
Emanuel Swedenborg (1688-1772)

”Vaimo, vaatetettu auringolla, ja
kuu hänen jalkojensa alla,..”.
(Ilm. 12: 1).

8. LUKU: MUITA TEOLOGISIA OPETUKSIA
8. LUKU
MUITA TEOLOGISIA OPETUKSIA
”Kerran mietiskelin, missä ihmismielen kerroksessa teologiset asiat mahtoivat asustaa. Ensiksi oletin, että sellaiset asiat, jotka ovat luonteeltaan spirituaalisia ja coelestiaalisia, asustavat ylimmässä kerroksessa. Ihmisen mieli nimittäin on jaettu kolmeen kerrokseen ikään kuin kolmikerroksinen talo. Samoin on enkelien asunnot jaettu kolmeen taivaaseen. Näitä mietiskellessäni seisoi heti eräs enkeli edessäni ja sanoi: ’Niillä, jotka rakastavat totuutta totuuden itsensä tähden, teologiset asiat nousevat mielen ylimpään kerrokseen. … Mutta toisin on niillä, jotka eivät rakasta totuutta totuuden tähden, vaan ainoastaan heidän oman maineensa ja kunniansa tähden. Heillä teologiset asiat asustavat alimmassa kerroksessa, missä ovat luonnollisen tiedon asiat.’”
Swedenborg: Vera Christiana Religio, n. 186.
KUKA JEESUS TODELLA OLI
”Hän sanoi heille: ’Kenenkä te sanotte minun olevan?’ Simon Pietari vastasi ja sanoi: ’Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika’. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ’Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.’” (Matt. 16: 15‑17).
Nykyajan kristillisen teologian pimeys johtuu siitä, että sokea usko asetetaan ymmärryksen yläpuolelle. Sanotaan, että teologiset asiat ovat uskonasioita, joita ei voi järjellä käsittää. Mutta eivätkö juuri järki ja älykkyys ole ihmiselle tyypillisiä? Eikö ihminen ole Jumalan kuva, jonka tulisi kuvastaa Kaikkitietävän Jumalan ääretöntä älykkyyttä? Käytännön kokemus osoittaa, että ihminen voi sokealla uskolla vakuuttautua mistä asiasta tahansa. On lukuisia keskenään ristiriitaisia oppeja, joista aina jonkun on oltava väärä, jos joku toinen on tosi. Siitä huolimatta jokaisen opin kannattajat ovat vakuuttuneita, että juuri heidän oppinsa on ainoa oikea. Tällainen sokeus on mahdollista vain siitä syystä, että uskotaan asia todeksi ymmärtämättä varmasti onko se tosi. Kun ihminen vakuuttautuu jostakin, alkaa hän vähitellen pitää asiaa totena, vaikka se ei olisikaan tosi.
Juuri sokeasta uskosta johtuu, että nykyajan kristityillä on aivan virheellisiä käsityksiä henkisistä eli spirituaalisista asioista. Koko kristillinen teologia perustuu muutamille paradokseille. Yksi näistä on Jumalan käsittäminen kolmeksi eri persoonaksi. Tämän mukaan on olemassa erikseen Isä Jumala, Poika Jumala ja Pyhä Henki. Kuitenkin jokainen, jonka spirituaalinen mielen aste on avautunut, tajuaa, että Jumala on yksi. Tämä selittyy jo itse äärettömyyden käsitteellä, sillä ei voi olla olemassa kahta toisistaan riippumatonta ääretöntä olentoa.
Jumala näkyy henkisessä maailmassa aurinkona, ja Hän itse on tuon auringon sisällä oleva Jumal-Ihminen. Tämä aurinko ei ole Jumalasta erillinen, vaan Jumalan Rakkaus ja Viisaus vain näkyvät auringon muodossa. Jeesus Kristus on tämän Jumal‑Ihmisen lihaksituleminen eli inkarnaatio meidän planeetallamme. Kirkastettu Jeesus on siten Jumalan luonnollinen ruumis; Isä on Hänen taivaallinen ruumiinsa eli sielu; Pyhä Henki on tästä sielusta ruumiin kautta virtaava Jumalallinen Vaikutus. Näin ollen Jumala on itse samanlainen kuin Hänen kuvansa ihminen, jolla myös on luonnollinen ruumis, sielu ja tästä sielusta ruumiin kautta tuleva vaikutus eli kaikki ihmisen toiminnat. Näin Jumala on täydellinen Ihminen. Ero tavalliseen ihmiseen on siinä, että kaikki Jumalan ominaisuudet ovat äärettömiä. Joka ajattelee Jumalaa kolmena eri henkilönä – niin kuin lähes kaikki kristityiksi itseään kutsuvat ajattelevat – hän ei voi saavuttaa yhteyttä Jumalaan.
Yhteys Jumalaan saadaan, kun tiedetään Hänen muotonsa ja eletään Hänen käskyjensä mukaan. Se, että Jumala ottaa eri aikoina aina erilaisen muodon, johtuu ihmisistä, sillä ihmiset pyrkivät jatkuvasti lankeamaan pois Jumalasta, ja Jumala antaa kullekin ajalle juuri sille ajalle sopivan keinon palata jälleen Hänen tykönsä. Tällöin on kyse ihmisen uudestisynnyttämisestä, mikä tapahtuu eri tavalla eri aikakausina: eri aikojen ihmiset ovat henkisesti erilaatuisia, joten jokaiselle ajalle täytyy olla uusi Jumalallinen Ilmoitus siitä, miten ihminen voi uudestisyntyä. Näiden asioiden suhteen erehtyvät pahasti monet vanhoista uskonnoista oppia ottavat kuten myös monet itämaisten uskontojen ja erilaisten teosofisten liikkeiden kannattajat. Nykyaika on tieteiden kehityksen aika ja on luonnollista, että meidän aikamme Jumalallinen Ilmoitus tuli tiedemiehen – Emanuel Swedenborgin – kynän välityksellä.
Jeesuksen Kristuksen ymmärtäminen ajassa ja paikassa inkarnoituneeksi Jumalaksi on kristillisen teologian peruskivi. Toinen yhtä tärkeä asia on Kymmenen Käskyn ymmärtäminen ainoaksi elämänohjeeksi, jonka avulla pelastuu eli pääsee taivaaseen. Siksi Jeesus sanoikin: ”Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt” (Matt. 19: 17). Jeesuksen syntymistä edeltävänä aikana henkimaailma ‑ joka siis on taivaiden ja helvettien välinen tila, johon maan päällä elävä ihminen on henkensä avulla yhteydessä ‑ oli vähitellen täyttynyt pahoista hengistä siten, että virtaus taivaasta lähes kokonaan vääristyi. Taivaan ja helvetin välinen tasapaino oli järkkynyt, ja ihmisten yhteys taivaaseen oli tuolloin vaarassa katketa. Pahojen henkien avulla helvetit hallitsivat maailmassa eläviä ihmisiä, ja koko ihmiskunta planeetallamme oli vaarassa tuhoutua. Tämän vuoksi tarvittiin itse Jumalan inkarnaatio palauttamaan ihmiskunnan yhteys taivaaseen. Jeesus Kristus kukisti omalla Jumalallisella voimallaan helvetit ja palautti tasapainon taivaan ja helvetin välille. Helvettien voima oli tuona aikana niin suuri, ettei tätä tehtävää kyennyt suorittamaan enkelit, vaan tarvittiin siis itse Jumalan inkarnaatio.
Jeesus lopetti helvettien vallan ja palautti ihmisten yhteyden taivaaseen perustamalla uuden henkisen kirkon, apostolisen kirkon. Jumala pelastaa langenneen ihmiskunnan aina kunakin aikakautena luomalla juuri sille aikakaudelle soveltuvan uuden kirkon, joka opettaa, miten juuri tällä aikakaudella ihminen voi uudestisyntyä. Kukistamalla Jumalallisella voimallaan helvetit Jeesus Kristus antoi nimelleen voiman, jonka avulla jokainen uudestisyntyvä ihminen voi kukistaa häntä uhkaavat helvetit. Tämä oli Jeesuksen Lunastus.
Nykyajan kristityt luulevat pelkän uskon avulla saavansa yhteyden Jumalaan. Tämä on kuitenkin mahdotonta, sillä usko ilman lähimmäisenrakkautta on kuin auringon valo ilman lämpöä: pelkkä valo ilman lämpöä tuhoaa elämän. Nykyajan kristityt luulevat myös, että pelkän uskon voimasta heidän syntinsä annetaan anteeksi. ”Jeesuksen veri on meidät puhdistanut”, he sanovat ja luulevat päässeensä kaikista synneistään. Jumalallisen Järjestyksen laki kuitenkin on, että pelastuminen edellyttää myös tahtoa ihmisen itsensä puolelta eli halua parannukseen. Jeesuksen veri tarkoittaa Sanassa Jumalallista Totuutta, joka auttaa pelastukseen vain sellaisen ihmisen, joka pyrkii välttämään syntiä eli elää lähimmäisenrakkaudessa. Jonka teot ovat pahat, ei pelastu, uskoipa hän mitä tahansa. Lutherin suurin synti olikin juuri se, että hän teki virheellisesti kääntämästään lauseesta ”ihminen vanhurskautetaan yksin uskosta, ilman lain tekoja” kristinuskon perusohjeen. Tässä kohdassa (Room. 3: 28) nimittäin Paavali ei tarkoita lain teoilla Kymmentä Käskyä, vaan juutalaisten monimutkaisia uskonnollisia lakeja, kuten asiayhteydestä käy ilmi.
Myös Jeesuksen ristinkuolema on nykyisin käsitetty väärin. Uskotaan, että ristillä kuoleminen oli itse lunastus. Käsitys, että jokin teloitus voi olla ihmiskunnan pelastus, on järjellinen vain silloin, kun oikein paha rikollinen teloitetaan, sillä tämä rikollinen ei kykene enää teloituksen jälkeen tekemään pahaa. Mutta kun on kysymyksessä hyvän ja viattoman ihmisen teloitus, ei tämä teloitus sinänsä ketään pelasta. Todellisuudessa Jeesuksen ristinkuolema oli Hänen viimeinen kiusauksensa eli helvettien viimeisin ja voimakkain hyökkäys Häntä vastaan. Tämän kiusauksen Jeesus voitti rakentamalla Jumalallisella voimallaan ruumiinsa kolmessa päivässä uudelleen. Tämä Jeesuksen uusi ‑ kirkastettu ‑ ruumis on se, johon turvautumalla myös me tavalliset ihmiset voitamme helvettien hyökkäykset kiusauksia kohdatessamme, sillä kiusaukset eivät ole mitään muuta kuin helvettien yritystä tuhota uudestisyntyvä ihminen. Jeesuksen kirkastettu ruumis on sama kuin taivaan auringon Jumal‑Ihminen ‑ Divinus Humanus, jota Johannes kuvaa Ilmestyskirjassa (Ilm. 1: 13-16).
Miksi Jumala inkarnoitui juuri juutalaisessa Jeesuksessa? Tätä eivät nykyajan kristityt tiedä. Selitys on seuraava: Juutalaiset ovat planeettamme itsekkäin kansa, johon olivat Jeesuksen aikoihin yhteydessä pahimmat helvetit. Koska Jumala luonnollisesti halusi pelastaa koko ihmiskunnan, Hänen täytyi aloittaa helvettien kukistaminen pahimmista helveteistä. Jos Hän olisi aloittanut jostakin toisesta kansasta, olisivat vahvimmat helvetit jääneet kukistamatta. Juutalaiset olivat ‑ ja ovat sitä tänäkin päivänä ‑ planeettamme julmin ja itsekkäin kansa. Heillä on kyky elää luonnollisessa hyvyydessä samaan aikaan, kun he elävät sisäisessä pahuudessa. Tällöin he pyrkivät liittämään yhteen hyvän ja pahan, mikä on häväistystä ja suurin synti, minkä ihminen voi tehdä. Henkisen maailman laki on, että hyvyys ja totuus sekä pahuus ja vääryys ovat liitossa keskenään. Hyvyyden ja pahuuden liittäminen toisiinsa on henkinen aviorikos, jota vain pahimmat ihmiset voivat harjoittaa. Kaikki muut pahuudet ovat tätä lievempiä. Siksi Jeesus kutsui juutalaisia avionrikkojasukupolveksi (Matt. 12: 39) ja sanoi heistä: ”Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.” (Joh. 8: 44).
Kuitenkin israelilainen kirkko oli aito kirkko, joka perustui Jumalalliselle Ilmoitukselle. Israelilainen kirkko oli edustava kirkko, jonka rituaalit olivat tarkkoja vastaavaisuuksia henkisille asioille. Se ei kuitenkaan ollut vastaava kirkko, koska sen papisto ja kansa elivät vain luonnollisessa hyvyydessä eläen samanaikaisesti sisäisessä pahuudessa. Jumala inkarnoitui tähän kansaan myös siksi, että juutalaisissa oli halua alistaa muut kansat orjuuteen ja nousta itse koko planeetan valtiaaksi. Tämän halun riivaamina he pitivät itseään messiaanisena kansana ja halusivat maalliseksi kuninkaakseen itse Jumalan. Jumala salli heille tällaisen halun, sillä tämän tähden he pitivät Sanaa pyhänä ja säilyttivät sen muuttumattomana muille kansoille. Tällainen halu on edelleen olemassa juutalaisissa, ja se on syössyt heidät hirvittäviin rangaistuksiin. Eläessään toisten kansojen keskuudessa juutalaiset ovat oppineet salaamaan todellisen luonteensa. Nyt kun juutalaiset ovat saaneet oman valtion (Israel), heidän julmuutensa on kyllä paljastunut tämän valtion politiikassa huolimatta taitavista valheista ja salaisesta kansainvälisestä vallasta.
Murhatessaan Jeesuksen juutalaiset saivat henkiseksi perinnökseen kaiken totuuden tuhoamisen halun, mikä muodostaa heidän perityn pahuutensa nykyaikana. Juuri tästä syystä niin monet ihmiskuntaa vahingoittavista opeista ovat lähteneet syntyperäisistä juutalaisista. Huolimatta lukuisista julmista rangaistuksista, joita juutalaiset ovat saaneet kärsiä, tämä kansa ei ole tehnyt parannusta. Tällä hetkellä juutalaiset pelaavat toisten kansojen kustannuksella häikäilemätöntä peliä, joka ennemmin tai myöhemmin voi johtaa raakoihin juutalaisvainoihin. Juutalaiset ovat itse syypäitä rangaistuksiinsa, sillä pahuus kantaa mukanaan omaa rangaistustaan.
Jumala, joka on itse Rakkaus, ei ketään rankaise, vaan paha vetää itse itsensä rangaistukseen. Ellei Jeesus olisi syntynyt juutalaiseksi, tämä kansa olisi vetänyt koko ihmiskunnan tuhoon. Sanassa juutalaisella tarkoitetaan sisäisen merkityksen mukaan hyvyydessä ja totuudessa elävää ihmistä, ei juutalaiseen kansanheimoon kuuluvaa. Juutalaisten nimittäminen rodun perusteella ”valituksi kansaksi” on samalla Jumalan syyttämistä rasistiksi. Tällaiseen tyhmyyteen sortuvat monet nykyajan kristityt, jotka eivät Jumalaa tunne eivätkä rakasta.
Jeesuksen syntymistapahtuma oli seuraavanlainen: Itse Jumaluus hedelmöitti Marian munasolun Jumalallisen Ihmeen avulla. Jumalallinen Ihme = Jumalallisen vastaavaisuuden tapahtuminen luonnon maailmassa. Täten Jeesus oli Isänsä puolelta Jumala ja äitinsä puolelta tavallinen ihminen. Tästä syystä Jeesus oli Jumalan Poika. Jos Jumala olisi laskeutunut täydellisyydessään ihmiskuntaan, olisivat koko ihmiskunta ja siihen liittynyt henkimaailma tuhoutuneet, aivan kuten maapallon elämä tuhoutuisi, jos aurinko tulisi aivan lähelle.
Omaksumalla äidiltään tavallisen ihmisen ruumiin Jeesus kykeni ottamaan vastaan kiusauksia eli helvettien hyökkäyksiä tähän ihmisyyteensä. Jumalallista Ihmisyyttä eivät helvetit pysty kiusaamaan. Aivan samoin kuin tavallinen ihminen pystyy kukistamaan helvetit vain voittamalla kiusaukset, samoin myös Jeesus kukisti helvetit kiusaukset voittamalla. Ero on vain siinä, että tavallinen ihminen kukistaa helvetit Jumalan avulla, mutta Jeesus kukisti kaikki helvetit omalla Jumalallisella Voimallaan. Ristinkuolema ja ylösnousemus olivat Jeesuksen viimeinen kiusaus ja täydellinen voitto.
Jeesuksen kirkastettu ruumis, jonka Hän loi kolmessa päivässä, on luonnolliseen maailmaan tullut Jumaluus. Tätä ennen Jumala oli vaikuttanut enkelitaivaan välityksellä. Vasta Jeesuksen kautta planeettamme ihmisillä on mahdollisuus olla suorassa ja välittömässä yhteydessä Jumalaan. Jeesuksen kautta syntyi Jumaluuden Kolminaisuus, mitä ei ennen Jeesusta ollut. Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa on Jumaluuden Kolminaisuus yhdessä ja samassa Persoonassa: Isä eli Jumalallinen Rakkaus, Poika eli Jumalallinen Viisaus sekä Pyhä Henki eli Jumalallinen Vaikutus. Pyhä Henki saapuu näin Jumalallisesta Rakkaudesta (Isä) Jumalallisen Viisauden (Poika) kautta valaisemaan ihmisten ja enkeleiden ymmärrystä. Vastaavaisuuksien tieteessä Jeesus tarkoittaa Jumalallista Hyvyyttä ja Kristus jumalallista Totuutta sekä koko nimi Jeesus Kristus jumalallisen Hyvyyden ja Totuuden liittoa: ”Minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10: 30).
Nykyajan ”kristityt” odottavat yhä Jeesuksen toista tulemista, mutta he eivät tiedä, että Jeesus on jo tullut. Nimittäin Sanan sisäisen merkityksen aukeneminen Emanuel Swedenborgin kynän välityksellä on Herran toinen tuleminen. Tästä voi jokainen vakuuttua elämällä Kymmenen Käskyn mukaisesti ja Jeesuksen Jumalallisuuden tunnustaen, mikä johtaa ymmärryksen avautumiseen henkisissä asioissa. Näistä uudestisyntyneistä ihmisistä tulee planeetallemme uusi ihmisrotu – Homo bonus (Jesaja 65: 17-25), joka ei enää tee pahaa toiselle ihmiselle.
KIRJALLISUUTTA
SWEDENBORG, EMANUEL: Arcana Coelestia. Londini 1749‑1756. Doctrina Novae Hierosolymae de Domino. Amstelodami 1763. Vera Christiana Religio. Amstelodami 1771. The Word of the Old Testament Explained. Bryn Athyn 1928.
ILMESTYSKIRJA JA VIIMEINEN TUOMIO
”Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja se luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.” (Ilm. 13: 18).
Monet ovat yrittäneet selittää Ilmestyskirjaa eli Raamatun viimeistä kirjaa, jota kutsutaan ”Johanneksen Ilmestykseksi”. Useimmat ovat nähneet Ilmestyskirjassa ennustuksia maailman valtakuntien kohtaloista, katolisesta kirkosta jne. Kaikki ennustukset ovat olleet enemmän tai vähemmän johdonmukaisia. Mutta koska Sanan sisäistä merkitystä ei ole tunnettu, ovat kaikki Ilmestyskirjan selitysyritykset epäonnistuneet.
Vasta Sanan sisäisen merkityksen avautuminen Swedenborgin teologian avulla teki mahdolliseksi antaa Ilmestyskirjalle oikea selitys. Tätä sisäisen merkityksen avautumista esittää Ilmestyskirjan jae 19: 11: ”Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.” Valkoinen hevonen tarkoittaa vastaavaisuuksien tieteen mukaan juuri Sanan henkisen merkityksen ymmärtämistä. Swedenborg selittää tämän Ilmestyskirjan henkisen merkityksen teoksessaan Apocalypsis Revelata (Ilmestyskirja paljastettuna).
Ei ole ihme, ettei tämä Swedenborgin teos saavuttanut suosiota ja hyväksyntää, sillä siinä Swedenborg osoittaa, että Ilmestyskirja onkin kuvaus kristillisen kirkon rappeutumisesta ja tuhosta sekä uuden kirkon synnystä. Ilmestyskirjassa symbolisoi Babylon katolista kirkkoa ja punainen lohikäärme reformistien oppia, jonka mukaan ihminen pelastuu pelkän uskon avulla. Uusi Jerusalem taas tarkoittaa sitä kirkkoa, joka perustetaan niille ilmoituksille, jotka tulivat Swedenborgin kynän kautta.
Nykyajan kristityt eivät ole myöskään ymmärtäneet Raamatun viimeistä tuomiota. Monet ovat kuvitelleet, että viimeinen tuomio tarkoittaa koko näkyväisen maailman häviämistä joskus tulevaisuudessa. Monet myös uskovat, että viimeisen tuomion jälkeen kuolleet nousevat ylös haudoistaan ja että Jeesus tulee uudelleen maan päälle ”taivaan pilvissä”. Tällaisia mielikuvituksellisia käsityksiä syntyy, koska Sanan sisäistä merkitystä ei tunneta. Swedenborg osoittaa, että viimeisellä tuomiolla tarkoitetaankin tapahtumaa henkimaailmassa. Jokaisella ihmisellä on viimeinen tuomionsa silloin, kun hän siirtyy tästä maailmasta henkiseen maailmaan. Tällöin ihminen tuomitaan henkimaailmassa tekojensa mukaan eli hän päätyy joko taivaaseen tai helvettiin. Ihmisen oma tahto on itse asiassa tuomari, joka määrää kumpaan ihminen joutuu: hyvän ihmisen tahto vetää hänet taivaaseen ja pahan helvettiin.
Yleinen viimeinen tuomio tapahtuu myös henkimaailmassa. Se tapahtuu aina silloin, kun kirkko ‑ eli ihmisen ja Jumalan yhteys ‑ on rappeutunut siihen pisteeseen asti, ettei kirkolla ole enää lainkaan tietoa Jumalasta. Tällainen viimeinen tuomio on tapahtunut planeettamme henkimaailmassa jo neljä kertaa, ja viimeisin näistä tapahtui maanpäällistä aikaa vastaavasti vuonna 1757, jolloin kristillinen kirkko saavutti rappeutumisen ääripisteen.. Vaikka tämän jälkeen onkin ollut lukuisia kristillisiksi itseään kutsuvia kirkkoja, ovat ne kaikki olleet vain ihmisten muodostamia sosiaalisia organisaatioita, joilla ei ole ollut mitään yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen eli siis ne eivät ole olleet todellisia kirkkoja. Kaikki kirkot ja uskonlahkot voivat puhua Jumalasta ja pyhistä asioista, vaikka ne todellisuudessa olisivatkin liitossa helvettien kanssa. Jokaisella aikakaudella on kuitenkin vain yksi aito kirkko, jolla on yhteys Jumalaan (Herran morsian; Ilm. 21: 9).
Planeetallamme on ollut neljä aitoa kirkkoa, joista lukemattomat uskonsuunnat ovat saaneet alkunsa. Swedenborg kutsuu näitä kirkkoja nimillä muinaisin,muinainen,israelilainen ja kristillinen. Nämä neljä kirkkoa ovat saaneet alkunsa Jumalallisesta Ilmoituksesta. Näiden kirkkojen lisäksi on ollut lukuisia ihmisten keksimiä ”kirkkoja” sekä suoranaisia helvetistä tulleen ”ilmoituksen” perustalle luotuja uskonnollisia yhteisöjä. Vain näitä neljää kirkkoa voi kutsua aidoiksi kirkoiksi. Viides aito kirkko on Uusi Jerusalem, joka perustuu Swedenborgin kautta tulleeseen Ilmoitukseen. Tämä kirkko on alkanut Suomessa.
Jokaisessa aidossa kirkossa on ollut neljä erilaista jaksoa, joita Sanassa kuvataan sanoilla aamu, päivä, ilta ja yö. Aamu tarkoittaa sitä vaihetta, jolloin Jumalallinen Ilmoitus annetaan; päivällä kuvataan vaihetta, jolloin kirkko laajenee opetuksen ansiosta; ilta merkitsee kirkon alkavaa rappeutumista eli luopumista Jumalasta; yö tarkoittaa viimeistä tuomiota eli kirkon lopullista tuhoa. Viimeisellä tuomiolla Jumala erottelee henkimaailmassa hyvät ja pahat, luo uuden taivaan hyvistä sekä ohjaa pahat uuteen helvettiin. Tämän jälkeen Herra luo uuden taivaan avulla maan päälle uuden kirkon. Uusi kirkko alkaa Jumalallisella Ilmoituksella ja laajenee yhdestä avioparista suuremmaksi ryhmäksi. Jokainen uusi kirkko alkaa aina yhdestä avioparista, sillä avioliitto vastaa hyvyyden ja totuuden yhdistymistä. Kirkon laajeneminen tapahtuu sitä mukaa kuin uuteen taivaaseen tulee uusia jäseniä ja se kestää vuosisatoja.
Ensimmäisellä eli muinaisimmalla kirkolla ei ollut kirjoitettua Sanaa, vaan Sana oli kirjoitettu ihmisten mielen sisäisiin osiin. Tuon ajan ihmiset saivat välittömiä ilmestyksiä taivaasta ja kykenivät keskustelemaan enkelien kanssa. Tämän kirkon eri vaiheet on kuvattu Raamatun ensimmäisessä kirjassa eli Genesiksessä (1 Moos.). Vedenpaisumus tarkoittaa tämän kirkon viimeistä tuomiota.
Toisella eli muinaisella eli Nooan kirkolla oli kirjoitettu Sana, jota ei nykyisin kuitenkaan enää tunneta. Tämä muinainen eli Vanha Sana oli kirjoitettu vastaavaisuuksilla kuten nykyinenkin Sana. Tätä kirkkoa kuvataan myös Genesiksessä ja muissa Mooseksen Kirjoissa. Muinainen kirkko tuhoutui, kun vastaavaisuuksia ryhdyttiin käyttämään itsekkäisiin tarkoituksiin, jolloin syntyivät magia ja salatieteet. Tämän kirkon tuhoutumista kuvataan mm. Sodoman ja Gomorran tuholla.
Kolmannen eli israelilaisen kirkon vaiheet on kuvattu Mooseksen Kirjoissa, Joosuan Kirjassa, Tuomarien, Samuelin ja Kuningasten Kirjoissa sekä profeetoissa. Tämän kirkon viimeinen tuomio tapahtui, kun Jumala inkarnoitui Jeesuksessa Kristuksessa. Nykyajan juutalaiset noudattavat edelleen tämän kirkon uskontoa, vaikka sillä ei enää olekaan yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen.
Neljännen eli kristillisen kirkon vaiheista kerrotaan Uudessa .ja Vanhassa Testamentissa. Sen synnystä ja kasvusta kerrotaan etenkin Evankeliumeissa ja Apostolien teoissa. Tämän kirkon kehittymistä täyteen päivävaiheeseen kuvaa kolmen ensimmäisen vuosisadan kirkkohistoria, sen iltavaihetta seuraavien vuosisatojen kirkkohistoria aina 1700‑luvulle asti, ja lopuksi sen tuhoa eli yötä kuvaa Ilmestyskirja. Ilmestyskirjassa (Ilm. 13: 18) mainittu luku 666 tarkoittaa vastaavaisuuksien tieteessä sitä, että kaikki totuudet on tuhottu ihmisestä itsestään lähtevällä älykkyydellä. Tämän kristillisen kirkon jälkeen tulee Uusi Kirkko, jota kuvataan Danielin kirjassa ja Ilmestyskirjassa. Tämä kirkko on todellinen kristillinen kirkko, sillä se tunnustaa Herran Jumalallisen Ihmisyyden ja tätä kirkkoa varten on Sanan sisäinen merkitys paljastettu. Uusi Kirkko on kaikkien aikaisempien kirkkojen kruunu (Jes. 62: 3), sillä ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa kirkolle paljastetaan kaikki henkisen maailman salaisuudet. Tämän kirkon jäsenet puhdistuvat kiusausten avulla ja tulevat älykkäiksi. Tämä kirkko on sisäinen kirkko, jonka jäsenet ovat välittömässä yhteydessä itse Jumalaan. Uusi Kirkko on myös planeettamme viimeinen kirkko, joka ei koskaan tuhoudu, sillä se pysyy ikuisesti Herran suojeluksessa. Tätä kirkkoa kuvaavat mm. seuraavat sanat Danielin Kirjassa:
(2: 44): ”Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistamaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti.”
Tämä Uusi Kirkko on juuri se Uusi Jerusalem, jolla on hallussaan Sana ja Emanuel Swedenborgin kynän kautta tullut Taivaallinen Oppi. Vaikka Swedenborgin teologialle perustettuja seurakuntia on useita eri puolella maailmaa, eivät ne ole kuitenkaan vielä se Uusi Kirkko, jonka tulemisen Swedenborg ennusti. Tietenkin näissä seurakunnissa on valaistuneita ihmisiä, jotka ovat yhteydessä Uuteen Taivaaseen, mutta varsinainen Uusi Kirkko voi alkaa vain yhdestä avioparista (The Word of the Old Testament Explained, n. 3239). Syy siihen, miksi uusi kirkko aina alkaa yhdestä avioparista, on siinä, että kirkko on hyvyyden ja totuuden yhdistys, mitä juuri avioliitto symbolisoi.
Minulla on ilo paljastaa lukijalle se kirkkohistoriallinen totuus, että tämä Uusi Kirkko on vihdoin alkanut ja myös yhdestä avioparista kuten aiemmatkin aidot kirkot. Vasta nyt saapuu Uuteen Kirkkoon virtausta sisäisimmästä eli kolmannesta taivaasta. Tässä taivaassa ‑ hallitsee aviorakkaus. Tämä virtaus ilmenee siten, että se valaisee ihmisen ymmärryksen näkemään kaikki asiat taivaan valossa. Tällöin ei mikään hyvä tai paha, totuus tai valhe, jää paljastumatta. Tämä kolmannen taivaan virtaus on suotu Uudelle Kirkolle siksi, että se voisi taistella kaikenlaatuista pahaa ja väärää vastaan. Paha ja väärä nimittäin usein naamioituvat ulkonaisen hyvyyden kaapuun, minkä vasta sisäisimmän taivaan virtaus paljastaa. Spirituaalisen eli henkisen kirkon ihminen ei pysty taistelemaan pahimpien helvettien virtausta vastaan. Pahimmat helvetit vaikuttavat nykyään kasaarikansan kautta. Kasaarit kutsuvat itseään ”juutalaisiksi”.
Uusi Kirkko on taisteleva kirkko, joka taistelee helvettien vaikutusta vastaan ei ainoastaan teologian, vaan myös kaikilla muilla elämän alueilla. Tämän vuoksi tämän kirkon jäsenille suodaan enemmän valaistusta ja älykkyyttä kuin aiempien kirkkojen jäsenille. Itse asiassa tämän kirkon jäsenistä kehittyy uusi ihmisrotu: Homo bonus. Homo bonus on Herran luoma ja säilyy planeetallamme ikuisesti (Jes. 65: 17-25). Tämän Swedenborg ennustaa teoksessaan De Ultimo Judicio (Viimeinen tuomio), joka käsittelee henkimaailmassa vuonna 1757 tapahtunutta viimeistä tuomiota: ”Tämä kansa on sellainen, että se voi ottaa vastaan henkistä valoa ja että sen jäsenet voivat kehittyä taivaallis‑henkisiksi ihmisiksi”. Mitä kansaa Swedenborg tarkoittaa, se ei ole vielä tiedossa, mutta todennäköisesti sellainen kansa elää Etelä-Amerikassa. Suomessa syntyneen Uuden Jerusalemin papiston tehtävänä on liittyä tähän kansaan ja aloittaa uuden ihmisrodun luominen Taivaallisen opin avulla.
KIRJALLISUUTTA
SWEDENBORG, EMANUEL:
The Apocalypse Explained. London 1968.
Apocalypsis Revelata. Amstelodami 1766.
Continuatio de Ultimo judicio. Amstelodami 1763.
The Coronis. Englanninkielisiä käännöksiä Swedenborgin viimeisistä käsikirjoituksista.London 1966.
De Ultimo judicio. Londini 1758.
Vera Christiana Religio. Amstelodami 1771.
The Word of the Old Testament Explained. Englanninkielinen käännös käsikirjoituksista Explicatio in Verbum Historicum Veteris Testamenti, Esajas et Jeremias explicati sekä Historia Creationis a Mose tradita. 8 osaa. Bryn Athyn 1928.
USKO
”Usko itsessään on myöntämistä, että asia on niin, koska se on totta. Sillä se, joka on todellisessa uskossa, ajattelee ja puhuu tähän tapaan: ’Tämä on totta, ja siksi minä uskon sen.’ Sillä usko liittyy totuuteen ja totuus uskoon. Edelleen, jos ihminen ei ymmärrä jonkin asian olevan totta, hän sanoo: ’En tiedä, onko tämä totta vai ei, ja sen tähden en usko sitä. Kuinka voisin uskoa mitä en ymmärrä? Sehän voi olla valhettakin.’” (Swedenborg: Doctrina Novae Hierosolymae de Fide, n. 2.)
Tuskin on olemassa toista sanaa, joka olisi niin suuresti väärin ymmärretty kuin sana usko. Kun ajatteleva ihminen tarkastelee nykyisiä uskonlahkoja ja kirkkoja, hän päätyy siihen käsitykseen, että usko on sitä, että pidetään jotakin asiaa totuutena huolimatta siitä, onko asia tosi vai ei. Tämä totuutena pitäminen on eräänlaista vakuuttautumista, jolla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Usein tällaisessa uskossa voi havaita selviä sosiaalisen suggestion merkkejä. Tällaista uskoa liittyy myös monien aatteellisten ja poliittisten liikkeiden toimintaan. Esimerkiksi marxilaisuus on tällainen uskonto, vaikka se kieltääkin Jumalan olemassaolon.
Nykyajan kristittyjen usko on kuollutta uskoa, koska sitä ei sovelleta käytännön elämään: uskonto on jäänyt kirkon ovien sisäpuolelle. Lisäksi kristityt ovat omaksuneet täysin järjettömiä käsityksiä Jumalasta, jotka käsitykset sulkevat heidän ymmärryksestään pois kaiken virtauksen taivaasta. Pahin näistä järjettömyyksistä on Jumalan jakaminen kolmeksi eri persoonaksi. Jeesuksen Jumaluutta ei myöskään ole ymmärretty, josta johtuu, etteivät nykyajan kristityt lainkaan tunne Jeesusta: Jeesus käsitetään tavalliseksi ihmiseksi.
Vaikka nykyajan kristityiden uskonto on samalla tavoin kuollut kuin juutalaistenkin uskonto, elävät monet kirkot ja lahkot kuitenkin edelleen sosiaalisina organisaatioina. Esim. Suomessa luterilainen kirkko jatkaa edelleen olemassaoloaan, vaikka sillä ei ole mitään yhteyttä Jumalaan ja taivaaseen. Taivaasta käsin katsottuna tällaiset kirkot eivät tietenkään ole kirkkoja, vaan synkeitä pahojen henkien täyttämiä luolia. Swedenborg, jonka henkinen näkö oli avautunut, vältti kirkossa käyntiä nimenomaan siellä raivoavien pahojen henkien vuoksi.
Nykyajan kristillisten kirkkojen katolla kohoaa symbolina risti. Jos kristityt olisivat perehtyneitä vastaavaisuuksien tieteeseen, vaihtaisivat he varmasti symbolia. Vastaavaisuuksien tieteen mukaan risti on kiusausten eli pahojen henkien hyökkäyksen symboli. Kun valaistunut ihminen näkee kirkon katolla ristin, tietää hän, että siellä ovat pahat henget vallassa. Kaitselmus on kuitenkin pitänyt kristittyjen ymmärryksen suljettuna, jotta he eivät olisi tajunneet valitsemansa symbolin luonnetta.
Uuden Kirkon uskoa ja nykykristittyjen uskoa voi verrata valoisaan päivään ja pimeään yöhön. Nykykristittyjen usko perustuu virheellisiin käsityksiin Jumalasta, mikä aiheuttaa täydellisen pimeyden kaikissa uskonasioissa. Uuden Kirkon usko perustuu Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalallisuuden ymmärtämiseen, ja se näyttää Jumalalliset Totuudet kuin kirkkaassa päivänvalossa.
Uusi Kirkko liittää yhteen uskon ja lähimmäisenrakkauden. Usko on totuutta ja lähimmäisenrakkaus hyvyyttä, ja näiden tulee olla yhtyneinä aivan kuten auringon valossakin ovat yhtyneinä valo ja lämpö. Pelkkä usko on kuin auringon valo ilman lämpöä, ja tällaisessa valossa kaikki elämä tuhoutuu. Tästä pelkän uskon tuhoavasta vaikutuksesta käytetään vastaavaisuuksien tieteessä kuvausta ”lohikäärme”. Tyypillisin lohikäärmeusko on juuri luterilaisuus, sillä se perustuu Paavalin sanoihin ”Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman laintekoja” (Room. 3: 28). Uuden Kirkon usko, johon liittyy lähimmäisenrakkaus, on kuin lämmin kevätauringon valo, joka saa koko luonnon heräämään eloon. Uskon symboli vastaavaisuuksien tieteessä on kuu. Sellaisen uskon symboli, josta lähimmäisenrakkaus puuttuu, on kuten sanottu lohikäärme. Lohikäärme symbolisoi tästä syystä Ilmestyskirjassa myös katolisesta kirkosta eronneita kirkkoja. Itse katolista kirkkoa symbolisoi Ilmestyskirjassa Babylon, joka tarkoittaa yleisesti sellaista kirkkoa, joka vain pyrkii uskonnon avulla hallitsemaan ihmisiä.
Uutta Kirkkoa Ilmestyskirja kuvaa ”auringolta vaatetetulla vaimolla”, jolla on ”kuu hänen jalkojensa alla” (Ilm. 12: 1). Auringolta vaatetettu tarkoittaa että tällä kirkolla on hallussaan coelestiaalisia totuuksia. Vaimo tarkoittaa, että tämä kirkko on yhdistynyt Herraan. Se, että kuu oli tämän vaimo jalkojen alla, tarkoittaa, että tässä kirkossa lähimmäisenrakkaus on uskon yläpuolella ja siihen liittyneenä Tämä auringolta vaatetettu vaimo on se seurakunta josta Swedenborg sanoi, että hänen teoksensa tuleva olemaan sille hyödyksi.
Todelliseen kristilliseen uskoon kuuluvat aidot ja puhtaat totuudet; todellisen kristillisen uskonnon muodostavat näihin totuuksiin liittyneet hyvyydet. Uuden Kirkon, jota Sanassa kutsutaan Uudeksi Jerusalemiksi, uskolla on lukemattomia aitoja ja puhtaita totuuksia. Näistä tärkeimmät voidaan esittää seuraavasti:
1. Jumala on yksi ja Hänessä on Jumalallinen Kolminaisuus ja Hän on Herra Jumala Vapahtajamme Jeesus Kristus. Hänessä on Kolminaisuus kuten ihmisessä on sielu, ruumis ja sielusta ruumiin kautta tapahtuva toiminta. Isä eli sielu tarkoittaa Jumalallista Rakkautta, Poika eli ruumis tarkoittaa Jumalallista Viisautta ja Pyhä Henki eli Jumalallinen Vaikutus tarkoittaa Isästä Pojan kautta tapahtuvaa Jumalallista Virtausta eli Elämää.
2. Edellisen kohdan tunnustaminen ja ymmärtäminen ynnä Kymmenen Käskyn mukainen elämä liittävät ihmisen Jumalaan.
3. Herran Jeesuksen Kristuksen Toinen Tuleminen, jonka Hän itse ennusti tapahtuvan, tapahtui Sanan sisäisten merkitysten avautumisena Emanuel Swedenborgin kynän kautta. Tätä tarkoittavat Herran sanat:
”Ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudelta” (Matt. 24: 30). Taivaan pilvet tarkoittavat Sanan kirjaimellista merkitystä, suurella voimalla Sanan coelestiaalista merkitystä ja kirkkaudella Sanan spirituaalista merkitystä. Ihmisen Poika tarkoittaa Jumalan Sanaa eli Herraa Jeesusta Kristusta: ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.” (Joh. l: 14).
4. Uusi Kirkko eli Uusi Jerusalem on kaikkien kirkkojen kruunu, koska sille on paljastettu kaikki henkisen maailman salaisuudet. Se ei tuhoudu koskaan ja siitä syntyy uusi ihmisrotu maan päälle. Tätä ihmislajia kuvaa Jesaja 65: 17-25.
KIRJALLISUUTTA
SWEDENBORG, EMANUEL:
Doctrina Novae Hierosolymae de Fide. Amstelodami 1763.
Summario Expositio Doctrinae Novae Ecclesiae. Amstelodami 1769.
Vera Christiana Religio. Amstelodami 1771.
LÄHIMMÄISENRAKKAUS
”Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä. Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa. Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi. Jos te suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä.” (Jes. 1: 16‑19).
Vaikka käsite lähimmäisenrakkaus on yksi keskeisimpiä kristillisessä teologiassa, ei sen todellista olemusta nykyisin tunneta. Tämäkin johtuu siitä, ettei tiedetä Sanan henkistä merkitystä. Luullaan, että lähimmäisenrakkaus on sitä, että annetaan almuja ja autetaan köyhiä. Lähimmäisenrakkaus on kuitenkin täydellinen elämänohje kaikkiin elämän tilanteisiin. Lähimmäisenrakkautta voi toisaalta harjoittaa vain se, jonka spirituaalinen aste on avautunut, sillä vain sellainen ihminen pystyy erottamaan, kuka on lähimmäinen ja millä tavalla hän on lähimmäinen.
Jos joku auttaa sisäisesti pahaa ihmistä sillä tavoin, ettei tämä auttaminen johda autettua synnintuntoon ja parannukseen, ei silloin ole kysymys lähimmäisenrakkaudesta. Pahan ihmisen tukeminen niin, että paha säilyy hänessä, on itse asiassa pahan tekemistä, sillä autettu paha ihminen jatkaa pahan tekemistä entistä enemmän. Spirituaalinen ihminen tutkii tarkoin, millainen on autettavan ihmisen henkinen laatu, ja toimii sen mukaisesti. Luonnollisesti vaaratilanteessa olevaa ihmistä on autettava hänen henkiseen laatuunsa katsomatta.
Lähimmäisenrakkauden olemus paljastuu selvästi seuraavasta Jeesuksen vertauksesta: ”Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi. Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse. Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse. Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä. Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: ’Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan’. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin? Hän sanoi: ’Se, joka osoitti hänelle laupeutta’. Niin Jeesus sanoi hänelle: ’Mene ja tee sinä samoin’.” (Luuk. 10: 30‑37). Tätä samarialaista sanotaan lähimmäiseksi, koska hän teki ihmisrakkaudesta johtuvaa hyvää. Siis sellaiset ihmiset, joissa on hyvyyttä, ovat meidän lähimmäisiämme. Öljy ja viini, joita samarialainen haavoihin vuodatti, tarkoittavat Sanan sisäisen merkityksen mukaisesti hyvyyttä ja totuutta.
Myös pahat ihmiset ovat lähimmäisiämme, mutta heitä autetaan eri tavoin kuin hyviä: pahoja autetaan johdattamalla heitä parannukseen; hyviä autetaan, jotta he voisivat jatkaa hyvän tekemistä. Hyviä ihmisiä ovat vain ne, jotka elävät Jumalallisten lakien mukaisesti. Vaikka jonkun ihmisen ulkoinen elämä olisi kuinka hyvää tahansa, ei hän ole hyvä ihminen ellei hän toimi uskonnollisista motiiveista käsin. Jumala yksin on täydellisesti hyvä, ja ihminen hyvä siinä määrin kuin hänessä on tahtoa toimia Jumalan käskyjen mukaan. Monet sisäisesti hyvät ihmiset olivat maailmassa eläessään sellaisia, että heitä pidettiin pahoina ihmisinä: sisäisesti hyvä ihminen ei useinkaan sopeudu nykyajan yhteiskuntaan niin hyvin kuin sisäisesti paha; oikeudenmukainen ja rehellinen ihminen joutuu usein ristiriitaan ympäristönsä kanssa, sillä häneltä puuttuu pahoille ominainen kavaluus ja petollisuus. Monet sisäisesti pahat ihmiset ovat taas olleet maailmassa eläessään hyvien kirjoissa.
Yleisesti itse hyvä on meidän lähimmäisemme, koska ihminen on lähimmäisemme sen hyvyyden laadun mukaisesti, minkä hän on Jumalalta saanut. Ihminen ei kuitenkaan ole lähimmäinen ainoastaan yksikössä vaan myös monikossa, sillä lähimmäisiämme ovat myös yhteiskunta, isänmaa, kirkko, Herra valtakunta eli taivas ja Herra itse. Nämä ovat ne lähimmäiset, joille hyviä töitä on tehtävä. Monet ihmisen muodostama yhteisö on korkeamman asteen lähimmäinen kuin yksityinen ihminen, isänmaa sitäkin korkeampi, kirkko ja Herran valtakunta vielä korkeampi ja kaikkein ylimpänä Herra itse. Hyvää on tehtävä yhteisölle sen laadun mukaan, aivan kuten on laita yksilöidenkin suhteen: pahoista ihmisistä muodostuvaan tai pahoja tarkoituksia ajavaan yhteisöön suhtaudutaan toisin kuin jos se koostuisi hyvistä ihmisistä ja ajaisi hyviä tarkoituksia.
Isänmaa on lähimmäinen suuremmassa määrin kuin muut yhteisöt, sillä se turvaa kansalaistensa vapauden ja hyvinvoinnin. Isänmaalle on tehtävä hyvää isänmaanrakkaudesta. Vain spirituaalinen ihminen ‑ ja vielä paremmin coelestiaalinen ihminen ‑ kykenee aitoon isänmaanrakkauteen. Pahat ihmiset rakastavat isänmaataan vain ulkoisesti, sisäisesti he rakastavat vain itseään. Joka rakastaa aidosti isänmaataan eli pyrkii työllään parantamaan sen oloja, rakastaa toisessa elämässään Herran valtakuntaa, joka on hänen uusi isänmaansa.
Kirkko on vielä enemmän lähimmäinen kuin isänmaa, sillä kirkon tehtävä on johtaa ihmiset taivaaseen. Todellinen kirkko on kuitenkin vain sellainen, jolla on yhteys Jumalaan ja taivaaseen. Jos kirkko on tullut helvetilliseksi ‑ kuten useimmat nykyajan kirkoista ovat ‑ tulee lähimmäistään rakastavat ryhtyä rakentamaan uutta kirkkoa.
Koska kaikki hyvyys tulee Herralta, ovat Herran valtakunta ja Herra itse meidän tärkeimmät lähimmäisemme. Joka rakastaa Herraa, rakastaa myös lähimmäistään. Herran ja lähimmäisen rakastamisen tärkein ohje on Kymmenen Käskyä. Kymmenestä Käskystä voimme nähdä, että tärkeintä lähimmäisen rakastamisessa on se, ettei tehdä pahaa toiselle ihmiselle, ovathan kuusi viimeistä käskyä pelkkiä kieltoja. Se, joka ei tee pahaa toiselle ihmiselle, rakastaa siis lähimmäistään. Toinen asia lähimmäisenrakkaudessa on tehdä hyvää lähimmäiselle. Hyvän tekeminen on hyödyn tuottamista. Ihminen tuottaa hyötyä, kun hän tunnollisesti ja rehellisesti suorittaa ammattinsa tai toimensa vaatimat tehtävät. Silloin hän toimii yhteiskuntaa rakastaen, ja yhteiskunta on tärkeämpi lähimmäinen kuin yksityinen ihminen. Tämä on tärkein lähimmäisenrakkauden muoto. Yksityisen ihmisen auttaminen on myös lähimmäisenrakkautta, mutta tällöin täytyy tuntea tarkoin ihmisen henkinen laatu, jotta ei vahingossa edistäisi pahan ihmisen aikeita.
Kun ihminen kääntyy Herran puoleen, välttää tekemästä syntiä eli rikkomasta Kymmentä Käskyä ja tekee uskollisesti ja oikeudenmukaisesti tehtävänsä, tulee hänestä lähimmäisenrakkauden harjoittaja. Kun hän päivittäin harjoittaa parannuksen tekoa, kasvaa hänen älykkyytensä päivä päivältä, ja hän voi tuottaa yhä suurempaa ja suurempaa hyötyä. Jos ihminen asettaa omat henkilökohtaiset etunsa oikeudenmukaisuuden ja rehellisyyden edelle, ei hän rakasta lähimmäistään vaan itseään. Totuus ja hyvyys ovat meidän todellisia lähimmäisiämme, joita meidän tulee rakastaa enemmän kuin omia tai ystäviemme ja tuttaviemme etuja.
Jokainen ihminen on lähimmäisemme siinä määrin kuin hänessä on hyvyyttä ja totuutta. Rakastaa sukulaisiaan, ystäviään ja tuttaviaan ottamatta huomioon heidän henkistä laatuaan ei ole lähimmäisenrakkautta. Uudestisyntyvä joutuu usein luopumaan monista ystävyyssuhteista juuri siksi, ettei hänen henkensä enää siedä sisäisesti pahojen seuraa. Uudestisyntyvä voi seurustella kyllä pahojen ihmisten kanssa, mutta hänen tulee varoa kiintymästä heihin sisäisesti, sillä tällaisesta kiintymyksestä on suurta haittaa uudestisyntymisprosessissa. Uudestisyntyvän ei pidä myöskään sitoutua pahojen ihmisten me‑henkeen. Tällainen me‑henki johtaa itsekkäisiin ryhmäetuihin ja on lähimmäisenrakkauden vastaista. Sitä esiintyy paljon eri uskontokunnissa, samoin poliittisissa ryhmittymissä, harrastuspiireissä ja työpaikoilla.
Todellinen lähimmäisenrakkaus asustaa meidän sisäisessä ihmisessämme. Sisäisen ihmisen toimintaa on vaikea havaita sellaisenaan, mutta sisäinen ihminen antaa kuitenkin ulkoiseen ihmiseen jonkinmerkin (lat. signum) toiminnastaan. Jos sisäisessä ihmisessä asuu aito lähimmäisenrakkaus, sen merkki on siinä, että se saattaa ihmisen miettimään omia pahuuksiaan. Ellei näin käy, ei meidän sisäisessä ihmisessämme ole todellista lähimmäisenrakkautta. Ulkoinen hurskaus ja ulkoinen Jumalanpalvelus eivät välttämättä ole lähimmäisenrakkauden merkkejä, sillä niitä voivat harrastaa myös pahat ihmiset. Uuden Kirkon Jumalanpalvelus eroaa aiempien kirkkojen Jumalanpalveluksesta juuri tässä sisäisen ihmisen toiminnassa.
Uuden Kirkon Jumalanpalvelus alkaa sillä, että ihminen miettii omia pahoja tekojaan ja aikomuksiaan. Koska Uusi Kirkko on sisäinen kirkko, on sen Jumalanpalveluskin sisäistä. Sisäinen Jumalanpalvelus on parannuksen tekoa, missä Jumala itse uudestisynnyttää ihmisen sitä mukaa kuin ihmisestä poistuu pahuuksia ja vääryyksiä. Uuden Kirkon jäsenet palvelevat Jumalaa yksinäisyydessä omassa kammiossaan. Tietenkin he voivat harrastaa myös ulkoista Jumalanpalvelusta, johon sisäinen jumalanpalvelus yhdistyy. Kuitenkaan ulkoinen Jumalanpalvelus ei ole tälle kirkolle välttämätöntä: ”Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa” (Ilm. 21: 22).
Uuden Kirkon jäsenten usko ja lähimmäisenrakkaus ovat heidän sisäisessä ihmisessään. Sen tähden profeetta Jeremia kuvaa heitä seuraavasti: ”Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistaan eikä veli veljeänsä sanoen: ’Tuntekaa Herra’. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikkomuksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.” (Jer. 31: 33‑34). Itse asiassa Uuden Kirkon jäsenistä kehittyy uusi ihmisrotu – Homo bonus – joka elää lähimmäisenrakkauden hyvyyksissä.
KIRJALLISUUTTA
SWEDENBORG, EMANUEL:
Charity. Käännös julkaisemattomasta käsikirjoitukses
ta. London 1947.
Doctrina Vitae pro Nova Hierosolyma ex Praeceptis
Decalogis. Amstelodami 1763.
De Nova Hierosolyma et ejus Doctrina Coelesti.
Londini 1758.
Vera Christiana Religio. Amstelodam 1771.
AVIOLIITON ALKUPERÄ
”Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.” (1 Moos. 1: 27).
Nykyajan kristillisyys on hämärtänyt tiedon avioliiton alkuperästä. Tästä syystä aikamme ihmiset eivät tunne sukupuolisuuden henkistä perustaa; sukupuolisuus käsitetään pelkäksi vietiksi. Kuitenkin juuri sukupuolielämä on se alue, jonka kautta spirituaaliset ja coelestiaaliset asiat selvimmin ilmenevät. Nykyajan psykologien kirjoitukset paljastavat täydellisen tietämättömyyden sukupuolisuuden perimmäisestä olemuksesta.
Swedenborg julkaisi Amsterdamissa vuonna 1768 teoksen ”Deliciae Sapientiae de Amore Conjugiali; post quas sequuntur Voluptates Insaniae de Amore Scortatorio” (Aviorakkauden viisauden ilot ja haureellisen rakkauden hulluuden himot). Teosta ei ymmärretty, ja se tuomittiin ankarasti kirkon taholta. Teos on kuitenkin ainoalaatuinen maailmankirjallisuudessa, sillä se paljastaa miehen ja naisen sukupuoliroolit vastaavaisuuksien tieteen avulla. Ihminen elää ruumiinsa kuoleman jälkeen ihmisenä ja hänen sukupuolensa säilyy. Tämä johtuu siitä, että ihminen on mies tai nainen ei ainoastaan ruumiinsa vaan myös henkensä puolesta. Miessielu on erilainen kuin naissielu. Maskuliinisuus symbolisoi totuutta, feminiinisyys hyvyyttä. Miehen ja naisen välinen vetovoima juontaa juurensa totuuden ja hyvyyden liitosta Jumaluudessa. Ihminen syntyy henkisesti uudestaan, kun totuus ja hyvyys yhdistyvät hänessä. Vastaavasti ihminen syntyy fyysiseen elämään naisen ja miehen yhtymisestä. Sukupuolinen tarve säilyy myös toisessa elämässä.
Sukupuolivietin tyydyttäminen ja aviorakkaus ovat kaksi eri asiaa. Sukupuolivietti kuuluu luonnolliselle ihmiselle, mutta aviorakkaus spirituaaliselle ja coelestiaaliselle ihmiselle. Sukupuoliviettiä voi tyydyttää usean partnerin kanssa, aviorakkaus syntyy vain kahden ihmisen välille.
Avioliittoja on myös taivaassa samoin kuin maan päällä. Yleinen käsitys kristittyjen keskuudessa kuitenkin on se, ettei toisessa elämässä olisikaan avioliittoja. Tällainen käsitys perustuu Sanan kirjaimellisen merkityksen väärään tulkintaan. ”Niin Jeesus sanoi heille: ’Tämän maailmanajan lapset naivat ja menevät miehelle. Mutta ne, jotka on arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle. Sillä he eivät enää voi kuolla, kun ovat enkelien kaltaisia; ja he ovat Jumalan lapsia, koska ovat ylösnousemuksen lapsia.’” (Luuk. 20: 34‑36). Tässä kohdassa Herra ei tarkoita sisäisen merkityksen mukaan varsinaista naimisiinmenoa maan päällä tai taivaassa, vaan sitä, että ne, jotka jo maan päällä eläessään ovat uudestisyntyneet eli yhdistyneet Herraan, ovat samalla yhdistyneet myös taivaassa, eivätkä tarvitse enää toista kertaa uudestisyntymistä. Monissa muissakin paikoissa Sanassa tarkoitetaan avioliitolla, häillä ja naimisiinmenolla Herraan yhdistymistä, kuten esimerkiksi: ”Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut” (Ilm. 19:7).
Aviorakkaus on taivaan perusrakkauksia, sillä se juontaa juurensa hyvyyden ja totuuden sekä Jumalan ja taivaan välisestä liitosta. Muinaisaikojen ihmisille aviorakkaus oli kaiken onnellisuuden perusta. Tämän jälkeen ihmiskunta on kulkenut yhä enemmän ja enemmän pois Jumalasta ja taivaasta, joten aviorakkaudesta ei juuri mitään tiedetä. Kuitenkin aviorakkaus on pohjimmaltaan coelestiaalista ja spirituaalista, ja pelkkä sukupuolirakkaus ilman aviorakkautta on aistillista kuten eläimillä. Aviorakkaus virtaa avioliittoon suoraan Herrasta. Aviorakkauden olemuksen voi ymmärtää vain vastaavaisuuksien tieteen avulla.
Nykyajan ihmisten avioliitot tuhoutuvat henkisesti usein jo ensimmäisinä avioliittovuosina. Tämä johtuu siitä, ettei mikään avioliitto kestä helvettien hyökkäyksiä ilman Herran suojelusta, sillä helvettien ylin huvi on avioliittojen rikkominen. Useimmat avioliitot rikkoontuvat puolisoiden uskottomuuteen, mikä on hyvin yleistä varsinkin kristillisessä maailmassa. Vaikka avioliitot usein jatkuvat vuosia ja jopa kuolemaan saakka, eivät tällaiset avioliitot ole kuitenkaan avioliittoja spirituaalisesti tai coelestiaalisesti, vaan avioliiton jatkuminen tapahtuu ainoastaan maallisista syistä. Nykyisin tosin maallisetkin avioerot ovat hyvin tavallisia. Nykyajan uskonnot, joilla ei ole yhteyttä Herraan, eivät pysty avioliittoja suojelemaan. Toisin on kristillistä kirkkoa seuraavan Uuden Kirkon laita. Tämä Uusi Kirkko itse asiassa perustuukin aviorakkauden ymmärtämiselle. Swedenborg kertoo tästä edellä mainitussa aviorakkautta käsittelevässä kirjassaan:
”Tulemisensa jälkeen (Herran toinen tuleminen Sanan sisäisten merkityksien avautumisena, suom. huom.) Herra herättää uudelleen aviorakkauden sellaisena kuin se oli muinaisilla ihmisillä. Sillä tämä rakkaus on yksin Herrasta, ja sitä on vain niillä, jotka Hän on tehnyt spirituaalisiksi Sanan avulla” (n. 81).
Sekä miehellä että naisella on ymmärrys ja tahto. Miehellä ymmärrys on tahtoa hallitsevampi, naisella tahto hallitsee ymmärrystä. Taivaallisessa avioliitossa ei kuitenkaan kumpikaan puoliso ole hallitsevassa asemassa, sillä siinä vaimon tahto on myös miehen tahto ja miehen ymmärrys on myös vaimon ymmärrys, koska toinen tahtoo ja ajattelee samoin kuin toinenkin. Vaimon tahto yhtyy miehen ymmärrykseen ja miehen ymmärrys vaimon tahtoon. Tätä tarkoittavat Sanassa ”ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi … Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” (Matt. 19: 5, 6).
Siinä määrin kuin aviopuolisoilla on tällaista yhteyttä, siinä määrin heillä on aviorakkautta ja myös ymmärrystä, viisautta ja onnellisuutta. Sillä Jumalallinen Totuus ja Hyvyys, joista kaikki ymmärrys, viisaus ja onnellisuus ovat lähtöisin, virtaavat suoraan aviorakkauteen. Tämä virtaus tapahtuu ensin välittömästi vaimon tahtoon, ja siitä välillisesti miehen tahtoon ja ymmärrykseen. Koska aviorakkaus sisältää korkeimmat mahdolliset totuudet ja hyvyydet, johtuu tästä, ettei ihminen voi saada näitä muuten haltuunsa, kuin elämällä aidossa aviorakkaudessa puolisonsa kanssa. Pahasti erehtyvät ne monenmoiset ”gurut”, jotka luulevat yksinäisyydessä omaan napaansa tuijottaen saavuttavansa henkisen kehityksen korkeimpia tasoja. Henkisen älykkyyden korkeimmat tasot voidaan saavuttaa vain taivaallisessa avioliitossa.
Ei ole suurempaa keskinäistä rakkautta kuin se, mikä vallitsee hyvyyden ja totuuden välillä. Siksi siitä johtuu todellinen aviorakkaus. Myös pahuus ja vääryys rakastavat toisiansa, mutta tällainen helvetillinen rakkaus sisältää julmuutta ja kärsimystä. Uudestisyntymättömien avioliitot ovat sisäisesti helvetillisiä, vaikka ulospäin toiselta näyttäisikin. Todellista aviorakkautta voi olla vain niillä, jotka Herra on uudestisynnyttänyt.
Taivaallisessa avioliitossa elävien onnellisuus lisääntyy päivä päivältä. Myös sukupuolinen tarve ja kyky voimistuvat jatkuvasti, eikä niihin liity lainkaan sitä eläimellisyyttä, mikä on tyypillistä uudestisyntymättömien sukupuolielämälle. Aviorakkaudessa elävien sukupuolielämä on puhdasta ja vastaa hyvyyksien ja totuuksien yhtymistä taivaassa. Maan päällä sukupuolielämällä on tarkoituksena myös suvun jatkaminen; taivaassa tätä tarkoitusta ei enää ole, vaan siellä aviopuolisoiden yhtymisestä syntyy hyvyyksiä ja totuuksia. Vastaavaisuuksien tieteessä poika vastaa totuutta ja tyttö hyvyyttä.
Suhtautuminen avioliittoon ja sukupuolielämään paljastaa kunkin aikakauden henkisen tason. Ei tarvitse kuin avata televisio tai sanomalehti saadakseen selville meidän aikamme henkisen laadun: saastaiset henget riehuvat vapaina. Uusi Kirkko eli Uusi Jerusalem tarjoaa kuitenkin ihmiskunnalle uuden mahdollisuuden saavuttaa aviorakkauden tila. Uuden Kirkon jäsenissä peritty pahuus poistuu asteittain sukupolvi sukupolvilta ja syntyy uusi ihmisrotu, joka elää aviorakkauden hyvyydessä. Tätä uutta ihmisrotua voi kutsua sanoilla Homo bonus (Hyvä ihminen), sillä se on sisäistänyt aviorakkauden hyvyydet.
KIRJALLISUUTTA
SWEDENBORG, EMANUEL: De Conjugio. ‑ Small Theological Works and Letters of Emanuel Swedenborg. London 1975. Deliciae Sapientiae de Amore Conjugiali; post quas sequuntur Voluptates Insaniae de Amore Scortatorio. Amstelodami 1768.