
Emanuel Swedenborg (1688-1772)

”Vaimo, vaatetettu auringolla, ja
kuu hänen jalkojensa alla,..”.
(Ilm. 12: 1).

ÄLYKKYYDEN KEHITTÄMINEN
ÄLYKKYYDENKEHITTÄMINEN:
henkinen kehitys Emanuel Swedenborgin mukaan
Motto:
”Tämän päivän kristillisen maailman teologia peräytyy jatkuvasti tieteen hyökkäysten edessä, ja kun se on perääntynyt turvallisen välimatkan päähän, täytyy sen perääntyä edelleen, sillä se ei kykene kohtaamaan alati etenevän tieteen hyökkäyksiä. Mutta tässä Ilmoituksessa (Swedenborgin teokset, suom. huom.) meillä on teologia, jonka edessä tieteen tulee polvistua, teologia, josta voidaan oikeutetusti sanoa, että ’nyt on sallittua tunkeutua ymmärryksen avulla uskon mysteereihin’.” Alfred Action (M.A., D. Th.): esitelmä Lontoon Victoria Hallissa 21. kesäkuuta 1949
NUNC LICET INTELLECTUALITER INTRARE IN ARCANA FIDEI
ALKUSANAT
Filosofia ja erityisesti ihmisen älykkyyden ongelma alkoivat kiinnostaa minua jo koulussa ollessani. Tämä johti myöhemmin filosofian ja psykologian opintoihin yliopistossa sekä toimintaan huippuälykkäiden yhdistyksessä Mensassa. Yliopisto-opiskelu oli minulle kuitenkin pettymys: akateeminen filosofia ja psykologia suorastaan järkyttivät minua tyhjänpäiväisyydellään. Mensalaisten älykkyyskin paljastui aikaa myöten lähinnä vain loogiseksi nokkeluudeksi. Päädyin vihdoin käsitykseen, että akateeminen filosofia ja psykologia ovat näpertelyä, joka ei anna vastausta mihinkään tärkeään filosofiseen kysymykseen eikä selitä älykkyyden olemusta.
Eräänä heinäkuun yönä 1973 koin merkillisen ilmiön: oikean silmäni eräänlainen sisäinen näkökyky yhtäkkiä avautui, ja näin ilmiöitä, joita en tavallisesti näe. Näin mm. aivan selvästi, että tiettyihin Raamatun kirjoituksiin sisältyy salainen merkitys, jonka näkeminen riippuu ihmisen omasta sisäisestä tilasta. Kokemus oli miellyttävä mutta myös yllättävä, sillä en tuohon aikaan ollut lainkaan kiinnostunut uskonnollisista ilmiöistä. Kerroin ”Raamatun salaisesta koodista” eräille mensalaistuttavilleni, jotka pitivät kokemustani vain aistiharhana. Itse katsoin kokeneeni ilmiön, joka ei kuulunut senhetkisen tietämykseni piiriin. Kokemukseni jälkeen ryhdyin tutkimaan parapsykologista kirjallisuutta löytääkseni selityksen ilmiölle.
Luin seuraavien kahden vuoden aikana suuren joukon kirjoja, jotka käsittelivät parapsykologiaa, spiritismiä, teosofiaa, antroposofiaa, meditaatiota, joogaa, astrologiaa, zeniä, itämaisia uskontoja ja muuta mystiikkaa. En kuitenkaan löytänyt selitystä kokemukselleni. Parapsykologinen ja muu mystinen kirjallisuus paljastuivat sekavaksi alueeksi, jolta löytyi paljon ristiriitaisuuksia sekä suoranaisia huijauksia. Vilpittömälle totuudenetsijälle kaupallinen ”rajatieteellinen” kirjallisuus ja lehdet ovat pikemminkin haitaksi kuin hyödyksi.
Heinäkuussa 1975 käteeni osui Emanuel Swedenborgin teos ”Taivas, sen ihmeet ja helvetti”. Heti avatessani kirjan koin samanlaisen ilmiön kuin kaksi vuotta aiemmin: sisäinen näkökykyni avautui jälleen. Nyt tiesin löytäneeni etsimäni. Seuraavien kuukausien aikana hankin lähes kaikki Swedenborgin teokset ja nautin suuresti niiden lukemisesta. Tämä 1700-luvun filosofi selittää laajassa tuotannossaan täydellisesti kokemani ilmiön Raamatun salaisesta koodista, josta hän käyttää nimitystä ”Sanan sisäinen merkitys” ja joka on yksi hänen teologiansa kulmakivistä. Hänen teoksistaan löysin myös tyydyttävän selityksen älykkyyden perimmäiselle luonteelle.
Oli todella taivaallista päästä akateemisen filosofian pimeydestä Swedenborgin teosten valoon. Ihmettelin vain, miksi Swedenborgin filosofiaa ei opetettu korkeakouluissa. Filosofiassa, psykologiassa ja teologiassa voi väitellä tohtoriksi tuntematta ainoatakaan Swedenborgin ajatusta. Syy tähänkin selvisi Swedenborgin teoksista. Swedenborg nimittäin ennustaa, että vain harvat kykenevät ymmärtämään hänen teoksiaan. Syy tähän on siinä, että akateemisessa maailmassa ei etsitä totuutta totuuden itsensä tähden, vaan kaikki etsivät totuutta vain omaksi hyödykseen saavuttaakseen kunniaa, mainetta tai muuta itsekästä etua. Yksi tärkeimmistä henkisen kehityksen periaatteista on Swedenborgin mukaan se, ettei ihminen voi löytää totuutta omista itsekkäistä motiiveistaan käsin. Tästä syystä korkeakouluista onkin kehittynyt filosofisen pimeyden tyyssijoja.
Swedenborgiin tutustuminen muutti perusteellisesti aiemman maailmankatsomukseni. Hänen laajoista teoksistaan löysin vastauksen kaikkiin filosofisiin ongelmiini, joita olin pohdiskellut. Lisäksi löysin niistä myös eräänlaisen yleisen metodin, jonka avulla kaikki psykologiset, filosofiset ja teologiset ongelmat voidaan ratkaista. Tämä yleismetodi on itse asiassa yksi kristinuskon perusohjeita: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua” (Matt. 16: 24). Tämän ohjeen Swedenborg selittää kuitenkin aivan toisin kuin nykyajan kristinusko. Swedenborg tarkoittaa tässä kohdassa ihmisen uudestisyntymisprosessia, missä ihminen kiusausten eli henkisten koettelemusten (risti symbolisoi kiusausta) avulla puhdistuu aiemman elämänsä pahuuksista ja vääryyksistä sekä kehittyy henkiseksi ihmiseksi, joka on monin verroin uudestisyntymätöntä ihmistä älykkäämpi. Uudestisyntynyt löytää ‑ toisin kuin uudestisyntymätön ‑ vastaukset kaikkiin kysymyksiinsä. Ilman uudestisyntymistä eivät filosofiset ja teologiset ratkaisut avaudu. Vasta uudestisyntymisen aikaansaama valaistuminen näyttää teologiset ja filosofiset totuudet omassa valossaan.
Olin jo pikkupoikana tuntenut vaistomaista epäilyä luterilaista kirkkoa kohtaan. Koulun loputtua erosin kirkosta ja liityin kommunistiseen puolueeseen, koska luulin tuolloin yhteiskunnallisten ongelmien johtuvan pääasiassa kapitalismista. Löydettyäni Swedenborgin teokset havaitsin, että en suinkaan ollut epäillyt todellista kristillistä uskontoa, vaan ainoastaan luterilaisuuden kaltaista sokeaan uskomiseen perustuvaa kristillisyyttä. Swedenborg ‑ luterilaisen piispan poika ‑ paljastaa juuriaan myöten Lutherin opin virheellisyydet. Swedenborgin mukaan luterilainen oppi, jonka mukaan usko yksin vanhurskauttaa ihmisen, johtaa henkiseen tyhmyyteen, sillä voihan ihminen sokean uskon avulla pitää mitä tahansa asiaa totena tai vääränä. Älykäs ihminenhän on sellainen, joka ei usko mitään asiaa todeksi ellei jollakin tavalla saa varmuutta siitä, että asia on tosi. Juuri sokeasta uskomisesta ovat syntyneet monet järjettömät uskonnot ja filosofiset oppijärjestelmät. Sokea uskominen ei ole tyypillistä ainoastaan uskonnoille, vaan myös monet aikamme tieteelliset teoriat perustuvat sokeasti uskottuihin dogmeihin, joiden ympärille on rakennettu loogisesti oikea rakennelma, ja tämä on sen jälkeen kirkolliskokousmaisesti vahvistettu totuudeksi tieteellisissä yhdistyksissä. Swedenborg asettaa teologiassaan sokean uskon tilalle valaistuneen ymmärryksen ‑ älykkyyden: ihmisestä tulee Kaikkitietävän Jumalan kuva vasta silloin, kun hän pystyy ymmärryksellään ottamaan vastaan henkistä tietoa.
Emanuel Swedenborg oli aikansa arvostetuimpia tiedemiehiä. Hän hallitsi lähes kaiken aikansa tieteellisen tiedon, ja hänen valtava kirjallinen tuotantonsa käsittää lähes neljä hyllymetriä latinaksi kirjoitettuja teoksia. Kaikilla tieteen aloilla hän oli aikaansa edellä. Swedenborg eteni luonnontutkijasta ihmisruumiin tutkijaksi, kehittyi sen jälkeen sielun ja henkisen maailman tutkijaksi päätyen vihdoin teologiaan. Hänen laajat teologiset teoksensa ovat filosofinen, psykologinen, parapsykologinen ja teologinen aarrekammio. Swedenborgin teologia on tiedettä sanan korkeimmassa merkityksessä. Sen ymmärtäminen ei edellytä sokeaa uskomista, vaan se avautuu niille, jotka rakastavat totuutta sen tähden, että se on totta.
Swedenborgin nerokkuus tiedemiehenä on hänen metodeissaan. Nykyajan vallitseva tieteenfilosofia, jonka juuret ovat ateismissa ja materialismissa, rajaa monet ihmiselle tärkeät ilmiöt tieteellisen tutkimuksen ulkopuolelle ja johtaa paradoksiin, että mitä enemmän tietoa, sitä vääristyneempi maailmankuva. Swedenborgilla olisi painavaa tieteenfilosofista sanottavaa nykyihmiselle. Hänen hieman vaikeatajuisilla metodeillaan ‑ muoto‑opilla, sarja‑ ja asteopilla, vaikutusopilla sekä edustus‑ ja vastaavaisuusopilla ‑ olisi mielestäni suorastaan kumouksellinen merkitys tieteenfilosofialle. Swedenborg itse vertasi metodiensa tärkeyttä infinitesimaalilaskennan merkitykseen fysiikan kehityksessä. Valitettavasti juuri kukaan ei nykyisin tunne näitä metodeja.
Ehkä suurinta kuuluisuutta Swedenborg on kuitenkin saavuttanut kyvyllään seurustella kuolleiden ‑ siis henkiseen maailmaan siirtyneiden ‑ kanssa. Hän oli yhteydessä moneen tunnettuun kuolleeseen. Hyvin usein hän seurusteli mm. Martti Lutherin kanssa (k. 1546). Nykyajan luterilaisten olisi mielenkiintoista tietää, mitä Luther ajatteli fyysisen kuolemansa jälkeen. Luther nimittäin Swedenborgin mukaan itse luopui opistaan, tunnusti oppinsa erehdykseksi ja ihmetteli, kuinka yhden miehen erehdys voi erehdyttää niin monia. Swedenborgin kyvyistä ottaa yhteyttä vainajiin on lukuisia luotettavia aikalaisten kertomuksia, mutta hän itse ei pitänyt näitä kykyjään kovin tärkeinä. Tässä suhteessa hän eroaa monista nykyajan ”meedioista”.
Teologisten asioiden paikka on ihmismielen ylimmässä kerroksessa. Jos siellä vallitsee pimeys, ovat kaikki muutkin kerrokset pimeitä, vaikka ulkoisesti toisin näyttäisikin. Uskonnon tehtävä on valaista tätä ylintä kerrosta, josta syystä oikea uskonto on ihmiskunnan kallein jalokivi. Toisaalta virheellinen uskonto tuottaa enemmän pahaa ja väärää kuin mikään toinen asia maailmassa. Uskontojen avullahan harjoitetaan nykyisin suurinta petosta ja julmuutta. Juuri tästä uskonnon keskeisestä merkityksestä ihmiskunnalle johtui, ettei Jeesus Kristus ‑ elävän Jumalan inkarnaatio ‑ käsitellyt opetuksissaan poliittisia tai taloudellisia asioita, vaan osoitti juutalaisen kirkon vääryydet ja loi maan päälle uuden kirkon ‑ kristillisen kirkon.
Swedenborg voi tuntua monista kovin jyrkältä tuomarilta, sillä hänen mukaansa uudestisyntymätön ihminen ei ole vielä varsinainen ihminen vaan puhumaan ja ajattelemaan pystyvä eläin. Tässä mielessä suurin osa planeettamme ihmisistä ei ole ihmisiä muuten kuin potentiaalisesti: heillä on mahdollisuus kehittyä ihmisiksi. Mutta Swedenborg kertoo myös keinon, jonka avulla jokainen ihminen voi uudestisyntyä eli kehittyä todelliseksi ihmiseksi. Tämä uudestisyntyminen on hidas fyysisen kehityksen kaltainen prosessi, jossa ihminen päivä päivältä tulee henkisesti yhä älykkäämmäksi ja älykkäämmäksi ‑ Kaikkitietävän Luojansa kuvaksi. Uudestisyntyneiden jälkeläisten ns. peritty pahuus vähenee sukupolvittain yhä enemmän ja enemmän ja heistä muodostuu uusi ihmisrotu, Homo bonus, joka ei enää tee pahaa toiselle ihmiselle. Tämä on todellinen vallankumousten vallankumous (Jes. 65: 17-25). Tämän kirjoittaja on vakuuttunut siitä, että Uuden Jerusalemin teologiaan sisältyy mahdollisuus uuden ihmisrodun luomiseen. Aikamme ongelmat ovat niin suuria, ettei Homo sapiens –laji kykene niitä ratkaisemaan, vaan tarvitaan uusi ihmisrotu, joka on sisäistänyt Jumalalliset Käskyt. Swedenborg ei tuomitse ketään yksityistä ihmistä, vaan hän näyttää vain eräiden oppijärjestelmien virheellisyydet. Nykyisin korostetaan toisen vakaumuksen kunnioittamista. Tämä on tietenkin aivan oikein siinä mielessä, ettei ketään saa tuomita sillä perusteella, mihin hän uskoo. Mutta aivan turhaa on älykkään ihmisen kunnioittaa sellaista oppijärjestelmää, minkä hän tietää vääräksi. Tässä suhteessa uskonnollinen suvaitsevaisuus ‑ mikä on tietenkin hyvä asia yksilön suhteen ‑ on liioitellusti ulotettu koskemaan myös uskonnollisia oppeja. Kenenkään uskontoa ei tietenkään ole lupa pilkata, mutta toki uskonnollisia oppeja saa tutkia ja arvostella, kunhan tällainen arvostelu tapahtuu yksinomaan totuuden esille tuomiseksi. Eihän muissakaan tieteissä hyväksytä virheellisiä tietoja tai petoksia, miksi sitten teologiassa.
Pyrin tällä lyhyellä johdannolla tuomaan esille olennaisen Swedenborgin tuotannosta. Samalla tämä johdanto on myös tilitys omasta uudestisyntymisprosessistani, jonka tunteminen voi olla hyödyksi sellaiselle, joka lähtee samalle tielle ja joutuu kokemaan samanlaisia vaikeuksia. Useimpien kirjassa esiintyvien lainausten käännökset ovat allekirjoittaneen tekemiä. Olen kirjoittanut koko kirjan Swedenborgilta oppimani ”vastaavaisuuksien tieteen” näkökulmasta. Sen tähden en ole lainkaan ottanut huomioon niitä Swedenborg‑tutkimuksia, jotka on tehty tänä päivänä vallitsevan materialistisen tieteenfilosofian lähtökohdista.
Vaikka ihminen lukisi kaiken saatavilla olevan ”rajatieteellisen” ja ”mystisen” kirjallisuuden, ei hänen henkinen älykkyytensä siitä kasvaisi. Ainoastaan alistumalla kiusauksiin, joissa hänen oma pahuutensa tulee esille, hän voi saavuttaa valaistumisen ja kehittyä henkisesti rajattomasti. Tässä kirjassa kiusausten tarkka mekanismi on esitetty ensimmäistä kertaa suomen kielellä. Paljastan lisäksi monia totuuksia, joita ei ole aiemmin suomeksi julkaistu.
Koska suurin osa planeettamme ihmisistä on vajonnut syvälle materialismiin ja aistillisuuteen, näyttäytyvät monet tässä kirjassa esitetyt totuudet tuomitsevina. Tuomitsevilla totuuksilla on kuitenkin hyvä tarkoitus: puhdistaa uudestisyntyvä ihminen virheellisistä uskomuksista, jotka estävät hänen henkistä kehitystään. Tätä kirjaa vastaan tullaan hyökkäämään monelta taholta. Tämä on aivan ymmärrettävää, sillä totuus paljastaa pahan ja väärän, eivätkä paha ja väärä sitä tietenkään halua (Joh. 3: 20).
Swedenborgin kautta tullut teologia ja filosofia ovat korkein henkinen tieto, mikä planeetallemme on koskaan tullut (Ilm. 19: 11). Se on vapaa ihmisen itsekkäästä älykkyydestä lähtevästä päättelystä ja perustuu Jumalan valaisemaan älykkyyteen. Sen edessä tulee muiden tieteiden polvistua. Se sisältää myös uuden ihmisrodun syntymisen planeetallemme, sillä uudestisyntyneiden vanhempien lapsissa peritty pahuus pienenee. Homo sapiens –laji on kulkenut matkansa päähän eikä voi tätä planeettaa pelastaa. Tarvitaan uudestisyntynyt Homo bonus – hyvä ihminen – korjaamaan ne tuhot ja pahuuden, minkä Homo sapiens –laji on aikaansaanut.
Swedenborgin kautta tulleella kristinuskolla, josta voi käyttää termiä ”todellinen kristinusko”, ei ole juuri mitään tekemistä aikamme eri kristinuskojen tai lahkojen kanssa. Tämä uusi puhdas kristinusko ei perustu sokeaan uskoon, vaan sen tilalle tulee ”valaistunut ymmärrys”. Harvat ovat löytäneet Swedenborgin kautta tulleen uskonnon, mutta lainaan tässä muutamien sellaisten kommentteja. Kiinnostuneet löytävät paljon muita esimerkkejä Internetistä hakusanalla ”Swedenborg”.
Ruotsalainen kirjailija August Strindberg löysi Swedenborgin teokset elämänsä ehtoolla. Hän kirjoittaa: ”Swedenborgin teokset ovat mittaamattoman laajat, ja hän on antanut vastauksen kaikkiin kysymyksiini, kuinka kiperiä ne sitten ovat olleetkin” (Legendoja). Brittirunoilija Coventry Patmore osuu oikeaan lauseessaan ”Tuhanteen vuoteen meillä on ollut vain yksi ainoa psykologi ja ihmisen fysiologian tuntija ‑ ainakin joka on julkaissut tietonsa ‑ nimittäin Swedenborg” (G. Trobridge: Swedenborg, Life and Teaching). Honoré de Balzacin romaanin ”Louis Lambert” päähenkilö kuvaa Swedenborgin teologiaa seuraavasti: ”Hänen teologiansa on ylhäinen, ja hänen uskontonsa ainoa, jonka korkealle kehittynyt mieli voi hyväksyä. Hän yksin kykenee saattamaan ihmisen Jumalan yhteyteen, ja hän herättää janon Häneen. Hän vapauttaa Jumalallisen majesteetin niistä kapaloista, joihin eri uskonsuunnat ovat Hänet käärineet.” Ralph Emerson kuvaa Swedenborgia teoksessaan ”Suuria miehiä” osuvasti: ”Hän on yksi kirjallisuuden mammuteista ja mastodonteista, eivätkä hänen suuruuttaan kykene mittaamaan edes tavallisten oppineiden tieteelliset seurat. Hänen valtava läsnäolonsa voi häkellyttää kokonaisten yliopistojen opettajakuntia.” Swedenborg itse kirjoittaa teoksessaan Taivas ja helvetti (n:o 603): ”Ne asiat, joita tässä kirjassa on kerrottu taivaasta, henkimaailmasta ja helvetistä, tulevat olemaan himmeitä niille, joilla ei ole halua tuntea henkisiä totuuksia, mutta kirkkaita sellaisille, joilla tällainen halu on. Kirkkaimpia ne ovat ihmisille, joilla on mieltymys totuuteen totuuden itsensä tähden, eli jotka rakastavat totuutta koska se on totta. Sillä mitä rakastetaan, se tulee mieleen valoisana ajatuksena, etenkin kun rakastetaan totuutta, sillä kaikki totuus on valossa.”
Parhaiten Swedenborgin merkityksensä oivalsi Alfred Action (M.A., D. Th.). Hän kuvaa Swedenborgin teosten merkittävyyttä seuraavasti (esitelmä Lontoon Victoria Hallissa 21. kesäkuuta 1949): ”Tämän päivän kristillisen maailman teologia peräytyy jatkuvasti tieteen hyökkäysten edessä, ja kun se on perääntynyt turvallisen välimatkan päähän, täytyy sen perääntyä edelleen, sillä se ei kykene kohtaamaan alati etenevän tieteen hyökkäyksiä. Mutta tässä Ilmoituksessa (Swedenborgin teokset, suom. huom.) meillä on teologia, jonka edessä tieteen tulee polvistua, teologia, josta voidaan oikeutetusti sanoa, että ’nyt on sallittua tunkeutua ymmärryksen avulla uskon mysteereihin’.”
Swedenborgin teologiset teokset ovat Herran toinen tuleminen. Tämä tapahtui Sanan sisäisen merkityksen avautumisena, jonka merkityksen Swedenborg teoksissaan paljastaa. On huomattava, että Herran toinen tuleminen tapahtui tiedemiehen välityksellä. Kristillisen alkukirkon opetuslapset olivat kalastajia. Nykyaika on kuitenkin ”tieteiden aikakausi”, jolloin ihmiskunta on saavuttanut ennen näkemättömän tieteiden kehityksen, vaikka tieteitä käytetäänkin ateismin puolustamiseen. On luonnollista, että Herran toinen tuleminen tapahtui tiedemiehen välityksellä.
On järisyttävää, että Herran toinen tuleminen tapahtui ruotsalaisen tiedemiehen kynän kautta. Mutta meille suomalaisille vielä järisyttävämpää on se, että varsinainen Uusi Jerusalem alkoi suomalaisesta avioparista eli tämän kirjoittajan avioliitosta. Swedenborgin mukaan kaikki aidot kirkot ovat alkaneet yhdestä avioparista ja sitten levinneet ympäristöön ja koko maailmaan. Uusi Jerusalem alkoi tämän kirjoittajan avioliitoista, koska me tahdoimmeluoda Uuden Jerusalemin ja toteuttaa Jumalan tahdon. Aiemmat aidot kirkot ovat syntyneet yksipuolisesti Jumalan tahdosta, mutta meidän avioliittomme kautta ihmisen tahto liittyi Jumalan tahtoon. Kyseessä on ihmisen ja Jumalan ikuinen liitto planeetallamme. Nyt syntyneen Uuden Kirkon jäsenet puhdistuvat peritystä pahuudesta ja heistä syntyy vähitellen uusi ihmisrotu, joka valloittaa tämän planeetan. Tämä uusi ihmisrotu – Homo bonus – on Homo sapiens –lajia älykkäämpi ja sen tehtävä on pelastaa planeettamme uhkaavalta tuholta, minkä Homo sapiens –laji on toiminnallaan aiheuttanut. Homo bonus – hyvä ihminen – lopettaa sodat ja riiston eikä ihminen enää tee pahaa toiselle. Tämä uusi ihmisrotu pelastaa maapallon ja voi sanoa, että ”paratiisi, se on myös täällä”. Tämän uuden ihmisrodun kehittyminen vie useita sukupolvia, mutta se on nyt alkanut. Kenenkään ei tarvitse tätä uskoa, mutta jos haluaa varmistua asiasta, voi kysyä asiaa itse Herralta, jonka yhteyteen tämä kirja johdattaa. Swedenborg vielä ennustaa, että tämä uusi ihmisrotu löytää jälleen aviorakkauden, mikä oli muinaisten ihmisten tärkein rakkauden laji. Tästä rakkaudesta ei nykyaika tiedä juuri mitään. Aidossa aviorakkaudessa elävien ihmisten lapsissa peritty pahuus pienenee ja syntyy uusi ihmisrotu – Homo bonus.
Swedenborgin mukaan Uusi Jerusalem on kaikkien kirkkojen kruunu eikä se tuhoudu koskaan, vaan säilyy ikuisesti. Tämä edellyttää kuitenkin uuden ihmisrodun syntyä, sillä nykyihmisten peritty pahuus on kasvanut niin suureksi, että vain harvat aikuiset pelastuvat eli pääsevät taivaaseen. Peritty pahuus kuitenkin vähenee sukupolvi sukupolvelta Uuden Jerusalemin jäsenillä ja näin syntyy uusi ihmisrotu – Homo bonus. Vetoan tämän lukijaan: ota tämän kirjan sanoma vakavasti ja kehity henkisesti niin, että Sinusta kehittyy uuden ihmisrodun kantajäsen. Keinot tähän kehitykseen löydät tästä kirjasta.
KIRJALLISUUTTA
ACTON, ALFRED: Swedenborg’s Preparation. Lontoo 1951.
DE BALZAC, HONORÉ: Louis Lambert. ‑ Oeuvres completès de H. de Balzac, vol. XVI. Paris 1858.
EMERSON, RALPH W: Suuria miehiä (alkup. Representative Men). Porvoo 1964.
STRINDBERG, AUGUST: Legendoja (alkup. Legender). Hämeenlinna 1972.
SWEDENBORG, EMANUEL: Taivas, sen ihmeet ja helvetti (alkup. De Coelo et ejus Mirabilibus, et de Inferno). Hyvinkää 1940.
TROBRIDGE, GEORGE: Swedenborgin elämä ja opetukset (alkup. Swedenborg, Life and Teaching). Salo 1941.