NEW JERUSALEM

Risti on vanhan kristillisen kirkon symboli, joka kuvaa kiusauksia ja kärsimystä, mutta Uuden Jerusalemin symboli on kruunu, joka kuvaa voittoa kiusauksista (lat. corona; Jes. 62:3).

Emanuel Swedenborg (1688-1772)

”Vaimo, vaatetettu auringolla, ja
kuu hänen jalkojensa alla,..”.
(Ilm. 12: 1).

ALKUSANAT

Emanuel Swedenborg (1688–1772) oli aikansa etevimpiä tiedemiehiä, joka kunnostautui mm. anatomian, fysiologian, matematiikan, fysiikan, kemian, metallurgian, filosofian ja teologian aloilla. Hänen luonnontieteelliset teoksensa käsittävät noin kaksi hyllymetriä teoksia. Kaikilla aloilla hän oli aikaansa edellä. Hän teki myös lukuisia keksintöjä. Hänen papereistaan on löytynyt mm. konekiväärin, lentokoneen ja sukellusveneen suunnitelmat. Hän hallitsi yhdeksää eri kieltä ja lukuisia käytännön ammatteja. Stanfordin yliopiston psykologit nykyaikana ovat arvioineet hänen älykkyysosamääräkseen 205, eli hän on yksi kaikkien aikojen lahjakkaimmista ihmisistä.

Kun Swedenborg oli 57-vuotias, Herra ilmestyi hänelle ja kertoi valinneensa hänet kirjoittamaan Sanaan eli Raamattuun sisältyvän sisäisen eli spirituaalisen merkityksen. Swedenborg jätti tieteellisen työnsä ja ryhtyi kirjoittamaan henkitieteellisiä ja teologisia teoksiaan. Suunnattomalla ahkeruudellaan hän kirjoitti 27 vuoden aikana lähes kaksi hyllymetriä teoksia. Hän itse kertoo, että hänen teoksensa ovat Herran Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen, sillä Herra itse oli avannut hänen ymmärryksensä kirjoittamaan taivaan salaisuuksista.

Swedenborg painatti latinankielisiä teoksiaan Englannissa ja Hollannissa. Hän ei pannut edes omaa nimeään teoksiinsa, vaan lahjoitti niitä korkeille kirkonmiehille ja yliopistojen professoreille. Hänen teoksensa otettiin vastaan vaikenemalla. Swedenborgin kuoltua hänen teoksilleen on kuitenkin perustettu yhdistyksiä ja seurakuntia ympäri maailmaa, mm. Suomessa toimii swedenborgilaiset yhdistykset Nova Hierosolyma ry ja Nova Bethlehem ry.

Swedenborg itse kirjoittaa: ”Miksi minut — filosofi — on tähän valittu? Syynä on ollut se, että ne henkiset asiat, jotka nyt ilmoite­taan, voitaisiin opettaa ja ymmärtää luonnollisesti ja järkevästi, sillä henkisillä totuuksilla on vastaavai­suutensa luonnon totuuksissa, joihin ne päätyvät ja joiden yläpuolella ne pysyvät. Se, että kaikilla ihmisen ja maailman asioilla on henkinen vas­taavai­suutensa, selviää teoksesta Taivas ja helvetti, numerot 87–102 ja 103–115. Siksi Herra johdatti minut ensin luonnontieteisiin ja siten valmisti minua tehtävääni vuodesta 1710 aina vuoteen 1744 asti, jolloin taivas avattiin minulle. Näin jokainen ihminen myös johdate­taan hen­kisiin asioihin luonnon asioiden avulla, sillä ihminen on syntyessään luonnollinen (naturalis), tulee kasvatuksen kautta moraaliseksi (moralis) ja syntyy lopuksi Herran avulla henkiseksi (spiritualis). Lisäksi Herra on sallinut minun rakastaa totuuksia henkisesti, ei siis kunnian tai rik­kauden tähden, vaan totuuksien itsensä tähden. Sillä se, joka rakas­taa totuuksia totuuksien itsensä tähden, näkee ne Herrasta käsin, sillä Herra on Tie ja Totuus (Joh. 14: 6). Mutta se, joka rakastaa totuuksia kun­nian ja rik­kauden tähden, näkee ne omasta itses­tään käsin, ja nähdä totuudet omasta itsestään käsin on sama kuin nähdä vääryyksiä. Vääryyksistä va­kuut­tuminen on sulkenut Kirkon, ja siksi totuuksista järkevästi va­kuuttuminen avaa sen. Kuinka muuten kukaan voisi ymmärtää, havaita ja vastaanottaa henkisiä asioita, jotka ovat tuonpuoleisia? Paavillinen dogmi, että ymmärrys on teo­logisissa asioissa pidettä­vä uskon ala­mai­sena, minkä dog­min myös reformoidut ovat hyväksyneet, on jälleen sul­kenut Kir­kon. Mikä muu kuin Herran valaisema älykkyys (intel­lectus a Domino illustratus, suom. huom.) voisi avata sen?” (Swedenborgin kirje Friedrich Oetingerille marraskuuta 1766.)

Swedenborgin teokset eivät avaudu kaikille. Hän itse kirjoittaa henkisessä päiväkirjassaan 27. elokuuta 1748, että suurin osa ihmisistä on sellaisia, jotka eivät voi ottaa vastaan hänen teoksiaan. Ainoastaan sellaiset, jotka rakastavat totta sen tähden, että se on totta, vastaanottavat hänen opetuksiaan. Swedenborg on vaikuttanut moneen ajattelijaan. Esimerkiksi Goethe, Balzac, Strindberg ja Henry James vanhempi ovat ottaneet häneltä vaikutteita.

Swedenborgin teologia on todella vallankumouksellista. Hän kertoo, että oppi ”yksin uskosta” eli siis reformoitujen kirkkojen oppi on Ilmestyskirjan ”peto” ja ”suuri Babylon” katolinen kirkko. Näin ollen hän ei hevillä löydä suotuisaa maaperää katolisissa tai protestanttisissa maissa.

Vallankumouksellista ovat myös seuraavat asiat hänen opissaan:

1. Taivas ja helvetti koostuvat kuolleista ihmisistä. Mitään erillisiä piruja tai enkeleitä ei ole, vaan pirut ja enkelit ovat kuolleita ihmisiä.

2. Herran toinen tuleminen tapahtui Swedenborgin teosten kautta, jotka ovat täydellisin Jumalallinen Ilmestys maan päällä eikä enää muuta ilmestystä tule. Sanassa Swedenborgin teologiset teokset ovat ikuinen evankeliumi (Ilm. 14: 6).

3. Viimeinen Tuomio tapahtui vuonna 1757 henkimaailmassa. Tämän tuomion jälkeen planeettamme ihmisillä on vapaa tahto henkisissä asioissa.

4. Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa on Jumalallinen Kolminaisuus, jossa Isä on Jeesuksen sielu, Poika Hänen Jumalallinen eli kirkastettu ruumiinsa ja Pyhä Henki Jeesuksesta ulosvirtaava vaikutus. Jeesus Kristus on siis itse Jumalan inkarnaatio. Ei siis ole kolmea Jumalaa, vaan yksi. Maallisessa elämässään Jeesuksen ruumis oli kuten tavallisella ihmisellä, mutta Hän oli sielunsa puolesta (Isä) itse Jumala. Ristinkuolemassa Jeesus riisui pois maallisen ruumiinsa ja pukeutui Jumalalliseen ruumiiseensa.

5. Swedenborgin teologialle perustettu Kirkko, Uusi Jerusalem, on kaikkien Kirkkojen Kruunu ja Ikuinen Kirkko. Se, että sekä katolinen että protestanttiset kirkot hylkäsivät Swedenborgin teologiset teokset on yhtä tuomittava teko kuin juutalaisten Jeesuksen hylkääminen. Sekä katolisella että protestanttisilla kirkoilla ei ole enää yhteyttä taivaaseen ja Jumalaan, vaan ne ovat pelkkiä sosiaalisia laitoksia. Swedenborgin teos Taivas, sen ihmeet ja helvetti ilmestyi latinankielisenä vuonna 1758 Lontoossa. Se käännettiin englanniksi ja saavutti varsin suuren lukijakunnan.

Huom! Tässä kirjassa osa Raamatun teksteistä on käännetty Swedenborgin latinankielisestä Raamatusta.

Suomen kielellä on ilmestynyt Swedenborgin teologian yleisesitys (Benjamin Rock: Älykkyyden kehittäminen, henkinen kehitys Emanuel Swedenborgin mukaan, Jyväskylä 2024, saa Adlibriksestä). Lisäksi Adlibriksin kautta voi tilata Swedenborgin teoksen Aviorakkaus ja käsillä olevan teoksen sekä useita englanniksi käännettyjä teoksia. Swedenborgin teokset netissä:

https://newchristianbiblestudy.org/swedenborg

Myös Internetistä löytää paljon kirjoituksia aiheesta hakusanalla Swedenborg, lisäksi esim. www.novahierosolyma.fi,

www.swedenborg.com, www.swedenborg.org.uk.

Swedenborgilaisiin Suomessa saa yhteyden osoitteesta

uusibetlehem@gmail.com. Lukujen lopussa on viittaukset

teokseen Arcana Coelestia [Taivaalliset salaisuudet]. Swedenborg jakoi teoksen Arcana Coelestia 10 837 osaan.