan sisältyy murhanhimo.
Ketään ihmistä ei saa tappaa tai
muutenkaan vahingoittaa ruumiillisesti. Tämä käsky kieltää myös ihmisen
maineen ja nimen vahingoittamisen, sillä tällainen on sosiaalista tappamista.
Laajimmassa mielessä tämä käsky tarkoittaa, ettei ihminen saa vihata toista
ihmistä. Viha, kateus ja kostonhimo sisältävät aikomuksen tappaa. Tätä Jeesus
tarkoitti sanoessaan: ”Jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden
tuomion” (Matt. 5: 22).
Spirituaalinen
merkitys
Tällöin tulee kysymykseen
kaikenlaiset menetelmät, joilla ihmisten sieluja yritetään murhata. Tällaisia
menetelmiä ovat ateistiset filosofiat, ihmisen omasta älykkyydestä lähtevät uskonnot
sekä suoranainen pyhien asioiden pilkkaaminen. Joka opettaa toiselle
vääryyksiä, esim. että Jumalaa ei ole olemassa, syyllistyy viidennen käskyn
rikkomiseen.
Coelestiaalinen
merkitys
Tämä merkitsee vihastumista itse
Herraan, Hänen nimensä häpäisemistä ja ihmisten johdattamista pois Herrasta.
Ne, jotka näin tekevät, syyllistyvät tässä merkityksessä Herran ristiinnaulitsemiseen.
Tätä tekevät useat nykyajan kristityistä, sillä he ovat erottaneet
lähimmäisenrakkauden pois uskosta, ja tämä juuri on Jumalan murhaamista. Tätä
tarkoittaa Ilmestyskirjan ennustus ”Karitsa, ikäänkuin teurastettu"
(Ilm. 5: 6). Jos Jeesus tulisi uudelleen ruumiillisesti maan päälle, nykyajan
kristityt vihastuisivat Häneen eivätkä uskoisi Häntä.
KUUDES KÄSKY
”Älä tee huorin.”
SM: Uskon hyvyyksiä ja totuuksia ei saa vääristää. Sanaa ei saa käyttää
vakuuttautumiseen pahuuksissa ja vääryyksissä. Jumalallisen Järjestyksen
lakeja ei saa vääristää. Hyvyyttä ja pahuutta ei saa liittää toisiinsa, samoin
ei totuutta ja vääryyttä.
Luonnollinen
merkitys
Tämän merkityksen mukaan kuudes
käsky kieltää varsinaisen huorinteon, samoin kaikenlaiset epäsiveelliset teot
ja niiden ajattelemisen. Ihminen syyllistyy huorintekoon jo epäsiveellisesti
ajatellessaan: ”Jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään
tehnyt huorin hänen kanssaan” (Matt. 5: 28). Tämän käskyn rikkominen on
erittäin tavallista nykyajan kristittyjen elämässä, mistä on osoituksena yhä
lisääntyvä pornoviihde. Kaikenlainen avioliiton vastainen ajattelu rikkoo tätä
käskyä. Käskyn rikkomisesta seuraa, ettei nykyisin juuri kukaan tiedä, mitä
salaisuuksia sisältyy puhtaaseen avioliittoon.
Siveellinen puhtaus on erityisen tärkeää Uuden Jerusalemin jäsenille, sillä
tällä kirkolla on hallussaan puhtaita henkisiä ja taivaallisia totuuksia.
Avioliiton kautta Uusi Taivas virtaa maan päälle Uuteen Kirkkoon.
Spirituaalinen merkitys
Henkistä huorintekoa tapahtuu,
kun Sanan totuuksia ja hyvyyksiä vääristellään. Tällaista huorintekoa
harjoittavat nykyisin lähes kaikki kristityt. Henkinen ja luonnollinen huoruus
esiintyvät usein samanaikaisesti. Pahinta henkistä huoruutta ovat
harjoittaneet juutalaiset, jotka ovat pyrkineet kaikessa sekoittamaan hyvyyttä
ja pahuutta sekä totuutta ja vääryyttä. Sen tähden Jeesus nimitti juutalaisia ”avionrikkojasukupolveksi”
(Matt. 16: 4).
Coelestiaalin
merkitys en
Taivaallista huorintekoa on Sanan
pyhyyden kieltäminen ja Sanan häpäiseminen. Näin tekevät kaikki, jotka
sisimmässään nauravat uskonnollisille asioille.
SEITSEMÄS
KÄSKY
”Älä varasta.”
SM: Keneltäkään ei saa ottaa pois henkisiä totuuksia ja hyvyyksiä. Ihminen ei
saa liittää itseensä asioita, jotka kuuluvat Herralle.
Luonnollinen
merkitys
Kaikenlainen varastaminen ja
ryöstäminen on kiellettyä. Tähän sisältyy myös sellainen varastaminen, joka
tapahtuu ikään kuin laillisin keinoin. Nykyisin tällainen ”laillinen”
varastaminen on erittäin yleistä. Sitä ovat mm. keinottelu, liikevoiton
tavoittelu moraalisista näkökohdista piittaamatta, veronkierto ja kaikenlaiset
konstit, joilla varallisuutta kartutetaan tuottamatta vastaavaa hyötyä
toisille ihmisille. Uusi Kirkko voi kirkastaa sosialismin periaatteet
uskonnollisilla perusteilla ja Uuden Kirkon ja sosialismin yhdistyminen voi
olla siunaus vastakohtana kommunismin ja ateismin helvetilliselle liitolle:
aito sosialismi on lähimmäisenrakkautta ja raaka kapitalismi seitsemännen
käskyn rikkomista.
Spirituaalinen
merkitys
Henkistä varastamista on uskon
totuuksien ja hyvyyksien riistäminen, mikä tapahtuu opettamalla vääryyksiä
uskonnollisina totuuksina. Tätä tarkoittavat Herran sanat: ”Joka ei mene
ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri” (Joh.
10: 1). Ainoa oikea ovi on Jeesus Kristus ja Hänen Taivaallinen Oppinsa. Jotka
muuta opettavat ovat varkaita ja ryöväreitä.
Coelestiaalinen
merkitys
Varkailla tarkoitetaan tämän
merkityksen mukaan niitä, jotka yrittävät ottaa itselleen Herran Jumalallista
valtaa ja jotka vaativat itselleen Herran ansioita. Tällaiset ihmiset eivät
sisimmässään usko Jumalaan vaan ainoastaan itseensä, ja he käyttävät uskontoa
vain itsekkäiden pyrkimystensä toteuttamiseen.
KAHDEKSAS KÄSKY
”Älä sano väärää
todistusta lähimmäisestäsi.” SM: Hyvää ei pidä kutsua pahaksi eikä
pahaa hyväksi. Totuutta ei pidä kutsua vääräksi eikä väärää todeksi.
Luonnollinen
merkitys
Kenestäkään
ihmisestä ei tule sanoa väärää todistusta tuomioistuimen tai yleensä ihmisten
edessä. Laajemmin käsitettynä tämä käsky kieltää valheen, petoksen ja
teeskentelyn käytön yhteiskunnallisessa elämässä sekä toisen ihmisen maineen vahingoittamisen
itsekkäässä tarkoituksessa.
Spirituaalinen
merkitys
Henkiseen väärän todistuksen
lausumiseen syyllistyy se, joka tietoisesti ‑ siis itse tietäen asian todellisen
laidan ‑ yrittää saada toisen ihmisen vakuuttumaan, että väärä onkin totta tai
että pahan elämän viettäminen onkin hyvän elämän viettämistä, ja päinvastoin.
Coelestiaalinen
merkitys
Tässä merkityksessä väärän
todistuksen lausuminen tarkoittaa Herran ja Sanan pilkkaamista sekä kirkon
totuuksien tietoista mitätöimistä.
YHDEKSÄS JA
KYMMENES KÄSKY
”Älä himoitse
lähimmäisesi huonetta.” SM: Ihmisen tulee olla varuillaan, ettei
rakkaus maallisiin asioihin ‑ etenkin rahaan ja omaisuuteen ‑ saa hänen
tahdossaan valta‑asemaa. Tämä yhdeksäs käsky kieltää siis rakastamasta maailmaa
enemmän kuin taivasta. ”Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen
palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on
lähimmäisesi omaa.” SM: Ihmisen tulee olla varuillaan, ettei hänen
itserakkautensa ‑ etenkin halu hallita toisia ihmisiä itserakkaudesta käsin ‑
pääse valtaan hänen tahdossaan. Vaimolla tarkoitetaan mieltymyksiä
coelestiaalisiin ja spirituaalisiin asioihin. Palvelijalla ja palvelijattarella
tarkoitetaan rationaalisia mieltymyksiä, jotka palvelevat spirituaalisia ja
coelestiaalisia. Härällä ja aasilla tarkoitetaan luonnollisia mieltymyksiä.
Näiden mieltymysten himoitsemisella tarkoitetaan ihmisen halua alistaa toinen
ihminen valtansa alle eli halua hallita itserakkaudesta käsin.
Yhdeksäs ja kymmenes käsky viittaavat kaikkiin edellisiin käskyihin, joissa
lueteltuja pahuuksia ei saa himoita. Yhdeksäs käsky käsittää maailmanrakkauden
pahuuden ja kymmenes itserakkauden pahuuden. Nämä kaksi pahuuden muotoa
sisältävät kaikki mahdolliset pahuuden lajit. Näiden kahden viimeisen käskyn
luonnolliset, spirituaaliset ja coelestiaaliset merkitykset tarkoittavat,
ettei edellisissä käskyissä lueteltuja pahuuksia saa haluta, joten niitä on
turha tässä yhteydessä toistaa.
Kymmenen Käskyn mukainen elämä on sitä, mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan:
”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi
ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niin kuin
itseäsi” (Luuk. 10: 27).
Liitän lopuksi yksinkertaisen ohjeen, miten näiden käskyjen suhteen tulisi
elää. Tämä on suora käännös Swedenborgin teoksesta Apocalypsis Explicata (n.
935):
”Ensimmäinen käsky, Älä pidä muita
jumalia, myös vaatii, ettei ihminen rakasta itseään ja maailmaa; sillä se
joka rakastaa itseään ja maailmaa yli kaiken palvoo muita jumalia; sillä mitä
ihminen eniten rakastaa se on hänen jumalansa.
Toinen käsky, Älä turhaan lausu
Jumalasi nimeä, myös vaatii,
että ihminen ei saa halveksia tai hylätä
Sanaa, oppia Sanasta ja siten kirkkoa; sillä nämä ovat myös Jumalan nimi.
Viides käsky, Älä tapa, myös
vaatii, ettei ihminen saa vihata lähimmäistään eikä hautoa kostoa; sillä viha
ja kosto synnyttävät murhan.
Kuudes käsky, Älä tee huorin,
vaatii erikoisesti, ettei ihminen harrasta aviorikoksia ja pidä avioliittoa
vastenmielisenä; eikä saastuta avioliittoon liittyvää likaisilla ajatuksilla;
sillä nämä myös ovat aviorikoksia.
Seitsemäs käsky, Älä varasta, myös
vaatii, että ihmisen tulee välttää petollista menettelyä ja laittomia voittoja,
sillä nämä myös ovat varkauksia.
Kahdeksas käsky, Älä sano väärää
todistusta, myös vaatii, ettei ihminen saa valehdella tai pilkata; sillä
nämä myös ovat vääriä todistuksia.
Yhdeksäs käsky, Älä himoitse
lähimmäisesi huonetta, vaatii myös, että ihminen ei saa haluta omistaa
toisten omaisuutta vastoin heidän tahtoansa.
Kymmenes käsky, Älä himoitse
lähimmäisesi vaimoa, palvelijaa jne., vaatii myös, että ihminen ei saa
haluta hallita toisia ihmisiä ja alistaa heitä valtansa alle.”
Tämän lisäksi neljäs käsky velvoittaa meitä
rakastamaan hyvyyttä ja totuutta eli Jumalaa ja kirkkoa. Tämä on yhdistävä
käsky, joka liittää kaksi taulua: Jumalan rakastamiseen liittyvän taulun eli
kolme ensimmäistä käskyä sekä lähimmäisenrakkauteen liittyvän taulun, joka
sisältää kuusi viimeistä käskyä.
Kolmas käsky tarkoittaa käytännössä sitä,
että uudestisyntynyt ihminen, joka elää Herran ohjauksessa ja suojeluksessa, ei
saa palata vanhaan elämäänsä eli johtaa itseään omasta älystään ja
itserakkaudestaan käsin.
Lisään tähän vielä sisäisen eli
taivaallisen Jumalanpalveluksen kaavan, jonka olen itse saanut tietää
lukiessani Jumalan Sanaa:
Sisäinen jumalanpalvelus perustuu kahteen asiaan: Jeesuksen Kristuksen
Jumalallisen Ihmisyyden tunnustamiseen ja elämiseen Kymmenen Käskyn mukaan,
niin kuin Uuden Jerusalemin oppi nämä käskyt opettaa. Tätä tarkoittaa Ilmestyskirjan
kohta 15:3. Seuraava kaava on korkein Jumalanpalveluksen muoto, mitä koskaan
on ollut, koska Uusi Jerusalem on Herran ikuinen kirkko.
Sisäisen Jumalanpalveluksen kaava:
1.Aloitettava päivä lukemalla 2. Moos. 20: 1-17 ja Ilm.
1: 12-18. Tämä toteuttaa kohdan Ilm. 15: 3 (Mooseksen ja Karitsan virsi).
2.
Luettava usein
Kymmenen Käskyn selitykset Uuden Jerusalemin opista (ovat tässä luvussa).
Mietittävä joka
päivä omia tekoja Kymmenen Käskyn suhteen ja vältettävä rikkomasta niitä myös
ajatuksissa.
Tunnustettava joka
päivä pienetkin rikkomukset Herran edessä ja pyydettävä anteeksiantoa ja
johdatusta pois pahasta.
Luettava joka
päivä Herran rukous ja yksi psalmi sekä jokin muu kohta Sanasta.
Pyydettävä
kiusauksissa eli koettelemuksissa apua Herralta Jeesukselta Kristukselta.
Taisteltava pahaa
ja väärää vastaan myös maallisessa elämässä.
Sisäinen
jumalanpalvelus johtaa uudestisyntymiseen, joka on aina vuosia kestävä
pitkällinen prosessi. Uudestisyntynyttä ihmistä kuvaa profeetta Jeremias
seuraavasti: ”Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän
sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani” (Jer.
31: 33). Tämä on Uusi Liitto. Samaa
kuvaa Jesaja luvussa 65: 17-25. Uudestisyntynyt ihminen elää Herran suojeluksessa,
eikä mikään paha pysty häntä vahingoittamaan (Jes. 65: 25). Sisäinen
Jumalanpalvelus johtaa tulevissa polvissa uuden
ihmisrodun syntymiseen.
Kymmenen Käskyä ovat Jumalan
Sanan tärkein kohta. Miten ihminen niihin suhtautuu, siitä muodostuu hänen
kohtalonsa ikuisuudessa.
Kymmenen Käskyä ovat myös Perkeleen
hyökkäysten tärkein kohde. Perkele yrittää kaikin keinoin estää ihmisiä
elämästä Kymmenen Käskyn mukaan. Tästä perkeleen toiminnasta ovat esimerkkinä
reformistiset kirkot, jotka uskovat ihmisen pelastuvan ”yksin uskosta, ilman
lain tekoja”. Juutalaisten Talmud kääntää Kymmenen Käskyä perkeleelliseksi
rasismiksi, jolloin käskyt sitovat muka vain juutalaisia keskenään eikä
juutalaisen tarvitse noudattaa käskyjä muiden kuin juutalaisten suhteen.
JUMALAN SANAN
MERKITYS IHMISKUNNALLE
Ilman Jumalallista Ilmoitusta
ihminen ei voi tietää mitään ikuisesta elämästä ja Jumalasta. Hän ei voi myöskään
ilman tätä ilmoitusta oppia, mikä on todellista uskoa tai rakkautta Jumalaan.
Ihminen syntyy nimittäin täydelliseen tietämättömyyteen henkisistä, samoin
luonnollisista asioista, ja hänen täytyy hankkia oppimalla kaikki
ymmärrykselleen välttämättömät tiedot, toisin kuin eläimet, joiden tieto
sisältyy perimään. Lisäksi ihminen syntyy perinnöllisyyden seurauksena
itserakkaudesta ja maailmanrakkaudesta johtuvaan pahuuteen, joka yllyttää
häntä kaikkeen, mikä vain on Jumaluuden vastaista. Ilman Jumalallista
Ilmoitusta ihmiskunnan ja taivaan välinen yhteys ‑ ja siis ihmisen ja Jumalan
välinen yhteys ‑ katkeaisi kokonaan.
Sen, että itserakkaus ja maailmanrakkaus synnyttävät tietämättömyyttä
henkisistä asioista, voi havaita kirkkoon kuuluvista ihmisistä. Vaikka nämä
tuntevatkin Raamatun Ilmoituksen, että on olemassa Jumala, taivas ja
helvetti, kieltävät he usein niiden olemassaolon ja sisimmässään uskovat
ainoastaan aineelliseen luontoon. Kokonaan ilman Jumalallista Ilmoitusta
ihmiskunta vaipuisi eläinkunnaksi muutamassa vuosisadassa.
Koska ihminen elää kuolemansa jälkeen ikuisesti, ja se elämä, joka häntä haudan
takana odottaa, vastaa hänen maallisen elämänsä aikana muodostunutta
tahtoaan, ilmoitti Jumala rakkaudestaan ihmiskuntaa kohtaan ne asiat, jotka
johtavat onnelliseen elämään ikuisuudessa. Nämä asiat ovat ne totuudet, joita
noudattamalla ihmiselle syntyy uusi taivaallinen tahto perityn pahuutensa
tilalle. Mitä Herra on ilmoittanut, se sisältyy Sanaan. Siksi Sana on kaikkia
muita kirjoituksia tärkeämpi.
Ainoastaan valaistuneet voivat ymmärtää Sanaa. Valaistuksen ihminen saa vain
elämällä Jumalallisten Käskyjen mukaan, mikä merkitsee myös alistumista
kiusauksiin eli henkisiin koettelemuksiin. Valaistumista syventää Taivaallinen
Oppi, jonka Jumalan valaisema ihminen on kirjoittanut. Meidän aikanamme ainoa
Taivaallinen Oppi on se, joka on tullut Emanuel Swedenborgin kautta.
Swedenborgin teokset ovat lamppu, jonka avulla Sana näyttäytyy omassa valossaan.
Kun ihminen lukee Sanaa ilman valaistumista ‑ oman ymmärryksensä valossa ‑
eivät Jumalalliset Totuudet avaudu hänelle, vaan Sana on hänelle aivan kuin
mitä tahansa ihmisen kirjoitusta.
Jumalan Sanan jokaisella yksityisellä sanalla on siis kolme merkitystä:
kirjaimellinen eli luonnollinen, spirituaalinen eli henkinen sekä
coelestiaalinen eli taivaallinen. Ihmisen yhteys Jumalaan ja taivaisiin
tapahtuu juuri hänen lukiessaan tai kuunnellessaan Sanan kirjaimellista
merkitystä, sillä siinä on kahden sisäisen merkityksensä johdosta Jumalallinen
Voima. Joka päiyittäin lukee kunnioittaen kappaleen Jumalan Sanaa, hän
saavuttaa yhteyden Jumalaan ja taivaaseen sekä edistyy uudestisyntymisessään.
Vanha ja Uusi Testamentti sekä Emanuel Swedenborgin teologiset teokset
muodostavat viimeisen ja tärkeimmän Jumalallisen Ilmoituksen planeetallamme.
Swedenborgin teokset eivät kuitenkaan ole Jumalan Sanaa, vaikka ovatkin Jumalallista
Ilmoitusta, sillä niissä ei ole sisäisiä merkityksiä. Swedenborgin teokset ovat
Taivaallinen Oppi, joka valaisee ihmisen ymmärryksen näkemään Jumalalliset
Totuudet ja taivaan salaisuudet: ”Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso:
valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja
hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.” (Ilm. 19: 11). Hevonen symbolisoi
ymmärtämistä ja valkoinen hevonen Sanan sisäisen merkityksen ymmärtämistä.
Doctrina Novae Hierosolymae de Scriptura Sacra,
Amstelodami 1763.
De Equo Albo. Londini 1958. Summaries of the
Internal Sense of the Prophets and Psalms. (käännös
Sanan yleistä sisäistä merkitystä selittävästä käsikirjoituksesta). London
1960. Vera Christiana Religio. Amstelodami 1771.